Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
länkarm, vinklar, unbilalls. belastningar. till 240
5721 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

har inte kunnat sova om nätterna sen jag såg denna bild.

men här även funderat en del. vid jsutering av caster så kommer länkarmen vridas runt "krysset" och vinklen är inte 90 grader, och hur belastas uniballen som jag antar ska sitta där då?

samt vart blir ledpunkten vid justring av camber?

jag sitter och kluarar på bygga till till 240. länkarmen ser ut så här.. (förlåt för att jag ritar i paint)

i bakkant sitter den en tapp som man skjuter in i bussningen, är blå. (och centrisk i verkligheten)
bussningen sitter i en stålhysla.
stålhylsan sitter i en "kopp" som är löstagbra.

min tanke då är att svarva en stålbussnnig som är gängad, pressa i den i "koppen", svesta fast den bakifrån. skruva fast en uniball i den..

(förlåt att jag ritar i paint)

är det vettig idé, eller ska han kvar bussningen.? om man tittar på bild nr1 så ser det ut som att man inte kommer få nån rotation kring den bakre bussningen.

eller ska man bygga och justerbarheten fram vid spindelleden? jag har fått för mig att jsuteringarna är de svaga punkterna..

sen vad gäller spidelled? min tank var först att använda orginalspindelled. alternativt spindelled från 7-9serien.
men det vore inte dummt att ha uniball som spindelled och sedan en skruv med en hylsa gneom gneom uniballen för att få ner vinkeln på länkarmen.. är dett möjligt eller blir det för stora belastningar på en bult med en hylsa över? (jag skulle uppskatta att den behöver vara ca 20-30mm för att få länkarmen rak..)

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Jag begriper inte varför du ska ha en uniball mitt på casterstaget överhuvudtaget???

Uniball som spindelled fungerar utmärkt, eller rättare sagt ett ledlager...

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
PCR skrev:
Jag begriper inte varför du ska ha en uniball mitt på casterstaget överhuvudtaget???

Uniball som spindelled fungerar utmärkt, eller rättare sagt ett ledlager...

men om man väljer att ha kvar bussningen där måste du ha en juterskruv där.. men jag är rädd att det blir brytvinklar i bussningen om man nu har kvar bussninige till "koppen"..

vad sägs om idéen med spindelleden, går att att ha "hylsa" som förlänger bulten för att få ner vinklen på länkarmen..

eller ska man satsa på orginalspindelleder?
eller 7-9 sieriens spinddeleder fastskruvade uppifrån på länkarmen?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

LuddeR skrev:
men om man väljer att ha kvar bussningen där måste du ha en juterskruv där.. men jag är rädd att det blir brytvinklar i bussningen om man nu har kvar bussninige till "koppen"..

vad sägs om idéen med spindelleden, går att att ha "hylsa" som förlänger bulten för att få ner vinklen på länkarmen..

eller ska man satsa på orginalspindelleder?
eller 7-9 sieriens spinddeleder fastskruvade uppifrån på länkarmen?

Låt bli att använda bussningen eller original spindelled, det blir bara krångligare...gör något i den här stilen istället:

Det går alldeles utmärkt att använda en "hylsa" för att ändra vinkeln på länkarmen, vi har en drös olika distanser för att kunna justera RC på ett inte allt för knepigt sätt...

5721 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande