Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 102, 103, 104 ... 109, 110, 111   >>
12 besök idag (622387 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



-Elfving skrev:
Hur går jag tillväga vid ursprungskontrollen?

Är jag rökt, eller går de ändå när man registrerar som amatörbygge?
Ett amatörbygge får ju en ny identitet (eller behöver inte vara baserat på en existerande).
Det kan ju vara baserat på en hög med rör och en rulle glasfibermatta.
Du stämplar med andra ord ditt eget ramnummer mm.

Men Gustaf kommer snart att korrigera mig med korrekta termer (men jag är övertygad att du inte behöver nån identitet och du kommer att få registreringsdatumet som årsmodell).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Niklas har sammanfattat det bra - det som ursprungskontrollen brukar vilja ha är kvitto eller motsvarande på de viktigaste delarna - i ditt fall är det alltså bra om du kan visa hur du fått tag på karossen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
-Elfving
Uppsala
Här sen Nov 2019
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Niklas Falk skrev:
-Elfving skrev:
Hur går jag tillväga vid ursprungskontrollen?

Är jag rökt, eller går de ändå när man registrerar som amatörbygge?
Ett amatörbygge får ju en ny identitet (eller behöver inte vara baserat på en existerande).
Det kan ju vara baserat på en hög med rör och en rulle glasfibermatta.
Du stämplar med andra ord ditt eget ramnummer mm.

Men Gustaf kommer snart att korrigera mig med korrekta termer (men jag är övertygad att du inte behöver nån identitet och du kommer att få registreringsdatumet som årsmodell).

Tack! Då är de en sak mindre att bocka av i listan på funderingar och problem..

therealpinto skrev:
Niklas har sammanfattat det bra - det som ursprungskontrollen brukar vilja ha är kvitto eller motsvarande på de viktigaste delarna - i ditt fall är det alltså bra om du kan visa hur du fått tag på karossen.

Gustaf


Perfekt!

Hur avancerat lär de vara, räcker de med ett "kvitto" av personen jag köpt dem av? Vilket i sig inte bevisar något egentligen men.

Nu kommer frågorna på löpande band..
Då jag tagit över detta projekt så är de en del saker som lär göras om, men en liten fundering.

Karossen, måste den vara bultad i ram? Eller är de okej att den är svetsad ihop med ram?

_________________
Jesper Elfving
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det räcker normalt sett med ett kvitto.

Visst kan man svetsa karossen mot ramen men det är kanske lite opraktiskt. På den här typen av bil brukar man vara hjälpt av att kunna lyfta av karossen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
-Elfving
Uppsala
Här sen Nov 2019
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


therealpinto skrev:
Det räcker normalt sett med ett kvitto.

Visst kan man svetsa karossen mot ramen men det är kanske lite opraktiskt. På den här typen av bil brukar man vara hjälpt av att kunna lyfta av karossen.

Gustaf


Okej, ja då kanske de går vägen.

Varför jag frågar är just för att jag tog över detta som ett projekt, och karossen är sen tidigare svetsad i ram. Av vilken anledning är oklar dock, som du nämner är de praktiskt att kunna lyfta bort den.

Men jag tänkte att jag frågar först innan jag gör de jobbigare än vad jag behöver göra de hela genom att börja kapa isär.

Men då låter jag de vara så om de är okej att ha de svetsat thumbs up


Trevlig helg!

_________________
Jesper Elfving
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Stöldskydd...!?
Jag har nyss påbörjat en konvertering till 1.8 turbo i min golf mk1. Jag ska byta rattstång till en med elservo från corsa b. Den saknar rattlås... Måste jag ha rattlås eller räcker det med startlås? (Startspärren är bortprogramerad.) Snapoff på ratten räknades ju inte.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



elCrillo skrev:
Stöldskydd...!?
Jag har nyss påbörjat en konvertering till 1.8 turbo i min golf mk1. Jag ska byta rattstång till en med elservo från corsa b. Den saknar rattlås... Måste jag ha rattlås eller räcker det med startlås? (Startspärren är bortprogramerad.) Snapoff på ratten räknades ju inte.

När jag försäkrade min se7en så var ett av villkoren rattkrycka, frågade då om det gick att ersätta den
med Snapoff i stället det fick jag thumbs up av Länsförsäkrinag


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



För gatreggning räcker det med tändningslås (eller enbart rattlås om man hellre vill ha det).

Ett tändningslås ska ju vara ett lås med riktig nyckel som hindrar start av motorn, så det får ju inte vara alldeles för enkelt att koppla förbi det heller. Men ett vanligt tändningslås funkar ju utmärkt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Tack för snabbt svar! Då använder jag original tändlås till golfen men utan rattlås. Som bonus kör jag snapoff på ratten.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 459



Angående försäkring så betalar trygg hansa ut max 100.000 på ett ombyggt fordon.
Ganska många ombyggda bilar är säkerligen värda mer än så. Något att ha i tankarna.
Eftersom jag har th själv så tar jag tacksamt emot tips på vettiga försäkringsalternativ för ombyggda fordon.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064



.
Är det möjligt att regga en bil nyare än -75 med MC-motor? Tänker närmast på avgaskraven. Det räcker väl inte med att motorn kommer från en nyare hoj antar jag?

_________________
Calle Olsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



calle_o skrev:
.
Är det möjligt att regga en bil nyare än -75 med MC-motor? Tänker närmast på avgaskraven. Det räcker väl inte med att motorn kommer från en nyare hoj antar jag?


Amatörbyggt fordon går bra.

Ombyggt fordon...då får man i så fall välja en MC-motor med katalysator och lambdareglering, och även vara beredd att glida lite på avsikten i föreskrifterna, som säger "En ombyggd bil med bensinmotordrift som är av 1976 eller senare års modell, ska vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt
styrbox. Dessa komponenter ska ha sitt ursprung från samma fordon som
den nya motorn. "

Eftersom det står "fordon" kan man ju hävda att en MC-motor som har dessa grejer är okej. Men räkna med diskussion.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348



Kanske inte så rejsigt.. men har resterna av en gammal danskregistrerad Citroën mehari som aldrig kommit in inregistret och tänkte att en Citroën dyane jag har kunde få bli den nya meharin (full titel var dyane 6 mehari till nån gång på 70talet), med chassi -motor etc från dyanen, är egentligen bara smådetaljer som den danska meharin donerar, behöver investera i ny kaross och stomme exvis
(Rejsmässigt, den är lätt, kommer uppgraderas till tvåkrets bromssystem och få trimmcylindrar (650istället för 600)och tändning med blåtand
Är det ngt speciellt jag bör tänka på?

_________________
John Nilson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Identiteten sitter ju i ramen, så det gäller ju att Dyanen har papper osv och det är ju den identiteten du ska använda.

Om det handlar om karossbyte, så klassas det formellt sett som ombyggt fordon (för Mehari/Dyane har väl separat ram?) med SFRO-besiktning som krav.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
runrookierun
Malmö
Här sen Mar 2020
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Sitter och forsöker forstå vart mitt önskade bygge kommer stoppa opp. Hadde satt stor pris på några pekare.

Bilen er en 2000 Honda Civic med 160 HK originalt från fabrik. Motoren har kat originalt.

Det jag vill göra med den är:

- Motor/växellåda: 2.4l från Honda Accord. 190 hk från fabrik og kat originalt. Motor modifieras inte.
- Drivaxlar fram tilpassade motorbytet
- Bromsor fram: Skivor från Mini JCW, Ok från Porsche 986. Tydlig ändring av bromseffekt
- Bromsor bak: Skivor och ok från annan Honda i störra storlek for at oppfylla krav om fullstendig byte
- Bromscylinder byts samman med motor
- Rensa innredning bak. Halvbur som inte stör original 3p bälte. Regga som 2-sits?
- Ta bort airbag/srs system for förara och passagerare


Är det det berömde avgasinntyget som kommer stoppa mig? Nått av detta jag inte kan göra, måste göra annorlunda, eller ändringar jag måste legga till?

Eller måste man bara bita i det och legga ner planerna totalt?

_________________
Fredrik Davidsen
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



runrookierun skrev:
Sitter och forsöker forstå vart mitt önskade bygge kommer stoppa opp. Hadde satt stor pris på några pekare.

Bilen er en 2000 Honda Civic med 160 HK originalt från fabrik. Motoren har kat originalt.

Det jag vill göra med den är:

- Motor/växellåda: 2.4l från Honda Accord. 190 hk från fabrik og kat originalt. Motor modifieras inte.
- Drivaxlar fram tilpassade motorbytet
- Bromsor fram: Skivor från Mini JCW, Ok från Porsche 986. Tydlig ändring av bromseffekt
- Bromsor bak: Skivor och ok från annan Honda i störra storlek for at oppfylla krav om fullstendig byte
- Bromscylinder byts samman med motor
- Rensa innredning bak. Halvbur som inte stör original 3p bälte. Regga som 2-sits?
- Ta bort airbag/srs system for förara och passagerare


Är det det berömde avgasinntyget som kommer stoppa mig? Nått av detta jag inte kan göra, måste göra annorlunda, eller ändringar jag måste legga till?

Eller måste man bara bita i det och legga ner planerna totalt?


Jag tycker bygget låter som ett ganska klockrent koncept för ombyggt fordon, förutsatt att bromsar bak och huvudcylinder är grejer som inte satt på Civic.

Som ombyggt fordon behövs inget avgasintyg så det är egentligen bara att bygga vidare :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
runrookierun
Malmö
Här sen Mar 2020
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


therealpinto skrev:

Jag tycker bygget låter som ett ganska klockrent koncept för ombyggt fordon, förutsatt att bromsar bak och huvudcylinder är grejer som inte satt på Civic.

Som ombyggt fordon behövs inget avgasintyg så det är egentligen bara att bygga vidare :-)

Gustaf


Takk for svaret Gustaf. Uppskattas enormt när man har lest sig blind.

Huvudcylinderen vil komma från samma bil som motoren, så det ska inte vara nått problem.

Om jag inte kan hitta nått passande for bromsorna bak, vil det vara nog at setta dit t.ex wilwood ok og större bromsskivor för att öka effekten? Altså att det inte måste komma från en annan bil, men att det är nog att förbättra?

_________________
Fredrik Davidsen
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



runrookierun skrev:
therealpinto skrev:

Jag tycker bygget låter som ett ganska klockrent koncept för ombyggt fordon, förutsatt att bromsar bak och huvudcylinder är grejer som inte satt på Civic.

Som ombyggt fordon behövs inget avgasintyg så det är egentligen bara att bygga vidare :-)

Gustaf


Takk for svaret Gustaf. Uppskattas enormt när man har lest sig blind.

Huvudcylinderen vil komma från samma bil som motoren, så det ska inte vara nått problem.

Om jag inte kan hitta nått passande for bromsorna bak, vil det vara nog at setta dit t.ex wilwood ok og större bromsskivor för att öka effekten? Altså att det inte måste komma från en annan bil, men att det är nog att förbättra?


Rätt säker att Civic ep2 bromsskivor passar bak sen finns det på hoc bromsoksadaptrar att köpa som förlänger ut bromsoket.

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
runrookierun
Malmö
Här sen Mar 2020
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Takk for svar Robin.

Så i denna sammanhang holder det att byta til delar från annan generation Civic? Inte att man måste ta från annan modell/typ-familj?

_________________
Fredrik Davidsen
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det är alltid enklare att motivera ombyggt fordon om delarna kommer från ett annat fabrikat (annan biltillverkare eller eftermarknad som Wilwood, AP...), eller en annan modell (Accord-delar på en Civic).

Men även delar från en annan generation Civic är formellt OK - under förutsättning att de verkligen är olika.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Hur blir det nu i praktiken med besiktning av ombyggt fordon årsmodell 1988-1993? Är det samma sak som gäller för fordon som inte är ombyggda av samma årsmodell?

Vad jag vet mäts det numera bara 4.5 i CO på bilar upp till 1993. Bilen har utbytt motor och ska ha katalysator även om det såklart inte behövs för att klara 4.5 i CO.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 102, 103, 104 ... 109, 110, 111   >>
12 besök idag (622387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande