Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Gnistsläckning på E85
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (27035 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hej!

Motorn är Audi AAN, turboladdad femma på 2.2L och cca. 1.3 bar laddtryck. Tändningen är utbytt mot VAG 1.8T-spolar som fungerar skapligt på överladdade bilar och har fungerat utan problem med bensindrift.

Jag har nyligen konverterat bilen för att gå på E85 mha. större spridare. Allt annat var lika. Efter ett tag började motorn misstända över cca. 0.9 bar, trotts korrekt lambda. Det blev succesivt värre tills två spolar sa upp sig.
Jag bytte spolar, skruvade ur original platinastiften och skaffade vanliga NGK-kopparstift av samma slag som SAAB använder i sina Biopower-bilar (NGK BCR7ES11). Dessa har lite större (1.1mm) elektrodavstånd än original och med dessa började misständningar ännu tidigare än på platinastift. Efter att ha dödat ännu en spole (det började bli dyrt det här) fick nog och knackade ihop stiften i flera omgångar tills motorn gick rent även under laddtryck.
Det slutade på elektrodavstånd på 0.5mm.

Jag undrar varför är det så mycket svårare att sätta fyr på E85 än på bensin? Visserligen sprutar jag i mitt fall cca. 50% mer "vätska" i cylindern än på bensin, så jag antar att det blir svårare för gnistan att hoppa över. Men inte ska man behöva byta till CDI-tändning för att man kör på E85?

Jag funderar också om man tappar effekt av att knacka ihop stiften eller kan man utgå att så länge blandningen antänds så spelar det ingen roll hur "bred" gnistan är?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



beepbeep skrev:
Hej!

Motorn är Audi AAN, turboladdad femma på 2.2L och cca. 1.3 bar laddtryck. Tändningen är utbytt mot VAG 1.8T-spolar som fungerar skapligt på överladdade bilar och har fungerat utan problem med bensindrift.

Jag har nyligen konverterat bilen för att gå på E85 mha. större spridare. Allt annat var lika. Efter ett tag började motorn misstända över cca. 0.9 bar, trotts korrekt lambda. Det blev succesivt värre tills två spolar sa upp sig.
Jag bytte spolar, skruvade ur original platinastiften och skaffade vanliga NGK-kopparstift av samma slag som SAAB använder i sina Biopower-bilar (NGK BCR7ES11). Dessa har lite större (1.1mm) elektrodavstånd än original och med dessa började misständningar ännu tidigare än på platinastift. Efter att ha dödat ännu en spole (det började bli dyrt det här) fick nog och knackade ihop stiften i flera omgångar tills motorn gick rent även under laddtryck.
Det slutade på elektrodavstånd på 0.5mm.

Jag undrar varför är det så mycket svårare att sätta fyr på E85 än på bensin? Visserligen sprutar jag i mitt fall cca. 50% mer "vätska" i cylindern än på bensin, så jag antar att det blir svårare för gnistan att hoppa över. Men inte ska man behöva byta till CDI-tändning för att man kör på E85?

Jag funderar också om man tappar effekt av att knacka ihop stiften eller kan man utgå att så länge blandningen antänds så spelar det ingen roll hur "bred" gnistan är?


I graham bells four stroke performance beskriver han ett test kört med en V8 med olika elektrodavstånd. Som jag minns det är skillnaderna marginella ett par hk hit eller dit. Större elektrodavstånd ger lite mer på låg och mellanregister men kan ge mindre effekt på högre varv då spolen inte hinner ladda upp sig mellan gnistorna.
Tror han skrev att en bra kompromiss var nånstans 0,030-0,035 tum -> 0,75 - 0,9 mm på en höft.

Så länge du inte kör en räser där du vill ha ut de sista procenten effekt så tycker jag rimligen att det är bättre att det tänder och att spolarna håller, än att du har en riktigt saftig gnista som kanske ger mer effekt. En misständning sabbar mer för effekten än litet elektrodavstånd.

Kan du lita lambdavärdet i det varvtals/belastnings område där det blir misständningar?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



kör själv med en Audi 3B & fördelare med tändförstärkning. NGK-stift för 46kr/st & har inte haft några problem alls. Laddar som mest 2,3 bar men till vardags max 2,0. Minns jag rätt så petade jag ihop elektroderna till ca 0,6-0,7mm.

Många i min omgivning hat fått knacka ihop stiften pga höga laddtryck/vek gnista i samband med övergång till e85.

MEN, att knacka ihop stift förekommer även på bensin vid laddtryck över 2,0 bar. Ett stift som jag hört ett par prata gott om är NIppon Denso-stift, inte heller dom dyra. Detta är inga jag själv testat dock.

Hur långt låg ni med tändningen & vad hade ni för lambdavärde?

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hej barre!

Tack för svaret! Detta är min bruksbil så det är ingen programeringsbar sprut eller dylikt Det är bara att besinen är dyr så jag fipplade om den till E85 för att spara på dropparna. Lambda ligger på cca. 0,87 på bensin och cca. 0,82 på E85 vid full spett. Misständningar sker mest där vridet (och därmed VE) är som bäst. Tändningen är oförändrad. Jag vet inte riktigt vad tändningen ligger på (det är bara ett vanligt 303hk Revo-chip) men jag tvivlar att det är förtändningen som dödar gnistan, då den är ganska konservativ.
Det gick att råda bot på gnistsläckning genom att knacka ihop stift till slut. Jag la upp denna tråd ändå pga. mina observationer (lite teoretiskt): Det verkar som att det blir bra mycket svårare att ta fyr på E85, allt annat lika.

Paradoxalt nog funkar det ofta bättre på bilar med fördelare och enkelt (dock vältilltagen) spole än med separata (men små) spolar. Min gamla SAAB gick t.ex. fint på E85 och fördelare men Audin har ätit upp spolar till flera tusen kronor pga. misständningar.

Just nu skulle jag hellre haft en gammal hederlig fördelare från 3B och ett halvkilo spole än "hi-tech" spolar som knappt orkar

Mvh,

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Om det är spolarna det hänger på kan du ju alltid snegla lite på att sno BHR's RX-8a spolar, de är de spolarna som de kunde hitta med mest kräm i.

http://www.blackhaloracing.com

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Fastlane skrev:
Om det är spolarna det hänger på kan du ju alltid snegla lite på att sno BHR's RX-8a spolar, de är de spolarna som de kunde hitta med mest kräm i.

http://www.blackhaloracing.com


Det där är GM-spolar med inbyggda tändsteg. D585 (LS2) spolarna är starka och bra prissatta.
Ebay är mitt tips.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



GustafB skrev:
Fastlane skrev:
Om det är spolarna det hänger på kan du ju alltid snegla lite på att sno BHR's RX-8a spolar, de är de spolarna som de kunde hitta med mest kräm i.

http://www.blackhaloracing.com


Det där är GM-spolar med inbyggda tändsteg. D585 (LS2) spolarna är starka och bra prissatta.
Ebay är mitt tips.
LS2Truck med kylflänsar ska tydligen vara da shit, men de suger kräm.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Ni har nästan rätt, väldigt nära var det gissat.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Fastlane skrev:
Ni har nästan rätt, väldigt nära var det gissat.


Hmm vad jag kan se är det exakt D585 (LS2 truck-coils), vad är det som diffar?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743




_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Fastlane skrev:
Yukon D585

http://www.rx8club.com/showthread.php?t=228539


Skönt, då stämde det
Yukon är f.ö. GMC som är GM.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Japp det är samma men ls2 spolarna sitter väl tex på Corvette?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Fastlane skrev:
Japp det är samma men ls2 spolarna sitter väl tex på Corvette?


D585 är LS2 truck. De vanliga LS1 och LS2 spolarna saknar den extra kylflänsen. LS1 och LS2 spolarna ser identiska ut men har omvänd pin-ordning vilket kan vara bra att veta om man ska bygga egen härva.
Sitter på en stor drös olika GM-bilar.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Just det, det är små men betydande skillnader, dessutom lite skillnad i effekt med.

Dessa D585 trivs bra med en dwell på 5ms.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58



Jag har samma problem med min A4 1.8T.. Gick yligen över till E85 och har suttit länge å funderat på vad som är kruxet.. är det spolarna.. är det stiften... är det spolarna och stiften i kombination...

Jag laddar runt 1.7 som värst.. Jag körde först på NGK BCPR7es Dem funkar de ett tag sedan slocknade dem... Gick över till NGK V-power Honda racing. Dessa släckte jag efter rätt hård körning.. men dem var billiga som fan. Dem "tycktes" håla längre än BCPR7es stiften..

För att få dettta att hålla idag så kör jag på 0.45 i gap då tycks livslängden vara längre.. på dessa stift..
Kommer nog köra dessa i min Audi med Fördelar Femma till sommare på E85.. skall bli intressant.

länk till NGK siften
http://www.ebay.com/itm/4-NGK-V-Power-Racing-Spark-Plugs-R5671A-8-Hond . . . .

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Fastlane skrev:
Just det, det är små men betydande skillnader, dessutom lite skillnad i effekt med.

Dessa D585 trivs bra med en dwell på 5ms.
Liten testgenomkörning


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag kan inte detta....men läste något på PPF där man rekomenderade något stift och att knacka ihop till 0,4mm.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



laddat nära 2 bar med 0,6 gnistgap, NGK BKUR6ET/BKR 7E & E85 De första är 3-elektrod med ca 0,9 i gap original, de andra är ca 0,8 tror jag...

Upptäckt att "misständningarna" försvann mer & mer ju mer vi "fetade på", samt att vi ställde upp dwell från ca 3 till 4.
Så som jag nämnt tidigare så ligger gnistgapet på min på va 0,6-0,7 på helt vanliga billiga stift då jag har tändförstärkning, men på originalsystem får man gå ner till så långt som 0,4

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Niklas Falk skrev:
Fastlane skrev:
Just det, det är små men betydande skillnader, dessutom lite skillnad i effekt med.

Dessa D585 trivs bra med en dwell på 5ms.
Liten testgenomkörning



Kul test, verkar som jag valt rätt med Yukon spolar och dwell på 5ms, sen kör jag ju med ngk renesis stift.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58



JimCoupeTQ skrev:
Jag har samma problem med min A4 1.8T.. Gick yligen över till E85 och har suttit länge å funderat på vad som är kruxet.. är det spolarna.. är det stiften... är det spolarna och stiften i kombination...

Jag laddar runt 1.7 som värst.. Jag körde först på NGK BCPR7es Dem funkar de ett tag sedan slocknade dem... Gick över till NGK V-power Honda racing. Dessa släckte jag efter rätt hård körning.. men dem var billiga som fan. Dem "tycktes" håla längre än BCPR7es stiften..

För att få dettta att hålla idag så kör jag på 0.45 i gap då tycks livslängden vara längre.. på dessa stift..
Kommer nog köra dessa i min Audi med Fördelar Femma till sommare på E85.. skall bli intressant.

länk till NGK siften
http://www.ebay.com/itm/4-NGK-V-Power-Racing-Spark-Plugs-R5671A-8-Hond . . . .



Korrigering i mitt tidigare påstående... Det var ej stiften... bytte själva rören som går ner till stiftet från spolarna.. nu kan jag köra utan att knacka ihop och håller mkt bättre.. !
Så var det med den saken--

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
2stroke
Norrbotten
Här sen Apr 2009
Inlägg: 8



Fastlane skrev:
Om det är spolarna det hänger på kan du ju alltid prova BHR's spolar,
de är de spolarna som verkar ha mest kräm i.
http://www.blackhaloracing.com

GustafB skrev:
Det där är ju vanliga GM-spolar med inbyggda tändsteg.
D585 (LS2) spolarna är starka och bra prissatta.
Ebay är mitt tips.

Niklas Falk skrev:
Det där är GM-spolar med inbyggda tändsteg.
D585 (LS2) spolarna är starka och är vettigt prissatta.
LS2Truck med kylflänsar ska tydligen vara da shit, men de suger kräm.

GustafB skrev:
D585 är LS2 Truck spole.
De vanliga LS1 och LS2 spolarna saknar den extra kylflänsen.
( LS1 och LS2 spolarna ser identiska ut men har omvänd pin-ordning
vilket kan vara bra att veta om man ska bygga egen härva )
Dessa 3 tändspoletyper sitter i en stor drös olika GM-bilar.



Vad är då GM's artikel # på dessa 3 olika tändspolar ?
Var hittar man dem billigast i Sverige ?
Var hittar man dem billigast i USA ?



_________________
// Peter Johansson
Citera
Racetech
Gnistsläckning på E85
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (27035 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande