Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Nybörjar Banbil
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11798 totalt)
zaarker
Skärhamn
Här sen Mar 2012
Inlägg: 6


Trådstartare
Hej!

Jag är en total nybörjare angående Banracing och har lite frågor angående en bra nybörjar bil.


Jag har kollat runt på olika bilar på forumet och webben, men kan inte finna några direkta svar till vilken är en riktigt bra nybörjar bil. (typ BMW 318, golf GTI ,mm
.
Det jag söker är lätt bil samt en relativt liten motor (4-cylindrig runt 2-liter), helst med bakhjuls-drift samt att den är billig i drift.


Med tanke på att jag är student så har jag inte mycket att röra mig (runt 30 000).

Jag vill börja med banracing pga att jag alltid har haft en brinnande passion mot bilindustrin samt att jag planerar att utbilda mig till civilingenjör i maskinteknik.
Dock har jag inte kunnat hålla på med motorsport när jag var yngre pga att jag är stor i kroppen (nu är jag 1,99 meter och väger runt 100kg), så gokart blev uteslutet....

Jag är kan meka och svetts jobb kan jag fixas.
Samt att jag vill helst installera en bur (halv eller hel) pga att jag lägger hellre ut en extra slant på säkerhet än på t.ex motorn.

Notera att jag bara bill köra ''för skoj skull'' för tillfället.

_________________
Sebastian Colliard
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Var beredd att slå till när tillfälle ges att köpa nåt som är färdigt eller nära färdigt, mycket tid och pengar att spara när nån annan gjort jobbet, förbättringar kan man ju fortsätta med allteftersom.

En tillfixad E30 med halvbur borde väl kunna fås för de pengarna, men förmodligen inte en Porsche 944.
Glöm inte bort korvkioskkungen Volvo 740, som kan ge mycket glädje per krona, det måste inte vara 400+ puffra.
Se till att få ner stolen bara så du har marginal mellan hjälm och tak.

Eller varför inte
http://www.blocket.se/sodermanland/Sportig_Ford_Cortina_66_39316962.ht . . . .