Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 73824 besök totalt |
Ny medlem här så hej på er
![]() Hade skrivit ett långt inlägg men det försvann givetvis.. Kort då, jag har börjat på en 72D, för gata och bandagar (finns väl ingen klass för ett sånt här bygge?) Ritning från en byggmodell ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Jörgen Lindskog |
||||
Coolaste F1-epoken och kanske ballaste bilen
![]() Kolla även Ajdens tråd för ramdesign och förpacknings möjligheter om du vill byta motor senare. |
||||
Honda Goldwing ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Scoopet tar blickfånget från det mesta! ![]() _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
||||
Lite Julio Iglesias - det gäller att vända rätt sida till! ![]() Fantastiskt fint projekt. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Bärande motor blir det inte, men tanken finns att det blir en v-8 hojmotor så småningom. Beror lite på hur mycket jag kan hålla nere vikten men jag kör hellre med en liten motor (2x600cc) och lätt bil än stor motor och tung bil. Räcker inte effekten så finns det ju turbo. Detta blir ju inte en exakt kopia på något vis, men det ska i alla fall likna en 72D. Belysning och sånt har jag inte brytt mej på än, kanske strålkastare som fälls upp/ut från fronten.. vi får se, först ska det bli en bil av det. En hel bunke 2391 rör anlände idag
![]() Kanske säga att jag är ny på att bygga bilar, har mest byggt hojar innan för gata och dragrace, så jag läser på om alla kul hjulvinklar och grejor som skiljer hoj från bil. Tips på lätt diffklump mottages, Miata har jag sett en del kör med, men gärna nått ännu lättare Ajdens tråd har jag läst, galet duktig kille ![]() _________________ Jörgen Lindskog |
||||
http://www.eliteracingtransmissions. 30 loppor med moms iofs Men om du ska köra med enorma bakdäck så är du ju inte så begränsad, så 3,636:1 (Miatans diff i Europa på de 6växlade) kanske borde fungera. Diffar med mindre än 7" kronhjul kan ju bli lättare, hur är det med den lilla BMWdiffen? |
||||
Fina tips direkt!
Moms betalar jag inte ![]() Men 28kg.. tja, kanske inte så dumt ändå, en back väger ju oavsett hur man gör den. Gatdäcken blir 295/50-15 (omkrets 2065), för banåka så finns orginalstorleken 13x24.5x13 (dom är lite lägre) _________________ Jörgen Lindskog |
||||
Jag vet inte hur mycket replica du är ute efter men prova att kontakta Classic Team Lotus, ritningarna har de kvar. Deras verkstad är inte att leka med.
![]() http://www.classicteamlotus.co.uk ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Ja, jag har sett att man till och med kan köpa en "ritning" där. Frågan är om dom blir glad eller sura över att jag bygger en replica? Har ingen aning hur dom ser på sånt _________________ Jörgen Lindskog |
||||
Leif Norberg har nog en hel del att bistå med i detta sammanhang, han bygger ju en mängd gamla små formelliknande bilar, han har ju haft kontakt med Lotus och "lånat" en gammal Lotus F1 för en mässa. Han har säkert bra koll på detaljlösningar mm. http://www.norberg-motorsport.com/in
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Hmmm, läste först nu vem du är. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Tackar, dyker det upp nått speciellt problem så kontaktar jag honom. Chassiet ska jag nog få ihop, karossen blir en utmaning. Jag har astma och är allergisk mot allt möjligt så den får nog bli i aluminium, göra pluggar och gjuta är inget jag kan hålla på med _________________ Jörgen Lindskog |
||||
Haha, så sant ![]() Idag har jag dratt igång min gamla CNC-fräs och byggt om den så den kan ta lite längre bitar, så nu kan jag notcha alla "raka" rör i båda ändar i en uppspänning ![]() ![]() _________________ Jörgen Lindskog |
||||
Ramen är "bara" fäste för alla sakerna. Försök placera ut så mycket som möjligt på plats innan du börjar planera ramen alltför mycket så slipper du mecka baklänges med hjälp av vinkelslipen lika ofta. Det är otroligt irriterande när man upptäcker att det är ram i vägen där man ska sätta nåt och ingen ram i närheten där man vill skruva nåt.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 73824 besök totalt |