Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Lotus 72D JPS 1972 replica
6 besök senaste veckan (72000 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa>>
   
Skögge
Eslöv



Här sen Apr 2012
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 19:13     Lotus 72D JPS 1972 replica Citera

Ny medlem här så hej på er
Hade skrivit ett långt inlägg men det försvann givetvis..
Kort då, jag har börjat på en 72D, för gata och bandagar (finns väl ingen klass för ett sånt här bygge?)
Ritning från en byggmodell motor blir en hojmotor i lagom storlek för att gatregga. Chassit är inte färdigritat men visar hur jag tänkt mej det i alla fall. Finns ju så mycket kunnande här så jag gör en tråd redan från början, ser ni nått som blir rent galet så säg ifrån.





_________________
Jörgen Lindskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Yo-1
Karlskrona



Här sen Sep 2005
Inlägg: 285



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 19:39     Citera

Underbart kul projekt, världens främsta bilmärke och allt!

Mer mer mer!!

Har du någon plan på hur du ska lösa framlyktor och regskylt?


_________________
Johan Fredin
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jakob Hultkvist
Luleå



Här sen Feb 2005
Inlägg: 605



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 19:50     Citera

Coolaste F1-epoken och kanske ballaste bilen thumbs up
Kolla även Ajdens tråd för ramdesign och förpacknings möjligheter om du vill byta motor senare.


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 19:54     Citera

Den där har ju en helt exponerad drivlina. Hur löser du det med en hojmotor på ett snyggt sätt?


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
steffe
Spånga



Här sen Feb 2003
Inlägg: 10041

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 19:56     Re: Citera

2fast4u skrev:
Den där har ju en helt exponerad drivlina. Hur löser du det med en hojmotor på ett snyggt sätt?


Honda Goldwing thumbs up


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge
F1-bärgare
Startnr #Fo SLC light
kolla in www.maltochhumle.se sällan uppdaterad
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Naqref
Christianstad/Scania



Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 20:14     Re: Citera

2fast4u skrev:
Den där har ju en helt exponerad drivlina. Hur löser du det med en hojmotor på ett snyggt sätt?


Scoopet tar blickfånget från det mesta!


_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14577



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 20:16     Re: Citera

2fast4u skrev:
Den där har ju en helt exponerad drivlina. Hur löser du det med en hojmotor på ett snyggt sätt?

Men det lär behövas hjälpram och/eller mycket stöddigt oljetråg för att kunna vara bärande.

Börja med fyra och sluta med åtta, det är ju bara en sida i taget som syns


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Naqref
Christianstad/Scania



Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 20:35     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
2fast4u skrev:
Den där har ju en helt exponerad drivlina. Hur löser du det med en hojmotor på ett snyggt sätt?

Men det lär behövas hjälpram och/eller mycket stöddigt oljetråg för att kunna vara bärande.

Börja med fyra och sluta med åtta, det är ju bara en sida i taget som syns


Lite Julio Iglesias - det gäller att vända rätt sida till!

Fantastiskt fint projekt.


_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Skögge
Eslöv



Här sen Apr 2012
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 20:51     Citera

Bärande motor blir det inte, men tanken finns att det blir en v-8 hojmotor så småningom. Beror lite på hur mycket jag kan hålla nere vikten men jag kör hellre med en liten motor (2x600cc) och lätt bil än stor motor och tung bil. Räcker inte effekten så finns det ju turbo. Detta blir ju inte en exakt kopia på något vis, men det ska i alla fall likna en 72D. Belysning och sånt har jag inte brytt mej på än, kanske strålkastare som fälls upp/ut från fronten.. vi får se, först ska det bli en bil av det. En hel bunke 2391 rör anlände idag
Kanske säga att jag är ny på att bygga bilar, har mest byggt hojar innan för gata och dragrace, så jag läser på om alla kul hjulvinklar och grejor som skiljer hoj från bil.
Tips på lätt diffklump mottages, Miata har jag sett en del kör med, men gärna nått ännu lättare
Ajdens tråd har jag läst, galet duktig kille thumbs up


_________________
Jörgen Lindskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14577



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 20:55     Re: Citera

Skögge skrev:
Tips på lätt diffklump mottages, Miata har jag sett en del kör med, men gärna nått ännu lättare
Ajdens tråd har jag läst, galet duktig kille thumbs up
Inte jättelätt,men oändliga utväxlingsmöjligheter och back
http://www.eliteracingtransmissions.com/index.php?mx-series
30 loppor med moms iofs

Men om du ska köra med enorma bakdäck så är du ju inte så begränsad, så 3,636:1 (Miatans diff i Europa på de 6växlade) kanske borde fungera. Diffar med mindre än 7" kronhjul kan ju bli lättare, hur är det med den lilla BMWdiffen?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Skögge
Eslöv



Här sen Apr 2012
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 21:08     Citera

Fina tips direkt!
Moms betalar jag inte
Men 28kg.. tja, kanske inte så dumt ändå, en back väger ju oavsett hur man gör den. Gatdäcken blir 295/50-15 (omkrets 2065), för banåka så finns orginalstorleken 13x24.5x13 (dom är lite lägre)


_________________
Jörgen Lindskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3362



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 21:11     Citera

Jag vet inte hur mycket replica du är ute efter men prova att kontakta Classic Team Lotus, ritningarna har de kvar. Deras verkstad är inte att leka med. Clive Chapman och gänget är trevliga men vet inte vad de vågar bistå med...
http://www.classicteamlotus.co.uk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Skögge
Eslöv



Här sen Apr 2012
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2012 21:22     Re: Citera

Nillet skrev:
Jag vet inte hur mycket replica du är ute efter men prova att kontakta Classic Team Lotus, ritningarna har de kvar. Deras verkstad är inte att leka med. Clive Chapman och gänget är trevliga men vet inte vad de vågar bistå med...
http://www.classicteamlotus.co.uk

Ja, jag har sett att man till och med kan köpa en "ritning" där. Frågan är om dom blir glad eller sura över att jag bygger en replica? Har ingen aning hur dom ser på sånt


_________________
Jörgen Lindskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karlsson
Vaggeryd



Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2012 07:35     Citera

Leif Norberg har nog en hel del att bistå med i detta sammanhang, han bygger ju en mängd gamla små formelliknande bilar, han har ju haft kontakt med Lotus och "lånat" en gammal Lotus F1 för en mässa. Han har säkert bra koll på detaljlösningar mm. http://www.norberg-motorsport.com/index.html


_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3362



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2012 08:13     Re: Citera

Skögge skrev:
Nillet skrev:
Jag vet inte hur mycket replica du är ute efter men prova att kontakta Classic Team Lotus, ritningarna har de kvar. Deras verkstad är inte att leka med. Clive Chapman och gänget är trevliga men vet inte vad de vågar bistå med...
http://www.classicteamlotus.co.uk

Ja, jag har sett att man till och med kan köpa en "ritning" där. Frågan är om dom blir glad eller sura över att jag bygger en replica? Har ingen aning hur dom ser på sånt

Hmmm, läste först nu vem du är.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
DJ
NL



Här sen Maj 2004
Inlägg: 8471



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2012 08:47     Citera

Kul bygge! thumbs up


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Skögge
Eslöv



Här sen Apr 2012
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2012 16:05     Re: Citera

Nillet skrev:

Hmmm, läste först nu vem du är.


Titta in nån gång, vinglaomkring körning är nytt för mej så goda råd är välkomna


_________________
Jörgen Lindskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Skögge
Eslöv



Här sen Apr 2012
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2012 16:15     Re: Citera

Karlsson skrev:
Leif Norberg har nog en hel del att bistå med i detta sammanhang, han bygger ju en mängd gamla små formelliknande bilar, han har ju haft kontakt med Lotus och "lånat" en gammal Lotus F1 för en mässa. Han har säkert bra koll på detaljlösningar mm. http://www.norberg-motorsport.com/index.html


Tackar, dyker det upp nått speciellt problem så kontaktar jag honom. Chassiet ska jag nog få ihop, karossen blir en utmaning. Jag har astma och är allergisk mot allt möjligt så den får nog bli i aluminium, göra pluggar och gjuta är inget jag kan hålla på med


_________________
Jörgen Lindskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2012 19:35     Re: Citera

Skögge skrev:
... så den får nog bli i aluminium...

thumbs up plast kan man göra båtar av


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Skögge
Eslöv



Här sen Apr 2012
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2012 23:48     Re: Citera

2fast4u skrev:
Skögge skrev:
... så den får nog bli i aluminium...

thumbs up plast kan man göra båtar av


Haha, så sant
Idag har jag dratt igång min gamla CNC-fräs och byggt om den så den kan ta lite längre bitar, så nu kan jag notcha alla "raka" rör i båda ändar i en uppspänning thumbs up I morgon börjar jag bygga, har ändrat lite på ritningen och blir det fler ändringar så löses det på plats, en ritning ger mej inte rätta känslan, haha



_________________
Jörgen Lindskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3605



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Apr 2012 08:01     Citera

Ramen är "bara" fäste för alla sakerna. Försök placera ut så mycket som möjligt på plats innan du börjar planera ramen alltför mycket så slipper du mecka baklänges med hjälp av vinkelslipen lika ofta. Det är otroligt irriterande när man upptäcker att det är ram i vägen där man ska sätta nåt och ingen ram i närheten där man vill skruva nåt.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Lotus 72D JPS 1972 replica
6 besök senaste veckan (72000 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.139 sec)
Webbrowser render:
sec