Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 109, 110, 111   >>
38 besök idag (623646 totalt)
Eastereverybodybay

Här sen Jan 2017
Inlägg: 11



therealpinto skrev:
Hej

Visst kan man använda drop-stops för att förhindra att fjädern blir lös. Det sitter till och med original på ett antal bilar.

Jag rekommenderar som grundinställning att drop-stops görs så att du får så lång utjädring som möjligt.

Gustaf



Lysande!


Tack för ditt svar.
Där lärde jag mig något nytt idag också, visste jag ju inte att det fanns originalmonterat på vissa bilar.

_________________
Patrik Lundström
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



När man reggar med E85 och överladd på ombyggt fordon får man säga varvet mot original?
Motorn varvar 8k original men jag tänker att man kanske ska nöja sig med 6k vid överladd och då blir det lätt att hamna rätt effektmässigt.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



therealpinto skrev:
robber skrev:
Kollat SFROs hemsida men bli inte klok på om det är vägen för OMBYGGT FORDON eller INTE OMBYGGT FORDON jag ska gå.

Bilen: Honda Civic ESI 1992 125hk

Planen A
Bromsar: 282mm fram (240mm original) 260mm bak (209mm original) Stålomspunnet runtom.
Huvudbromscyl: 1" Från Integra
Stötdämpare: Coilovers från D2
Bussningar: Polyutheran i hela chassit.
Övrigt chassi: 2st skalstolar, halvbur som byggs ut till helbur.
Motor: Inte helt 100% men lutar åt en ca 200Hk turbo 4cyl motor.

Vilken väg bör jag gå?


Förmodligen ombyggt fordon, det brukar inte gå bra att regga bytta bromsar annars...och du klarar ju normalt sett inte effektökningen heller som ändrat fordon.

Dock bygger det på att du ser till att byta tillräckligt mycket (dvs du använder motor och växellåda som inte kommer från Civic, i korthet).

Gustaf


Låt säga att jag tar en hondamotor på 160hk och turbokonverterar denna samt E85 konverterar så specen blir likt nedan.

Är detta då mer troligt?

Plan B
Bromsar: 282mm fram (240mm original) 260mm bak (209mm original) Stålomspunnet runtom.
Huvudbromscyl: 1" Från Integra (13/15 original)
Stötdämpare: Coilovers från D2
Bussningar: Polyutheran i hela chassit.
Övrigt chassi: 2st skalstolar, helbur (idag regbes med halvbur)
Växellåda: Från en B16A2 dvs inte original
Motor: Honda B16A2 160hk original dock turbo och E85 konverterad och levererar 200hk på ca 1080kg

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Daugaard skrev:
När man reggar med E85 och överladd på ombyggt fordon får man säga varvet mot original?
Motorn varvar 8k original men jag tänker att man kanske ska nöja sig med 6k vid överladd och då blir det lätt att hamna rätt effektmässigt.


Nja, inte utan anledning. Generellt sett kan man säga att man ska ju ange motorns maxeffekt dvs man kan inte sätta ett lägre varvstopp eller sluta mäta när man nått den effekt man får ha i bilen. Normalt sett vill man att effektintyget tydligt visar en kurva som viker av nedåt igen.

I vissa fall kan andra ändringar göra att man får minska maxvarvet men det är inte så vanligt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



robber skrev:


Låt säga att jag tar en hondamotor på 160hk och turbokonverterar denna samt E85 konverterar så specen blir likt nedan.

Är detta då mer troligt?

Plan B
Bromsar: 282mm fram (240mm original) 260mm bak (209mm original) Stålomspunnet runtom.
Huvudbromscyl: 1" Från Integra (13/15 original)
Stötdämpare: Coilovers från D2
Bussningar: Polyutheran i hela chassit.
Övrigt chassi: 2st skalstolar, helbur (idag regbes med halvbur)
Växellåda: Från en B16A2 dvs inte original
Motor: Honda B16A2 160hk original dock turbo och E85 konverterad och levererar 200hk på ca 1080kg


Fortfarande blir det en bedömningsfråga om hur mycket som är bytt - jag vet inte vad BA16A2 är och var den satt. Som sagt, det är klokt att välja grejer från en annan kaross...

Man brukar få räkna med minst runt 40% effektökning med överladdning så en 160-hästarsmotor bör inte ge under cirka 200 hk, så det verkar väl rimligt i sig.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



therealpinto skrev:
robber skrev:


Låt säga att jag tar en hondamotor på 160hk och turbokonverterar denna samt E85 konverterar så specen blir likt nedan.

Är detta då mer troligt?

Plan B
Bromsar: 282mm fram (240mm original) 260mm bak (209mm original) Stålomspunnet runtom.
Huvudbromscyl: 1" Från Integra (13/15 original)
Stötdämpare: Coilovers från D2
Bussningar: Polyutheran i hela chassit.
Övrigt chassi: 2st skalstolar, helbur (idag regbes med halvbur)
Växellåda: Från en B16A2 dvs inte original
Motor: Honda B16A2 160hk original dock turbo och E85 konverterad och levererar 200hk på ca 1080kg


Fortfarande blir det en bedömningsfråga om hur mycket som är bytt - jag vet inte vad BA16A2 är och var den satt. Som sagt, det är klokt att välja grejer från en annan kaross...

Man brukar få räkna med minst runt 40% effektökning med överladdning så en 160-hästarsmotor bör inte ge under cirka 200 hk, så det verkar väl rimligt i sig.

Gustaf


Ok då är jag med.
OM jag lägger till parametern fyrhjulsdrift blir det mer klart då?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



robber skrev:


Ok då är jag med.
OM jag lägger till parametern fyrhjulsdrift blir det mer klart då?


Ja, det skulle jag säga.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
TuningTech-Bosse
stockholm
Här sen Jun 2018
Inlägg: 4



Vet någon om man även måste byta abspump/bygga bort abs om man ska regga som ombyggt fordon?
Jag har byggt om till skivor i bak istället för trummor och även bytt ut bromsarna fram till 280mm skivor och andra ok och okhållare, samt även huvudbromscylinder, blir dock lite osäker på om jag måste byta ut abs enheten med för att det ska vara godkänt =/

_________________
bo stringblom
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



TuningTech-Bosse skrev:
Vet någon om man även måste byta abspump/bygga bort abs om man ska regga som ombyggt fordon?
Jag har byggt om till skivor i bak istället för trummor och även bytt ut bromsarna fram till 280mm skivor och andra ok och okhållare, samt även huvudbromscylinder, blir dock lite osäker på om jag måste byta ut abs enheten med för att det ska vara godkänt =/


Nej, det brukar man inte kräva.

Däremot kan man få problem med ABS-enhetens kalibrering, så ibland är det bättre att ta bort ABS helt. Men det beror på hur det fungerar - tänk också på att testa hur bromssystemet beter sig om ABS-funktionen faller bort.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
TuningTech-Bosse
stockholm
Här sen Jun 2018
Inlägg: 4



Tackar för svar får sätta upp bilen i bromstesten och se hur allt lirar

_________________
bo stringblom
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



TuningTech-Bosse skrev:
Tackar för svar får sätta upp bilen i bromstesten och se hur allt lirar


Det är en start men säger ingenting (eller väldigt lite) om hur bilen fungerar "dynamiskt", man måste provbromsa på riktigt i fart också, så man får med viktförskjutning och eventuella geometriförändringar i hjulupphängningarna. Gärna med olika mycket last också.

Jag har besiktat flera bilar med "perfekta" värden i bromsprovare som fungerar väldigt dåligt på vägen, tyvärr.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
TuningTech-Bosse
stockholm
Här sen Jun 2018
Inlägg: 4



aah tack för tips!

jo jag får väl börja där och sen gå vidare =D '
ska kolla lite med kollegor på jobbet om man kan gå in med vagcom och titta och kanske logga hur abs fördelar bromskraften mellan fram o bak och vart den får input signaler ifrån.
blir det för komplicerat och utan bra resultat så får den gå bort helt enkelt.
stort tack för hjälpen =)

_________________
bo stringblom
Citera
WideBlackWings

Här sen Jun 2018
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag har en Saab 9000 2.3 turbo manual -97 som ska kombineras med fram-/bakvagn och auto-växellåda från en Opel Omega. Så långt ska allt vara ok för ombyggt fordon men frågan är om jag då måste byta motorn också? Bromssystem och styrning kommer ju bytas.

Samt hur förbjudet är det att samtidigt bygga spritmotor på en 9000 2.0 sugmotor som får sprittålig topp från en 9-5, vev och stakar från befintlig 2.3 (=högre komp) och turbo? Givetvis med allt annat sprittåligt. Läses motorkod eller går det att låtsas att det är en 2.3 turbo i grunden då alla block är identiska?

_________________
Tommy Blomström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



WideBlackWings skrev:
Jag har en Saab 9000 2.3 turbo manual -97 som ska kombineras med fram-/bakvagn och auto-växellåda från en Opel Omega. Så långt ska allt vara ok för ombyggt fordon men frågan är om jag då måste byta motorn också? Bromssystem och styrning kommer ju bytas.

Samt hur förbjudet är det att samtidigt bygga spritmotor på en 9000 2.0 sugmotor som får sprittålig topp från en 9-5, vev och stakar från befintlig 2.3 (=högre komp) och turbo? Givetvis med allt annat sprittåligt. Läses motorkod eller går det att låtsas att det är en 2.3 turbo i grunden då alla block är identiska?


Fattar jag rätt, det är en Saab 9000 där du ska montera fram- och bakvagn samt växellåda från Omega, dvs från fwd till rwd?

Det är i så fall tillräckligt i sig för att det ska klassas som ombyggt eller eventuellt amatörbyggt fordon beroende på hur mycket av stommen du ändrar. Så du behöver inte byta motor.

I både ombyggt och amatörbyggt fordon kan man i princip regga med en motor ungefär som du beskriver. Dock med reservation för vilken effekt den lämnar, det ska ju rimma med reglerna också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
WideBlackWings

Här sen Jun 2018
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


therealpinto skrev:
WideBlackWings skrev:
Jag har en Saab 9000 2.3 turbo manual -97 som ska kombineras med fram-/bakvagn och auto-växellåda från en Opel Omega. Så långt ska allt vara ok för ombyggt fordon men frågan är om jag då måste byta motorn också? Bromssystem och styrning kommer ju bytas.

Samt hur förbjudet är det att samtidigt bygga spritmotor på en 9000 2.0 sugmotor som får sprittålig topp från en 9-5, vev och stakar från befintlig 2.3 (=högre komp) och turbo? Givetvis med allt annat sprittåligt. Läses motorkod eller går det att låtsas att det är en 2.3 turbo i grunden då alla block är identiska?


Fattar jag rätt, det är en Saab 9000 där du ska montera fram- och bakvagn samt växellåda från Omega, dvs från fwd till rwd?

Det är i så fall tillräckligt i sig för att det ska klassas som ombyggt eller eventuellt amatörbyggt fordon beroende på hur mycket av stommen du ändrar. Så du behöver inte byta motor.

I både ombyggt och amatörbyggt fordon kan man i princip regga med en motor ungefär som du beskriver. Dock med reservation för vilken effekt den lämnar, det ska ju rimma med reglerna också.

Gustaf

Exakt, rwd-konvertering.

Ang spritmotorn är frågan mest vad det kommer stå i papperna att hopkoket är, motorkoden på blocket säger att det är en 2.0 sug, medan verkligheten säger att det är en 2.3 turbo. Turbon blir standard Aerosnurra.
Effektmål blir samma som original för en Aero, 225hk/340Nm. Klart inom reglerna.

_________________
Tommy Blomström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Om du besiktar hos SFRO så beskriver vi motorns uppbyggnad (i detta fall troligen ungefär "Saab 9000 2.0 block, modifierad med vevaxel och vevstakar från 2.3, turbo typ xxxx"). Detta för att du inte ska riskera problem vid kommande kontrollbesiktningar eller flygande besiktningar där någon tror att det sitter fel motor i bilen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



En Pontiac från -74 som skall bli ombyggt fordon...

Funderar på att montera kattar, men vill inte få det inskrivet vid registrering så att det blir tvingande. Hade varit smutt och kunna montera dem nu när systemet byggs dock.

Blir det plötsligt ett krav att man alltid måste ha kattar om det sitter sådana där vid regbesiktning?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det brukar normalt sett inte anges men söker man dispensen för 20kW/100 kg tjänstevikt så kommer det med krav om "modern avgasrening" vilket kräver katalysator.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Hmmm, jag har fått dispensen men där står inget om krav på modern avgasrening...
Endast krav om högsta effekt (20kW/100 kg) och krav på att färdbromsen skall vara konstruerad så att retardationen uppgår till 8,5kg/s2 från 80-0 med maxlast (hur mäter ni förresten det? ).

Jag monterar gärna kattar, vill bara inte ha det inskrivet i pappret eftersom man aldrig riktigt vet - kan ju tex få megaproblem med värme mot golvet eller liknande som gör att de får åka bort igen.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



OK, det är nog bara för amatörbyggt fordon som det kommer krav på modern avgasrening nu.

Om det krävs så lastar vi fordonet till totalvikt, en "sportbil" har oftast rätt låg maxlast så det brukar vara ganska enkelt att lasta. Men ofta provar man fordonet utan last först - om kravet är 8,5 m/s2 med totalvikt och man bromsar 10,5 m/s2 med tjänstevikt är det inte säkert att det ger något att lasta fullt heller.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4080



therealpinto skrev:
OK, det är nog bara för amatörbyggt fordon som det kommer krav på modern avgasrening nu.

Kommer det (eller har det redan kommit) krav på modern avgasrening för amatörbyggt fordon?
Är det bestämt vad "modern avgasrening" i detta fall innebär?

_________________
Calle Olsson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 109, 110, 111   >>
38 besök idag (623646 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande