Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 109, 110, 111   >>
251 besök senaste veckan (622139 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5245



Bil som är exporterad från sverige till finland och i finland på pappret är skrotad och avreggad.

Går det att sfro den karossen ombyggd med motor, låda, bromsar etc?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



robber skrev:
Bil som är exporterad från sverige till finland och i finland på pappret är skrotad och avreggad.

Går det att sfro den karossen ombyggd med motor, låda, bromsar etc?


Ombyggt fordon förutsätter att bilen är registrerad, så om den formellt är exporterad från Sverige (dvs inga svenska papper kvar) så går den inte att använda som bas för ett ombyggt fordon.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



robber skrev:
Bil som är exporterad från sverige till finland och i finland på pappret är skrotad och avreggad.

Går det att sfro den karossen ombyggd med motor, låda, bromsar etc?


Nu fattar jag inte riktigt, är den avregistrerad och skrotad enligt nuvarande regler eller är den bara avregistrerad efter de gamla reglerna då det räckte att man lämnade in skyltarna för att få ut bilen ur registret ? För idag måste ju bilen skrotas först för att få ett skrotningsintyg för avregistreringen, och då har man väl ingen bil kvar ?

Kan man inte återimportera en bil till Sverige och registrera den igen för att sedan bygga om den ?

_________________
Kai Anttila
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Commodåren skrev:
Kan man inte återimportera en bil till Sverige och registrera den igen för att sedan bygga om den ?
Om den är avreggad i Finland finns det väl ingen identitet att importera och göra ursprungskontroll på?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Om man tex har de gamla papprena kvar där man själv står som ägare så kan man återregistrera bilen utan problem här i Finland. Alternativt att man har en obruten kedja av överföringsbevis från föregående ägare typ, till exempel X har avregistrerat bilen och sedan sålt den till Y, som sedan sålt den till Z som sedan sålt den till dig. Det går också att registrera en bil som saknar papper om man kan bevisa att man har haft den i sin ägo i 10 år(och att den inte är anmäld stulen förstås). Importörerna hade (har kanske än idag) också sk stamkort till varje importerad bil och har man chassinumret eller senaste registreringsnumret så kan man fråga efter bilens historik i Nationalarkivet.

Så det borde väl gå att registrera om bilen i Sverige om man har papper som bevisar ursprunget och ägarrätten för tiden i Finland ?

_________________
Kai Anttila
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 393



Hej Gustaf, Z4 karossen liksom Z1 och Z3 är självbärande utan de utvändiga karosspanelerna. Om man vill byta motor, hjulupphängningar, bromsar och styla om den utvändiga karossen, måste man utgå från en Z4M pga motorn man vill använda eller går det med en en billigare version då en M kostar minst 5 gånger mer? Jag kollade reservdelsnumren på lösa delar och det enda som skiljer M-karossen från alla andra Z4, men endast före 2006 facelift är en inre plåt mellan tröskel och hjulhus på båda sidor på cabben. Jag vet inte vad som skiljer på de plåtarna men rullen för bältet är fäst där och den nyare plåten är ca 300-400 gram lättare än den tidigare. En plåt i bagagerumsgolvet skiljer på Z4M då den har dubbla ljuddämpare bak. Coupémodellen är samma för 3.0i och M3.2 förutom plåten i bagagegolvet. Jag vill ha ett fast tak så det blir en slags bur som bär upp taket och gör karossen mer vridstyv. Effektökningen blir ca 12-13% jämfört med en Z4M och det är ingen turbo eller kompressor. Måste man ha kvar ABS och airbags i ett ombyggt fordon? Jag vill bara ha kvar det nödvändigaste plus AC/värme och styr- och bromsservo. Objektet kan bli en EU-import och man behöver inte regga den i Sverige innan vad jag vet. Enligt BMW är vridstyvheten på karossen 14500 Nm per grad för cabben och 32000 Nm per grad för coupén.

(Edit: Z4M började tillverkas i samband med facelift i januari 2006)

Mvh
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Commodåren skrev:
Om man tex har de gamla papprena kvar där man själv står som ägare så kan man återregistrera bilen utan problem här i Finland. Alternativt att man har en obruten kedja av överföringsbevis från föregående ägare typ, till exempel X har avregistrerat bilen och sedan sålt den till Y, som sedan sålt den till Z som sedan sålt den till dig. Det går också att registrera en bil som saknar papper om man kan bevisa att man har haft den i sin ägo i 10 år(och att den inte är anmäld stulen förstås). Importörerna hade (har kanske än idag) också sk stamkort till varje importerad bil och har man chassinumret eller senaste registreringsnumret så kan man fråga efter bilens historik i Nationalarkivet.

Så det borde väl gå att registrera om bilen i Sverige om man har papper som bevisar ursprunget och ägarrätten för tiden i Finland ?


Jag har missat lite svar/frågor, ursäkta.

Bilen måste som sagt vara registrerad någonstans för att kunna vara en bas för ombyggt fordon. Är den skrotad i Finland kommer det med all sannolikhet bli svårt att importera den till Sverige baserat på skrotade papper. Man måste i så fall först återregistrera den i Finland.

Det är mer kopplat till hur svenska myndigheter väljer att hantera skrotade bilar än hur finska myndigheter gör det.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



C311 skrev:
Hej Gustaf, Z4 karossen liksom Z1 och Z3 är självbärande utan de utvändiga karosspanelerna. Om man vill byta motor, hjulupphängningar, bromsar och styla om den utvändiga karossen, måste man utgå från en Z4M pga motorn man vill använda eller går det med en en billigare version då en M kostar minst 5 gånger mer? Jag kollade reservdelsnumren på lösa delar och det enda som skiljer M-karossen från alla andra Z4, men endast före 2006 facelift är en inre plåt mellan tröskel och hjulhus på båda sidor på cabben. Jag vet inte vad som skiljer på de plåtarna men rullen för bältet är fäst där och den nyare plåten är ca 300-400 gram lättare än den tidigare. En plåt i bagagerumsgolvet skiljer på Z4M då den har dubbla ljuddämpare bak. Coupémodellen är samma för 3.0i och M3.2 förutom plåten i bagagegolvet. Jag vill ha ett fast tak så det blir en slags bur som bär upp taket och gör karossen mer vridstyv. Effektökningen blir ca 12-13% jämfört med en Z4M och det är ingen turbo eller kompressor. Måste man ha kvar ABS och airbags i ett ombyggt fordon? Jag vill bara ha kvar det nödvändigaste plus AC/värme och styr- och bromsservo. Objektet kan bli en EU-import och man behöver inte regga den i Sverige innan vad jag vet. Enligt BMW är vridstyvheten på karossen 14500 Nm per grad för cabben och 32000 Nm per grad för coupén.

(Edit: Z4M började tillverkas i samband med facelift i januari 2006)

Mvh
Thomas


Jag är inte säker på att jag förstår frågan, men generellt sett kan man säga att tillåten effektökning i procent (20%) för ombyggt fordon baseras på exakt den identitet du bygger på. Är det en Z4 3.0 på till exempel 231 hk (eller vad den har, kollade inte upp det) så är det 231 x 1,2 = 277 hk som tillåts, oavsett om det fanns en Z4M med mer effekt.

Ska man kunna tillämpa den effekt som Z4M hade krävs det intyg från BMW som medger det och då är det ju den effekt Z4M hade, eller den effekt som BMW anger, som blir gränsen.

Kort sagt, vill du basera en effektökning på vad Z4M hade så behöver du bygga på just en Z4M.

ABS och airbags är det inte krav på i ombyggt fordon och det går bra att bygga på en import utan att först regga den i Sverige, men se till att den har alla papper i ordning och inte är skrotad i ursprungslandet.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 393



Hej Gustaf, ok tack för svar. Det är 265 hkr i 3,0Si och 343 hkr i Z4M så +20% är 318 eller 411 hkr. Jag får se om det dyker upp någon billig M.

Resten av frågorna är om byte av motor, kraftöverföring, fram- och bakvagn med bromsar samt en ombyggd kaross kan reggas som ombyggt fordon eller är det för mycket ändringar? Utgångsmaterialet är enligt bilden + dörrar.



Mvh
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Så länge man fortfarande känner igen grundkonstruktionen går det bra som ombyggt fordon.

Dvs lämnar du det mesta av stommen (jag skulle säga det som är gult och lila i bilden) orginal/originallikt ska det inte vara några problem på så sätt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 393



therealpinto skrev:
Så länge man fortfarande känner igen grundkonstruktionen går det bra som ombyggt fordon.

Dvs lämnar du det mesta av stommen (jag skulle säga det som är gult och lila i bilden) orginal/originallikt ska det inte vara några problem på så sätt.

Gustaf


OK tack för svar. Det som är lila bakom stolarna tas bort och ersätts av ett fast tak och rörbågar invändigt som ansluter framåt mot A-stolparnas rör, liknande som coupémodellen, eller så blir det en coupé som jag gör om. Det röda blir också kvar. Tänkte låna från ett designkoncept så inget extremt, bara några cm längre och bredare. Motor, något som klarar gränsvärden vid besiktning och effektökning max 20%.

84 dB för ombyggt fordon gäller även om bilen är en 2006:a eller nyare?

Mvh
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



OK, låter rimligt.

Ja, det är 84 dB(A) även för nyare bilar som ombyggt fordon.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 393



therealpinto skrev:
OK, låter rimligt.

Ja, det är 84 dB(A) även för nyare bilar som ombyggt fordon.

Gustaf


Tack Gustaf för svar, 10dB till kommer att låta gott

Mvh
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 75



Funderar på att bygga om min Porsche 928 S4, årsmodell 1988 till en banbil (eventuellt PCSR), men vill fortfarande ha möjlighet att köra den på väg.

Tänkta förändringar:
Byta ut hela bromssystemet (ok/skivor fram/bak, huvudcylinder och ABS).
Byta till justerbara coilovers, uniball i länkarmar.
Weissach-bakaxeln ska stelopereras. (Inte längre vara medstyrande)
Montera helsvetsad bur och rensa inredning, AC, värmepaket osv.
(Montera plastrutor, förutom vindruta)

Nu till frågorna/funderingarna för att få den registrerad som ombyggt fordon:
Räcker det med att bygga ena bärarmar, men bibehålla infästningspunkterna i karossen? Måste spindlarna också bytas?
Motor kan jag inte byta, för då uppfyller jag inte reglementet för PCSR. (Eller om jag byter till en motor från en annan Porsche, men det har aldrig gjorts).
Typ av styrinrättning ser jag också som svårt att genomföra
Hur sen man på om man lättar bilen med bibehållen originaleffekt, så att den överstiger 15kW/100kg? Ligger redan idag på 14kW/100kg med dagens tjänstevikt.

Tack på förhand för denna support som finns

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag tror tyvärr det är svårt att få 928:an att klassa in som ombyggt fordon med de ändringarna.

När Transportstyrelsen pratar om "fram- och bakaxel med hjulupphängning" som ett kriterium, så tänker de sig att man byter en stel axel mot en delad, eller liknande. De fall jag haft med "moderna" bilar som klarat de kriterierna har haft nya bärarmar i nya infästningspunkter och andra spindlar/hubbar än original.

Oftast är det ändå så att styrväxel och rattaxel i kombination med hela bromssystemet är "enklast" när man vill behålla original motor i en bil.

Om bilen lättas som ombyggt fordon har det ingen betydelse när man inte byter motor, och har man hög effekt från början kan man ju ändå tillämpa 20% effektökning, även om man går över 15 kW/100 kg. Så den delen är inget problem.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 75



therealpinto skrev:
Jag tror tyvärr det är svårt att få 928:an att klassa in som ombyggt fordon med de ändringarna.

När Transportstyrelsen pratar om "fram- och bakaxel med hjulupphängning" som ett kriterium, så tänker de sig att man byter en stel axel mot en delad, eller liknande. De fall jag haft med "moderna" bilar som klarat de kriterierna har haft nya bärarmar i nya infästningspunkter och andra spindlar/hubbar än original.

Oftast är det ändå så att styrväxel och rattaxel i kombination med hela bromssystemet är "enklast" när man vill behålla original motor i en bil.

Om bilen lättas som ombyggt fordon har det ingen betydelse när man inte byter motor, och har man hög effekt från början kan man ju ändå tillämpa 20% effektökning, även om man går över 15 kW/100 kg. Så den delen är inget problem.

Gustaf


Tack Gustaf för de snabba svaren!

Om vi nu skulle gå på spåret med styrväxel och rattaxel, hur stora förändringar är nödvändiga?
Räcker det att plugga den hydrauliska styrservon och bygga på en elektrisk hjälpmotor vid rattaxel eller måste man ha en styrväxel från en annan bilmodell?

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



För att "styrinrättning med rattaxel utbytts" ska vara tillämpbart ska både själva kuggstången och rattaxeln bytas ut till delar som inte fanns i karossgenerationen från fabrik. Enkelt uttryckt, allt mellan ratt och styrspindlar.

Min rekommendation skulle vara att mäta upp befintlig styrväxel och sedan kolla om det kanske finns från BMW som har samma bredd men snabbare utväxling. BMW för att det finns gott om olika standardutväxlingar till de styrväxlarna.

Alternativt kolla på en eftermarknadskuggstång.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 75



therealpinto skrev:
För att "styrinrättning med rattaxel utbytts" ska vara tillämpbart ska både själva kuggstången och rattaxeln bytas ut till delar som inte fanns i karossgenerationen från fabrik. Enkelt uttryckt, allt mellan ratt och styrspindlar.

Min rekommendation skulle vara att mäta upp befintlig styrväxel och sedan kolla om det kanske finns från BMW som har samma bredd men snabbare utväxling. BMW för att det finns gott om olika standardutväxlingar till de styrväxlarna.

Alternativt kolla på en eftermarknadskuggstång.

Gustaf


Om man inte behöver byta typ av styrning, utan bara komponenter från en annan modell/tillverkare, så låter det inte så omständigt. Kan man behålla "röret" där tändningslåset sitter eller måste även det bytas ut?

Är det okej att positionera ABS-pumpen inne i kupén? Jag plannerar att sätta den där baksätet nu är.

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Byter man till en annan styrväxel (kuggstång) som är annorlunda (bra om det syns att man fått ändra infästningarna), och rattaxel, så är det lugnt. Man kan förmodligen bygga ihop övre delen så du behåller original tändningslås men det gäller att få till en säker och bra funktion på rattlåset i så fall. Man vill ju absolut inte att det finns risk att det låser när man kör...

ABS-pump i kupén är inga problem för reggningens skull.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4047



Ursäkta min fråga men varför vill du regga om bilen?
1988 är väl inte helbilsgodkänd?

Du har väl redan idag Brembo 4-kolvsok, om du byter till större grejor lär väl inte en besiktningsman ha några åsikter så länge bromsarna tar som de ska.
Min gamla 84 hade coilover original, att byta dessa till justerbara tror jag inte heller påverkar besiktningen.
Jag har aldrig fått något nedslag på länklager i bärarmar.
River du ur inredningen finns väl möjligheten att ändra till ett mindre antal passagerare och lösa det så.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 75



Janne J skrev:
Ursäkta min fråga men varför vill du regga om bilen?
1988 är väl inte helbilsgodkänd?

Du har väl redan idag Brembo 4-kolvsok, om du byter till större grejor lär väl inte en besiktningsman ha några åsikter så länge bromsarna tar som de ska.
Min gamla 84 hade coilover original, att byta dessa till justerbara tror jag inte heller påverkar besiktningen.
Jag har aldrig fått något nedslag på länklager i bärarmar.
River du ur inredningen finns väl möjligheten att ändra till ett mindre antal passagerare och lösa det så.


Du får rätta mig om jag har fel, men jag har förstått det som att det blir enklare att få bilen godkänd med en full skyddsbur om man inte har en bil som i övrigt är helt original. Om jag gör övriga ändringar, så blir det svårt att få det godkänt.

Ja, bilen har 4-kolvsok runt om och är bara registrerad för en passagerare, så det är inga bekymmer.

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 109, 110, 111   >>
251 besök senaste veckan (622139 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande