Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 (fattigmans GTS)
9897 besök totalt
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Hej hej

Tänkte slänga upp min bil här på rejsa.
Har alltid varit svag för BMW's M segment, det här är min fjärde M3a i ordningen (2st e36 2st e46) och även en M5 e39. Nog om det, tråden kommer handla om min "nya" M3...

Den här M3an köpte jag i höstas 2011 utav Niw här på rejsa. Den var mörkblå/svart när jag köpte den och hade en del bulor och repor, så jag körde en hellack på den i vintras till BMW M3 GTS färgen "feuerorange".




Saker som är gjort med bilen:

321 hk / 350 nm
1360 kg (1590 kg standard)
OZ 17" med Toyo R888 225/45R17
Bilstein PSS9 Clubsport
H&R krängningshämmare 28/24mm
Millway/Powerflex bussningar
Millway topplager fram och camberstag bak
BMW X-brace (M3 cab)
Sparco ratt med snap-off fäste
Sparco Evo (förare)
Sparco Evo2 Plus
Sparco 3" 6 punkts-bälten
H&H Motorsport fjäderbensstag
Bromskylning fram med 3" slang
Carbopad belägg
BF Goodridge bromsslangar
Helbur från Weicher-Sport
M3-GT dörrar
Short shift

_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Första banträffen avklarades i söndags på BMW's träff på mantorp.
Blev cirka 12 mil på banan och jag måste säga att jag är väldigt nöjd överlag med bilen.

Märkte efter långa rakan i högersvängen så klippte varvtalet när jag hade mindre än halvtank. Och vid full tank så försvann problemet.
Så nu har jag beställt VAC motorsports "starvationkit" med 2 bensinpumpar för att råda bot på det problemet.
Diffen har haft ett litet läckage och började läcka ganska mycket när den blev varm. Så det ska åtgärdas.
Något klonk vänster fram vid gupp.

Bokade allmänhetens körning på Gotland i slutet av maj så jag hoppas bli klar med dessa saker innan dess.

Fastnade på en bild från Mantorp:


Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010
Inlägg: 161



Grym bil och roliga prylar! thumbs up

_________________
Tim Strindeborg
Bmw M4 2018
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Gillar färgen, passar ju kanon på M3 E36 thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Grym thumbs up



_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



fin bil!! thumbs up
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Du skriver att diffen har ett litet läckage och att den läcker när den blir varm? I toppen på diffen sitter antagligen en avluftning och om oljan i diffen av någon anledning överhettar evakuerar den oljan den vägen och det ter sig som ett läckage.

I mitt fall var lösningen enkel, ny olja från rätt leverantör CASTROL, efter det försvann alla mina "läckage"
Det är inte alls säkert detta är detta är ditt problem men det kan vara värt att undersöka.

Bilen i fråga var jag sugen på ett flertal gånger men det saknades typ 100.000 saker


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Johan Sjöström skrev:
Du skriver att diffen har ett litet läckage och att den läcker när den blir varm? I toppen på diffen sitter antagligen en avluftning och om oljan i diffen av någon anledning överhettar evakuerar den oljan den vägen och det ter sig som ett läckage.

I mitt fall var lösningen enkel, ny olja från rätt leverantör CASTROL, efter det försvann alla mina "läckage"
Det är inte alls säkert detta är detta är ditt problem men det kan vara värt att undersöka.



...eller alternativt att denna avluftning är igensatt och tryckökningen i huset pga värmen vill pressa ut lite uppvispad olja genom packboxarna?

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Nytt år nya tag, eller hur säger man

Bilen har funkat bra förutom lite läckor här och var.
Just nu är vanosen bortplockad för att packas om... Tur att man har hjälp av goda vänner!




Efter lite googlande på utländska forum så hittade jag info om att man kunde pressa ut bussningarna och byta till nya på bärarmarna, sparade en hel del pengar på det.



Har även införskaffat en till uppsättning M3 GT fälgar. Så i år blir det bakfälgar 8.5" runtom med 245'or!
Lutar nog åt Kumho V70 då jag endast provat R888 men tycker dom slits väldigt fort.

Fortsättning följer...

_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Vanosen på plats... Provkörd några km verkar funka!

Igår åkte jag för att prova nya uppsättningen med 245or runt om för att se om det räckte med 10mm spacer fram. Det gick att köra och det fanns lite utrymme mellan däck och fjäderben. Men återstår att se hur det funkar under lite påfrestning när väglaget är bättre.

Var och rotade i bagaget så märkte jag en mindre rolig sak bifogar bilder längre ner.
Vänster bak är redan lagat sedan tidigare. Höger bak verkar ha en del sprickor som det ser ut på bilden.
Efter lite googlande så verkar 96-> modellerna vara redan förstärkta från fabrik.
Vad tycker ni är smartast att göra? Beställa ny orginal förstärkningsplatta och svetsa dit?
http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=BG91&mospid=47433&bt . . . .

TMS verkar ju sälja ett komplett kitt:
http://www.turnermotorsport.com/p-3971-e36-rear-subframechassis-reinfo . . . .
Men det ser likadant ut som orginal plattorna? Eller har jag fel?





_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Efter att ha slipat bort lite färg så verkar sprickorna endast vara ytliga av den lilla yta jag kom åt.
Det är nån sorts vit gummimassa under lacken och det verkar som om endast lacken spruckit.

Ska låta ett "proffs" titta på saken när bilen är påställd senare.
Funderar på om jag ska beställa förstärkningsplattor från tex fartfabriken för att vara på säkra sidan, då ser man ju samtidigt om det är sprickor under.


_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Nu har det börja hända lite grejer.
Infästningen bak har blivit "undersökt" och den är reparerad på bägge sidor sedan tidigare. Sprickorna som syns på bilderna innan är endast sprickor i kittet. *phew*

Bilen har fått sig en stor service med nya oljor i motor, växellåda, diff och ny bromsvätska RBF600.
Det har även blivit en ny Sparco ratt med snap-off fäste. Nya 6p bälten, lite jobb återstår då glidskenorna har monterats bort.
Det verkade även räcka med endast 10mm spacer för att köra fritt med 245'or runt om på GT fälgarna.

Så nu ser vi framemot Mantorp den 4e maj







Skönt med personlig-meck

_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



En fantastisk idé att ha en mekaniker i bagaget.
Bara att öppna bagageluckan när hjälp behövs thumbs up

Vi ses på Mantorp

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 (fattigmans GTS)
9897 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande