|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1109
Trådstartare
02 Maj 2012 22:12
Senast ändrad av E.Svensson, 08 Jul 2016 21:40, ändrad totalt 33 gånger
Så där, då har även jag fastnat för detta med att svänga runt bana
Lite om mig och bilen då. Köpte den för 2 år sen för att jag kände att jag ville prova på detta med bankörning, dröjde däremot nästan 2 år innan jag tog mod till mig och provade det i samband med BMW CS/SC Springbreak på Mantorp. Och fastnade för det direkt!
Nu har snart hela sommaren gått... hunnit uppdatera bilen en del. Följande saker har inhandlat och skruvats på plats
18x9 m3 original bakfälgar runt om skodda med r888.
PFC 08 fram och 06 bak
Stoptech stålomspunna bromsslangar
H&R Fjädrar
Motul RBP 660 bromsvätska
Lite bilder har jag även förstått är uppskattat.
Sen en bild från licenskursen i fredags, mycket fint sällskap
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 907
03 Maj 2012 06:06
Svarva bort 20 mm är nog inte möjligt på en fälg med normal uppbyggnad.. 3-5 mm är nog närmare sanningen, tror du får leta vidare.. lr bygga skärmbreddare!
Snygg bil
_________________ Mvh
Per Bodin
Karlstad
BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
|
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538
03 Maj 2012 06:09
Det välputsade vrålåket såg jag på Mantorp.
Välkommen till BMWCS/BMWSC
_________________ BMW MC-klubben
|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8361
03 Maj 2012 06:24
Måns Ulveståhl skrev: | Välkommen till BMWCS/BMWSC |
+1
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2266
03 Maj 2012 06:34
E.Svensson skrev: | Efter snack med folk i depån som fick jag klart för mig att det tydligen ska vara 18x9" fälgar med et 40 jag ska ha tag i eftersom det då går att skifta fram och bak. Spacers på 20mm hade jag dessutom redan liggandes hemma.
Gick däremot upp för mig ganska snabbt att fälgar i just denna storlek är inget det finns ett jätte utbud utav, specielt inte om man inte vill spendera alltför mycket pengar. Vad jag har hittat är en billig bbs lm kopia i 18x9 tum, tyvärr så var dessa i et 20 MEN jag har kontakter för att få dessa nersvarvade till et40. |
En fälg med offset på 40 mm plus spacer på 20 mm är exakt samma som en fälg med ET20. De hamnar alltså lika långt ut i förhållande till skärmkanten under förutsättning att fälgbredden är lika i de båda fallen.
Jag kanske misstolkade dig samt att jag inte vet vad som passar på E46, men spontant lät det som du redan har hittat perfekta banåkarhjul.
_________________ Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance
NS: 38 varv
|
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039
03 Maj 2012 07:51
E.Svensson skrev: |
Efter snack med folk i depån som fick jag klart för mig att det tydligen ska vara 18x9" fälgar med et 40 jag ska ha tag i eftersom det då går att skifta fram och bak. Spacers på 20mm hade jag dessutom redan liggandes hemma.
Gick däremot upp för mig ganska snabbt att fälgar i just denna storlek är inget det finns ett jätte utbud utav, specielt inte om man inte vill spendera alltför mycket pengar. Vad jag har hittat är en billig bbs lm kopia i 18x9 tum, tyvärr så var dessa i et 20 MEN jag har kontakter för att få dessa nersvarvade till et40.
Undrar nu med er som säkert vet 10ggr mer än mig om detta, är detta något man kan göra med en fälg utan att "förstöra" den?
|
Välkommen!
Ett tips är annars http://www.apexraceparts.com/ARC-8-18x95-Wheel_p_55.html
ET35, 18x9,5
Dessa klär jag med 265/35-18. Bak använder jag en spacer på 12mm för att få samma bredd som fram.
Håll utkik på m3forum.net där brukar det dyka upp trådar om gruppköp.
_________________
BMW M3 E92 -10
|
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680
03 Maj 2012 07:56
Välkommen
Fälgar med et 35-40 finns de lite överallt till vettiga priser, däck finns nytt och begagnat
Hittar du inga så kanske du kan lägga rabarber på mina...
_________________
|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1109
Trådstartare
03 Maj 2012 13:16
Senast ändrad av E.Svensson, 03 Maj 2012 13:32, ändrad totalt 1 gång
Johan Samson skrev: | E.Svensson skrev: | Efter snack med folk i depån som fick jag klart för mig att det tydligen ska vara 18x9" fälgar med et 40 jag ska ha tag i eftersom det då går att skifta fram och bak. Spacers på 20mm hade jag dessutom redan liggandes hemma.
Gick däremot upp för mig ganska snabbt att fälgar i just denna storlek är inget det finns ett jätte utbud utav, specielt inte om man inte vill spendera alltför mycket pengar. Vad jag har hittat är en billig bbs lm kopia i 18x9 tum, tyvärr så var dessa i et 20 MEN jag har kontakter för att få dessa nersvarvade till et40. |
En fälg med offset på 40 mm plus spacer på 20 mm är exakt samma som en fälg med ET20. De hamnar alltså lika långt ut i förhållande till skärmkanten under förutsättning att fälgbredden är lika i de båda fallen.
Jag kanske misstolkade dig samt att jag inte vet vad som passar på E46, men spontant lät det som du redan har hittat perfekta banåkarhjul.
|
Vad jag har förstått så är det fälg med et40 jag ska ha, om jag har fel så rätta mig gärna någon
Fälgarna jag "fått tag på" är det däremot et20 på, därför jag undrar om det kan tänkas vara möjligt att svarva av 20mm utan att förstöra fälgen.
Edit: Som Colin skrev ovan så går inte detta (svarva ur), pratat med lite mer folk nu som påstår sig veta vad som går och itne går och dom håller med colin att detta tyvärr inte är möjligt.
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1109
Trådstartare
03 Maj 2012 13:17
Nicke_1 skrev: | E.Svensson skrev: |
Efter snack med folk i depån som fick jag klart för mig att det tydligen ska vara 18x9" fälgar med et 40 jag ska ha tag i eftersom det då går att skifta fram och bak. Spacers på 20mm hade jag dessutom redan liggandes hemma.
Gick däremot upp för mig ganska snabbt att fälgar i just denna storlek är inget det finns ett jätte utbud utav, specielt inte om man inte vill spendera alltför mycket pengar. Vad jag har hittat är en billig bbs lm kopia i 18x9 tum, tyvärr så var dessa i et 20 MEN jag har kontakter för att få dessa nersvarvade till et40.
Undrar nu med er som säkert vet 10ggr mer än mig om detta, är detta något man kan göra med en fälg utan att "förstöra" den?
|
Välkommen!
Ett tips är annars http://www.apexraceparts.com/ARC-8-18x95-Wheel_p_55.html
ET35, 18x9,5
Dessa klär jag med 265/35-18. Bak använder jag en spacer på 12mm för att få samma bredd som fram.
Håll utkik på m3forum.net där brukar det dyka upp trådar om gruppköp. |
Tror tyvärr att jag kan få problem med att få på dessa fram då jag har inte kan ställa så mycket camber... eller har jag fel?
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1109
Trådstartare
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680
_________________
|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1109
Trådstartare
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1109
Trådstartare
06 Maj 2012 17:51
Liten fråga om fälgar... Vad är minsta et jag kan ha fram på en 18x9 tum fälg? Har original chassi på bilen så kan inte ställa mer än -1 i camber... passar t.ex m3 18" bakfälgar fram?
Bjuder även på en bild från mantorp
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336
06 Maj 2012 23:47
Senast ändrad av Rka, 07 Maj 2012 19:03, ändrad totalt 1 gång
Tycker du borde komma ner till lite mer -camber original. Fast om bilen inte är sänkt gör det en del..
Har du tagit bort skruven i topplagringen?
I vilket fall får du problem att få plats med originalfärgar och 265 däck.
Ska du köpa fälgar, tycker jag 9,5X18 ET35 ett bra alt.
Vågar dock inte svära på om det går fritt med -1 grad camber
Om du inte vill lägga pengar på topplagringar, kan du prova att skifta std topplagringar (höger/vänster)
= massa minus camber
Edit: såg att bil hade sänkfjädrar. Runt -1,5 till -1,8 borde vara möjligt med std topplagring...
_________________ Erik Fornå
BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
|
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680
07 Maj 2012 07:14
Du får snoka runt efter topplagringar från millway, borde finnas nått här..
Körde lite med bakfälgar+265 fram och det kan skava lite.. bättre du hittar nått med minst et30-35
_________________
|
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039
07 Maj 2012 09:40
På M3 forum finns det en kille som tåtat ihop en fin lista över vad för ET som passar vid vilken camber osv:
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?p=1064807983
| FRONT FITMENT ---------------------------------------------------------
HOW MUCH OFFSET DO I NEED? (wheel offset - spacer)
Here is the maximum offset you can run to avoid suspension:
(255) (265) (275) (285)
9 <47 <43 <38 <33
9.5 <41 <41 <38 <33
10 <35 <35 <35 <33
10.5 <28 <28 <28 <28
HOW MUCH CAMBER DO I NEED?
Here is the minimum camber you can run to stay inside the fender lip:
Offset (255) (265) (275) (285)
20 -2.2 -3.1 -3.9 -4.8
21 -2.0 -2.9 -3.8 -4.6
22 -1.9 -2.7 -3.6 -4.4
23 -1.7 -2.5 -3.4 -4.3
24 -1.5 -2.4 -3.2 -4.1
25 -1.3 -2.2 -3.1 -3.9
26 -1.2 -2.0 -2.9 -3.8
27 -1.0 -1.9 -2.7 -3.6
28 -0.8 -1.7 -2.5 -3.4
29 -0.7 -1.5 -2.4 -3.2
30 -0.5 -1.3 -2.2 -3.1
31 -0.3 -1.2 -2.0 -2.9
32 -0.1 -1.0 -1.9 -2.7
33 0.0 -0.8 -1.7 -2.5
34 0.0 -0.7 -1.5 *
35 0.0 -0.6 -1.3 *
* = Tire will likely rub suspension
REAR FITMENT ----------------------------------------------------------
HOW MUCH OFFSET DO I NEED? (wheel offset - spacer)
Here is the maximum offset you can run to avoid suspension & metal wheel well:
Camber (9") (9.5") (10") (10.5")
0 <52 <47 <47 <41
-0.25 <50 <45 <45 <40
-0.50 <49 <44 <44 <38
-0.75 <47 <42 <42 <37
-1 <46 <41 <41 <35
-1.25 <44 <39 <39 <34
-1.50 <43 <38 <38 <32
-1.75 <41 <36 <36 <31
-2 <40 <35 <35 <30
-2.25 <39 <34 <34 <28
-2.5 <37 <32 <32 <27
Chart assumes either 275 tire (or less) on 9" wheel OR 285 (or less) on wider wheels.
HOW MUCH CAMBER DO I NEED?
Here is the minimum camber you can run to stay inside the fender lip:
Offset (255) (265) (275) (285)
20 -0.3 -1.2 -2.0 -2.9
21 -0.1 -1.0 -1.9 -2.7
22 0.0 -0.8 -1.7 -2.5
23 0.0 -0.7 -1.5 -2.4
24 0.0 -0.5 -1.3 -2.2
25 0.0 -0.3 -1.2 -2.0
26 0.0 -0.1 -1.0 -1.9
27 0.0 0.0 -0.8 -1.7
28 0.0 0.0 -0.7 -1.5
29 0.0 0.0 -0.5 -1.3
30 0.0 0.0 -0.3 -1.2
31 0.0 0.0 -0.1 -1.0
32 0.0 0.0 0.0 -0.8
33 0.0 0.0 0.0 -0.7
34 0.0 0.0 0.0 -0.5
35 0.0 0.0 0.0 -0.3 |
_________________
BMW M3 E92 -10
|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1109
Trådstartare
14 Maj 2012 18:56
Tack för tipset Nicke!
Har med hjälp av rejsa kommit över 6 st m3 18" OEM fälgar, 2 st fram och 4 st bak.
Sitter MPSC på med några få mm kvar på... så har kollat lite på att beställa nya däck till dom och kom då över sajten bilhjul.se.
MPSC i 265/30/18 för 2890:- och 235/40/18 för 2370:-, känns nästan för billigt för att vara sant?
Hade ju tänkt mig r888 i 245/40/18 runt om... men kanske skulle slå till på dessa istället då när jag kollat priser på r888 så verkar det som det alla fall handlar om 3200?
Tänkte även se om jag kan få lite stålomspunna bromsslangar tillverkade... Eftersom jag e lite för lat för att googla själv så tänkte jag höra om ni har vet hur långa man ska ha? Eller tips om sida jag kan finna detta på? (google?)
Rka skrev: | Edit: såg att bil hade sänkfjädrar. Runt -1,5 till -1,8 borde vara möjligt med std topplagring... |
Jo har hr fjädrar... men dem sänker inte mycket alltså... och -1 kom jag bara ner på... och då är skruven borttagen... Men ska nog se till att göra som du sa med att switcha topplagringarna... men det får bli något inför hösten
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
biLLa
Orust
Här sen Jul 2006
Inlägg: 56
28 Maj 2012 21:12
E.Svensson skrev: |
Tänkte även se om jag kan få lite stålomspunna bromsslangar tillverkade... Eftersom jag e lite för lat för att googla själv så tänkte jag höra om ni har vet hur långa man ska ha? Eller tips om sida jag kan finna detta på? (google?) |
Allt som har med bromsar att göra vänder du dig till peansweden:)
_________________ Per Skoglund
2010 NS BTG 18:20,6 / 2 varv
2011 NS BTG 9:45,5 / 16 varv
2012 NS BTG 8:52,0 / 24 varv
|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1109
Trådstartare
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1109
Trådstartare
16 Jun 2012 19:25
Nu är bilen redo för Kinnekulle! R-däcken på och skuffen tömd! (ett paraply fick stanna kvar) Ska nog passa på att stanna till i Mariestad imorgon bitti och tvätta bilen lite snabbt också
Även passat på att sätta fast ett fästa till kameran.
Sen så var jag även tvungen att "prova" ett par fälgar som låg ock skräpade i garaget
Sjukt imponerande att dessa är LÄTTARE än mina vanliga framdäck... dessa är ju 4" bredare fast slicks kanske e lättare?
Vad tycks? Ursäkta ass-cracket i bakgrunden
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 408
16 Jun 2012 19:45
-
_________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
|
|