Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2012-09-30 Speedfestival Mantorp
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
32549 besök totalt
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156


Trådstartare




Nu är det ÄNTLIGEN klart med datum för detta ståhej, årets upplaga blir en lite enklare variant gentemot förra året av div olika anledningar

Saxat från vår hemsida

"Speedfestival på Mantorp Park 21 juli byter datum till 30 september.
Mantorp Park Events AB har genomgått en konkurs under vintern men är nu i full drift igen med Fredrik Sjöqvist som VD för eventbolaget och med nya spännande utmaningar.
Under rådande situation med nytt eventbolag och många event och tävlingar som har bytt datum i kalendern, medför det att Speedfestival och Multibilstävlingen 2012 byter datum till 30 september.
Det medför också att det inte finns några bullertillstånd för kvällskörning. Det i sin tur gör att dragracemomentet på Speedfestival tyvärr utgår, men mera fokus ligger på bankörningen och Time Attack med samma lyckade upplägg som förra året.


Vi jobbar redan nu med Speedfestival 2013 för att detta inte skall uppstå igen och hoppaspå förarnas förtroende inför framtiden.

- Multibilstänket känns helt rätt och med det som grund hoppas jag vi kan hitta förutsättningar för att utveckla evenemanget på Mantorp Park 2013, säger Fredrik Sjöqvist på Mantorp Park Motorbana AB.


Mera info kommer snart om allt med Speedfestival på Landracing.se

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



det är ju nästan vinter då

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156


Trådstartare
Japp Vi bokade ett betydligt trevligare datum redan direkt efter förra årets festival. Men det liksom mycket annat försvann i konkursen. Det var detta eller inget iår.

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



jag förstår men likaväl så trist, hade sett fram emot en formelklass i år men kan säga direkt att det inte kommer gå att få ihop några formelbilar så sent på året

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Ja man får väl köra på odubbade vinterdäck nu när alla arrangemang som är vettiga
är flyttade till höst-vintern

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Körde mina nya pirelli r-däck första gången i bara 2plusgrade å de gick fint, tog några varv att fåupp temp bara.

Ja ser framemot en fin höstdag på banan! thumbs up

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



för "småvässade" gatbilar och gatanpassade däck funkar det ju,

men säg 5-600++hp bilar med slicks är det bara att glömma om det är lite halvosäkert med värmen i asfalten,
och så sent på året är det ofta kallt/fuktigt ute med,= inte alls optimalt...

kan dessutom vara riktigt farligt att köra under fel omständigheter med sånna bilar , jag har testat redan en gång i år å är bara glad det inte slutade illa

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



knotan skrev:
för "småvässade" gatbilar och gatanpassade däck funkar det ju,

men säg 5-600++hp bilar med slicks är det bara att glömma om det är lite halvosäkert med värmen i asfalten,
och så sent på året är det ofta kallt/fuktigt ute med,= inte alls optimalt...

kan dessutom vara riktigt farligt att köra under fel omständigheter med sånna bilar , jag har testat redan en gång i år å är bara glad det inte slutade illa


det är inget konstigt att köra slicks på kall asfalt.... handlar bara om att värma mera innan fästet kommer..... jag har kört slicks på nollgradigt asfalt med bra fäste..... och det brukar gå fortare totalt sett sent på året på mantorp, eftersom den ökade effekten i kalla luften ger mer effekt och bättre tider än vad kalla asfalten hindrar......

och skulle kall asfalt vara ett bekymmer att åka F1a eller någon annan sorts formelbil så kan du ju glömma att köra i regn någonsin eftersom det är fasiken så mycket halare och mera nyckfullt än vad någonsin kall asfalt kan göra, iaf utan isfläckar iaf.....

men jag förstår att du är osäker fortfarande på att köra din bil och vill inte testa under lite svårare förhållanden än, eftersom du inte är mogen än att köra bilen fort på gränsen av vad den klarar av..... och jag menar inget illa i det utan bara förstår att det är en bil som inte är så förlåtande du har och att du inte är så van än....

men generellt så är det inget bekymmer, det är bara det jag menar..... jag kan hoppa in och köra annars om det blir kallt och halt åt dig

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156


Trådstartare
Jag vet att det suger, men det är bara iår. Nästa år är vi tillbaka igen i full styrka på ett varmare datum.

Lite kul att tom bilsport äntligen gett oss ett erkännande: http://bilsport.se/news.php?id=101731

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



körde vid nästan nollgradigt på förmiddagen i oktober förra året med slicks på Mantorp Park, va som att köra halkan på uppkörningen första varvet, sedan blev det jäkla bra efter några varv..
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



precis, jag kommer inte sättta mej bakom ratten (igen) om det är ens fuktigt på asfalten i min nuvarande bil


hade verkligen sett fram emot denna helg å ta ut semester i sammband med det, men nu har jag ju anledning å jobba mer istället wiihheee

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



knotan skrev:
för "småvässade" gatbilar och gatanpassade däck funkar det ju,

men säg 5-600++hp bilar med slicks är det bara att glömma om det är lite halvosäkert med värmen i asfalten,
och så sent på året är det ofta kallt/fuktigt ute med,= inte alls optimalt...

kan dessutom vara riktigt farligt att köra under fel omständigheter med sånna bilar , jag har testat redan en gång i år å är bara glad det inte slutade illa


Nu är ju inte min bil en småvässad gatbil längre utan som du säger 500+ och ifjol åkte ja me slicks. Provade även dessa på ganska kall asfalt också med bra resultat.
Precis som Lofa säger så är de halkigt först men de är ju bara värma upp nåt extra varv. Brukar bli bra fart när man väl kommit igång

Men givetvis ska de ju kännas tryggt att köra annars är de bättre man tittar på me en öl i näven ellr nåt sånt.

Ja tror hursom de kommer bli skoj!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Blir det åt "Fel" håll i år ?

_________________

--VVTS--
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Jag tror jag ska komma och köra, har inga problem med för mycket effekt

Är det anmälan här och förbetalning som gäller eller hur funkar det?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234



Anders Karlsson skrev:
Jag tror jag ska komma och köra, har inga problem med för mycket effekt

Är det anmälan här och förbetalning som gäller eller hur funkar det?


info om och anmälan kommer komma upp på Landracing.se. Glenn brukar göra fina inbjudningar med reglemente och information där

MVH Peter

_________________
peter sandström
Citera
Tommy^_
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 38



Väldigt synd att det blev flyttat till hösten Det här va ju det evenemanget jag såg fram emot mest i sommar!

_________________
//Tommy Fredriksson
Citera
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008
Inlägg: 180



Jo vi kan bara beklaga att det blev flyttat, vi bokade som sagt 21 juli men men nästa år kommer vi ligga rätt i kalendern var så säker.
Inbjudan/TR med alla regler tider, klasser och vilket håll vi kör åt...kommer upp snart och anm gissar jag öppnar mitten juli, vi hoppas på en fin höst dag 30 sep, som vanligt öppet för alla

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008
Inlägg: 180



Anmälan öppnar 1 aug och mera info kommer, klasser i stort som förra året allt från gatdäck till slicks bilar med och utan skärmar
Även mc får vara med på prov i år




_________________
Avregistrerad användare
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Denna gången SKALL jag köra...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Låter grymt!

30 September kan det gå riktigt fort bara det är torrt!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Puppan skrev:
Låter grymt!

30 September kan det gå riktigt fort bara det är torrt!

/Pete


Har du inga regndäck ??

_________________

--VVTS--
Citera
Inför träffar
2012-09-30 Speedfestival Mantorp
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
32549 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande