Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Nybörjar Banbil
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11798 totalt)
zaarker
Skärhamn
Här sen Mar 2012
Inlägg: 6


Trådstartare
Hej!

Jag är en total nybörjare angående Banracing och har lite frågor angående en bra nybörjar bil.


Jag har kollat runt på olika bilar på forumet och webben, men kan inte finna några direkta svar till vilken är en riktigt bra nybörjar bil. (typ BMW 318, golf GTI ,mm
.
Det jag söker är lätt bil samt en relativt liten motor (4-cylindrig runt 2-liter), helst med bakhjuls-drift samt att den är billig i drift.


Med tanke på att jag är student så har jag inte mycket att röra mig (runt 30 000).

Jag vill börja med banracing pga att jag alltid har haft en brinnande passion mot bilindustrin samt att jag planerar att utbilda mig till civilingenjör i maskinteknik.
Dock har jag inte kunnat hålla på med motorsport när jag var yngre pga att jag är stor i kroppen (nu är jag 1,99 meter och väger runt 100kg), så gokart blev uteslutet....

Jag är kan meka och svetts jobb kan jag fixas.
Samt att jag vill helst installera en bur (halv eller hel) pga att jag lägger hellre ut en extra slant på säkerhet än på t.ex motorn.

Notera att jag bara bill köra ''för skoj skull'' för tillfället.

_________________
Sebastian Colliard
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Var beredd att slå till när tillfälle ges att köpa nåt som är färdigt eller nära färdigt, mycket tid och pengar att spara när nån annan gjort jobbet, förbättringar kan man ju fortsätta med allteftersom.

En tillfixad E30 med halvbur borde väl kunna fås för de pengarna, men förmodligen inte en Porsche 944.
Glöm inte bort korvkioskkungen Volvo 740, som kan ge mycket glädje per krona, det måste inte vara 400+ puffra.
Se till att få ner stolen bara så du har marginal mellan hjälm och tak.

Eller varför inte
http://www.blocket.se/sodermanland/Sportig_Ford_Cortina_66_39316962.ht . . . .



Klassiker
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_360Gl_lagmil_med_Turbokitt_amp_Ful . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
zaarker
Skärhamn
Här sen Mar 2012
Inlägg: 6


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Var beredd att slå till när tillfälle ges att köpa nåt som är färdigt eller nära färdigt, mycket tid och pengar att spara när nån annan gjort jobbet, förbättringar kan man ju fortsätta med allteftersom.

En tillfixad E30 med halvbur borde väl kunna fås för de pengarna, men förmodligen inte en Porsche 944.
Glöm inte bort korvkioskkungen Volvo 740, som kan ge mycket glädje per krona, det måste inte vara 400+ puffra.
Se till att få ner stolen bara så du har marginal mellan hjälm och tak.

Eller varför inte
http://www.blocket.se/sodermanland/Sportig_Ford_Cortina_66_39316962.ht . . . .


Okej tack!
Men t.ex en 740, vad är det nödvändiga att byta eller bygga in (förutom bur)?

_________________
Sebastian Colliard
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



zaarker skrev:
Men t.ex en 740, vad är det nödvändiga att byta eller bygga in (förutom bur)?
TPC har massor av info, men jag gissar att det är mest fråga om att fixa till det enkla som fjädrar, dämpare, krängare och lite vinklar för att transformera en sjösjuk container till nåt som styr dit man vill.

Det är ju en fördel med stel bakaxel, man slipper bry sig om vinklarna i den änden iaf

Visste inte att dessa sjunkit såpass:
http://www.blocket.se/halland/Porsche_944_39175939.htm
Pär är en hyvens grabb (när han inte är i vägen vid tävling ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Jag började med en porsche 924 som studentbanbil. Billig, robust, fin balans och sketkul! (och en klubb med många banmöten, väldigt lämpliga för nybörjare)

Det enda jag gjorde för att kunna smiska oändliga mängder bana var rdäck+hjulvinklar, renovera bromsar+ bra belägg. Mer behövdes inte, bromsar räckte gott och väl med rätt belägg, vanlig service då förstås.

Men är du 1,99 lär du behöva byta stol och sätta dit en djupare ratt för att få plats ordentligt


Fast du har ju lite mer pengar att röra dig med, kanske det finns någon honda eller dylikt? som redan är färdigbygd? Pärs 944 är nog helt okej utgångspunkt, lite snabbare rakt fram men avsevärt dyrare i drift.

Volvoskåp går ju det också men behövs nog lite mer jobb med för att få kul balans(Far min hade en 740 samtidigt som jag körde min första 924a, att byta däremellan var som att byta från en Scania till en formelbil ), låg vikt är trevligt då det kommer kosta mycket bromsar och mycket däck annars. Och det kan bli dyrt om du vill köra mycket !

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
zaarker
Skärhamn
Här sen Mar 2012
Inlägg: 6


Trådstartare
Cédric skrev:
Jag började med en porsche 924 som studentbanbil. Billig, robust, fin balans och sketkul! (och en klubb med många banmöten, väldigt lämpliga för nybörjare)

Det enda jag gjorde för att kunna smiska oändliga mängder bana var rdäck+hjulvinklar, renovera bromsar+ bra belägg. Mer behövdes inte, bromsar räckte gott och väl med rätt belägg, vanlig service då förstås.

Men är du 1,99 lär du behöva byta stol och sätta dit en djupare ratt för att få plats ordentligt


Fast du har ju lite mer pengar att röra dig med, kanske det finns någon honda eller dylikt? som redan är färdigbygd? Pärs 944 är nog helt okej utgångspunkt, lite snabbare rakt fram men avsevärt dyrare i drift.

Volvoskåp går ju det också men behövs nog lite mer jobb med för att få kul balans(Far min hade en 740 samtidigt som jag körde min första 924a, att byta däremellan var som att byta från en Scania till en formelbil ), låg vikt är trevligt då det kommer kosta mycket bromsar och mycket däck annars. Och det kan bli dyrt om du vill köra mycket !


Tack för tippsen^^

Jag har nog siktat in mig på en lättare bil, delvis pga att kostnaderna.
Samt en mindre motor som sänker kostnaderna samt att jag lär mig att ''hålla uppe farten'' och inte bara förlita mig på en stark motor (+ att kostnaderna kommer bli lägre)

hade järna valt en bil som jag kan meka med (bygga om till banbil)

_________________
Sebastian Colliard
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904




_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Alfa 75, gammal 3-serie eller 944?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

924 är bra mycket billigare i drift än 944, så har du ingen fast inkomst skulle jag rekommendera det alternativet.

Om brukarvänlighet är något som prioriteras skulle jag valt en 318Ti, de funkar till de mesta. Sen har jag en krypande känsla av att man kan få ihop en irriterande snabb Alfa 75 för de pengarna.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
zaarker
Skärhamn
Här sen Mar 2012
Inlägg: 6


Trådstartare
P.P. skrev:
924 är bra mycket billigare i drift än 944, så har du ingen fast inkomst skulle jag rekommendera det alternativet.

Om brukarvänlighet är något som prioriteras skulle jag valt en 318Ti, de funkar till de mesta. Sen har jag en krypande känsla av att man kan få ihop en irriterande snabb Alfa 75 för de pengarna.


Är alfan ''billig'' i drift?
Och så undrar jag om du vet vad det är för skillnad mellan 318i och 318is samt om det är värt att köpa en 318i för 9000:- ?

_________________
Sebastian Colliard
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



zaarker skrev:
P.P. skrev:
924 är bra mycket billigare i drift än 944, så har du ingen fast inkomst skulle jag rekommendera det alternativet.

Om brukarvänlighet är något som prioriteras skulle jag valt en 318Ti, de funkar till de mesta. Sen har jag en krypande känsla av att man kan få ihop en irriterande snabb Alfa 75 för de pengarna.


Är alfan ''billig'' i drift?
Och så undrar jag om du vet vad det är för skillnad mellan 318i och 318is samt om det är värt att köpa en 318i för 9000:- ?


Det är rätt stor skilland på en 318is & en vanlig 318i

318i
102-113 hk beroende på årsmodell
1,8L 8-ventilare
260*12 skivor fram trummor bak
45mm fjäderben
krängare 18mm fram 12mm bak (kan variera om det är sportchassi)

318is
136hk
1,8L 16-ventilare
260*22 skivor fram 258*10 bak
51mm fjäderben
krängare 20mm fram 14.5mm bak

bromsar & chassi samma som sitter på 325i

utvändigt brukar det sitta en liten frontspoiler kallad is-läpp & liten spoiler på bakluckan

invändigt samma skinnratt som M3 E30 svart innertak & lite finare klädsel på stolarna

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Det finns nog inget billigt i banåkarsammanhang, men det verkar du ha fattat.
Med alla bilar i den här prisklassen gäller det nog mer vad det är för individ än vad det är för modell du köper. Hitta ett sönderskruvat ex av en 740 där 14 klåfingriga 18-åringar försökt förbättra saker och du har en driftsäkerhet som får en dagslända att verka som en perpetuum mobile.
Hitta en Alfa där folk som vet vad de gör underhållit den som man skall och TS-motorn kommer att överleva dig, mig och våra barn. Hjullager och växelöverförföringen är en annan historia, men alla bilar har starka och svaga punkter.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

I princip färdig banbil med det mesta uppgraderat. Bland annat diffspärr vilket gör underverk för en FWD bil. Priset är nog diskutabelt.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1088283

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Jag skulle nog faktiskt sikta på en 944 om jag var du. Porsche alltså.

Det går ju att pillra själv i kärrorna och sen finns det mer kunskap om vad man ska och inte ska göra än någon människa orkar läsa.
Och dessutom ser det ju ut som en sportbil. Till skillnad från E30 och Volvo t.ex.

Nackdelen är ju förstås att det lätt blir dyrt med försäkringar och sånt. Men jag tror (notera ordval) att det kan bli intressantare att det blir intressantare för dig att börja i en bil som egentligen bara är att köra ut på banan med direkt. Effekt lär du inte behöva mera av i första taget så det är ju finliret du får pillra på, dessutom är väl begagnatmarknaden för delar till dessa väldigt stor.

Mina

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686



P.P. skrev:
924 är bra mycket billigare i drift än 944, så har du ingen fast inkomst skulle jag rekommendera det alternativet.

Cédric skrev:
Pärs 944 är nog helt okej utgångspunkt, lite snabbare rakt fram men avsevärt dyrare i drift.

Nu har jag inte ägt någon 924, men väl ett par 944:or. Och jag tycker inte att de är dyra att hålla igång. Snackar vi om 163hk motorn behöver den inte mer än vanlig service för att funka, och det kostar ungefär lika mycket för alla bilar. Samma sak för däck, bromsar och säkerhetsdetaljer. (Halvbur 3000:- http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=25433)


P.P. skrev:
Sen har jag en krypande känsla av att man kan få ihop en irriterande snabb Alfa 75 för de pengarna.
+1 thumbs up

Jag skulle leta efter en tidig 944:a med "gamla" inredningen. De brukar vara riktigt prisvärda. Dessutom känns det som att det är bra prutläge på många Porschar vars ägare (ofta) värderar sina bilar väldigt högt. Glöm inte att marknaden/efterfrågan sätter priset. Inte ägaren.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
zaarker
Skärhamn
Här sen Mar 2012
Inlägg: 6


Trådstartare
zoddri skrev:
Jag skulle nog faktiskt sikta på en 944 om jag var du. Porsche alltså.

Det går ju att pillra själv i kärrorna och sen finns det mer kunskap om vad man ska och inte ska göra än någon människa orkar läsa.
Och dessutom ser det ju ut som en sportbil. Till skillnad från E30 och Volvo t.ex.

Nackdelen är ju förstås att det lätt blir dyrt med försäkringar och sånt. Men jag tror (notera ordval) att det kan bli intressantare att det blir intressantare för dig att börja i en bil som egentligen bara är att köra ut på banan med direkt. Effekt lär du inte behöva mera av i första taget så det är ju finliret du får pillra på, dessutom är väl begagnatmarknaden för delar till dessa väldigt stor.

Mina


Har kollat runt like till och en 944 låter mycket lovande^^
Men en fråga, Ska jag försöka hitta en med helbur/halvbur och sportstolar, eller en i bättre skick utan?
Vad kan det kosta att installera en halvbur + stol?

_________________
Sebastian Colliard
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



zaarker skrev:
zoddri skrev:
Jag skulle nog faktiskt sikta på en 944 om jag var du. Porsche alltså.

Det går ju att pillra själv i kärrorna och sen finns det mer kunskap om vad man ska och inte ska göra än någon människa orkar läsa.
Och dessutom ser det ju ut som en sportbil. Till skillnad från E30 och Volvo t.ex.

Nackdelen är ju förstås att det lätt blir dyrt med försäkringar och sånt. Men jag tror (notera ordval) att det kan bli intressantare att det blir intressantare för dig att börja i en bil som egentligen bara är att köra ut på banan med direkt. Effekt lär du inte behöva mera av i första taget så det är ju finliret du får pillra på, dessutom är väl begagnatmarknaden för delar till dessa väldigt stor.

Mina


Har kollat runt like till och en 944 låter mycket lovande^^
Men en fråga, Ska jag försöka hitta en med helbur/halvbur och sportstolar, eller en i bättre skick utan?
Vad kan det kosta att installera en halvbur + stol?


Hitta ett välskött exemplar och häng inte upp dig på utrustningsdetaljer. Det är mitt enda tips

Sporstolar/"sitta-still-stolar" som monteras på de befintliga skenorna är ganska tacksamt att börja med. Köp begagnade på ett lämpligt baninriktat bilforum Montering gör du själv tillsammans med ett gäng svordomar.

Bur har jag faktiskt ingen aning om vad kan kosta. Finns ju garanterat färdiga kit på tyska e-bay och sen hade du visst någon som kunde svetsa fast?
Jag röstar på att du går hela vägen och svetsar buren istället för att köpa en som skruvas fast förövrigt.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Denna kanske är intressant. Dock vet jag inget mer om bilen än vad som står i annonsen.

http://www.blocket.se/alvsborg/Porsche_944_38400032.htm?ca=14&w=3

Jag tycker 944an är en kul banbil. Behöver inte kosta så mycket pengar för att ha kul.
15" r-däck , bra belägg, bromskylning osv .. Sedan har man riktigt skoj.

En helbur är nog att rekommendera eftersom man sitter väldigt långt fram i en 944.
Min bur kostade ca 5000:- för färdigbockade rör och en hel del svordommar

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Daniel Engström skrev:
P.P. skrev:
924 är bra mycket billigare i drift än 944, så har du ingen fast inkomst skulle jag rekommendera det alternativet.

Cédric skrev:
Pärs 944 är nog helt okej utgångspunkt, lite snabbare rakt fram men avsevärt dyrare i drift.

Nu har jag inte ägt någon 924, men väl ett par 944:or. Och jag tycker inte att de är dyra att hålla igång. Snackar vi om 163hk motorn behöver den inte mer än vanlig service för att funka, och det kostar ungefär lika mycket för alla bilar. Samma sak för däck, bromsar och säkerhetsdetaljer. (Halvbur 3000:- http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=25433)


P.P. skrev:
Sen har jag en krypande känsla av att man kan få ihop en irriterande snabb Alfa 75 för de pengarna.
+1 thumbs up

Jag skulle leta efter en tidig 944:a med "gamla" inredningen. De brukar vara riktigt prisvärda. Dessutom känns det som att det är bra prutläge på många Porschar vars ägare (ofta) värderar sina bilar väldigt högt. Glöm inte att marknaden/efterfrågan sätter priset. Inte ägaren.


Inte så fasligt dyra men en hel del dyrare än en 924, 944oena kräver ju skapligt frekvent rem+balansaxelremsbyte, samt att alla övriga motorprylar är avsevärt dyrare, plus bromsar, ev servostyrning osv. Men det gör det inte enormt dyrt dock, fortfarande prisvärt helt klart

Stol går att lösa enkelt, jag köpte en stol som passade mig bra, sedan köpte jag en hög 3mm plåt och kapade till fästen som jag skruvade fast i orginal justerbara skenor. Jsuterbara skenor är trevligt om man är fler som ska köra och för att ta sig ur bilen.

En sak som gjorde körningen enormt mycket bättre var en bra mycket djupare ratt, det gav mycker mer plats för knäna och bättre körställning för bana. Såhär blev det i min 924T(samma som en tidig 944):

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

zaarker skrev:
..jag 1,99 meter...


Då lär du inte få plats med hjälm på huvet sittandes i originalstolar i vad för bil du än köper (förutom en räserpreppad VW bubbla möjligtvis thumbs up ). Sportstolar monterade nära golvet thumbs up (jag är 1,96 så även jag har viss erfarenhet att sitta med huvet i taket...). Men sittastillstolar är ju med i din plan så thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Jag har ägt och gasat med båda, det skiljer. I allt... Skatt, försäkring, soppaförbrukning ej att förglömma...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Nybörjar Banbil
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11798 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande