Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente
74364 besök totalt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



Rsjerry skrev:
Har jag tolkat det rätt att i Club challenge så är det avgassystem och ecu man får byta?
Byte av kamaxel tex så hamnar man i modified?



Svar : Det är ej rätt uppfattat. I clubshallange så är ända restrektionen att du måste behålla motorns apiration, vilket innerfattar enbart överladdnings agregatet.

HondaJalle skrev:
2:6 Motorns aspirationen ska vara standard.


Om jag har förstått det rätt så menas att sugmotorer för ej överladdas men i övrigt trimmas obegränsat samt att turbomotorer måste behålla originalturbo. Detta utjämnar faktiskt endel mellan sug-turbo bilar

Däremot så står det inget om att byta motor, så en NA bil kan få en turbospis så länge turbon är original för motorn. Öppnar till en del roliga byggen thumbs up


Svar : Helt rätt. Du får alltså byta motor i clubshallenge och det är MOTORNS aspiration som inte får ändras.
En Na bil får alltså trimmas utan restrektioner så länge ingen överladdning monteras.
Om man byter motor i en bil som har en sugmotor, så är det tillåtet att stoppa ner en turbomotor, så länge inte aspirationen ändras.

ButterflyRacing skrev:
Jag tycker att om man nu bestämt att men ska kopiera det engelska reglementet....så ska man hålla sig till det i möjligaste mån.
Vissa nationella ändringar kan man ju tänka sig, om våran bilpark skiljer sig mot Engeland.

Men det är ju en del formuleringar som inte betyder någonting.

Ang. dispanser...tycker jag det bara ska delas ut till bilar som redan är färdiga...och används i andra sammanhang. Inga nybyggen eller ändrade bilar ska få dispans.

Ska man inte åka under SBFs flagg....så är ju FIAs regler ganska ointresanta...men kan funka som exempel.

Ang. stolar tycker jag man ska följa FIA. Dock inte årsmärkningen.
Många billiga stylingstolar är rent livsfarliga.
Säkerheten måste hållas hööög.

Jag vill även sluta mej till den lilla skara som vill åka slicks.
Så en Nationell OutLaw-klass kanske skulle vara något ?....utan regler förutom säkerheten.

Ni kommer att få massor av gnäll på reglerna, för att enstaka bilar inte passar klockrent i klasserna.
Men det är bara att stå på sig och skapa regler för helheten och framtiden.



Svar : Vilka typer av dispanser är det du tänker på ?

Bra punkt ang stolarna återkommer med feedback.

Under 2012 kommer det inte vara någon klass som slicks är godkänt i.



Kimmen skrev:
Citat:
5:5:2 Clubman/super7 kan ansöka om dispens.


Varför det? Får bara vissa SuperSevens delta? Endera är det ok med Sevens eller så är det det inte ok kan jag tycka...?


Svar: Vi kommer göra en ändring i formulering i denna paragrafen.

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2367



Såg att man var tvungen att ha en bromsvätska med kokpunkt på 280° C.

Det är väl rätt högt? Jag klarar nog inte det med ett år gammal ATE Superblue. Finns flera "Race-vätskor" som inte är specade för 280...
Känns trist om man inte skulle få köra för en sådan sak.

_________________

Snabbast i Challenge!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Kristian Hesselmark skrev:
Phantom skrev:
Tekniskt reglemente

6:1:2 Taket får bytas till lättviktsmaterial om fullbur med krysstag i taket är installerat.

.


Denna känns mkt luddig med tanke på att jag både har Vagnbok o enkelstag i taket
och inte ens FIA kräver ett "X" i taket.


men jag funderar på kolfibertak, så... får man dispans då?

mvh K

Glad Påsk



Påsken är gången, är reglerna ändrade ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



Kristian Hesselmark skrev:
Kristian Hesselmark skrev:
Phantom skrev:
Tekniskt reglemente

6:1:2 Taket får bytas till lättviktsmaterial om fullbur med krysstag i taket är installerat.

.


Denna känns mkt luddig med tanke på att jag både har Vagnbok o enkelstag i taket
och inte ens FIA kräver ett "X" i taket.


men jag funderar på kolfibertak, så... får man dispans då?

mvh K

Glad Påsk



Påsken är gången, är reglerna ändrade ?


Det är inget luddigt Kristian, regeln är ändrad sedan tidigare och det räcker med en stag i taket.
Skall bli kul att se dig på våra TA.

MVH Ralph

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 697



Stoppar in frågan här istället:

Satt och tittade lite i regementet... Med tanke på att de står att sidostag måste monteras om man byter till lättviktsdörr. (pro mod)
Kan man få åka utan staget i dörröppningen och med båge/halvbur? Anledningen till att ja vill de är att Bilprovningen är nog kinkiga som de är nu
Givetvis då med std dörr!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Har du inte bytt ut till lättviktsdörrar (dvs kolfiber eller annan plast) behöver du inte snesträvorna.

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 697



Nä de va ju de ja hade hoppats på men om man läser i reglementet står ju också att båge ska se ut som på bilden å där finns staget med.

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Citat:
5:4 Dörrarna får bytas ut till lättviktsmaterial om buren/bågen i bilen har minst 1 sträva som går framåt från huvudbågen. Detta för att skydda förarens ben vid en kollision från sidan.


Saxat rakt från deras regler (www.timeattack.nu)

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



En sträva måste alltid finnas fram för att inte buren ska kunnas vika framåt vid en rullning.

MVH Ralph

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 697



Jo men samtidigt kan man åka utan båge!? känns ju ännu sämre...

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 543



Jag kan inte se bilderna på hur bur resp. båge ska se ut. Någon som kan lägga upp dom i tråden?

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 63



gzon skrev:
Jag kan inte se bilderna på hur bur resp. båge ska se ut. Någon som kan lägga upp dom i tråden?

5:4:2 Om en bur eller båge monterats i bilen så ska den minst följa Ritningarna nedan

Fullbur:


Båge:

_________________
Dick Petersson

Mazda RX-7 FD -96
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728



En fråga angående klassen Pro modified


3:1:2 Fri uppgradering av alla delar som avser drivlinan förutom växellådan.

Jag vill använda mig utan en hel drivlina (motor, låda, diff) från en nyare bil som har 6-växlat som standard. Min bil tillverkades enbart med 5-växlat.

Får jag byta till en 6-växlad låda?
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 697



lådan får väl bytas men du får inte växla sekvensiellt. OM ja förstått de rätt

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



Magnus Sjögren skrev:
En fråga angående klassen Pro modified


3:1:2 Fri uppgradering av alla delar som avser drivlinan förutom växellådan.

Jag vill använda mig utan en hel drivlina (motor, låda, diff) från en nyare bil som har 6-växlat som standard. Min bil tillverkades enbart med 5-växlat.

Får jag byta till en 6-växlad låda?


Japp...du får byta. Per har rätt där. Samma som min bil den har seklåda och får därför endast köra i Pro.

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 543



Förstår jag det rätt att om man har bytt motor eller turbo så måste bilen har bur?

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 395



Hittade inga kontaktuppgifter på hemsidan så provar här.

Undrar bara lite över denna regel i Club Challange.
Att lägga igen en taklucka med vanlig tunnplåt är inte godkänt?
Men kanske att byta hela taket från en likadan bil utan taklucka borde kanske vara ok?

5:3 Torpedvägg, tak och golv måste vara från fabrik.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123




Jag undrar om det inte förekommer viss förvirring om vilka regler som gäller och var man skall läsa dem?


Som jag tolkar situationen så finns det bara två av SBF godkända tekniska reglementen; Pro(TA-TR-P) och Pro Mod (TA-TR-PM) vilka kan tävla inom TA-TL-T (TA för ombyggda tävlingsbilar).
Annars blir det standard och tävlas då enligt TA-TL-S (TA för standardbilar).


För att undvika felaktigheter i skyddsutrustning och bilbyggnation hos deltagaren så bör TA organisationen styra upp tråden, kanske ta bort gammal regeltext och ersätta med länkar osv.

http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tavlingsformer/regler/

Sen kommer det säkert frågor ändå, men då läser man åtminstone samma text och pratar alla samma språk. thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3722



Två grejer jag tänkte på i SBF-reglementet.
1) Ska det inte stå något om dispansen som gäller hjälmar med HANS?
2) Det står att framlyktor är obligatoriskt även för Pro/Pro mod men på bilderna från första tävlingen hade de flesta en lykta borttagen och några bilar inga framlyktor alls. Vad gäller?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13929



Går tävlingarna verkligen under SBF ?

Föresten var det den jävligaste hemsida jag sett på länge...bara en massa bilpp och blink som får hela skiten att hacka...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



ButterflyRacing skrev:
Går tävlingarna verkligen under SBF ?

Föresten var det den jävligaste hemsida jag sett på länge...bara en massa bilpp och blink som får hela skiten att hacka...


Hej Håkan,

Klart vi kör under SBF.....det kan vi inte ljuga om.
http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tavlingsformer/regler/

Vad använder du för webbläsare?

MVH Ralph

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente
74364 besök totalt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>