Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 109, 110, 111 >> 38 besök idag (623646 totalt) |
Lysande! Tack för ditt svar. Där lärde jag mig något nytt idag också, visste jag ju inte att det fanns originalmonterat på vissa bilar. _________________ Patrik Lundström |
||||
När man reggar med E85 och överladd på ombyggt fordon får man säga varvet mot original?
Motorn varvar 8k original men jag tänker att man kanske ska nöja sig med 6k vid överladd och då blir det lätt att hamna rätt effektmässigt. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
Låt säga att jag tar en hondamotor på 160hk och turbokonverterar denna samt E85 konverterar så specen blir likt nedan. Är detta då mer troligt? Plan B Bromsar: 282mm fram (240mm original) 260mm bak (209mm original) Stålomspunnet runtom. Huvudbromscyl: 1" Från Integra (13/15 original) Stötdämpare: Coilovers från D2 Bussningar: Polyutheran i hela chassit. Övrigt chassi: 2st skalstolar, helbur (idag regbes med halvbur) Växellåda: Från en B16A2 dvs inte original Motor: Honda B16A2 160hk original dock turbo och E85 konverterad och levererar 200hk på ca 1080kg _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Nja, inte utan anledning. Generellt sett kan man säga att man ska ju ange motorns maxeffekt dvs man kan inte sätta ett lägre varvstopp eller sluta mäta när man nått den effekt man får ha i bilen. Normalt sett vill man att effektintyget tydligt visar en kurva som viker av nedåt igen. I vissa fall kan andra ändringar göra att man får minska maxvarvet men det är inte så vanligt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Fortfarande blir det en bedömningsfråga om hur mycket som är bytt - jag vet inte vad BA16A2 är och var den satt. Som sagt, det är klokt att välja grejer från en annan kaross... Man brukar få räkna med minst runt 40% effektökning med överladdning så en 160-hästarsmotor bör inte ge under cirka 200 hk, så det verkar väl rimligt i sig. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ok då är jag med. OM jag lägger till parametern fyrhjulsdrift blir det mer klart då? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Ja, det skulle jag säga. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Vet någon om man även måste byta abspump/bygga bort abs om man ska regga som ombyggt fordon?
Jag har byggt om till skivor i bak istället för trummor och även bytt ut bromsarna fram till 280mm skivor och andra ok och okhållare, samt även huvudbromscylinder, blir dock lite osäker på om jag måste byta ut abs enheten med för att det ska vara godkänt =/ _________________ bo stringblom |
||||
Nej, det brukar man inte kräva. Däremot kan man få problem med ABS-enhetens kalibrering, så ibland är det bättre att ta bort ABS helt. Men det beror på hur det fungerar - tänk också på att testa hur bromssystemet beter sig om ABS-funktionen faller bort. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det är en start men säger ingenting (eller väldigt lite) om hur bilen fungerar "dynamiskt", man måste provbromsa på riktigt i fart också, så man får med viktförskjutning och eventuella geometriförändringar i hjulupphängningarna. Gärna med olika mycket last också. Jag har besiktat flera bilar med "perfekta" värden i bromsprovare som fungerar väldigt dåligt på vägen, tyvärr. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
aah tack för tips!
jo jag får väl börja där och sen gå vidare =D ' ska kolla lite med kollegor på jobbet om man kan gå in med vagcom och titta och kanske logga hur abs fördelar bromskraften mellan fram o bak och vart den får input signaler ifrån. blir det för komplicerat och utan bra resultat så får den gå bort helt enkelt. stort tack för hjälpen =) _________________ bo stringblom |
||||
Jag har en Saab 9000 2.3 turbo manual -97 som ska kombineras med fram-/bakvagn och auto-växellåda från en Opel Omega. Så långt ska allt vara ok för ombyggt fordon men frågan är om jag då måste byta motorn också? Bromssystem och styrning kommer ju bytas.
Samt hur förbjudet är det att samtidigt bygga spritmotor på en 9000 2.0 sugmotor som får sprittålig topp från en 9-5, vev och stakar från befintlig 2.3 (=högre komp) och turbo? Givetvis med allt annat sprittåligt. Läses motorkod eller går det att låtsas att det är en 2.3 turbo i grunden då alla block är identiska? _________________ Tommy Blomström |
||||
Fattar jag rätt, det är en Saab 9000 där du ska montera fram- och bakvagn samt växellåda från Omega, dvs från fwd till rwd? Det är i så fall tillräckligt i sig för att det ska klassas som ombyggt eller eventuellt amatörbyggt fordon beroende på hur mycket av stommen du ändrar. Så du behöver inte byta motor. I både ombyggt och amatörbyggt fordon kan man i princip regga med en motor ungefär som du beskriver. Dock med reservation för vilken effekt den lämnar, det ska ju rimma med reglerna också. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Exakt, rwd-konvertering. Ang spritmotorn är frågan mest vad det kommer stå i papperna att hopkoket är, motorkoden på blocket säger att det är en 2.0 sug, medan verkligheten säger att det är en 2.3 turbo. Turbon blir standard Aerosnurra. Effektmål blir samma som original för en Aero, 225hk/340Nm. Klart inom reglerna. _________________ Tommy Blomström |
||||
Om du besiktar hos SFRO så beskriver vi motorns uppbyggnad (i detta fall troligen ungefär "Saab 9000 2.0 block, modifierad med vevaxel och vevstakar från 2.3, turbo typ xxxx"). Detta för att du inte ska riskera problem vid kommande kontrollbesiktningar eller flygande besiktningar där någon tror att det sitter fel motor i bilen.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
En Pontiac från -74 som skall bli ombyggt fordon...
Funderar på att montera kattar, men vill inte få det inskrivet vid registrering så att det blir tvingande. Hade varit smutt och kunna montera dem nu när systemet byggs dock. Blir det plötsligt ett krav att man alltid måste ha kattar om det sitter sådana där vid regbesiktning? |
||||
Det brukar normalt sett inte anges men söker man dispensen för 20kW/100 kg tjänstevikt så kommer det med krav om "modern avgasrening" vilket kräver katalysator.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Hmmm, jag har fått dispensen men där står inget om krav på modern avgasrening...
Endast krav om högsta effekt (20kW/100 kg) och krav på att färdbromsen skall vara konstruerad så att retardationen uppgår till 8,5kg/s2 från 80-0 med maxlast (hur mäter ni förresten det? ). Jag monterar gärna kattar, vill bara inte ha det inskrivet i pappret eftersom man aldrig riktigt vet - kan ju tex få megaproblem med värme mot golvet eller liknande som gör att de får åka bort igen. |
||||
OK, det är nog bara för amatörbyggt fordon som det kommer krav på modern avgasrening nu.
Om det krävs så lastar vi fordonet till totalvikt, en "sportbil" har oftast rätt låg maxlast så det brukar vara ganska enkelt att lasta. Men ofta provar man fordonet utan last först - om kravet är 8,5 m/s2 med totalvikt och man bromsar 10,5 m/s2 med tjänstevikt är det inte säkert att det ger något att lasta fullt heller. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Kommer det (eller har det redan kommit) krav på modern avgasrening för amatörbyggt fordon? Är det bestämt vad "modern avgasrening" i detta fall innebär? _________________ Calle Olsson |
||||
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 109, 110, 111 >> 38 besök idag (623646 totalt) |