Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 109, 110, 111   >>
27 besök idag (623438 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



svanted skrev:
lånar denna eminenta tråd...
har visserligen mailat SFRO, men jag frågar här åckså, det kanske går snabbare.
har en besiktningsbefriad ford mustang -65 som hade skivbromsar fram då den köptes,
bytte till bromsservo förra vintern och för att göra den ännu 3vligare att köra ämnar jag att under vintern
byta till:
4 växlad AODE(C4 original)
kuggstångsstyrning från saab 9-3.
den är inte enkel att få dit, fästen måste tillverkas och rattstång modifieras.
att byta frambromsar och växellåda antar jag är ok men
hur är det då styrinrättning tillkommer?
och
finns det öht regler för hur en befintlig styrinrättning får modifieras.
det är inte fråga om tveksamma ingrepp som att svetsa styrstag e.d. utan allt görs
säkerhetsmässigt bättre än original(saab) men är det fritt att bedöma sådant av byggaren?
eller måste SFRO kontaktas?


Byter man bromsar eller styrinrättning så krävs registreringsbesiktning, och normalt sett brukar besiktningsorganen vilja att SFRO tittar på en konvertering till kuggstång eftersom det inte är självklart att det blir bättre än original - det beror ju helt på hur man bygger.

De flesta som gör liknande saker byter även bromsar bak, det tenderar att komma till en vassare motor än original...så ombyggt fordon brukar oftast vara bästa vägen framåt.

Vill du lämna motor och bromsar bak helt orört, kolla med besiktningsorganet (en besiktningsingenjör som gör regbesiktningar) om hur de vill hantera saken. En del vill ha tekniskt utlåtande från SFRO på just det som ändrats.

Att bilen är befriad från krav på kontrollbesiktning är ju inte samma sak som att man får ändra allt, det vet du säkert. Försäkringsbolagen brukar vara lite noga med att ändringarna är registreringsbesiktade också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



jägerjanne skrev:
detta finner jag grymt intressant då jag ska använda en hel bottenplatta med orörd torped,innerskärmar, motor låda osv från en e36 till min taunus, samma hulbas,samma spårvidd, detta ska bli jädrit kul oavsett besiktningsform stor eloge till alla sfro å andra som gör motorsverige till vad det är


"Bärande bottenplatta" är typ VW-platta, tänker du ta underdelen från en E36 så är ju den i sig inte bärande utan sin överbyggnad så det omfattas inte av reglerna du har markerat ovan.

Det du vill göra hamnar som amatörbyggt fordon, sidan 5 i lathunden;

Byte av så stor del av stomme/karosseri då så
omfattande förändringar av den bärande
strukturen krävs att grundkonstruktionen inte
länge känns igen (exempel; 1960-tals kaross
med "bottenplatta" från 1990-tals bil).

Tänk på att det kan krävas en del arbete för att få de två strukturerna att fungera tillsammans. A/B/C-stolpar, tak, plåten bakom baksätets ryggstöd är extremt viktiga för att få funktion i den självbärande karossen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



therealpinto skrev:
jägerjanne skrev:
detta finner jag grymt intressant då jag ska använda en hel bottenplatta med orörd torped,innerskärmar, motor låda osv från en e36 till min taunus, samma hulbas,samma spårvidd, detta ska bli jädrit kul oavsett besiktningsform stor eloge till alla sfro å andra som gör motorsverige till vad det är


"Bärande bottenplatta" är typ VW-platta, tänker du ta underdelen från en E36 så är ju den i sig inte bärande utan sin överbyggnad så det omfattas inte av reglerna du har markerat ovan.

Det du vill göra hamnar som amatörbyggt fordon, sidan 5 i lathunden;

Byte av så stor del av stomme/karosseri då så
omfattande förändringar av den bärande
strukturen krävs att grundkonstruktionen inte
länge känns igen (exempel; 1960-tals kaross
med "bottenplatta" från 1990-tals bil).

Tänk på att det kan krävas en del arbete för att få de två strukturerna att fungera tillsammans. A/B/C-stolpar, tak, plåten bakom baksätets ryggstöd är extremt viktiga för att få funktion i den självbärande karossen.

Gustaf
jo, tog plattan från en touring för att få en bättre struktur runt mittdelen då den inte har någon hatthylla/ryggstödsplåt så att säga, karossen är en kupe så den har mycket extra struktur den med jämfört med 2dr stolpe av samma modell, vad den blir reggad som är inte så viktigt bara man ser att det går så att säga

_________________
janne pettersson
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63



Hur söker jag dispens för att få använda 20 kW/100 kg tjänstevikt?

_________________
Ludvig Brandström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



944an skrev:
Hur söker jag dispens för att få använda 20 kW/100 kg tjänstevikt?


Kontakta din SFRO-besiktningsman så hjälper han dig med en mall, eller skicka mail till ulander@sfro.com och ange ditt blankettnummer från byggbesiktningen.

Vi brukar hjälpa kunderna med detta efter genomförd byggbesiktning, så vi vet att vi kan rekommendera TS att godkänna dispensen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63



tack

_________________
Ludvig Brandström
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Kanske står det något om detta tidigare i tråden, men jag har misslyckats i mitt letande så jag ställer frågan i alla fall.

Hur verkar det med försäkring om man registrerar om bilen till ombyggt fordon? Förändras premie och villkor? Finns det vissa bolag som inte vill försäkra alls?

Vad behöver man veta utöver vad som går igenom besiktningen?


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Claes Haglund skrev:
Kanske står det något om detta tidigare i tråden, men jag har misslyckats i mitt letande så jag ställer frågan i alla fall.

Hur verkar det med försäkring om man registrerar om bilen till ombyggt fordon? Förändras premie och villkor? Finns det vissa bolag som inte vill försäkra alls?

Vad behöver man veta utöver vad som går igenom besiktningen?



Min egen erfarenhet och återkoppling från mina kunder säger att det är väldigt godtyckligt. De flesta har inte fått förändrad premie/villkor med någon sorts automatik men de har kanske inte heller meddelat bolaget aktivt att bilen förändrats.

För ganska många innebär omreggningen också att bilen blir en dedikerad hobbybil vilket gör att flera jag känner till samtidigt har bytt till entusiastförsäkring vilket då gör att förutsättningarna ändras på andra sätt.

Bygg gärna på med fler erfarenheter :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



therealpinto skrev:
Claes Haglund skrev:
Kanske står det något om detta tidigare i tråden, men jag har misslyckats i mitt letande så jag ställer frågan i alla fall.

Hur verkar det med försäkring om man registrerar om bilen till ombyggt fordon? Förändras premie och villkor? Finns det vissa bolag som inte vill försäkra alls?

Vad behöver man veta utöver vad som går igenom besiktningen?



Min egen erfarenhet och återkoppling från mina kunder säger att det är väldigt godtyckligt. De flesta har inte fått förändrad premie/villkor med någon sorts automatik men de har kanske inte heller meddelat bolaget aktivt att bilen förändrats.

För ganska många innebär omreggningen också att bilen blir en dedikerad hobbybil vilket gör att flera jag känner till samtidigt har bytt till entusiastförsäkring vilket då gör att förutsättningarna ändras på andra sätt.

Bygg gärna på med fler erfarenheter :-)

Gustaf


Då hör jag mig för lite med Trygg Hansa. Återkommer om jag får fram något vettigt.

"Problemet" är att bilen idag är extremt billig att försäkra och jag gissar att skillnaden borde vara marginell om jag entusiastförsäkrar bilen, vilket jag skulle kunna göra om jag ville. Om jag registrerar om bilen så kanske alla förutsättningar förändras till det sämre.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
svanted
Västerbotten
Här sen Dec 2018
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


therealpinto skrev:
svanted skrev:
lånar denna eminenta tråd...
har visserligen mailat SFRO, men jag frågar här åckså, det kanske går snabbare.
har en besiktningsbefriad ford mustang -65 som hade skivbromsar fram då den köptes,
bytte till bromsservo förra vintern och för att göra den ännu 3vligare att köra ämnar jag att under vintern
byta till:
4 växlad AODE(C4 original)
kuggstångsstyrning från saab 9-3.
den är inte enkel att få dit, fästen måste tillverkas och rattstång modifieras.
att byta frambromsar och växellåda antar jag är ok men
hur är det då styrinrättning tillkommer?
och
finns det öht regler för hur en befintlig styrinrättning får modifieras.
det är inte fråga om tveksamma ingrepp som att svetsa styrstag e.d. utan allt görs
säkerhetsmässigt bättre än original(saab) men är det fritt att bedöma sådant av byggaren?
eller måste SFRO kontaktas?


Byter man bromsar eller styrinrättning så krävs registreringsbesiktning, och normalt sett brukar besiktningsorganen vilja att SFRO tittar på en konvertering till kuggstång eftersom det inte är självklart att det blir bättre än original - det beror ju helt på hur man bygger.

De flesta som gör liknande saker byter även bromsar bak, det tenderar att komma till en vassare motor än original...så ombyggt fordon brukar oftast vara bästa vägen framåt.

Vill du lämna motor och bromsar bak helt orört, kolla med besiktningsorganet (en besiktningsingenjör som gör regbesiktningar) om hur de vill hantera saken. En del vill ha tekniskt utlåtande från SFRO på just det som ändrats.

Att bilen är befriad från krav på kontrollbesiktning är ju inte samma sak som att man får ändra allt, det vet du säkert. Försäkringsbolagen brukar vara lite noga med att ändringarna är registreringsbesiktade också.

Gustaf


tack för svaret, såg det inte förrän igår
motorblock är bytt, inte i avseénde mer effekt utan att jag bara fick tag på ett 302 block billigt...
bakbromsar inte just nu.
hamnar man iaf på ombyggt fordon?
vad gäller styrningen vet jag inte om min idé kommer att fungera men om det gör det blir det en besiktning av SFRO i vilket fall, för att vara på den säkra sidan ang. säkerheten.
och då är en regbesiktning inte långt borta.

_________________
Svante Degerman
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det blir ju lite gränsfall på ombyggt fordon, formellt sett skulle jag nog säga att kriterierna inte riktigt uppfylls.

Men du behöver resonera med ett besiktningsorgan om hur de vill hantera saken. Jag skulle inte bli förvånad om de tycker att det funkar att köra det som ombyggt fordon genom SFRO trots att man kanske inte uppfyller riktigt alla kriterier för klassningen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Jag besiktigade min bil som ombyggt fordon och då hände ingentin med försäkringen då bilen fortfarande har samma modellbeteckning och årsmodell.

Jag valde dock att entusiastbilsförsäkra min pga lägre premie och möjlighet att välja värdet på bilen. Ett ombyggt fordon kostar ju endel att bygga om medans vanliga försäkringen är baserad på orginalbilen.

Hjälpte säkert att min bil är över 30 år gammal nu

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56



Min bilmodell har abs från fabrik.
Den reggades med sfro utan abs.

Kan ja eftermontera abs igen utan registrera om?

Hur ska bilprovningen veta om den hade abs eller inte vid registrering hos sfro? Uppgifterna som står i reg är väldigt få och inget nämner att den saknar abs?

Vad tror ni?

Ja har ett komplett abs system från Bmw m3 e46 som ja väldigt enkelt kan montera, givarna sitter redan där som hastighetsgivare till sprutet, så är en smidig installation.
Bromsledningarna hade ja tänkt dra stålomspunnen slang över allt och helt skippa kopparrören. Klamrade enligt reglementet. Är de ok att köra slang över allt?

Vill verkligen ha fördelarna med den abs:en.

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Formellt sett så ska alla ändringar regbesiktas, och speciellt en sådan sak som att förändra bromssystemet.

Men som du säger är det kanske inte ens noterat så risken att "åka dit" är väl liten. Men jag vill gärna tro att det är bra att en organisation som SFRO får kolla din ABS-installation så den är säker för bruk på väg.

Det är OK med slangar "överallt" om det är pressade koppel men det är inget jag rekommenderar. Även en stålspunnen slang har visst flex. Märkbart eller inte? Åsikterna och erfarenheterna varierar...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Imbecillen

Här sen Jun 2019
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Har inspirerats av Porsche 944 med time attack stuk och funderar nu på hur man enklast bygger om en sådan med en LS1 motor som godkänt ombyggt fordon.

Har jag förstått det rätt bör man utgå från turbo modellen för att ha den har högst godkänd effekt från fabrik. Men vid ombyggnation gäller väl 15kw/100kg så länge säkerheten hänger med, och då borde modellen kvitta egentligen? Jag får ju aldrig en Ls1 med turbo godkänt ändå så turbo på pappret kvittar också, även om det vore drömmen...

Men för att få behålla lådan och viktfördelningen bak och inte behöva byta bakaxel eller framvagn, räcker det med att modifiera karossen, bromsar och motor för att klara kraven på ombyggt fordon? Med karossen tänker jag en svetsad bur med förstärkningar där det krävs, skärmbreddning/trösklar, luftintag till bromsar, eventuellt vinge (om godkänt) och plastrutor.

Vad mer kan behöva göras som ändå är enkla ingrepp? Styrningen går att ge sig på men det känns som onödigt arbete i det här fallet.

Har jag missat något? Vad hade ni gjort för att enklast få igenom en LS1 i en 944?

_________________
Sebastian Gustafsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



När det gäller strategi för val av grund, så beror det på en del faktorer. Modellernas olika effektalternativ, vikt, och om man tänker sig söka dispens för att få ha 20 kW/100 kg tjänstevikt.

Enkelt uttryckt är det fördelaktigt att välja en modell med högre grundeffekt, om den effekten +20% blir högre än vad man kan nå med 15 kW/100 kg eller 20 kW/100 kg.

En 944 Turbo S med 247 hk original får ha 247*1,2=296 hk oavsett vikt. För att nå samma effekt med 15 kW/100 kg måste tjänstevikten vara cirka 1226 kg, vilket väl de flesta gatanpassade 944 kanske ändå väger?

Alltså ingen fördel att utgå från en 944 Turbo eller Turbo S i det fallet.

För att det ska bli ombyggt fordon med hjälp av karossmodifieringar ska det vara så omfattande ändringar att man verkligen ersatt delar av original stomme. Vanliga exempel är cab, pickup, förlängning...men i en normal ban/gatbil är det inte så enkelt att nå dit. Att ersätta innerskärmar och kanske ramben fram med rör är en väg, men bara bur, breddade trösklar och sånt räcker inte.

För de flesta är det ändå enklast att byta motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet. Jag förstår att det kan svida att byta växellådan men det kan vara värt att överväga.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Passar inte Corvette drivlina i en 944 (orkar inte leta, men kit för LS finns ju till allt)?
Sen finns det ju gott om billiga regmotorer (4.8L gjutjärnsblock med ca 200kw).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Niklas Falk skrev:
Passar inte Corvette drivlina i en 944 (orkar inte leta, men kit för LS finns ju till allt)?
Sen finns det ju gott om billiga regmotorer (4.8L gjutjärnsblock med ca 200kw).


Corvetterna har växellådan framåt, porschen bakåt.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Har en fråga till kanske framförallt therealpinto/Gustaf men även övriga inom området kunniga.

Utifall man vill bygga en svängjänk och har ram från en bil och en kaross från från annan. Samma modeller, det gäller en Ford Mustang Fastback årsm. 1966.


Sitter identiteten i ramen eller karossen?

Hela frågeställningen bygger på om man har en Mustang som är svenskreggad med totalruttet golv och lyckas få tag på en t.ex. voltad Mustang att importera från Usa.

Jag tror bilens identitet sitter i karossen (chassinummer) men min vän tro det omvända.
Vad är det som gäller?

Tanken är som sagt att bygga en svängjänk ungefär som Janne J:s.

Bonusfråga. Eftersom man ändå kommer att lägga ned en massa tid och pengar. Skulle man kunna dra några fördelar om att regga den som ombyggt fordon genom att byta bromsar, motor, drivlina et.c. eller skulle man då åka på att den får det fordonsår den blir klar för besiktning (t.ex. 2021) med krav på modern avgasrening?

Ytterligare en fråga är om någon har bra erfarenheter från mäklare som är bra på att finna äldre bilar som blivit till skrot genom t.ex. en voltningsolycka. När jag googlar finner jag bara bra träffar på att importera bilar i körbart skick. Finns det någon expert på import av klassiska skrotbilar?


Citat:

1. Identitet -ram eller kaross?

2. Vilken väg skulle du/ni föredragit gällande den nya identiteten på fordonet - svensk, importerad eller ombyggt med tanke på att den ska användas som "svängjänk" och väglegal?

3. Vilket fordonsidentitetsår får fordonet om man reggar bilen som ombyggt fordon med både kaross och ram från (samma årtal) låt säga 1966?

4. Vem är bäst att vända sig till för import av en skrotad 60-talsMustang?

5. Skulle du/ni haft en helt annan/bättre ide om ni ägde en 66:as Ford Mustang som är komplett förutom att golvet är sååå dåligt?
Menar verkligen dåligt som i hopplöst, det finns ingenstans att börja svetsa upp golvet ifrån. Var än du väljer att sätta första svetsen kommer det bara att generera hål. Tänk folie! Vet att man kan köpa en helt ny kaross från;

https://www.cjponyparts.com/dynacorn-complete-body-shell-fastback-1967 . . . .

-finns det komplett golv som ekonomiplåt eller är det bygga själv som gäller om man går den vägen?


Vill be om ursäkt till Magnus om det här inlägget hamnat i fel tråd. Antar att det kanske finns en tråd som tar upp hela den här frågeställningen eller att informationen finns inne i en redan existerande tråd. Jag har letat men inte funnit.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Till att börja med måste man ha koll på om bilen har självbärande kaross eller separat ram. Är det självbärande kaross finns ingen ram att "byta" och där sitter identiteten förstås i karossen. Med separat ram är det ramen som är identitetsbärare.

Mustang har alltid självbärande kaross så där kan man aldrig byta "ram" eller byta "kaross". Sedan kommer man förstås alltid att kunna diskutera hur mycket av en självbärande kaross som kan rostlagas innan man i praktiken bytt kaross. Normalt sett är det inga direkta problem så länge huvuddelen av stommen är kvar eller har reparerats med "ny" plåt.

Har man en svenskreggad Mustang där "hela" golvet är upprostat (mycket ovanligt, oftast finns det ju saker kvar att bygga av) så är det förmodligen en bättre affär att köpa reproplåt och svetsa in, än att köpa en till hel bil. Då blir det ingen diskussion om identiteten heller. Jag kan inte tänka mig annat än att det går att köpa plåten sm krävs till en så vanlig bil.

Ett ombyggt fordon behåller alltid ursprungsbilens identitet och årsmodell. Ombyggt fordon förutsätter också att bilen man bygger på är (eller har varit) registrerad, dvs att det finns en identitet till den. I de flesta fall är det en fördel att regga som ombyggt fordon eftersom det ger mer frihet i hur man kan bygga bilen.

Ytterligare ett alternativ om golvet verkligen är helt borta, är att istället bygga en ny rörram och regga bilen som amatörbyggt fordon. Man får visserligen ny årsmodell och tappar identiteten men det ger ju frihet att designa hjulupphängningar osv exakt som man vill ha dem.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 109, 110, 111   >>
27 besök idag (623438 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande