Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
74827 besök totalt
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Timeattack_Sweden skrev:
Henke_HJCC skrev:
Verkar verkligen som där är effekthysteri. Jag tycker att MOD-PRO ska vara mer begränsad i effekt/vikt. PRO skulle haft alla effekt monster och topp bilarna. Alla andra klasser inom bilsport har någon typ av effekt begränsning kontra vikt.

Sen borde säkerhetskraven på ex bur vara högre i MOD-PRO. Fullbur istället för halvbur.


Om man villtävla i en serie med effekt/vikt så finns det otaliga serier i Sverige.....detta är Timeattack och då SKALL det mesta vara tillåtet fast med hög säkerhet. Vad gäller krav och regler så ses det över just nu vad vi kan förbättra och förfina.
Henke.....bara att anmäla sig till Timeattack 2013, när anmälan kommer ut!!!!!


Bara för det mesta är tillåtet behöver inte det bara vara positivt.
Att ha bilar som är någorlunda jämnsnabba tycker jag handlar om säkerhet, att blanda bilar med 150hk och 600hk på samma bana när man ska köra sina snabbaste varv tycker jag är riskabelt om man nu ska prata säkerhet.

Tråkiga är också att man får höra att folk känner sig iväg för dom snabbare bilarna.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



GustafB skrev:
Antonicracing skrev:
B5254T4 skrev:
Precis min tanke, motorbyte bör innebära mer pulver och dra med sig andra balla grejer runt om.
Vad har du för onda planer ang motorval?


Jag byter mest för att ha support och kunskap närmare med kolvmotor än Wankelmotorer.


Beror lite på vilken klass man hamnar,

Club challange så räcker det med 350-400hk
men hamnar man i Pro Mod så måste man ju sattsa på 650+


Trist om det blir den typen av effekthysteri inom Time Attack.. Av tiderna att döma behövs inga 650+ hk.. Väl inställda bilar med duktiga chaffisar kan köra samma tider utan monstereffekt, trodde de flesta skulle se det nu att effekten inte är nyckeln till låga varvtider.
Men det är klart, mer effekt gör sällan varvtiderna sämre


Nu är effekten bestämd på 450hk så vi får se vilken klass vi hamnar sedan
Kommer lägga dom pengarna på låg vikt istället

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Timeattack_Sweden skrev:
Henke_HJCC skrev:
Verkar verkligen som där är effekthysteri. Jag tycker att MOD-PRO ska vara mer begränsad i effekt/vikt. PRO skulle haft alla effekt monster och topp bilarna. Alla andra klasser inom bilsport har någon typ av effekt begränsning kontra vikt.

Sen borde säkerhetskraven på ex bur vara högre i MOD-PRO. Fullbur istället för halvbur.


Om man villtävla i en serie med effekt/vikt så finns det otaliga serier i Sverige.....detta är Timeattack och då SKALL det mesta vara tillåtet fast med hög säkerhet. Vad gäller krav och regler så ses det över just nu vad vi kan förbättra och förfina.
Henke.....bara att anmäla sig till Timeattack 2013, när anmälan kommer ut!!!!!



Jag kommer anmäla mig till 2013. Jag kommer inte ha mer än runt 250-300hk. Men ack så roligt jag ska ha!
Weight before power

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Skyracer
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 26



Jag kör med 140hk i AE86an och det går bra, jag håller mig ur vägen bara när någon råka komma ifatt. Och sen när det regnar så åker jag förbi igen när de har snurrat...

Mvh
Håkan

_________________
Håkan Skyracer Eriksson
http://www.facebook.com/ae86sweden
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Skyracer skrev:
Jag kör med 140hk i AE86an och det går bra, jag håller mig ur vägen bara när någon råka komma ifatt. Och sen när det regnar så åker jag förbi igen när de har snurrat...

Mvh
Håkan


Kör du i modified pro?

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Skyracer
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 26



Henke_HJCC skrev:
Skyracer skrev:
Jag kör med 140hk i AE86an och det går bra, jag håller mig ur vägen bara när någon råka komma ifatt. Och sen när det regnar så åker jag förbi igen när de har snurrat...

Mvh
Håkan


Kör du i modified pro?


Hehe nee, i Club Challenge pga R-däcken. Annars är den nästan original.

Mvh
Håkan

_________________
Håkan Skyracer Eriksson
http://www.facebook.com/ae86sweden
Citera
cmon
Kalmar
Här sen Jul 2012
Inlägg: 12



Hur funkar det här med ECU:n i Club klassen? Det står att man får höja ladddtrycket samt chippa men att man inte får byta ECU:n. Hur är det med att mappa orginal ECU:n?

_________________
Simon Karlsson
Corvette C5 Z06 -02 480 hk.
Superstage 1.27,69
Mantorp 1.32,57
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Mappa/chippa brukar gå under samma kategori.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332



Hej på er!

Bygg-säsongen har börjat för vissa av oss och något som i alla fall jag funderar över nu när man sitter och planerar kommande uppdateringar för nästa år är om det kommer bli några större förändringar till 2013 i reglementet?
Och i så fall när uppskattar ni att detta kommer publiceras?

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



Schmiedmann skrev:
Hej på er!

Bygg-säsongen har börjat för vissa av oss och något som i alla fall jag funderar över nu när man sitter och planerar kommande uppdateringar för nästa år är om det kommer bli några större förändringar till 2013 i reglementet?
Och i så fall när uppskattar ni att detta kommer publiceras?


Hej Viktor,

Det blir inga jätte stora förändringar....endast till det bättre skämt å sido....jag har suttit ned
med SBF i Stockholm härom dagen och gått igenom allt i reglementet.
Detta kommer förhoppningsvis att publiceras inom 1-2 veckor.

Förhoppningarna är att det kommer bli enklare och tydligare att kunna utläsa reglerna.

MVH Ralph

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Hur blir det med vissa bilar dipsanser och hur blir det med dispance på bågar,burar och kattlösa fordon..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



Timeattack_Sweden skrev:
Schmiedmann skrev:
Hej på er!

Bygg-säsongen har börjat för vissa av oss och något som i alla fall jag funderar över nu när man sitter och planerar kommande uppdateringar för nästa år är om det kommer bli några större förändringar till 2013 i reglementet?
Och i så fall när uppskattar ni att detta kommer publiceras?


Hej Viktor,

Det blir inga jätte stora förändringar....endast till det bättre skämt å sido....jag har suttit ned
med SBF i Stockholm härom dagen och gått igenom allt i reglementet.
Detta kommer förhoppningsvis att publiceras inom 1-2 veckor.

Förhoppningarna är att det kommer bli enklare och tydligare att kunna utläsa reglerna.

MVH Ralph


Ja du Rickard,
Kolla mitt inlägg.....inom 1-2 veckor.

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Timeattack_Sweden skrev:
Timeattack_Sweden skrev:
Schmiedmann skrev:
Hej på er!

Bygg-säsongen har börjat för vissa av oss och något som i alla fall jag funderar över nu när man sitter och planerar kommande uppdateringar för nästa år är om det kommer bli några större förändringar till 2013 i reglementet?
Och i så fall när uppskattar ni att detta kommer publiceras?


Hej Viktor,

Det blir inga jätte stora förändringar....endast till det bättre skämt å sido....jag har suttit ned
med SBF i Stockholm härom dagen och gått igenom allt i reglementet.
Detta kommer förhoppningsvis att publiceras inom 1-2 veckor.

Förhoppningarna är att det kommer bli enklare och tydligare att kunna utläsa reglerna.

MVH Ralph


Ja du Rickard,
Kolla mitt inlägg.....inom 1-2 veckor.


Okey...

Håller ögonen öppna, jag och puppan diskuterar för fult vad vi ska köra nästa år

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Hur blir de med Seven bilar för säsong 2013? Kan man söka dispens eller ska dom gå i klassen PRO som förra året?

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Henke_HJCC skrev:
Hur blir de med Seven bilar för säsong 2013? Kan man söka dispens eller ska dom gå i klassen PRO som förra året?


Inressant fråga, som jag förstod det va dom på dispance endast detta år..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
HondaJalle
Jönköping
Här sen Nov 2007
Inlägg: 67



De olika dispanser som gäller första året, menas det första året för serien eller för föraren/bilen? Tex race overall, Får jag köra utan om det är mitt instegsår?

_________________
Jari Saren

delsol vti-re
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



Supramannen skrev:
Henke_HJCC skrev:
Hur blir de med Seven bilar för säsong 2013? Kan man söka dispens eller ska dom gå i klassen PRO som förra året?


Inressant fråga, som jag förstod det va dom på dispance endast detta år..?


Svar på denna fråga kommer senare.

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



HondaJalle skrev:
De olika dispanser som gäller första året, menas det första året för serien eller för föraren/bilen? Tex race overall, Får jag köra utan om det är mitt instegsår?


Vad det gäller denna fråga så är det krav fr.o.m 2013 att använda föraroverall i Pro-klasserna....även fast det är instegs året.....det var vi i serien som hade dispans för 2012 så vi kunde få med så många som möjligt.....men det kommer inte att behövas Hans-skydd och den utrustningen. Vilken overall som är lägsta krav kommer inom kort på SBF,s och Timeattack.nu's hemsida.

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Timeattack_Sweden skrev:
Supramannen skrev:
Henke_HJCC skrev:
Hur blir de med Seven bilar för säsong 2013? Kan man söka dispens eller ska dom gå i klassen PRO som förra året?


Inressant fråga, som jag förstod det va dom på dispance endast detta år..?


Svar på denna fråga kommer senare.


Hur sent då? Ska påbörja ett projekt nu med en seven. Om jag ska bygga den för modsport eller TA. Ska inte seven vara godkända så är det inte lönt jag lägger energi på dom reglerna.

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



Henke_HJCC skrev:
Timeattack_Sweden skrev:
Supramannen skrev:
Henke_HJCC skrev:
Hur blir de med Seven bilar för säsong 2013? Kan man söka dispens eller ska dom gå i klassen PRO som förra året?


Inressant fråga, som jag förstod det va dom på dispance endast detta år..?


Svar på denna fråga kommer senare.


Hur sent då? Ska påbörja ett projekt nu med en seven. Om jag ska bygga den för modsport eller TA. Ska inte seven vara godkända så är det inte lönt jag lägger energi på dom reglerna.


Hur sent, ja förhoppningsvis inom en snar framtid. Sbf håller på med reglementet nu och vi inväntar med beslut när dom är klara. Tror inte du skulle bli glad om vi sa ok till dig idag för att sedan om kanske 2 veckor behöva ta tillbaka det utan vi hoppas du har lite tålamod till du har ju Golfen som du inte är klar med ännu som du som du kan köra TA med

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Bil med hojmotor dvs sekventiell låda, då gäller enbart pro och uppåt om jag fattat rätt, stämmer det?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
74827 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande