Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tjattertråden om MINI Cup 2012 - Nyheter i tråden!
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (9929 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Reglementsgruppen för MINI Cup 2012 består efter Årsmötet 2011 av Björn Petersson (MINI), Gunnar Frykfors (MINI), och undertecknad (MINI).
Jag hade gärna sett en BMW-förare i reglementsgruppen, men det var svårt att hitta någon frivillig så det fick bli enbart MINI-förare denna gång.

Eftersom MINI Cup sedan 2010 är en SBF-sanktionerad tävlingsform för s.k. gatbilsförare under utskottet Enkla Tävlingsformer så ser vi gärna fram emot att få förslag och synpunkter på fortsatt utveckling av denna tävlingsform innan årsskiftet då ev. förändringar av nuvarande MINI Cup-reglement (titta på www.bmwsc.com under MINI Cup) inför 2012 ska skickas in till SBF för godkännande.

Ni får gärna dryfta era önskemål och kommentarer i denna tråd.



EDIT: Tryckfel pga stress till möte...

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Det har varit kanon redan som det har varit !

En undring är varför inte fler (vågat? tyckts sig ha råd?) att prova på. Samtidigt så är det ju en fråga hur man skulle lägga upp det hela om det varit fler som kört. Antal bilar på banan samtidigt är ju begränsat och som det var i år så var det väl ganska precis lagom många som deltog tror jag (på det ganska korta tidsutrymme vi körde på)? Att köra under lunchen kändes f.ö. som klockrent upplägg för minimalt tidssnoende från övrigt körande.

Sen fick jag under året fler förvånade "jahaaaaa, är det så" från några olika klubbmedlemmar som inte hade fått grepp om hur och vad MINI cup var. Att man även kunde köra med BMW var fler som fortfarande inte fattat konstigt nog. En allmänt väldigt grumlig uppfattning om vad det var av andra. Så trots att det finns ett eget ställe på www.bmwsc.com för MINI Cup så har kunskapen om det inte slagit igenom till alla fullt ut. Än iaf Gissar att det blivit bättre under säsongen som varit iof thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Magnus Thomé skrev:
Det har varit kanon redan som det har varit !

Sen fick jag under året fler förvånade "jahaaaaa, är det så" från några olika klubbmedlemmar som inte hade fått grepp om hur och vad MINI cup var. Att man även kunde köra med BMW var fler som fortfarande inte fattat konstigt nog.


Namnet kanske förvillar medlemmarna lite, sätter man sig inte in i det tillräckligt låter det ju som ett arr. för MINI:s

BMW Mini Cup tycker jag hade varit ett fyndigare och mer lättförståeligt namn med tanke på att det gått från MINI till MINI och BMW. För övrigt verkar det ha lirat på bra utifrån sett, jag har själv varit sugen men transpondergrejen är en tung kostnad för mig (vi får väl se om det köps en till 2012) och det är kanske bra att det inte är FÖR billigt med tanke på att det då ev. tar för mkt tid i anspråk för övriga träffdeltagare.

Snyggt jobbat till alla ansvariga med MINI-Måns i spetsen! thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Från medlemmar i klubben har jag inte hört några reaktioner av typen "åka bana med konhinder här o där är ju fjösigt" eller "riktig time attack så har man ju inga töntiga långsamma hinder på banan". Men några utomstående har jag hört det från.

Min syn på saken är inte att man har töntiga fartdämpande hinder utan att man har trixat till banan så att den är betydligt mer teknisk, klurig och lurig att ta sig runt snabbast möjligt. En riktigt kul utmaning!

Mantorp var ett lysande exempel där konpartiet i ingången till startkurvan gjorde att man verkligen fick anstränga sig till det yttersta för att få upp jätteviktig fart genom efterföljande kurvan och ner till Parisen. Tveklöst avgörande för bra varvtider i den deltävlingen. Konpartiet precis efter snabba knixen mellan Parisen och chikanen var också skitbra och kul placerad, det gällde att behålla sin höga fart så långt som möjligt men ändå bromsa precis genom knixen, lurigt det med.



Så MINI Cup är som att få köra en spännade bana med extra utmaningar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Jag fortsätter fylla på tråden med massa tankar och åsikter



Jag tycker att man ska vara restriktiv med konpartier där armcoräcke står nära banan. På ett helt varv så är det just in i (under broms) och ut ur konpartierna (med gas) som risken är som absolut störst att bilen inte går exakt dit man tänkt sig. Alla andra kurvor på banan har man kört under dagen. Men konpartierna är "nya" som man inte fått öva på om man ändå är tvingad att sätta ett konparti där armco är nära så tycker jag att det ska utformas så man minimerar risken.


Så om man bygger konparti där armco är nära så:


1.
Ett hjälpmedel kan vara smala "fyrportar" där banläggaren kan styra att bilen måste gå rakt genom hindret till skillnad mot rundningskoner där föraren har möjlighet att både ha olika vinkel på färdväg förbi konen men dessutom har utrymme att köra förbi på sladd. En smal fyrportare förhindrar de möjligheterna effektivt.

2.
om det finns armco nära bara på ena sidan av banan så är det bra om man lägger hindret så att risken minimeras utifrån det. Tyvärr kan man ju få retursladdar osv så man kan fara åt både höger och vänster om man får sladd men man kan utforma hindret så att man får maximalt avstånd från armcoräcket kring de koner där risken är störst.

3.
Man får vara noga att t.ex. aldrig lägga ett slalomparti som nyper (där hastigheten måste tas ner ytterligare inne i partiet) om armcoräcken är nära. Nypande slalompartier är riktiga bilvändare (visserligen skitbra förarutvecklande men MINI cup är fel forum)

4.
om armco är nära så bör utgångsfarten ut ur konpartiet vara nedtvingad till ganska låg nivå eftersom man som förare fokuserar på att maximera farten ut ur partiet så det är stor risk att det just där går på sladd (under- eller överstyrt ;-) när man lämnar konpartiet. Ett slalomparti som försiktigt "öppnar" (dvs hastigheten ökas allteftersom genom partiet) är ofta bra för att minimera att folk tappar bilen, problemet är att utgångsfarten kan hinna bli olämpligt hög precis där man ska förbi de två sista konerna och vill satsa allt allt allt vad tygen håller :-D

_________________
Magnus Thomé
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Klassindelningsförslag 2012.

I stället för en MINI-klass och en BMW-klass:
Klass 1: Bilar från 286 hk (E36 M3 3.0L)
Klass 2: Bilar tom 285 hk

Det borde främja intresset från fler BMW-bilar med svagare motorer.
Enbart en klass blir lite svår att försöka göra hyfsat jämn utan trycka in en massa STCC-konstigheter i reglementet, vilka även kommer att skapa onödigt arbete (efterkontroller med besiktningspersonal) för denna enkla tävlingsform.

Synpunkter eller andra förslag?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Det finns också en lös idé om att hjälpa till med att försöka sprida vårt "MINI Cup-evangelium" till liknande klubbar i Sverige.
Kanske något för Sviestad-körningarna med LMS?

Fler deltävlingar i MINI Cup än vad vi har banträffar inom BMWSC diskuteras också.
Malmby? Emmaboda? Ljungbyhed?
Till dessa mindre dyra arrangemang skulle vi kunna erbjuda deltävlingar för alla oavsett bilmärke.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Måns Ulveståhl skrev:
...
Malmby? Emmaboda? Ljungbyhed?
Till dessa mindre dyra arrangemang skulle vi kunna erbjuda deltävlingar för alla oavsett bilmärke.


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


EDIT:
På såna evenemang kan man ju köra (det handjagade) tidtagningsupplägget vi körde med på Kinnekulle thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Måns Ulveståhl skrev:
Klassindelningsförslag 2012.

I stället för en MINI-klass och en BMW-klass:
Klass 1: Bilar från 286 hk (E36 M3 3.0L)
Klass 2: Bilar tom 285 hk

Det borde främja intresset från fler BMW-bilar med svagare motorer.
Enbart en klass blir lite svår att försöka göra hyfsat jämn utan trycka in en massa STCC-konstigheter i reglementet, vilka även kommer att skapa onödigt arbete (efterkontroller med besiktningspersonal) för denna enkla tävlingsform.

Synpunkter eller andra förslag?


Enkelt system brukar vara en bra början.

Enda undringen från mig är om det var någon som körde gatdäck i år i MINI cup? och om det ISF gav utslag i hur man hamnade i resultaten eller om det var så stor spridning i tider så att det inte avgjorde så vansinnigt mycket? Tror jag vet svaret utifrån att du lagt förslaget till klassindelning ovan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Magnus,

japp, upplägget manuell tidtagning med våra käcka rosa tidtagarur fungerar på dessa "flygfält".
Fast Emmaboda lär erbjuda "riktig" tidtagning.

Vad det gäller r-däck vs gatdäck så är det enbart i undantagsfall vi har någon som kör på gatdäck i BMWSC.
oftast är undantaget någon som kör för första gången på bana, eller någon som bara kör någon enstaka gång på bana per säsong.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
HKanton
Strängnäs
Här sen Feb 2011
Inlägg: 40



Angående r-däck eller ej så tror jag personligen att det spelar mindre roll för hur kul man har i mini-cup. Deltog själv på gelleråsens deltävling och måste säga att det var det roligaste jag gjort på en bandag. Lite adrenalin innan race, mycket vilja under körningen och kluriga kon-partier. Presterade inga rekordtider men det var jäkligt kul att få mäta sig mot andra förare med liknande bilar!

Red. Körde på lågpris semi-r däck men kunde lika gärna kört på vanliga gatdäck så länge de står pall för 10 minuters körning.

_________________
Anton Axling M3 3.2 E36
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Förare som har meddelat sitt preliminära deltagande under hela eller delar av 2012:

1. Björn Petersson, MINI
2. Måns Ulveståhl, MINI
3. Gunnar Frykfors, MINI
4. Gustav Stjernberg, MINI
5. Ola Kvarnström, MINI
6. Magnus Thome', BMW
7. Emil Österberg, BMW Cup



Jag fyller på efter hand

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332



Måns Ulveståhl skrev:
Förare som har meddelat sitt preliminära deltagande under hela eller delar av 2012:

1. Björn Petersson, MINI
2. Måns Ulveståhl, MINI
3. Gunnar Frykfors, MINI
4. Gustav Stjernberg, MINI
5. Ola Kvarnström, MINI
6. Magnus Thome', BMW
7. Emil Österberg, BMW Cup
8. Viktor Örtegren, BMW


Jag fyller på efter hand


Jag fyllde i mig själv, hoppas det är ok =)

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
1. Björn Petersson, MINI
2. Måns Ulveståhl, MINI
3. Gunnar Frykfors, MINI
4. Gustav Stjernberg, MINI
5. Ola Kvarnström, MINI
6. Magnus Thome', BMW
7. Emil Österberg, BMW
8. Viktor Örtegren, BMW
9. Anton Axling, BMW




_________________
BMW MC-klubben
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 494



1. Björn Petersson, MINI
2. Måns Ulveståhl, MINI
3. Gunnar Frykfors, MINI
4. Gustav Stjernberg, MINI
5. Ola Kvarnström, MINI
6. Magnus Thome', BMW
7. Emil Österberg, BMW
8. Viktor Örtegren, BMW
9. Anton Axling, BMW
10. Daniel Solaric, BMW

Jag är självklart på!

_________________
/// Daniel Solaric ///

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 Race
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
DanSol skrev:


Jag är självklart på!


Kul thumbs up
Jag antar att du siktar på en större pokal 2012?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 494



[quote="
Kul thumbs up
Jag antar att du siktar på en större pokal 2012? [/quote]

ja dottern 6år kom hem från fotbolls avslutningen med en sTÖRRe så jag siktar förstås på den snäppet större 2012 , vi får väl se

_________________
/// Daniel Solaric ///

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 Race
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Är sugen på att testa en eller två gånger med min 100% standard 120d, mest för att se hur snabbt det kan gå. Troligen Knutan då det är gott om tid, annars hinner jag knappt byta bil.

Med lite tur räcker ett varv och det är ungefär vad org belägg och gatdäck pallar med under max attack. Får väl vänsterbromsa också så laddtrycket inte försvinner helt

_________________
Patrik Skoog
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Vi vill ha MINI Cup pokaler 2012:

1. Björn Petersson, MINI
2. Måns Ulveståhl, MINI
3. Gunnar Frykfors, MINI
4. Gustav Stjernberg, MINI
5. Ola Kvarnström, MINI
6. Magnus Thome', BMW
7. Emil Österberg, BMW
8. Viktor Örtegren, BMW
9. Anton Axling, BMW
10. Daniel Solaric, BMW
11. Patrik Skoog, BMW

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Tre diskussionsämnen avklarade inom reglementsgruppen:
- Ny klassindelning inför 2012
- Nytt namn på tävlingsserien inför 2012
- Transponderfrågan

Klassindelning 2012:
- upp till 300 hk
- över 300 hk

Ersätter tidigare Klass MINI och Klass BMW.
På så vis tar vi bättre hand om äldre och yngre standardbetonade BMW-modeller som tidigare hamnade i samma klass som mer effektstinna BMW-modeller (E36M3 och yngre likartade i modellfloran).

Nytt namn på tävlingsserien inför 2012:
- Öppet för förslag

Eftersom MINI Cup blir mer BMW än tidigare så kan namnet vilseleda.
Dessutom finns det önskemål om att namnet på tävlingsserien mer speglar tävlingsformen (ETL:s Time-Attack).

Transponderfrågan.
I dagsläget gäller det att köpa sin egen transponder, eller att hyra en av klubbens inhyrda tidtagare varje deltävling.
Ny teknik öppnar för nya möjligheter. En möjligheten att använda en lämplig "app" för s.k. smartphones (Iphone/Android) som substitut till transponder för vår tävlingsform ska utvärderas.
I dagsläget finns det en s.k. smartphone i snart varje medlems hand, och utvecklingen för "appar" och motorsport går framåt.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Måns Ulveståhl skrev:
Det finns också en lös idé om att hjälpa till med att försöka sprida vårt "MINI Cup-evangelium" till liknande klubbar i Sverige.
Kanske något för Sviestad-körningarna med LMS?

Fler deltävlingar i MINI Cup än vad vi har banträffar inom BMWSC diskuteras också.
Malmby? Emmaboda? Ljungbyhed?
Till dessa mindre dyra arrangemang skulle vi kunna erbjuda deltävlingar för alla oavsett bilmärke.


Du får gärna sprida ideen genom klubbsammarbetet eller maila dina ideer.

Jag har tipsat GTi-klubben.
Men jag är inte helt säker på att de fattat funktionen.
Och så är det problemet men att det är ett tävlingsmoment.
Det problemet ser inte jag men en del gör det .....tyvärr.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Allmänt banåkaforum
Tjattertråden om MINI Cup 2012 - Nyheter i tråden!
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (9929 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande