Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Anderstorp
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (55654 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Anderstorp, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?anderstorp (när den är klar) osv thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4676



Blir det någon spårvalsbeskrivning inom snar framtid???

Gti-klubben är inbjudna av OpelSportClub till Anderstorp den 5 juni så jag vore väldigt tacksam om någon kunde skissa upp en liten beskrivning innan dess.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vem är denna "någon"?

Ska nog ta tag i Anderstorp snart. Ska bara skriva texten till Gelleråsen först (spårvalsskisserna är ju klara)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



ThomasT skrev:
Blir det någon spårvalsbeskrivning inom snar framtid???

Gti-klubben är inbjudna av OpelSportClub till Anderstorp den 5 juni så jag vore väldigt tacksam om någon kunde skissa upp en liten beskrivning innan dess.


Gå in på carlrydquist.com där finns spårval m.m. till de flesta svenska banorna! Helt suveränt! thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Vi var på Anderstorp under den gångna helgen med Club Alfa Romeo och körde korta banan. Jag kan bara hålla med om att banan inte liknar någon annan bana i Sverige och hade förmånen att kunna jämföra med Sviestad under liknande förutsättningar där några av oss körde för någon vecka sedan.

Två intressanta iaktagelser är värda att lyfta fram:

1. Bilarna med 50/50 viktfördelning dominerade totalt. I de långa kurvorna som karusellen och startkurvan hade man inte en suck med en modern fyrhjulsdriven / framhjulsdriven bil mot transaxelbilarna GTV/75/Alfetta. Så fort man börjar närma sig stationär kurvtagning så börjar framändan sakt driva utåt och begränsar hastigheten till 10-20 km/h under vad de välbalanserade bilarna kunde uppnå. Vid mer transienta kurvtagningar som efter flygrakan och ut på start/mål rakan kan man utnyttja dynamiken i bilen som man brukar och då var förhållandet melan biltypernas prestanda som det brukar. I ärlighetens namn bör man ju nämna att många av de bilarna som gick fort i de långa kurvorna väge betydligt mindre och åkte samma däcksbredd som de tyngre. Även äldre bakhjuldrivna bilar med inte fullt så optimal viktfördelning klarade sig bra i de långa kurvorna genom att med gasen kunna pressa ut bakvagnen så att understyrningen aldrig uppenbarade sig.

2. R-däcken som varit rena revolutionen på Sviestad gjorde inte ett smack här. Under inbromsning och insvängning var det en fördel, men framdäcken hann överhetta genom flera av kurvorna och mot utgången rullade det otroligt tungt. Karusellen kunde tas med högre hastighet med Michelin Pilot Sport än med Kumho Ecsta V70A!

När det gäller spårval så blir man lätt lockad att åka lite högre upp i de doserade svängarna fåör att kunna åka fortare, men de svarta spåren i asfalten skvallrar om att snabbaste spåret är längst in.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
1. Bilarna med 50/50 viktfördelning dominerade totalt. I de långa kurvorna som karusellen och startkurvan hade man inte en suck med en modern fyrhjulsdriven / framhjulsdriven bil mot transaxelbilarna GTV/75/Alfetta.


Intressant. För så var det inte alls när jag var där med Alfa klubben för några år sedan (det var långa banan då). Då gick de Alfasud baserade bäst och Alfettorna sämst (det senare intygades av inbitna Alfa mäniskor). Där ser man hur olika det kan bli.

Förresten, har du någon uppfattning om hur fort det gick i karusellen?

_________________
Johan Rådlund
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Folk kanske lärt sig bygga vettiga Alfettachassien nu?
Fanns ju åtminstone två coilover Alfettachassien där just den dagen och det är ju rätt seriöst skruvat.

För övrigt verkade en viss 105-serie Giulia Super gå rätt snabbt också.

Andreas Möller: Var det du som körde med olika fälgar fram och bak? Snygg bil... thumbs up
Fast jag missade tydligen att ta bilder på din bil av nån skum anledning.

Lite bilder, bland annat från en promenad på banan

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
För övrigt verkade en viss 105-serie Giulia Super gå rätt snabbt också.


Jo, jag minns att jag med min "moderna" 156:a hade jobb att hänga med en sådan, det var först på slutet av flygrakan som strömlinjeformen på min hade någon effekt! Uppenbarligen har bilars grundväghållning knappast blivit så mycket bättre, det handlar antagligen mest om däck.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Jepp, det stämmer det var jag som körde 155:an med OZ fälgar fram och original bak, det blev bästa kompromissen mellan spårvidd och bra bromsar; http://www.alfapower.nu/gallery/album463/ahq

Johan: Intressant att Suddarna gått bäst tidigare. Det var inga i min grupp, men jag tror säkert att de gick bättre än moderna framhjuldrivna bilar, mycket p.g.a. lägre tyngdpunkt och kanske bättre fram/bak (är det så?), men mest tror jag att vikten relativt däcksdimensionen spelar in i det fallet.

Tillfälligheter kan ju avgöra vilka bilar ur varje modellserie man "möter" på banan, men mitt intryck var nog att 116-serie bilarna generellt gick bättre än 105-serie bilarna.

Men ett bra exempel på hur utvecklingen framskridit är om man framför allt jämför 101-serie Giuliettan, men även 105-serie bilarnas, upträdande i de långa svepande kurvorna, där de ligger stabilt på lätt sladd, med de korta kvicka kurvorna där de kränger ordentligt och har svårt att gå på gas i tid i jämförelse med dagens motsvarigheter.

Karusellen gick i cirka 100 km/h enligt en passagerare.

/A

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8012



MaZ skrev:
Folk kanske lärt sig bygga vettiga Alfettachassien nu?
Fanns ju åtminstone två coilover Alfettachassien där just den dagen och det är ju rätt seriöst skruvat.

För övrigt verkade en viss 105-serie Giulia Super gå rätt snabbt också.

Andreas Möller: Var det du som körde med olika fälgar fram och bak? Snygg bil... thumbs up
Fast jag missade tydligen att ta bilder på din bil av nån skum anledning.

Lite bilder, bland annat från en promenad på banan


Den röda Bertone coupén....
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Karusellen gick i cirka 100 km/h enligt en passagerare.


Jo, det är ungefär vad jag fått till med standardbil (Accord type R) i torrt. I väta ca 10-12 km/h mindre.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



JohanR skrev:
Citat:
Karusellen gick i cirka 100 km/h enligt en passagerare.


Jo, det är ungefär vad jag fått till med standardbil (Accord type R) i torrt. I väta ca 10-12 km/h mindre.


Hmm jag har för mig att det brukade gå i 115-120 med 911 med stdchassie på gatdäck, men det är kanske en skönmålat minne?

Kan det viktfördelningen göra så himla mycket?

_________________
Pär Hylander
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Pär Hylander skrev:


Hmm jag har för mig att det brukade gå i 115-120 med 911 med stdchassie på gatdäck, men det är kanske en skönmålat minne?

Kan det viktfördelningen göra så himla mycket?


Stämmer nog bra det. Jag hade 105km/h idag i regn med blanka r-däck. När det är torrt är man nog närmare 140 än 130 med r-däck. Men då snackar vi iofs BMW.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Vad har ni för tider runt GP-slingan då?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Hur elak är banan mot bromsarna? Från och till vilken fart sker inbromsingen efter långa rakan? (ange gärna vilken bil då)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Jag stämde av med passageraren som bekräftade att hastigheten i andra sektorn, fram till avfarten, var knappt 105 km/h. Med gatdäck gick det märkbart fortare, uppskattningsvis drygt 110 km/h. Med resonemanget om tyngdpunktens betydelse för stationär kurvtagning och däcksdimension kontra vikt så låter det rimligt att en std 911 med gatdäck då skulle åka 115-120 km/h. Passageraren åkte själv 120 km/h med en AR 75 T och Toyo R-däck. Att en BMW gatbil, förutsatt måttliga modifieringar skulle prestera 15% högre kurvhastighet under samma förutsättningar låter i mina öron inte lika rimligt. Men det finns säkert förklaringar till det också.

Jag gjorde en jämförelse med Sviestad i tidigare inlägg och där var förhållandet det omvända mellan våra bilar; 155 Q4 och 75 turbo - båda med R-däck. Och på Sviestad upplever jag att förhållandet till andra bilar, bortsett från de knixigaste partierna, är som på andra banor.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



När det var torrt igår visade min hastighetsmätare ~120-125 km/h i karusellen. Det är då med standardchassie fast andra fjädrar (rostiga originaldämpare) och R-däck med relativt låg temperatur. Tror nog att Samuels uppskattning kan stämma bra.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Micke Holmström skrev:
Hur elak är banan mot bromsarna? Från och till vilken fart sker inbromsingen efter långa rakan? (ange gärna vilken bil då)


Ganska elak...många och långa bromsningar...men iofs så är alla bromsningarna modell "pang på" o lite trail-braking in i en del böjar och ganska långa rakor och därmed rätt bra kyltid.

På långa rakan går det på fullvarv på högsta skruven för våran del, innebär ca 225km/h har jag för mig...bromsning i torrt väder vid sisådär 170 meter och ner på tvåan i böjen, kan väl va ca 100km/h eller nåt...Har inte så mycket hastighetsmätare så just mellanvarv på olika växlar är lite svårt att bedöma exakt.

_________________
Karl Brag
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Andreas Möller skrev:
Att en BMW gatbil, förutsatt måttliga modifieringar skulle prestera 15% högre kurvhastighet under samma förutsättningar låter i mina öron inte lika rimligt. Men det finns säkert förklaringar till det också.


Det är lite luddigt att jämföra tider i karrusellen då det skiljer mycket beroende av var i karusellen man kör. Kör man ytterspår så är man framme samtidigt som den som körde innerspår. Med tanke på att man måste åka ett antal meter extra i ytterspår samt att det är större radie så förstår man ju rätt snart att det går rätt mycket fortare (på mätaren) om man kör ytterspår. Själv ligger jag alltid i mitten om man inte ska köra om någon.

En annan förklaring kan ju va att jag kör med MPSC-däck och grupp-n chassi.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Claes Haglund skrev:
När det var torrt igår visade min hastighetsmätare ~120-125 km/h i karusellen. Det är då med standardchassie fast andra fjädrar (rostiga originaldämpare) och R-däck med relativt låg temperatur. Tror nog att Samuels uppskattning kan stämma bra.
Jag kan intyga att jag såg cirkus 120 km/h från min plats bredvid Claes i "ringtaxin".

Själv hade jag runt 115 km/h i min f.d. Clio 16v -91 som var helt original.

_________________
Mattias Widar
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Karl B. skrev:
Micke Holmström skrev:
Hur elak är banan mot bromsarna? Från och till vilken fart sker inbromsingen efter långa rakan? (ange gärna vilken bil då)


Ganska elak...många och långa bromsningar...men iofs så är alla bromsningarna modell "pang på" o lite trail-braking in i en del böjar och ganska långa rakor och därmed rätt bra kyltid.

På långa rakan går det på fullvarv på högsta skruven för våran del, innebär ca 225km/h har jag för mig...bromsning i torrt väder vid sisådär 170 meter och ner på tvåan i böjen, kan väl va ca 100km/h eller nåt...Har inte så mycket hastighetsmätare så just mellanvarv på olika växlar är lite svårt att bedöma exakt.


Stämmer väl för hela banan, men åker man bara södra så försvinner nästan alla av dom långa inbromsningarna, blir bara två halvlånga kvar, den inför södra kurvan, och den som blir mitt på flygrakan när man ska över till andra sidan.

_________________
Pär Hylander
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Anderstorp
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (55654 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande