Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 109, 110, 111   >>
11 besök idag (622386 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



And reas Mill bro skrev:
Hur blir det nu i praktiken med besiktning av ombyggt fordon årsmodell 1988-1993? Är det samma sak som gäller för fordon som inte är ombyggda av samma årsmodell?

Vad jag vet mäts det numera bara 4.5 i CO på bilar upp till 1993. Bilen har utbytt motor och ska ha katalysator även om det såklart inte behövs för att klara 4.5 i CO.


Kontrollbesiktningskraven är samma för ombyggt fordon så där kommer man mäta CO och gränsvärdet är 4.5%.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Gustav...

Hur funkar det ifall man har en audi R8 med den robotiserade automaten å bygger om den till manuell? Orglådan blir ju å sitta kvar,det är ju bara lite runtom prylar man behöver byta, om yggt fordon då eller?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Mange K skrev:
Gustav...

Hur funkar det ifall man har en audi R8 med den robotiserade automaten å bygger om den till manuell? Orglådan blir ju å sitta kvar,det är ju bara lite runtom prylar man behöver byta, om yggt fordon då eller?


Det blir ju inte ombyggt fordon eftersom man inte byter tillräckligt mycket saker.

Formellt sett får man ju på en nyare bil inte ändra saker som påverkar typgodkännandet, egentligen. Men jag skulle gissa att på en R8 skulle ändringen rätt enkelt flyga under radarn helt, om det bara är mjukvara och någon spak man ändrar kanske. Men man kan inte vara säker.

Det finns tyvärr ingen "formell" någorlunda enkel väg att få ett sådant bygge godkänt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
villej
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 11



Hej!

Någon som vet vad regelverket säger rörande byte av bränsle i en 144:a -69? I nuläget är den utrustad med en B20A (enkelförgasare) och jag skulle vilja bygga ett insprut för fordonsgas (metan / CNG / biogas) till den. Detta inbegriper även att besintanken ersätts med gasflaskor.

Räcker det med en registreringsbesiktning eller är det ombyggt fordon som gäller?

Mvh
Vilhelm

_________________
Vilhelm Jutvik
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Off topic kanske men... Kan man bygga en egen 30-moppe och få den godkänd? Vad krävs iform av besiktningar osv, sfro? Sugen på att bygga nåt sånt här...


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



villej skrev:
Hej!

Någon som vet vad regelverket säger rörande byte av bränsle i en 144:a -69? I nuläget är den utrustad med en B20A (enkelförgasare) och jag skulle vilja bygga ett insprut för fordonsgas (metan / CNG / biogas) till den. Detta inbegriper även att besintanken ersätts med gasflaskor.

Räcker det med en registreringsbesiktning eller är det ombyggt fordon som gäller?

Mvh
Vilhelm


Ombyggt fordon får inte reggas med gas så det är ingen väg framåt. I TSFS 2013:63 finns kraven för gasdrivna äldre bilar, det svåra blir att bevisa att man uppfyller dem. Kolla 6 kapitlet paragraferna 17-37. Jag skulle inte ge mig på det...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



elCrillo skrev:
Off topic kanske men... Kan man bygga en egen 30-moppe och få den godkänd? Vad krävs iform av besiktningar osv, sfro? Sugen på att bygga nåt sånt här...




Det finns inga regler för amatörbyggd moped så i praktiken är det tyvärr inte genomförbart.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Tack för snabbt, men däppigt, svar...!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Du får väl smygmodifiera en befintlig moped....

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Bygger man en moped, som faktiskt bara har en konstruktiv hastighet på 30 km/h, (den går omöjligt att köra snabbare)
Den är utrustad med bromsar, lysen och erforderlig säkerhet, har ett chasienummer och ett modelnamn. Lämplig äkta, eller påhittad årsmodell.
Så bör den gå att trafikförsäkra som moped. (Det finns väll inget regelrätt register över samtliga äldre mopedmodeller och framförallt inte chassinummer)
(Rimligen utgår man från en cyckel eller befintlig moped, således finns ju något typ av ramnummer/modelnamn/motornummer/årsmodell redan. )

Är du 15 nyfyllda år gammal och blir stoppad av polisen med denna, så är det dels olovlig körning eftersom alla mopeder kräver körkort idag, sannolikt kan polisen även börja bråka om att den ser hemmabyggd ut, och då blir det sannolikt att dem hävdar oregistrerat fordon om du inte kan bevisa annat)

Är du däremot lite äldre, dvs du blev 15 långt innan ändringen om körkort för moped, ja då är ju punkten med olovlig körning borta. Du har givetvis ett försäkringsbevis med dig att den är trafikförsäkrad som moped, råkar du sedan dessutom inneha A eller AM körkort. Så vet jag inte vad det skulle kunna ha att anmärka på.

"Det är lättare att be om förlåtelse än tillåtelse"

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



knotan skrev:


"Det är lättare att be om förlåtelse än tillåtelse"


Ja lite så tänker jag också! Alla jäkla elcyklar, elscootrar mm är väl inte försäkrade alls?
Egentligen är det ju mest byggandet och skapandet som hägrar, men det vore ju roligt att kunna ta en sväng sen någorlunda lagligt...! Äh. Vad kan gå fel - jag beställer en sån här! 😃

http://www.sandelco.se/enginekit.php

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Sitter och bläddrar i SFRO boken.
Vad är det som gäller vid motorbyte i en bil efter 1993 års modell eller rättare sagt datum?
Går det eller är det supersvårt?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63



Off topic men kommer man igenom vanlig kontroll besiktning med öronlappsstolar?

_________________
Ludvig Brandström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Lillen skrev:
Sitter och bläddrar i SFRO boken.
Vad är det som gäller vid motorbyte i en bil efter 1993 års modell eller rättare sagt datum?
Går det eller är det supersvårt?


Det går i praktiken bara om bilen byggs om så mycket att den kan räknas som ombyggt fordon. I alla fall om föreskrifter och praxis följs. Jag vet att något besiktningsorgan vid något tillfälle tagit lite egna beslut för att runda reglerna men det är inget man kan lita på.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



944an skrev:
Off topic men kommer man igenom vanlig kontroll besiktning med öronlappsstolar?


Det beror väldigt mycket på årsmodell, och hur en besiktningsman väljer att bedöma saken.

I en helfordonsgodkänd bil skulle jag säga att utsikterna är väldigt små. I en äldre bil så beror det nog mest på hur mycket man bedömer att "öronlapparna" skymmer.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63



Bilen -82 a är reggad som ombyggd fordon med bur å race stolar redan.
Det är sikten då som är fragan?

_________________
Ludvig Brandström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



944an skrev:
Bilen -82 a är reggad som ombyggd fordon med bur å race stolar redan.
Det är sikten då som är fragan?


Ja, det får man nog säga.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



therealpinto skrev:
Lillen skrev:
Sitter och bläddrar i SFRO boken.
Vad är det som gäller vid motorbyte i en bil efter 1993 års modell eller rättare sagt datum?
Går det eller är det supersvårt?


Det går i praktiken bara om bilen byggs om så mycket att den kan räknas som ombyggt fordon. I alla fall om föreskrifter och praxis följs. Jag vet att något besiktningsorgan vid något tillfälle tagit lite egna beslut för att runda reglerna men det är inget man kan lita på.

Gustaf


Ok. Lite hypotetiskt.
Men iaf, ombyggt fordon är redan en förutsättning för min fråga.
Var inte tydlig nog med det bara.

Så vid ett SFRO-bygge där bilen ska reggas som ombyggt fordon.
Är det något som säger att vissa årsmodeller har någon regel.
T.ex fram till 1975 och avgaskrav är ju känt.
Men varför sätter man värde vid t.ex årsmodell -93?

Är du med på min fundering.
Eller har jag bara missuppfattat eller hakat upp mig?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Lillen skrev:
therealpinto skrev:
Lillen skrev:
Sitter och bläddrar i SFRO boken.
Vad är det som gäller vid motorbyte i en bil efter 1993 års modell eller rättare sagt datum?
Går det eller är det supersvårt?


Det går i praktiken bara om bilen byggs om så mycket att den kan räknas som ombyggt fordon. I alla fall om föreskrifter och praxis följs. Jag vet att något besiktningsorgan vid något tillfälle tagit lite egna beslut för att runda reglerna men det är inget man kan lita på.

Gustaf


Ok. Lite hypotetiskt.
Men iaf, ombyggt fordon är redan en förutsättning för min fråga.
Var inte tydlig nog med det bara.

Så vid ett SFRO-bygge där bilen ska reggas som ombyggt fordon.
Är det något som säger att vissa årsmodeller har någon regel.
T.ex fram till 1975 och avgaskrav är ju känt.
Men varför sätter man värde vid t.ex årsmodell -93?

Är du med på min fundering.
Eller har jag bara missuppfattat eller hakat upp mig?


Vid ombyggt fordon (med bensinmotor) är det samma avgasregler 1976 och nyare, kan man säga, när man pratar om vilka krav som ställs vid registeringsbesiktningen. Då ska det vara en avgascertifierad motor med katalysator i originalskick, alternativt en E85-konverterad motor med katalysator.

1992/93 spelar roll först när vi pratar om det som inte är ombyggt fordon, med bensinmotor. Där är det registreringsdatum (egentligen första ibruktagande) som styr, inte årsmodell. Bilar tagna i bruk fram till och med 1992-12-31 kan man byta motor på (under förutsättning att man byter till en avgascertifierad motor i originalskick med kat). Från och med 1993-01-01 går det inte längre på det sättet. Anledningen till det är att 1993-01-01 så kom kraven på avgascertifierad motor med katalysator i hela EU och då har Transportstyrelsen menat att man inte kan försvara att godta enkla motorbyten längre.

Anledningen till att vi pratar datum för ibruktagande istället för årsmodell 1992/93 är en anpassning i reglerna. Årsmodell är ju något som tillverkaren bestämmer och man ville eliminera risken att tillverkarna skulle sälja bilar med gammal årsmodell för att inte behöva följa nya avgaskrav.

För ombyggt fordon med bensinmotor är detta alltså inte relevant, däremot finns en motsvarande gräns för byte till eller av dieselmotor, då är det 1999 års modell som gäller - och där har man inte varit konsekvent för man använder begreppet årsmodell igen...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



knotan skrev:
Bygger man en moped, som faktiskt bara har en konstruktiv hastighet på 30 km/h, (den går omöjligt att köra snabbare)
Den är utrustad med bromsar, lysen och erforderlig säkerhet, har ett chasienummer och ett modelnamn. Lämplig äkta, eller påhittad årsmodell.
Så bör den gå att trafikförsäkra som moped. (Det finns väll inget regelrätt register över samtliga äldre mopedmodeller och framförallt inte chassinummer)
(Rimligen utgår man från en cyckel eller befintlig moped, således finns ju något typ av ramnummer/modelnamn/motornummer/årsmodell redan. )

Är du 15 nyfyllda år gammal och blir stoppad av polisen med denna, så är det dels olovlig körning eftersom alla mopeder kräver körkort idag, sannolikt kan polisen även börja bråka om att den ser hemmabyggd ut, och då blir det sannolikt att dem hävdar oregistrerat fordon om du inte kan bevisa annat)

Är du däremot lite äldre, dvs du blev 15 långt innan ändringen om körkort för moped, ja då är ju punkten med olovlig körning borta. Du har givetvis ett försäkringsbevis med dig att den är trafikförsäkrad som moped, råkar du sedan dessutom inneha A eller AM körkort. Så vet jag inte vad det skulle kunna ha att anmärka på.

"Det är lättare att be om förlåtelse än tillåtelse"


Tyvärr, det går inte att bygga en eller typa in dom gamla sk 30km mopederna längre utan det blir då klass1 (25km) eller klass 2 (45km) som den kommer att hamna i med dom reglerna vad som gäller där.
Det finns ett typregister över alla gamla typgodkända 30km mopeder på TS ,där kan du lösa vad som är godkänt.
Och är du byggare så gäller coc intyg men det går om man vill.

_________________
Jörgen Bock
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



therealpinto skrev:
Lillen skrev:
therealpinto skrev:
Lillen skrev:
Sitter och bläddrar i SFRO boken.
Vad är det som gäller vid motorbyte i en bil efter 1993 års modell eller rättare sagt datum?
Går det eller är det supersvårt?


Det går i praktiken bara om bilen byggs om så mycket att den kan räknas som ombyggt fordon. I alla fall om föreskrifter och praxis följs. Jag vet att något besiktningsorgan vid något tillfälle tagit lite egna beslut för att runda reglerna men det är inget man kan lita på.

Gustaf


Ok. Lite hypotetiskt.
Men iaf, ombyggt fordon är redan en förutsättning för min fråga.
Var inte tydlig nog med det bara.

Så vid ett SFRO-bygge där bilen ska reggas som ombyggt fordon.
Är det något som säger att vissa årsmodeller har någon regel.
T.ex fram till 1975 och avgaskrav är ju känt.
Men varför sätter man värde vid t.ex årsmodell -93?

Är du med på min fundering.
Eller har jag bara missuppfattat eller hakat upp mig?


Vid ombyggt fordon (med bensinmotor) är det samma avgasregler 1976 och nyare, kan man säga, när man pratar om vilka krav som ställs vid registeringsbesiktningen. Då ska det vara en avgascertifierad motor med katalysator i originalskick, alternativt en E85-konverterad motor med katalysator.

1992/93 spelar roll först när vi pratar om det som inte är ombyggt fordon, med bensinmotor. Där är det registreringsdatum (egentligen första ibruktagande) som styr, inte årsmodell. Bilar tagna i bruk fram till och med 1992-12-31 kan man byta motor på (under förutsättning att man byter till en avgascertifierad motor i originalskick med kat). Från och med 1993-01-01 går det inte längre på det sättet. Anledningen till det är att 1993-01-01 så kom kraven på avgascertifierad motor med katalysator i hela EU och då har Transportstyrelsen menat att man inte kan försvara att godta enkla motorbyten längre.

Anledningen till att vi pratar datum för ibruktagande istället för årsmodell 1992/93 är en anpassning i reglerna. Årsmodell är ju något som tillverkaren bestämmer och man ville eliminera risken att tillverkarna skulle sälja bilar med gammal årsmodell för att inte behöva följa nya avgaskrav.

För ombyggt fordon med bensinmotor är detta alltså inte relevant, däremot finns en motsvarande gräns för byte till eller av dieselmotor, då är det 1999 års modell som gäller - och där har man inte varit konsekvent för man använder begreppet årsmodell igen...

Gustaf


Tack för svar Gustaf.
Då var det nästan ett missförstånd då.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 109, 110, 111   >>
11 besök idag (622386 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande