Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Prisvärda kameror?
3 besök senaste veckan (6515 totalt)
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Idag finns det enn uppsjö med billiga kameror på nätet, svårt att välja vad man ska ha så jag tänkte om någon har erfarenhet?

Den här till exempel

http://viewitem.eim.ebay.se/HD-720P--Waterproof--Sport-Helmet-Action-C . . . .

Väldigt billig men det står inte hur länge den spelar in i taget och heller inget om bildstabilisering.

Något som vore fint skulle vara separat mic så man hör annat än vindbrus.

Tanken är att logga med racelogic och klippa ihop i racerender men jag har ingen tidigare erfarenhet av det.

Mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Har haft en sådan, den är förvisso uppdaterad något men jag slängde den första dagen i en låda där den ligger forfarande.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

t16 skrev:
... logga med racelogic och klippa ihop i racerender ...

thumbs up thumbs up thumbs up Det blir kanon!




Val av kamera är verkligen svårt, även om oddsen är ganska bra att det blir hyffsat. Men en grej som kan skilja mycket mellan kameror är om du har kameran så att den filmar både inne i bilen och ut genom framrutan, sämre kameror klarar inte visa upp detta utan att det ena blir för mörkt eller det andra för ljust. Bättre kameror klarar dock detta galant. Sen är olika kameror olika känsliga för snabba vibrationer som det kan bli om den är stumt monterad i ett burstag eller så. Blir skitlattjo rullande störningar i bilden. Men det brukar gå att lösa med en gummidämpning av fastsättningen.

Jag har kört alla möjliga modeller av Creatives Vado-serie med bra resultat IMHO.

Sorry, har ingen feedback på just den kameran du länkar till. Hoppas någon annan testat den. EDIT: Johan var snabbare än mig thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Jag har filmat med en kamera som heter VADO HD (3rd generation), den är ju lite dyrare än den som du länkat till men ändå prisvärd. Jag gav 45$ för min men nu har de stigit lite i pris och de billigaste hittar jag för 79$ http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_3_4?url=search-alias%3Daps&field-keywords=vado+hd+3rd+generation&sprefix=vado%2Caps%2C259

Finns liknande kameror i som jag tror funkar lika bra, men det är ju en gissning

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Här går det snabbt!

Priset i sig är ju inte avgörande, jag vill ju inte lägga pengar på något som inte funkar men samtidigt måste det ju inte vara superbild så att det ser ut som man tittar genom ett fönster när man tittar på tv:n!

Hur länge går det spela in med VADO? långlopp...

Hur synkar man logg och film? är det gps tid eller gör man det manuellt?

Har du länk till något du filmat?

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



t16 skrev:
Här går det snabbt!

Priset i sig är ju inte avgörande, jag vill ju inte lägga pengar på något som inte funkar men samtidigt måste det ju inte vara superbild så att det ser ut som man tittar genom ett fönster när man tittar på tv:n!

Hur länge går det spela in med VADO? långlopp...

Hur synkar man logg och film? är det gps tid eller gör man det manuellt?

Har du länk till något du filmat?

mvh


Med strömförsörjning kan du filma 2 timmar i bästa kvalité, i lägre har jag för mig att tiden dubbleras. Här är ett exempel på film som är filmad med VADO HD, loggdata från Harrys Laptimer. Filmen är gjord i racerender vilket är hyggligt enkelt och prisvärt program.
http://www.youtube.com/watch?v=4KTPX6bAHFE&context=C4940df1ADvjVQa1PpcFOez-IyruXhTkvXIk87STXC3FmuyKJ10ao=

Synkning är lite pilligt då det inte finns någon exakt tid på filmen (vad jag funnit).

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Har haft en sådan, den är förvisso uppdaterad något men jag slängde den första dagen i en låda där den ligger forfarande.


Vad var det för fel?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Här VADO HD monterad på främre nummerplåt. Glöm inte att klicka för högre upplösning:

När motorn inte väsnas (dvs vid broms) så tar vindljud över med ett fasligt visslande o gnisslande. Inbyggd mic mitt i vindbruset liksom...






2st VADO HD + loggar från Driftbox + Racerender:



Tyvärr hamnade kameran utanpå bilen vid hjulet lite för långt bort, så det blev inte så som jag tänkt mig. Men tanken var rätt ;-)

(MINI Cup med BMW Sport Club, en sorts slalom/ Time attacktävling på tid med transponder)

_________________
Magnus Thomé
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Jag tycker det ser bra ut! jag trodde man bara skulle höra vindbrus om man satte kameran utanför men det låter ju ganska vettigt!

Har du något skydd framför kameran?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

t16 skrev:
Jag tycker det ser bra ut! jag trodde man bara skulle höra vindbrus om man satte kameran utanför men det låter ju ganska vettigt!

Har du något skydd framför kameran?

Inget skydd alls, lite eltejp över mic-hålet bara men det gör inte så stor skillnad.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Jag har kört med 2st Kodak Zi8 för 899kr/st som jag kör med extern mic till för att få det rätta ljudet..

Här är en film där jag har kamerorna inuti i bilen med en mic på bakluckan vid regskylten.
http://www.youtube.com/watch?v=ouAyykCeQ98

Här sitter den på en locost, tyvärr utan extern mic och ingen tejp över = mycke vindbrus..
http://www.youtube.com/watch?v=mHyfTnMxb7k

Men här utanpå bil fast med extern mic som sitter innuti bilen, dock har han en tejp bit som fladdrar uppe i högra hörnet på bilden.
http://www.youtube.com/watch?v=F7dpqnOELBk
Här är samma bil fast med GoPro utan extern mic, mycke mer färger! (nästan för mycke färg?)
http://www.youtube.com/watch?v=zTr0DGJIiJk


Problemet med dessa höga platta telefon lika kameror är om man vill flytta runt den på bilen eller till kompisens bil för det finns ju inga smarta fästen som tex GoPro mfl bil anpassade kameror har.


Så skulle jag köpa nya kamera idag så skulle det bli att bita i det sura äpplet o hosta upp cash för nya GoPro2 med MIC ingång.
Så mitt råd köp en bra kamera med fästen och MIC ingång.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



kan bara hålla med sen om GOPRO är bäst vet jag inte, dock är dom väldigt allsidiga.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Det var ju prisvärda kameror som efterfrågades och då tycker jag att GoPro är prisvärd. Enkel och mycket flexibel att använda. Men får bra fästen och sugkopp med i köpet. Sedan kan man bygga på med alla möjliga tillbehör. Helt enkelt prisvärt .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



köpte en drift hd mest för att den var billigare än gopro och sen så tycker ja inte om bilden på gopron, blir lätt så att saker ser mjuka ut, Måste faktiskt säga att ja blev glatt överraskad! bör tilläggas att ja köpte till en mick.
Sen har driften även fjärrkontroll och ett litet fönster för att rikta mm som bonus.
kostade just över 2000 med frakt och micken 200typ

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Så gopro har mickingång numera, snitsigt, jag gav upp gopro en gång i tiden (den första variatnen) mest pga ljudet. Kört med mobiltelefon och sugproppsfäste sen dess, kommer nog göra samma sak i år fast med ny mobil och HD

Problemet med nya gopro varianter är att det är för vid bild, filmar man innifrån bilen är det knappt så man känner igen banan, det känns inte så kul när man försöker sitta och analysera efteråt. Men det blir ju en tuff youtubevide.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

Cédric skrev:
Problemet med nya gopro varianter är att det är för vid bild, filmar man innifrån bilen är det knappt så man känner igen banan, det känns inte så kul när man försöker sitta och analysera efteråt. Men det blir ju en tuff youtubevide.

Tvärtom, Hero2 är den första som man kan ställa vidden på oberoende av upplösningen: 170, 127 eller 90 grader. Men det är klart, 90 grader är rätt mycket det med.

_________________
Mikael S
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Det känns som man kan köpa en zi8 eller vado hd att prova lite med och sen köpa en mer påkostad framöver och då ha den enklare som bakåtkamera.

Båda dessa får man gå ut och starta innan man kör iväg eller?

>Rallyquattro Varhitttade du zi8 för det priset?

>Chefen var köpte du din drift hd?

Man kan ju även sätta en mobil i rutan till att börja med men roligast hade ju varit med en monterad i fronten och fjärr.

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



På Webbhallen i Stockholm, men dom verkar slutat sälja den nu.


Dock bör man ha likadan kamera framåt som bakåt, då alla kameror har olika färger,vitbalans osv.
Jag hade 2 olika från början o det blev inget snyggt med olika färger..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Prisvärda kameror?
3 besök senaste veckan (6515 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande