Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En motion till Sveriges Riksdag om motorsport/motorhobby
2 besök senaste veckan (2671 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Intressant.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Motorsport- . . . .

Ring/skriv till "din" riksdagsman, och berätta vad du tycker han/hon ska ta för ställning till motionen.
Det går väl annars att att stryka namn på vallistorna...?

http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/Hitta-ledamot/Bokstavsord . . . .
http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/Invalda-ledamoter-2014/

_________________
BMW MC-klubben
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



För dom som likt jag oftast inte klickar på länkar utan vettig info om vad dom handlar om:


Citat:
Motion till riksdagen
2015/16:2060
av Josef Fransson (SD)




Förslag till riksdagsbeslut
1. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att värna motorsporten och tillkännager detta för regeringen.
2. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om trafiksäkerhet kopplat till motorutövande och tillkännager detta för regeringen.
3. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om teknikutveckling, entreprenörskap och kompetensutveckling kopplat till motorhobby och tillkännager detta för regeringen.
4. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om veteranfordonshobby och tillkännager detta för regeringen.
5. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om motorhobby för ungdomar och tillkännager detta för regeringen.

Motivering

Värdet av motorsport och motorhobby är stort men många gånger motarbetas utövarna från andra intressen i samhället. Därför anser jag att det är finns stor anledning att lyfta fram och visa på alla de goda sidor och den samhällsnytta som den för med sig. Motorintresse är en gemenskap som delas av gamla såväl som unga och män såväl som kvinnor av olika bakgrund. Få verksamheter kan visa upp en sådan mångfald och gemenskap som hos motorentusiasterna. Det är en arena där människor från olika generationer kan mötas och där många unga får en tydlig koppling till vuxenvärlden.



Motorsport och motorhobby ger ett stort utbyte till de aktiva. Det är för många en livsstil tar upp det mesta av den lediga tiden och är en del av den egna identiteten. För att ha möjlighet att satsa helhjärtat på motorsporten så krävs mycket även i det övriga livet, såsom att man sköter om både sig själv och sin situation i till exempel arbetslivet. Idrott i allmänhet och motorsport i synnerhet hjälper samhällets unga till skötsamhet och en meningsfull fritid.



Motorsport för miljö och utveckling



I all motorsport gäller det att få materialet att prestera till det yttersta. Detta faktum har drivit och driver utvecklingen mot mer effektiva motorer och nya tekniska lösningar. Det finns de som anser att motorsport är en form av miljöbelastande resursslöseri, men det är ett fullständigt bakvänt resonemang, det förhåller sig nämligen exakt tvärt om. Mycket av bilproducenternas kunskaper om t.ex. motorer, däck, fjädring och aerodynamik är hämtade direkt från motorsporten. Det rör sig dock inte bara om prestanda, utan också tekniska lösningar för ökad säkerhet. Som exempel kan nämnas låsningsfria bromsar som förekom på tävlingsbanan långt innan det blev etablerat i de bilar som trafikerar vägarna. Motorintresse i allmänhet och motorsport i synnerhet är därmed ett viktigt komplement till den högteknologiska industrins forskning och utveckling. Regeringen har därför anledning att inta en uttalat positiv attityd gentemot motorsporten med målet om att göra den mer tillgänglig för både utövare och åskådare och uppmuntra till fler och säkrare motorbanor. Regeringen bör också göra en översyn kring de miljö- och bullerkrav som hindrar motorbanor och motorsportsverksamhet. Likväl bör terrängkörningslagen reformeras så att det blir enklare att arrangera motortävlingar så som Enduro, utan onödiga byråkratiska hinder.



Ett trafiksäkrare Sverige



Varje år dör hundratals människor i trafiken i Sverige och långt fler skadas. Varje offer är ett för mycket. Många gånger kan förklaringen härledas till att föraren hamnat i eller försatt sig i en situation som denne inte bemästrar. Det kan handla om felbedömningar, brist på respekt av hastigheter eller underlag eller helt enkelt för dålig kunskap och erfarenhet. Ett aktivt motorutövande bidrar till att man blir en bättre förare i trafiken på alla dessa punkter. Om fler människor, under någon period i livet, får möjlighet att lära sig hantera ett motorfordon från grunden så kommer trafiksäkerheten för oss alla att öka. Den som väl känner sig själv och sitt fordon kommer att vara bättre rustad när en oväntad situation uppstår.



Motorentusiasterna - De förbisedda entreprenörerna



Sverige har varit ett mycket framgångsrikt land vad det gäller fordonsindustri och detta har var varit en betydande del i svensk välvärd. Utan alla duktiga entusiaster så hade dessa fantastiska industriframgångar knappast varit möjliga. Ska vi även i framtiden vara en ledande nation på utveckling inom fordonsindustrin måste motorsporten hållas levande. Människorna är många som på sin fritid lär sig och utvecklar yrken som kommer samhället till del såsom svetsning, lackering, elektronik, mekanik och mycket, mycket mer. Detta mer eller mindre frikopplat till skattefinansierad utbildning.



Värna veteranfordonshobbyn



Veteranbilshobby är ett av Sveriges största folknöje och engagerar hundratusentals människor. Vidare finns det människor som håller liv i gamla veteranmotorcyklar och mopeder. Veteranfordonsskulturen är en integrerad del av den svenska kulturen och något som måste värnas. Vidare gäller ovan anförda resonemang om generationsbryggor, för samhället kostnadsfri yrkesutbildning och så vidare. Det är därför angeläget att hålla skatter nere på motorhobby t.ex. genom att värna 30-årsregeln, förenkla import av veteranbilar och reservdelar, se till att det finns tillgång på bränslen som fungerar i äldre fordon och så vidare. Det skulle också vara önskvärt med en särskild registreringsform för hobbyfordon som ger billigare vägskatt, men också kan fås så att reg.nr inte kan kopplas till en person och en adress för att förebygga stölder.



Motorintresserad ungdom



Motorintresse är tätt kopplat till teknikintresse och ska Sverige även framgent vara en högteknologisk kunskapsnation är det av yttersta vikt att fånga ungdomars teknikintresse. Motorhobby kan för många vara en viktig ingång till högre studier inom ingenjörsvetenskaperna. För andra ungdomar kan motorhobbyn även vara en ingång till viktiga yrken så som svetsning, lackering, elektronik, mekanik och så vidare, inte minst för ungdomar som inte kan eller vill söka sig till högre utbildning. Att ungdomar har en meningsfull fritidssysselsättning kan också hålla ungdomar på en sund väg i livet. Jag menar därför att motorintresset bland ungdomar måste värnas redan från väldigt unga år. Idag är det väldigt dyrt att ta körkort och regeringen bör med anledning av detta göra en bred genomlysning hur man kan minska dessa kostnader. Möjligheten att läsa trafikteori redan i skolan bör uppmuntras. Även möjligheterna till att registrera nya a-traktorer bör ses över och förenklas då detta är ett stort intresse för många ungdomar. En ambition att fler ungdomar ska kunna prova på och utöva motorsport är också önskvärd.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



har läst den ett antal gånger nu. Men kan fortfarande inte förstå vad den handlar om och vill uträtta.

Förutom att riksdagen bekräftar Motorsportens rätt till att existera?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Inga beslutspunkter och inga lag/budgetförslag. Inte ens en liten utredning.

Vad skulle ett avslag av motionen betyda?...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Niklas Falk skrev:
Inga beslutspunkter och inga lag/budgetförslag. Inte ens en liten utredning.

Vad skulle ett avslag av motionen betyda?...


Ingenting?

Ser mer ut som ett märkligt skolarbete.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



En perfekt motion att ha som lockbete för att få nya väljare, riktad mot okunniga ungdomar som gillar bilar?

Edit: meningsbyggnad

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Babbe skrev:

Förutom att riksdagen bekräftar Motorsportens rätt till att existera?


Så läser jag det, och det verkar ju inte vara en självklarhet i dag.
Sedan kan man tycka vad man vill om motionen.

Själv ramlade jag bara över detta på Facebook, och tyckte det var tillräckligt intressant för att dela.
Om det är ett konspiratoriskt försök att värva röster vet jag inte, men jag hade blivit mer misstänksam om det stått (MP) på personen
Något annat försök att ändra på dagens negativa attityd till motorsport har i alla fall inte jag sett oavsett politiskt parti eller organisation.
Oftast stannar det med personligt gnäll på ett forum

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Mikael_A:son
Alingsås
Här sen Jan 2015
Inlägg: 82



Måns Ulveståhl skrev:

Något annat försök att ändra på dagens negativa attityd till motorsport har i alla fall inte jag sett oavsett politiskt parti eller organisation.
Oftast stannar det med personligt gnäll på ett forum



Jag har motionerat till det parti jag representerar att vi ska arbeta för generösare modifiering av bilar. Det kanske inte handlar om just motorsport i sig, men skulle underlätta kraftigt för alla oss som håller på med det.

Vi har vårat stora årsmöte om ett tag och då hoppas jag att min motion skrivs in i vårt handlingsprogram.

Så här lyder motionen:

"Sverige har sedan många år en levande fordonskultur, bland annat finns en av världens största årliga träff för amerikanska fordon i Västerås. Vårt land har några av världens bästa bilbyggare och hobbyn lockar både unga som gamla. Tyvärr finns det hårda regleringar kring modifikationer på fordonet som dels stryper hobbyn som sådan men vad värre är bidrar till en lägre trafiksäkerhet.

Exempel:
Den nuvarande situationen är sådan att om man modifierar sitt fordon så finns det en maxgräns på hur stark motorn får vara baserat på fordonets vikt. Detta kan till synes låta bra men då gränsen är väldigt restriktivt satt har det lett till att väldigt många entusiaster väljer att köra olagligt då risken för att bli påkommen är mycket låg.

Då dessa bilar inte blir besiktigade i det utförande de framförs är risken stor att bromsar och andra komponenter inte förstärkts i samma omfattning, dessutom kan försäkringar bli ogiltiga vid eventuell olycka. Detta medför en fara och risk som är mycket onödig.

Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation har gått ut med ett förslag att förbättra förutsättningarna för bilentusiaster i Sverige.
Förslaget att istället låta deras ackrediterade besiktningsmän bedöma effektgränsen för varje enskild bil är ett överlägset tillvägagångssätt som kommer att garantera säkrare bilar på vägarna och en mer levande bilhobby i Sverige.

Flera andra länder har betydligt friare reglering kring modifikationer av motorfordon, under förutsättning att de är trafiksäkra och når upp till miljökrav som gäller för fordonstypen.

Min uppmaning är att partiet ska verka för en stärkt och säkrare fordonshobby i Sverige. Det vinner alla på.

Yrkande:
1. att partiet ska ta verka för en friare reglering kring modifikationer på motorfordon.
2. att partiet ska ta ställning för att slopa gränsen 15kW per 100kg tjänstevikt vid effektökning av motorfordon.
3. att partiet ska verka för att för att det blir tillåtet att konvertera motorfordon till turbo- eller kompressormatning."

Så, nu har du sett något annat försök.

_________________
Mikael Andersson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Kul att se folk som verkligen försöker thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Allmänt banåkaforum
En motion till Sveriges Riksdag om motorsport/motorhobby
2 besök senaste veckan (2671 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande