Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 106, 107, 108, 109, 110, 111   >>
249 besök senaste veckan (622137 totalt)
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Jag har inte gjort någon sfro besiktning än, och vet att man gärna ska låta bli att lacka svetsar så att de är lätta att undersöka. Men skulle det vara ok att elförzinka bla spindlar och bärarmar?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag tycker man ska undvika det också före en byggbesiktning. Bor du hyfsat nära din besiktningsman, kolla om du kan få visa upp de delarna innan den formella byggbesiktningen om du har behov av att ytbehandla innan.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



therealpinto skrev:
Jag tycker man ska undvika det också före en byggbesiktning. Bor du hyfsat nära din besiktningsman, kolla om du kan få visa upp de delarna innan den formella byggbesiktningen om du har behov av att ytbehandla innan.

Gustaf

Ok. Tack för svaret. Hade tillfälle att skicka med lite grejer till förzinkning. Men det kan vänta.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5505



Konvertering från bensin till eldrift. Ombyggt fordon eller bara regbes med motorbyte? Vilka alternativ finns och vilka föredras. Och varför?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



2fast4u skrev:
Konvertering från bensin till eldrift. Ombyggt fordon eller bara regbes med motorbyte? Vilka alternativ finns och vilka föredras. Och varför?


Det går att klassa som ombyggt fordon (även utan andra ändringar idag).

I de flesta fall är det en fördel att ta det som ombyggt fordon och gå genom SFRO. Det gör att man slipper intygskrav på saker som bromsar (vilket annars krävs om man ändrar en bil med vakuumservo eller servo som på annat sätt drivs av ICE) och för nyare bilar även en del EMC-märkningar och liknande.

Äldre bilar (före 1970-tal typ) har färre formella krav så där är det lite enklare även om det inte är ombyggt fordon. Men ombyggt fordon gör det också enklare att hantera saker som ändrade vikter.

Vi på SFRO har ju besiktat ett antal elkonverteringar nu också och även om utvecklingen går så fort att det är svårt att vara fullständig expert tror jag också att vi i många fall kan tillföra en del hjälp i samband med besiktningen.

I vissa fall är ju också ombyggt fordon ett krav för att klara den effektökning man vill ha (beroende på val av drivlina givetvis).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



hur ser det ut med att ha fuel cell i ombyggd bil
jag vill ha fuel cell men behålla org utv påfyllning
det blir enklare returen med fuel cell då jag ska ha insprutning på en förgasar bil

jag har inte sfro boken hemma den är utlånat...

_________________
henrik nielsen
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



fordcapri skrev:
hur ser det ut med att ha fuel cell i ombyggd bil
jag vill ha fuel cell men behålla org utv påfyllning
det blir enklare returen med fuel cell då jag ska ha insprutning på en förgasar bil

jag har inte sfro boken hemma den är utlånat...


Så länge det är en fuelcell i metall som sitter fast ordentligt är det inga problem. Men det funkar tyvärr inte med en fuelcell i plast (den är inte krockprovad/åldersprovad på rätt sätt för gatbruk).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



tack

_________________
henrik nielsen
Citera
TobbeV
Veinge
Här sen Apr 2022
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej,
Jag har en skyline r32 gtr -93 som jag planerade att regga som ombyggt fordon. Vill gärna behålla motorn och 4wd så strategin va att byta bromsar och styrinrättning.
Har bytt till brembo ok och skivor (större) från en nissan 350z och likaså huvudcylinder. Tänkte även ta bort abs i samma veva.
Problemet ligger vid styrinrättning. I och med diffen fram sitter inbyggd i tråget och kardanen fram går där så är det väldigt trångt att hitta styrväxel som passar. Frågan är då om det är godkänt att bygga om befintlig till en kortslagig via sellholm eller liknande? Då är det ju ändrade köregenskaper och igentligen bara skalet kvar. Tänkte även byta till volvo elektrisk servopump så den variabla styrservohjälp solenoiden kommer moddas bort från styrväxeln. Styrstången är bytt till en ur en nissan cefiro.

Tacksam för all input..

_________________
Tobias Vinther
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



TobbeV skrev:
Hej,
Jag har en skyline r32 gtr -93 som jag planerade att regga som ombyggt fordon. Vill gärna behålla motorn och 4wd så strategin va att byta bromsar och styrinrättning.
Har bytt till brembo ok och skivor (större) från en nissan 350z och likaså huvudcylinder. Tänkte även ta bort abs i samma veva.
Problemet ligger vid styrinrättning. I och med diffen fram sitter inbyggd i tråget och kardanen fram går där så är det väldigt trångt att hitta styrväxel som passar. Frågan är då om det är godkänt att bygga om befintlig till en kortslagig via sellholm eller liknande? Då är det ju ändrade köregenskaper och igentligen bara skalet kvar. Tänkte även byta till volvo elektrisk servopump så den variabla styrservohjälp solenoiden kommer moddas bort från styrväxeln. Styrstången är bytt till en ur en nissan cefiro.

Tacksam för all input..


Formellt sett, enligt Transportstyrelsen, så handlar det ju om att byta delarna, inte modifiera.

Att ändra utväxlingen i styrväxeln är alltså för lite ändrat.

Mitt råd i liknande fall brukar vara att till exempel hitta en manuell styrväxel och bygga med elservo istället. Manuella kan relativt enkelt kortas och de är inte ohemult dyra att specialbeställa.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
TobbeV
Veinge
Här sen Apr 2022
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


therealpinto skrev:
Formellt sett, enligt Transportstyrelsen, så handlar det ju om att byta delarna, inte modifiera.

Att ändra utväxlingen i styrväxeln är alltså för lite ändrat.

Mitt råd i liknande fall brukar vara att till exempel hitta en manuell styrväxel och bygga med elservo istället. Manuella kan relativt enkelt kortas och de är inte ohemult dyra att specialbeställa.

Gustaf


Okej ja de är väl ett sätt men har för mig att man tappar rätt mycket känsla i ratten med elektrisk?
Vet du något bra ställe där man kan få tag i en manuell styrväxel till en högerstyrd bil?
Förmodligen i england kanske?

_________________
Tobias Vinther
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



TobbeV skrev:
therealpinto skrev:
Formellt sett, enligt Transportstyrelsen, så handlar det ju om att byta delarna, inte modifiera.

Att ändra utväxlingen i styrväxeln är alltså för lite ändrat.

Mitt råd i liknande fall brukar vara att till exempel hitta en manuell styrväxel och bygga med elservo istället. Manuella kan relativt enkelt kortas och de är inte ohemult dyra att specialbeställa.

Gustaf


Okej ja de är väl ett sätt men har för mig att man tappar rätt mycket känsla i ratten med elektrisk?
Vet du något bra ställe där man kan få tag i en manuell styrväxel till en högerstyrd bil?
Förmodligen i england kanske?


Det beror nog på vilket servo man använder och hur. Min egen kombination, "snabb" mekanisk styrväxel med MGF elservo tycker jag är helt OK.

Titan Express och Berrisford är två brittiska firmor som specialbygger styrväxlar. Se bara till att de dimensioneras för en tung bil om du pratar med dem.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 134



Hej!

Planerar för ett motorbyte i en Porsche 944 till en vw 1.8t. Tanken är att bara byta motorn och sedan regbesiktiga den som ändrat fordon. Samtidigt skulle jag vilja byta till e85 och förstår som att bilar tillverkade innan 1993 (min är från 1986) så kan man byta styrsystem och köra e85 så länge avgasvärdena är bra.

Min fråga är då; kan man kombinera dessa två vid enbart en regbesiktning som ändrat fordon? För visst är årsmodellen på bilen fortfarande 1986 även om motorn är från 1998?

En liten fråga till; katalysatorn från 1.8t är väldigt svår att få plats med i 944:an, går det att använda sig av en eftermarknadskatalysator istället?

/Andreas

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2735



En katalysator är en katalysator, där kan du bruka valfri. Kom bara ihåg att en 100 cells racekat behöver rejält med värme kontra en 300 cells för att komma igång. En 1.8t kanske du inte i första hand ska titta på 100 cells för utan mer åt 2-300 cellers.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Gunnarsson skrev:
Hej!

Planerar för ett motorbyte i en Porsche 944 till en vw 1.8t. Tanken är att bara byta motorn och sedan regbesiktiga den som ändrat fordon. Samtidigt skulle jag vilja byta till e85 och förstår som att bilar tillverkade innan 1993 (min är från 1986) så kan man byta styrsystem och köra e85 så länge avgasvärdena är bra.

Min fråga är då; kan man kombinera dessa två vid enbart en regbesiktning som ändrat fordon? För visst är årsmodellen på bilen fortfarande 1986 även om motorn är från 1998?

En liten fråga till; katalysatorn från 1.8t är väldigt svår att få plats med i 944:an, går det att använda sig av en eftermarknadskatalysator istället?

/Andreas


Den normala tolkningen av reglerna för E85-konvertering i en bil som INTE är ommbyggt fordon (ändrat fordon) är att man bara får byta det som krävs för att kunna köra E85. Tidigare har besiktningsorganen menat att det betyder att man inte får byta styrsystem men det är en tolkningsfråga.

Det är årsmodellen på bilen som styr, även med nyare motor.

Eftermarknadskatalysator accepteras normalt sett om den renar som den ska.

Är det en vanlig 2.5 med 163 hk och 210 Nm du utgår från?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 134



Cassius skrev:
En katalysator är en katalysator, där kan du bruka valfri. Kom bara ihåg att en 100 cells racekat behöver rejält med värme kontra en 300 cells för att komma igång. En 1.8t kanske du inte i första hand ska titta på 100 cells för utan mer åt 2-300 cellers.


Tack, har tittat på 2-300cells men har inte bestämt mig än om jag ska gå all in med 3", egentligen räcker det nog med 2,5" men "more is more"


therealpinto skrev:
Gunnarsson skrev:
Hej!

Planerar för ett motorbyte i en Porsche 944 till en vw 1.8t. Tanken är att bara byta motorn och sedan regbesiktiga den som ändrat fordon. Samtidigt skulle jag vilja byta till e85 och förstår som att bilar tillverkade innan 1993 (min är från 1986) så kan man byta styrsystem och köra e85 så länge avgasvärdena är bra.

Min fråga är då; kan man kombinera dessa två vid enbart en regbesiktning som ändrat fordon? För visst är årsmodellen på bilen fortfarande 1986 även om motorn är från 1998?

En liten fråga till; katalysatorn från 1.8t är väldigt svår att få plats med i 944:an, går det att använda sig av en eftermarknadskatalysator istället?

/Andreas


Den normala tolkningen av reglerna för E85-konvertering i en bil som INTE är ommbyggt fordon (ändrat fordon) är att man bara får byta det som krävs för att kunna köra E85. Tidigare har besiktningsorganen menat att det betyder att man inte får byta styrsystem men det är en tolkningsfråga.

Det är årsmodellen på bilen som styr, även med nyare motor.

Eftermarknadskatalysator accepteras normalt sett om den renar som den ska.

Är det en vanlig 2.5 med 163 hk och 210 Nm du utgår från?

Gustaf


Tack för svar! Det innebär att det är upp till besiktningsorganet att tolka om jag gjort rätt eller inte? Det hade ju varit väldigt smidigt att byta sprut i samband med motorbytet men känns ju tyvärr som en för stor chansning om den inte går hem.. Är det bara ombyggt fordon som är safe att använda? Blir lite overkill just nu att göra det som krävs för ombyggt fordon bara för att få köra e85..

Ja precis! är den vanliga 2.5:an så kommer gå ner lite i effekt till 150 hästar och fortfarande 210nm med nya motorn.

Mvh Andreas

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Ja, det är besiktningsorganen som ska tolka föreskrifterna. Bäst är ju att ha en tidig kontakt med en person där, som gör regbesiktningar. Tyvärr brukar svaren från kundtjänst inte vara riktigt så tydliga (eller korrekta) som man kan önska.

Ombyggt fordon är "safe" men det kräver ju mer ändringar som sagt.

Bara motorbytet ska dock inte vara ett bekymmer med original motorstyrning.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 134



therealpinto skrev:
Ja, det är besiktningsorganen som ska tolka föreskrifterna. Bäst är ju att ha en tidig kontakt med en person där, som gör regbesiktningar. Tyvärr brukar svaren från kundtjänst inte vara riktigt så tydliga (eller korrekta) som man kan önska.

Ombyggt fordon är "safe" men det kräver ju mer ändringar som sagt.

Bara motorbytet ska dock inte vara ett bekymmer med original motorstyrning.

Gustaf


Stort tack för hjälpen! Vilken supersupport

Får försöka få kontakt med några regbesiktigare och hoppas på det bästa.

/Andreas

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 793



Ang dieslar och diesel motorer, gäller fortfarande att det är stopp med motorbyte på bil nyare än årsmodell 2000 när det handlar om ombyggt fordon?

_________________
Pelle Persson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4052



.
Har sett att s.k. Kart-byggen har blivit populära i tex US.

Går det att regga en Kart i Sverige som ombyggt fordon? Tex en ombyggd (nedkapad ) Miata?
Skulle vara kul med lite info om vad som gäller för att i så fall få den godkänd.

_________________
Calle Olsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



pelle persson skrev:
Ang dieslar och diesel motorer, gäller fortfarande att det är stopp med motorbyte på bil nyare än årsmodell 2000 när det handlar om ombyggt fordon?


Inga nya regler men det är viktigt att veta att 1999 är sista årsmodellen man kan byta till dieselmotor i (det stopp från 2000)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 106, 107, 108, 109, 110, 111   >>
249 besök senaste veckan (622137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande