Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 105, 106, 107 ... 109, 110, 111   >>
249 besök senaste veckan (622137 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



928Mattias skrev:
Du får rätta mig om jag har fel, men jag har förstått det som att det blir enklare att få bilen godkänd med en full skyddsbur


Är inte det bästa att ringa till närmaste besiktning och fråga?
Nu har jag bara båge i en 944'a, men den skrevs in utan att att de ens frågade om den utan slank bara med.

Är det bara mot gatbil du siktar så behöver du inte göra resten för att få in bur, siktar du mot PCSR som du hintar om är det deras reglemente du skal bygga mot. Jag vet inte om dina övriga ändringar passar in mot PCSR, jag tror det är en klass för hyfsat "Porsche-original"-bilar men börjar du byta ut "styrinrättning med rattaxel" till BMW så kanske du bygger bort dig för att få köra där (hör med de som håller i PCSR innan du går den vägen).

Jag tycker frågeställningen spretade lite, så jag gjorde tre alternativ
-jag vill ha en bur i en icke helbilsgodkänd bil, vad göra? Regbesiktiga bara buren, typ: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=2180
Där skiter de i vad buren är till för eller om den är gjord i papiermaiche, där är nyckelordet trafiksäkert för dig som åker i bilen dvs du skall inte kunna slå i den och skada dig.

-jag vill besiktiga som ombyggt fordon för jag vill göra stora ändringar för att göra bilen bättre, mål att vara gatlaglig men ingen speciell klass: Gör som Gustaf säger.

-jag vill bygga bilen till PCSR men vara gatlaglig, vad göra? Bygg enligt deras reglemente inklusive hur buren skall vara (material och utformning). Regbesiktiga för gatkörning, skaffa vagnbok för bilen för PCSR

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 75



Marcus Gustafsson skrev:
928Mattias skrev:
Du får rätta mig om jag har fel, men jag har förstått det som att det blir enklare att få bilen godkänd med en full skyddsbur


Är inte det bästa att ringa till närmaste besiktning och fråga?
Nu har jag bara båge i en 944'a, men den skrevs in utan att att de ens frågade om den utan slank bara med.

Är det bara mot gatbil du siktar så behöver du inte göra resten för att få in bur, siktar du mot PCSR som du hintar om är det deras reglemente du skal bygga mot. Jag vet inte om dina övriga ändringar passar in mot PCSR, jag tror det är en klass för hyfsat "Porsche-original"-bilar men börjar du byta ut "styrinrättning med rattaxel" till BMW så kanske du bygger bort dig för att få köra där (hör med de som håller i PCSR innan du går den vägen).

Jag tycker frågeställningen spretade lite, så jag gjorde tre alternativ
-jag vill ha en bur i en icke helbilsgodkänd bil, vad göra? Regbesiktiga bara buren, typ: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=2180
Där skiter de i vad buren är till för eller om den är gjord i papiermaiche, där är nyckelordet trafiksäkert för dig som åker i bilen dvs du skall inte kunna slå i den och skada dig.

-jag vill besiktiga som ombyggt fordon för jag vill göra stora ändringar för att göra bilen bättre, mål att vara gatlaglig men ingen speciell klass: Gör som Gustaf säger.

-jag vill bygga bilen till PCSR men vara gatlaglig, vad göra? Bygg enligt deras reglemente inklusive hur buren skall vara (material och utformning). Regbesiktiga för gatkörning, skaffa vagnbok för bilen för PCSR


Förlåt om frågan var spretig i början, men inte lätt att komma ihåg allt nu när det är i planneringsstadiet

Jag skickade en fråga till PCSR och fick snabbt svar att det är okej att ändra på styrinrättningen i den klass som jag plannerar att eventuellt köra i, så det är i sig inga bekymmer.

Han som svarade hade även han en helbur, som har blivit inreggad utan att vara ombyggt fordon, men nämnde även att det är beroende på vilken besiktningsman man får.

Att byta styrinrättning är kanske rätt väg att gå om man är sugen på att montera el-servo. (Tung på framaxeln med V8, så ingen idé att fundera på helt manuell styrväxel)

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Hur är det att försöka få till skaplig dragvikt på ett ombyggt fordon?

Ponera att man tar en 80-talsbil på sådär 1100 kilo tjänstevikt och totalvikt på kanske 1600 kilo, registrerar som ombyggt genom att man byter motor, drivlina, bromsar och hjulupphängning till kraftigare och modernare grejer. Kan man förstärka upp dragkroksinfästning osv. för att kunna höja släpvagnsvikten på bilen till runt totalvikten?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Claes Haglund skrev:
Hur är det att försöka få till skaplig dragvikt på ett ombyggt fordon?

Ponera att man tar en 80-talsbil på sådär 1100 kilo tjänstevikt och totalvikt på kanske 1600 kilo, registrerar som ombyggt genom att man byter motor, drivlina, bromsar och hjulupphängning till kraftigare och modernare grejer. Kan man förstärka upp dragkroksinfästning osv. för att kunna höja släpvagnsvikten på bilen till runt totalvikten?


Det ska absolut vara möjligt.

Enklast är det förstås om samma modell/plattform fanns med högre dragvikter men även annars ska det vara möjligt. Förmodligen behöver man som byggare arbeta en del med att motivera ökningen men det ska ju gå.

Jag har själv liknande planer... :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



therealpinto skrev:
Claes Haglund skrev:
Hur är det att försöka få till skaplig dragvikt på ett ombyggt fordon?

Ponera att man tar en 80-talsbil på sådär 1100 kilo tjänstevikt och totalvikt på kanske 1600 kilo, registrerar som ombyggt genom att man byter motor, drivlina, bromsar och hjulupphängning till kraftigare och modernare grejer. Kan man förstärka upp dragkroksinfästning osv. för att kunna höja släpvagnsvikten på bilen till runt totalvikten?


Det ska absolut vara möjligt.

Enklast är det förstås om samma modell/plattform fanns med högre dragvikter men även annars ska det vara möjligt. Förmodligen behöver man som byggare arbeta en del med att motivera ökningen men det ska ju gå.

Jag har själv liknande planer... :-)

Gustaf


Tack för svar! Ja, men då avvaktar jag tills det dyker upp en tråd här på forumet om det där så följer jag din upptrampade stig. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Claes Haglund skrev:

Tack för svar! Ja, men då avvaktar jag tills det dyker upp en tråd här på forumet om det där så följer jag din upptrampade stig. thumbs up


Nja, det är ett projekt som är "på hyllan" så jag väntar inte resultat inom 3-4-5 år...tyvärr.

Däremot har jag nyss byggbesiktat en BMW E90 där vi testar att öka dragvikt till det som en tyngre modell har, vi får se om det går vägen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Koppling och utväxling får man väl titta på också, ett av kraven vad det gäller dragvikt är väl x antal starter inom en viss tid med full last och angiven släpvikt i 12% lutning om jag inte minns fel.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3351



Jag håller ju på med ett motor och växellådsbyte i min MGB GT -67 och jag tittade på SFRO's hemsida och hittade ett dokument (undertecknat Gustaf Ulander) där det står att MGB är godkända för upp till 91 kW / 124 hk.

https://sfro.com/images/stories/dok/andringar_bil_v1_2.pdf

Eftersom det bara är byte av motor och växellåda blir det inte ombyggt fordon utan jag skulle i princip bara kunna boka en registreringsbesiktning och få den nya motorn inskriven i bilens data. MEN när jag kollade med Besikta så hittade de ingen uppgift som styrker påståendet i dokumentet från SFRO om att bilen är godkänd för 124 hk utan utgår från bilens originaleffekt på 92 hk + 20% vilket blir 110 hk och motorn jag använt har 118 hk original.

Är det någon som vet var denna siffra på 91 kW / 124 hk kommer ifrån?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



MatsK skrev:
Jag håller ju på med ett motor och växellådsbyte i min MGB GT -67 och jag tittade på SFRO's hemsida och hittade ett dokument (undertecknat Gustaf Ulander) där det står att MGB är godkända för upp till 91 kW / 124 hk.

https://sfro.com/images/stories/dok/andringar_bil_v1_2.pdf

Eftersom det bara är byte av motor och växellåda blir det inte ombyggt fordon utan jag skulle i princip bara kunna boka en registreringsbesiktning och få den nya motorn inskriven i bilens data. MEN när jag kollade med Besikta så hittade de ingen uppgift som styrker påståendet i dokumentet från SFRO om att bilen är godkänd för 124 hk utan utgår från bilens originaleffekt på 92 hk + 20% vilket blir 110 hk och motorn jag använt har 118 hk original.

Är det någon som vet var denna siffra på 91 kW / 124 hk kommer ifrån?


Listan som vi har är den som AB Svensk Bilprovning satte ihop för evigheter sedan, baserat på de intyg som de hade fått in. Något underlag som styrker uppgifterna fick inte vi när ASB skickade över listan till oss, det var nog i samband med avregleringen av besiktningsmarknaden.

Besikta har säkert varken fått eller begärt de uppgifterna men rimligen ska de ju kunna kolla att listan är OK med antingen Opus eller Bilprovningen som ju är "resterna" av ASB.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3351



therealpinto skrev:
MatsK skrev:
Jag håller ju på med ett motor och växellådsbyte i min MGB GT -67 och jag tittade på SFRO's hemsida och hittade ett dokument (undertecknat Gustaf Ulander) där det står att MGB är godkända för upp till 91 kW / 124 hk.

https://sfro.com/images/stories/dok/andringar_bil_v1_2.pdf

Eftersom det bara är byte av motor och växellåda blir det inte ombyggt fordon utan jag skulle i princip bara kunna boka en registreringsbesiktning och få den nya motorn inskriven i bilens data. MEN när jag kollade med Besikta så hittade de ingen uppgift som styrker påståendet i dokumentet från SFRO om att bilen är godkänd för 124 hk utan utgår från bilens originaleffekt på 92 hk + 20% vilket blir 110 hk och motorn jag använt har 118 hk original.

Är det någon som vet var denna siffra på 91 kW / 124 hk kommer ifrån?


Listan som vi har är den som AB Svensk Bilprovning satte ihop för evigheter sedan, baserat på de intyg som de hade fått in. Något underlag som styrker uppgifterna fick inte vi när ASB skickade över listan till oss, det var nog i samband med avregleringen av besiktningsmarknaden.

Besikta har säkert varken fått eller begärt de uppgifterna men rimligen ska de ju kunna kolla att listan är OK med antingen Opus eller Bilprovningen som ju är "resterna" av ASB.

Gustaf


Tack! Den avreglerade besiktningsmarknaden har sina utmaningar. Jag trodde att Besikta var resterna av Bilprovningen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3351



Nu har jag varit i kontakt med SBP och de ville inte vara konsulterande eftersom de är ett ackrediterat besiktningsorgan och hänvisade till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen svarar att "Transportstyrelsen har tyvärr inte sådana uppgifter att vi kan eller ska bekräfta något sådant" men de tycker att "Om Bilprovningen utåt uppgett den informationen tidigare bör de rimligen också stå för det idag."

Med andra ord verkar det som om den listan SFRO fick inte har någon giltighet längre, i alla fall inte enligt de svaren jag fått.

Då kvarstår antingen att låtsas att det är en 1.6-liters motor jag använt eller att bygga om bilen mer så att den kvalas in som ombyggt fordon - båda dessa alternativ känns inte så lockande.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Har du pratat med Opus?

Det har blivit ett standardsvar från besiktningsorganens kundtjänster att de inte får vara rådgivande eller konsulta i hur kraven ska uppfyllas men jag tycker det är helt fel inställning. Kunden frågar ju sällan hur kraven ska uppfyllas tekniskt utan mer om besiktningsorganens bedömning (är det tillräckligt mycket ombyggt för ombyggt fordon till exempel).

Jag skulle nog rekommendera att du söker kontakt med en besiktningsingenjör på till exempel Opus, som gör regbesiktningar, och frågar om inte han känner till denna lista med godkända effektnivåer. Jag har vid något tillfälle fått skriva ett utlåtande från SFRO till besiktningsorgan om dessa uppgifter och varifrån de kommer. Du kan ju höra av dig till mig om du tror att det kan hjälpa.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3351



Tack igen Gustaf!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1280



Kan man ta en dieselbil som grund, bygga om till ombyggt fordon och köra med bensinmotor? Förstås med övriga modifikationer som krävs för att nå ombyggt,-nivån.

Hur blir det då med skatt och sånt?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215



Den vanliga frågan... Detta gäller en Alfa 155 med 2.0 (150 hk/187nm) rad4a original. Om jag byter till en Alfa 2.5 24v v6 (190 HK/218nm), växellåda från en Alfa 147 1.6 (för lägre utväxling...), skivor fram från Fiat Coupe (305 mm vs 284mm), 4 kolvs Brembo bromsok från Alfa 166, framskivor bak (ventilerade 284 vs 240 solida) med lämpliga ok, bur och bättre väghållning.

Räcker det för att klassa som ombyggt!? Allt passar relativt rakt av men inget har funnits i karossen original.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1535



elCrillo skrev:
Den vanliga frågan... Detta gäller en Alfa 155 med 2.0 (150 hk/187nm) rad4a original. Om jag byter till en Alfa 2.5 24v v6 (190 HK/218nm), växellåda från en Alfa 147 1.6 (för lägre utväxling...), skivor fram från Fiat Coupe (305 mm vs 284mm), 4 kolvs Brembo bromsok från Alfa 166, framskivor bak (ventilerade 284 vs 240 solida) med lämpliga ok, bur och bättre väghållning.

Räcker det för att klassa som ombyggt!? Allt passar relativt rakt av men inget har funnits i karossen original.

Offtopic: Den växellådan passar inte på en V6a. Är helt olika "svep" / sprängkåpa på V6 och R4orna.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215



matfo skrev:
elCrillo skrev:
Den vanliga frågan... Detta gäller en Alfa 155 med 2.0 (150 hk/187nm) rad4a original. Om jag byter till en Alfa 2.5 24v v6 (190 HK/218nm), växellåda från en Alfa 147 1.6 (för lägre utväxling...), skivor fram från Fiat Coupe (305 mm vs 284mm), 4 kolvs Brembo bromsok från Alfa 166, framskivor bak (ventilerade 284 vs 240 solida) med lämpliga ok, bur och bättre väghållning.

Räcker det för att klassa som ombyggt!? Allt passar relativt rakt av men inget har funnits i karossen original.

Offtopic: Den växellådan passar inte på en V6a. Är helt olika "svep" / sprängkåpa på V6 och R4orna.


Perfekt! Eller inte men jättetack för info! Hur är innehållet? Kan man få ner utväxlingen? Har ju ingen nytta av att åka 250...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1535



elCrillo skrev:
matfo skrev:
elCrillo skrev:
Den vanliga frågan... Detta gäller en Alfa 155 med 2.0 (150 hk/187nm) rad4a original. Om jag byter till en Alfa 2.5 24v v6 (190 HK/218nm), växellåda från en Alfa 147 1.6 (för lägre utväxling...), skivor fram från Fiat Coupe (305 mm vs 284mm), 4 kolvs Brembo bromsok från Alfa 166, framskivor bak (ventilerade 284 vs 240 solida) med lämpliga ok, bur och bättre väghållning.

Räcker det för att klassa som ombyggt!? Allt passar relativt rakt av men inget har funnits i karossen original.

Offtopic: Den växellådan passar inte på en V6a. Är helt olika "svep" / sprängkåpa på V6 och R4orna.


Perfekt! Eller inte men jättetack för info! Hur är innehållet? Kan man få ner utväxlingen? Har ju ingen nytta av att åka 250...
Jag har inte så bra koll på innehållet men är ganska säker på att växellådorna till 2,5 V6 har lägre slutväxel än de till 3,0 och 3,2. Har nåt svagt minne av att 147/156 GTAernas låda är kraftigare på nåt sätt men tyvärr hög slutväxel som sagt.
Diffen är dock en svag punkt, men du ska ju ändå ha en diffbroms så då har du löst detta samtidigt.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215



jo precis...!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



elCrillo skrev:
Den vanliga frågan... Detta gäller en Alfa 155 med 2.0 (150 hk/187nm) rad4a original. Om jag byter till en Alfa 2.5 24v v6 (190 HK/218nm), växellåda från en Alfa 147 1.6 (för lägre utväxling...), skivor fram från Fiat Coupe (305 mm vs 284mm), 4 kolvs Brembo bromsok från Alfa 166, framskivor bak (ventilerade 284 vs 240 solida) med lämpliga ok, bur och bättre väghållning.

Räcker det för att klassa som ombyggt!? Allt passar relativt rakt av men inget har funnits i karossen original.


Med reservation för att jag inte kan Alfa utantill (*), om du byter även bromsar bak så låter det som att det ska kunna vara möjligt.

Värt att tänka på är kanske att det är inte "svårare" om du väljer en större motor (finns det en 3-litersvariant på säg 240 hk lär den gå lika bra att använda). Lika bra att nyttja möjligheterna fullt ut...

(*) det jag menar är att jag inte koll på om det är så att växellådan är identisk med bara annan utväxling till exempel, då är det mer tveksamt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215



Tack för bra och tydligt svar! Ja, motorn finns i en 3 liters, 220hk tror jag. Som Mats sa så passar inte den tänkta lådan med lägre utväxling. Lika bra det då den har samma hus som original. Jag satsar då på den 6 växlade som passar sexan men inte har suttit original i bilen!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 105, 106, 107 ... 109, 110, 111   >>
249 besök senaste veckan (622137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande