Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3, ... 109, 110, 111   >>
11 besök idag (623276 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Hej Anders

Nja, om du tar din eldfågel och den enda ändringen är bytt bromssystem (vi säger för enkelhetens skull att motorn, lådan och bakaxeln är original) så är det för lite ändrat för att det ska räknas som ombyggt fordon. Det är bara att rulla in till Bilprovningen, och hoppas att det går bra. Problemet är att om årsmodellen är 1974 eller senare (minns inte vad det är på Pontiacen) så KAN Bilprovningen kräva intyg på att det nya, modifierade bromssystemet uppfyller kraven i VVFS 2003:22. Ett sånt intyg kan inte vem som helst fixa, egentligen är det typ SP eller VTI som gör det för en god slant (har för mig att det landar på 10-25kkr).

Du kan dock försöka få ett bromsintyg från SFRo godkänt - det kräver att besiktningsmannen på Bilprovningen "töjer" reglerna en aning, men kan funka. För ett bromsprov brukar SFRo-avgiften hamna på 900:-

om du däremot har bytt även motor, låda och bakaxel (samt bromssystemet), ja, då är det tillräckligt mycket ändrat för att du ska kunna regga som ombyggt fordon. Du kan fortfarande välja att INTE regga som ombyggt fordon utan försöka komma igenom en besiktning/regbesiktning ändå. Du riskerar samma krav på bromsintyg som ovan, plus att du kan få debattera med Bilprovningen om saker som spårvidd, motoreffekt, instrumentering och liknande.

Man ska minnas att reggning som ombyggt fordon är en möjlighet, och "frivilligt" i den bemärkelsen att det står var och en fritt att försöka bevisa att man uppfyller de vanliga kraven i VVFS 2003:22. Reggar man som ombyggt fordon får man ett antal lättnader i reglerna och lite förenklat så blir det SFRo som istället intygar att bilen uppfyller kraven.

Att en extrakostnad på cirka 3000:- kan svida förstår jag, och man får göra ett val som byggare. Hur mycket är det värt att slippa debattera med Bilprovningen? Att åka med en bil som är "ärligt" godkänd? Det är ingen självklarhet att man alltid ska regga som ombyggt fordon när möjligheten finns.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
"Problemet är att om årsmodellen är 1974 eller senare (minns inte vad det är på Pontiacen) så KAN Bilprovningen kräva intyg på att det nya, modifierade bromssystemet uppfyller kraven i VVFS 2003:22"

Min bil är en 73a.... Vad gäller då för regler ang detta??

_________________
Rikard Ahlin
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Rickard, för 1973 och tidigare har lite enklare regler och därför brukar det vara lättare att få igenom ändrade bromssystem även utan intyg.

Reggar man som ombyggt fordon har årsmodellen ingen betydelse.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524



Jag regbesiktigade min Eskil -74 med Volvo 240 ok, 240 skivor med egna nav fram och Fiesta skivor och Scorpio ok bak utan några intyg, bara talade om vart jag tagit delarna från.Hade även monterat huvudcylinder från Volvo 240. Inga som helst problem.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
therealpinto skrev:
Rickard, för 1973 och tidigare har lite enklare regler och därför brukar det vara lättare att få igenom ändrade bromssystem även utan intyg.

Reggar man som ombyggt fordon har årsmodellen ingen betydelse.

/Gustaf


OK, det är lättare men vad exakt krävs..? Känner mig som en obstinat j-l då jag är oerhört tacksam för all din hjälp Gustav, men jag vill verkligen veta??

Har 2 alternativ: Plocka bort servot då det sitter ivägen och väger en massa, eller bygga bromsvåg med 2 separata huvudcylindrar. Vad krävs för att dessa lösningarna var för sig skall gå igenom SBP?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Rikard: fortsätter att sno lite av din tråd

Gustaf: när man tänker efter är det ju rätt mycket modifierat på bilen... nya instrument, digital hastighetsmätare (?), fälgar i större dimension, ny låda, annan bakaxelutväxling osv...
Men som student känns det lite tungt att hosta upp 4000 kr i början på sommaren bara för att komma ut o köra lite...
Ska smutsa ner lådan lite så man inte tänker på att den är lite större än original och slänga på en 4 petad spak
Sen får jag lossas som om det regnar!

wish me good luck
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Hmm får man inte byta växellåda hur som helst?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



som jag hajjat får man antingen mecka med chassiet ELLER med drivlinan för att 'slippa regga om'
det finns visst lite mer effekt i motorn också än de original 143 kusarna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Hej

Rickard, kraven tom 1973 är:
4 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1973 eller tidigare års modell, skall ha bromsutrustning som består av två av varandra oberoende system eller ett system som kan påverkas av två av varandra oberoende anordningar och som kan ge bilen en retardation av minst 4 m/s2. Ett av systemen skall kunna kvarhålla bilen på sluttande mark, även om föraren lämnat bilen.

Dessa är så enkla att de flesta besiktningsmän själva anser sig kunna bedöma att de uppfylls. From 1974 är det cirka 45 olika paragrafer som skall uppyllas, och en del av de paragraferna beskriver hur bromsarna ska provas. Denna provning kan Bilprovningen normalt sett inte göra, utan det är intyg från ett provningsinstitut eller i vissa fall SFRo som gäller (ombyggt fordon har förenklat förfarande där intyg från SFRo helt säkert är okej)

Bromsvåg är rätt speciellt och då bör man regga som ombyggt fordon för att vara säker på att få igenom det. Besiktningsmännen på Bilprovningen vill sällan ge sig på att bedöma funktion och hållfasthet på en sådan. Borttaget servo (på en gammal bil) märks sällan lika tydligt.

Angående växellådsbyte - det är egentligen bara ett problem när man har en bil med krav på avgascertifierad motor (dvs from 1976). Bilens utväxling ingår i avgascertifikatet (åtminstone för kattade bilar) och därför kan motorns avgascertifiering ifrågasättas med annan låda. Praktiskt taget är det sällan några problem.

Anders, jag vill inte låta elak eller oförstående, men bygger man om en bil tycker jag också att man får vara beredd på de kostnader det kan innebära - förutom delarna. Jag har också varit student och då var 4000:- hela min bilbudget med råge, så jag förstår din sits. Men anledningen till att kontrollerna finns är ju att vi inte vill ha ut osäkra bilar på vägarna. Nu tror jag inte att din bil är speciellt osäker men reglerna måste ju gälla alla.

Ska man vara petig så ska en bil "reggas om" så fort man ändrar något på bilen som täcks in av VVFS 2003:22 eller andra regler. Så petig är ingen i praktiken men det är också helt omöjligt att i förhand säga hur olika besiktningsmän lägger sin ribba. Här går det bara att beskriva vad reglerna strikt säger, och en allmän erfarenhet om hur saker brukar bedömas.

Min inställning är att steg ett alltid bör vara att ta reda på vilka regler som gäller, och vad konsekvenserna kan bli om man inte följer dem. Sedan är det upp till var och en (samvetet...) att bedöma om man vill följa reglerna till 100%. Men den bedömningen måste ni som sagt göra själva ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Anders Jeppsson skrev:


när man tänker efter är det ju rätt mycket modifierat på bilen


Jag ser inget på din bil som kräver omregistrering. Skulle vara fälgarna då..??
Amerikanska bilar finns med olika växellådor.....så det tror jag inte att dom funderar på. Utväxlingen lika så.

Men som vanligt , gäller det att inte fråga en besiktningsman för mycket.......då går han in och ringer högkvarteret...........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
Stort TACK Gustaf!! thumbs up Du är !

_________________
Rikard Ahlin
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



therealpinto skrev:
Anders, jag vill inte låta elak eller oförstående, men bygger man om en bil tycker jag också att man får vara beredd på de kostnader det kan innebära - förutom delarna. Jag har också varit student och då var 4000:- hela min bilbudget med råge, så jag förstår din sits. Men anledningen till att kontrollerna finns är ju att vi inte vill ha ut osäkra bilar på vägarna. Nu tror jag inte att din bil är speciellt osäker men reglerna måste ju gälla alla.


Gustaf, du är inte elak
grejen är den att denna regeln tillkom ju förra året (med grundligare o dyrare besiktning) och om inte bilen krånglat den våren hade jag kört in och besiktigat som ombyggt med det gamla regelverket... Har varit lite småpank sedan dess och nu känns det lite surt att lägga ut den summan... men men, ska försöka komma på grön kvist snart var det tänkt
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



En liten intressant sak som inte näms som jag undrar över...

Som min bil som är en -72a..Nu är den klassad som veteran å behövs bara bes. vart annat år thumbs up
om jag nu tar å bes. den som ombygt fordon..Blir det som typ en nybilsregistrering då..Att jag måste bes. varje år sedan......

_________________
Jonas Götesson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Götesson skrev:
En liten intressant sak som inte näms som jag undrar över...

Som min bil som är en -72a..Nu är den klassad som veteran å behövs bara bes. vart annat år thumbs up
om jag nu tar å bes. den som ombygt fordon..Blir det som typ en nybilsregistrering då..Att jag måste bes. varje år sedan......


Fortsätter... Hur blir det med skatten i detta fall

_________________
/Kristian Elisson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Hej

Reggar man som ombyggt fordon behåller man årsmodellen och identiteten, så det är fortfarande skattebefriat och vartannat-årsbesiktning för oss med bilar som är 30+ :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



KANON......

_________________
Jonas Götesson
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2902

Namndispens
Namndispens

Jag tror jag lånare denna tråd lite

om vi nu tittar på en helhetsgodkänd bil, i detta exempel en BMW 330xi från 2004 (dvs splitter ny), och så byter/moddar jag följande:
1) Fjäderbenen fram byggs om för att bli höjdjusterbara med andra fjädrar, plus att dämparna byts till Öhlins 46-serie
2) Dämparna bak bytes till Öhlins 46-serie, och andra fjädrar
3) Bromsskivor och bromsok byts runt om, plus ombyggnad till bromsvåg
4) Motorn på 231 hkr / 300 Nm (vevaxel) modifieras till ca 290 hkr / 380 Nm (vevaxeln): byte kamaxlar, luftfilter, extraktorgrenrör, racekattar, polerad topp och en del saker till utöver detta bör ge runt 290-295 hkr och 380 Nm.
5) Delar av inredningen är inte längre orginal, stolar+soffa bak blir ersatt med 4 st lämpliga lätta mera race inspererade stolar (säg Sparco Evo, eller något liknande)
6) Drivlina och växellåda är orginal, men shortshift monteras
7) Bilens "nya vikt" kommer att vara runt eller precis under 1500 kg (jämfört med orginal på 1640 kg)

I detta läga är bilen inte godkänd längre (helhetsgodkännande tillåter ju inte ens att man byter till icke BMW fälgar i detta exempel).

Men jag kan alltså regga den som ombyggt fordon ??? Eller cycklar jag (nu igen) ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Hej

Bamsefars bil hamnar i lite av ett gränsland. Modifiering nr 4 kan vi stryka direkt (officiellt alltså), bilen år så ny att motorn måste vara avgascertifierad och i strikt originalskick.

Modifieringarna i övrigt är egentligen lite för små för att det ska räknas som ombyggt fordon - men kombinationen av 1, 2 och 3 skulle kanske kunna kvalificera bilen om 1 och 2 är tillräckligt omfattande. Man ska alltså ändra hjulupphängningarna så mycket att de kan räknas som "utbytta", exempelvis om du gör nya coiloverben och nya bärarmar både fram och bak - helst med nya infästningspunkter i karossen.

Så, inget glasklart fall, tyvärr...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2902

Namndispens
Namndispens

therealpinto skrev:
Bamsefars bil hamnar i lite av ett gränsland. Modifiering nr 4 kan vi stryka direkt (officiellt alltså), bilen år så ny att motorn måste vara avgascertifierad och i strikt originalskick.


Det är nog tur att jag inte köpt bilen då - men gamla Bamse hade en del av ovanstående moddar...

Jag tackar för svaret !!!

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur är det med rutor på ombyggt fordon?
Antar att frontruntan fortfarande måste vara av glas. Men resten?

På en "standardreggad" bil måste tydligen alla rutor vara av glas

_________________
/Kristian Elisson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Hejsan

Kristian Larsson skrev:
Hur är det med rutor på ombyggt fordon?
Antar att frontruntan fortfarande måste vara av glas. Men resten?

På en "standardreggad" bil måste tydligen alla rutor vara av glas


Det som gäller ombyggt (och amatörbyggt) fordon är att rutorna ska vara av material som inte ger skarpa spetsar vid krossning - samma krav för alla rutor. Det är alltså okej med lexan/polykarbonat eller motsvarande, även i framrutan (fast där rekommenderas laminerat glas).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3, ... 109, 110, 111   >>
11 besök idag (623276 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande