Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS Mk1 -01
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (22829 totalt)
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Efter ett par säsonger med en 944 S2 "Racecab" i Porsche Sports Cup Scandinavia med PCSR, så kändes det som ett bra läge att gå vidare mot nya utmaningar. Efter en tids rejäl inläsning på nätet om GT3-or så inköptes denna i augusti 2011:



996 GT3 CS Mk1 -01, ca 5600 mil, med fullbur. Känns allmänt välvårdad och med full dokumentation. Två ägare före mig sedan importen 2007, som båda bara hade gott att säga om bilen. Servad av Levin sedan importen.

Uppgraderingar gjorda av Levin:

H&R s.k. Ringen-chassie med ställbara dämpare (2009)
Cup-slutväxel (ger ca 10% lägre utväxling på alla växlar) (2009)
6-kolvsok fram (= Cup) (2009)
Cup-tryckplatta i kopplingen (2007)
växelspakställ GT3 RS 2008 (2011)

Finns inte så mycket att göra mer än att underhålla. Behöver dock en extra fälguppsättning. Grundtanken är att köra funkiskörning med PCSR, diverse track-days och slalom, och inte tävla bilen med PCSR. Vi får väl se om jag kan hålla mig borta från det.

Håller på och lära mig hantera besten, och har, efter all info på nätet, respekt för att den uppför sig annorlunda än 944an. Känns lite yxig och klumpig på gatan, men blommar ut fullständigt på banan då alla bitar faller på plats. Hej vad det går jämfört med 944an! Tycker dock att den är relativt lättkörd än så länge. Har väl inte vågat utmana gränserna riktigt ännu, men resan har bara börjat....

Hittills har jag hunnit med en dag på Gelleråsen, en PCS-slalom, en Challenge-slalom på Lunda (varvrekord med gatdäck!!), och just det... höll på att glömma...kom nyss hem idag från mitt första Ringen-besök! PCS banmötet som jag inte kom med på förra året. En wunderbar resa med fantastiskt väder och massor av trevliga människor och totalt 250 svenska Porschar på plats! otroligt välorganiserat, allt löpte på väldigt smidigt. Och vilken bana! Nu förstår jag varför så många längtar dit. Plötsligt känns de svenska banorna futtiga. Film här från mitt sista varv för dagen:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1071471#1071471

Nu blir det snart service och vintersömn.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Nu börjar man vakna upp ur idet.


Håller på o pysslar lite, tänker skydda lacken från allt grussprut från alla som kör om mig. Och samtidigt blir det färgbyte. Jag får hjälp av en kompis som folierat förut. Det blir inget proffsresultat men tillräckligt bra. Men skulle kanske skulle valt något annat än mattvit på svart botten, missarna i skärningen blir VÄLDIGT tydliga. Och dörrhandtagen och vingen blir nog knepigt.



Här ligger något kul o väntar också.



Varför blir bakskivorna SÅ rostiga när bilen står torrt och fint? OK med själva skivan, men även navet ser ut som den har leget i sjön. Och navmutttern är alldeles vit. Någon teori? Galvanisk korission? Fram ser det däremot helt OK ut.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Citat:
="Anders ZimdahlVarför blir bakskivorna SÅ rostiga när bilen står torrt och fint? OK med själva skivan, men även navet ser ut som den har leget i sjön. Och navmutttern är alldeles vit. Någon teori? Galvanisk korission? Fram ser det däremot helt OK ut..


För att det är bra kvalitet på skivorna med mycket hög kolhalt.
Vh/D

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
dole skrev:
För att det är bra kvalitet på skivorna med mycket hög kolhalt.
Vh/D

Aha, det låter ju bra Då har man lärt sig nåt nytt idag också.


Folieringen går framåt. Ett stort tack till Peter M för all hjälp, har lärt mig mycket, nu ska jag försöka göra det sista själv.


_________________
Anders Zimdahl
Citera
timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010
Inlägg: 161



Ser grymt bra ut! Har du några goa tips om man ska prova detta sj?

_________________
Tim Strindeborg
Bmw M4 2018
Citera
timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010
Inlägg: 161



dubbel...

_________________
Tim Strindeborg
Bmw M4 2018
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
timhalmstad skrev:
Ser grymt bra ut! Har du några goa tips om man ska prova detta sj?

Delvis av egna erfarenheter:

- Tänk en extra gång innan du skär/klipper
- Varmluftspistol med temperaturjustering så det blir lagom varmt när det behövs värmas
- Hypervass sax och skärkniv, byt blad ofta
- Minst 22 grader i lokalen
- Kolla in den här videon http://www.orafol.com/en/support/car-wrapping-video.html

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Så här blev det när färdig-folierat. Vingen klarade jag inte av att få snygg så den blir kvar i originalsvart.
Snyggare eller fulare än ofolierat? Vete faan...... men jag får väl mest se det som lackskydd.






_________________
Anders Zimdahl
Citera
Kajmanen
Stockholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 29



Men bilen är ju inte färdig folierad ännu...

Kommer bli skit snyggt ,när det du glömt att sätta på. kommer på plats...

Framför allt NUMMERSKÖLDEN

Se här hur det kommer att se ut (ungefär) när du är klar.
In i garaget och fortsätt med klisterlapparna


_________________
Peter Malinen
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Ja jäklar, det där var ju hemskt.......... tjusigt ? Plötsligt ser det ut som kärran lever!
Men, om man rejsar kan det ju bli märken i folien!
Som man brukar säga, den som lever får se....

_________________
Anders Zimdahl
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Snyggt jobbat!

Du kommer aldrig kunna hålla dig från att tävla med bilen

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

Ser fint ut Anders! Lät du bli att foliera backspeglarna för att det var svårt/omöjligt eller för att du gillar looken? Jag har nämligen funderingar på att sätta lite folie på mina.

Jag har förresten växelkablar från en Cup-bil liggandes, de borde du köpa och sätta i din bil! Ger en grym känsla i spaken.

_________________
Mikael S
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Mikael_S skrev:
Ser fint ut Anders! Lät du bli att foliera backspeglarna för att det var svårt/omöjligt eller för att du gillar looken? Jag har nämligen funderingar på att sätta lite folie på mina.

Jag har förresten växelkablar från en Cup-bil liggandes, de borde du köpa och sätta i din bil! Ger en grym känsla i spaken.


Backspeglarna gick att få till ganska OK, värre var det med bakvingen, så jag tyckte det passade bra med att även låta backspeglarna vara svarta.

Tack för erbjudandet, men jag lät Levin montera GT3 RS- 08ans växelspaksställ, det känns oxå bra.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

Anders Zimdahl skrev:
Backspeglarna gick att få till ganska OK, värre var det med bakvingen, så jag tyckte det passade bra med att även låta backspeglarna vara svarta.

Tack för erbjudandet, men jag lät Levin montera GT3 RS- 08ans växelspaksställ, det känns oxå bra.


Ok, tack för feedback. Med det tror jag att jag försöker mig på en backspegelfoliering.

Du har PM angående växelkablar och spakställ.

_________________
Mikael S
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Årets premiär blev på Sviestad. Testdag för tävlingsbilar, det var bara långloppsbilar osså jag. Inte så jättemånga där så det var ganska gott om plats på banan. Bara några plusgrader så jag trodde det skulle bli svårt att få upp värmen i cupdäcken men det var inga problem med det. Andra gången jag kör där, kul bana med bra gräsytor med plats för lite misstag, och inte så kort som många tror, däremot smal så det är svårt att köra om men det spelar mindre roll när man inte rejasr. Nådde ner till 1.02,82.
Underbar bil GT3an, men jag tycker nog att 944 racecabben (till salu) har lite bättre bromsbett.
På söndag blir det warmup på Gelleråsen med PCSR. För första gången har jag en förarcoach, en vass Carrera Cup-pilot, spännande att se vad det kan ge. Måste försöka få ordning på laptimer och extern gps tills dess så man får ut lite jämförelsedata.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Anders Zimdahl skrev:
För första gången har jag en förarcoach, en vass Carrera Cup-pilot.


Nää Anders, nu får du släppa ett namn och inte mörka så

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Nyfiken i en strut ...... ung o snabb vem kan det vara ...... förnamnet börjar på L och slutar på s och han heter inte Lars.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Anders Zimdahl skrev:
Nyfiken i en strut ...... ung o snabb vem kan det vara ...... förnamnet börjar på L och slutar på s och han heter inte Lars.


-inu- Ohlsson

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Lars Gustafsson skrev:
Anders Zimdahl skrev:
Nyfiken i en strut ...... ung o snabb vem kan det vara ...... förnamnet börjar på L och slutar på s och han heter inte Lars.


-inu- Ohlsson


ta-ta-ra-ta-ta-ra-taaa ............ Douze points

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Warmupen på Gelleråsen var riktigt kul. Linus Ohlsson (3a i Carrera Cup 2011, TTA/Saab 2012) coachade mig hela dagen mest från passagerarsätet men han körde även ett 20 minuters-pass med mig bredvid. Det ser så enkelt ut. Väldigt duktig på att rätta till och ge konkreta tips, alla snabba förare behöver ju inte vara det. T ex rullar jag ofta några tiondelar på mellangas och funderar på när jag ska bromsa, och går på gas för tidigt i vissa kruvor vilket ger understyrning. Plus lite annat.

Vi kollade förstås på mina loggar och jämförde med hans. Det han kände i bilen stämde rätt bra med loggarna, men bra att få svart på vitt var det går för sakta för mig och varför, och var jag körde bra. Cup-däcken som sitter på bilen har hyfsat mönster men är 5 år gamla, det märktes. Bästa tid med mig vid styret och Linus bredvid blev 1.14,9, det var en sänkning med 2 sekunder från mitt första pass när jag dessutom körde ensam utan ballast.

Sista passet började det låta illa bakifrån, ett vinande ljud som följer motorvarvet. Troligen generatorn, kom vi fram till i depån, så nu står bilen hos en Boschverkstad i Norrtälje för renovering/utbyte. Tror säkert den blir klar till helgens Mantorp.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Anders Zimdahl skrev:
Warmupen på Gelleråsen var riktigt kul. Linus Ohlsson (3a i Carrera Cup 2011, TTA/Saab 2012) coachade mig hela dagen mest från passagerarsätet men han körde även ett 20 minuters-pass med mig bredvid. Det ser så enkelt ut. Väldigt duktig på att rätta till och ge konkreta tips, alla snabba förare behöver ju inte vara det. T ex rullar jag ofta några tiondelar på mellangas och funderar på när jag ska bromsa, och går på gas för tidigt i vissa kruvor vilket ger understyrning. Plus lite annat.

Vi kollade förstås på mina loggar och jämförde med hans. Det han kände i bilen stämde rätt bra med loggarna, men bra att få svart på vitt var det går för sakta för mig och varför, och var jag körde bra. Cup-däcken som sitter på bilen har hyfsat mönster men är 5 år gamla, det märktes. Bästa tid med mig vid styret och Linus bredvid blev 1.14,9, det var en sänkning med 2 sekunder från mitt första pass när jag dessutom körde ensam utan ballast.

Sista passet började det låta illa bakifrån, ett vinande ljud som följer motorvarvet. Troligen generatorn, kom vi fram till i depån, så nu står bilen hos en Boschverkstad i Norrtälje för renovering/utbyte. Tror säkert den blir klar till helgens Mantorp.


Strålande bra kört!

Den självklara följdfrågan måste ju bli: Hur fort körde Linus din bil?

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS Mk1 -01
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (22829 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande