Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 - Ny bil på ingång...
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
6 besök senaste veckan (129839 totalt)
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Skrivs ju inte så mycket här, får mer använda det som en dagbok till bilen

Har tyvärr inte hunnit med så mycket åka som jag tänkt. Varit och kört på Kinnekulle med bmwsc tidigare i sommras och totalt förstört vänster framdäck. Tur att jag hade ett gäng 245or liggandes

Gick enligt mitt tycke PRECIS att få på 245or fram på 9" bakfälgar... ser gärna att skärmkanten överlever om man råkar köra i ett stort gupp med mycket rattutslag



Så med dessa bar det av till 5100's körning på Mantorp i fredags, känns som att man börjar få upp tempot en del och inte är 100% nybörjare längre.
Fast med det så blev det sjävklart så att bromsarna gick lite väl varma.... Kändes läskigt att efter att ha "provbromsat" ,lite extra tidigit inför mjölby, upptäcka att pedalen mer eller mindre var kvar där jag lämnade den när det var dags att bromsa det sista

Så nu har det både beställts och levererats nya saker, gick på 23h att få hem sakerna
Blev som ni ser performance friction 08, lite ordentliga slangar och Motul brf660.





Tänkte även ge mig på att försöka med någon form utav bromskylning, tanken just nu är att bora ett hål i bromsskivan och där montera en rörstump som det sedan ska ledas en flexslang fram till kylkanelen i framspoilern. Klurar lite på just monteringen utav slangen vid luftintaget, letat en del på nätet utan att hitta något bra... någon som kan berätta hur ni gjort, gärna bilder

Som avslutning så kan jag berätta att bmw håller mkt hög kvalite, lyckades söla ner bilen lite under genom kombinationen mörker, mötande lastbil och död grävling.





_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

E.Svensson skrev:
Tänkte även ge mig på att försöka med någon form utav bromskylning, tanken just nu är att bora ett hål i bromsskivan och där montera en rörstump som det sedan ska ledas en flexslang fram till kylkanelen i framspoilern.


Jag antar att du menar att du skall borra ett hål i lämplig storlek i bromsskölden som sitter fast i hjulupphängningen ? För att borra i bromsskivan kommer INTE att fungera... Finns flera bra bromsskölda på marknaden med färdig anslutning till t.ex. flexslang för övrigt...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kika på hur bromssköldarna med slangstos ser ut hos Turner Motorsport och hos Millway.

Det är lite knökigt att dra slangen om man vill kunna köra med fulla rattutslag men det går. På min bil så löper slangarna längs bärarmarna där de går igenom en fastsatt kort kort rörstump som har aningens större diamter. Så slangen hålls på plats vid bärarmen men kan löpa lite fram och tillbaka längsledes. Vet att de flesta satt fast slangarna helt fix på bärarmarna, det funkar det med thumbs up Har tyvärr inga foton.

_________________
Magnus Thomé
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



Är också intresserad av se lite bilder hur andra löst bromskylningen. Har även jag noterat att det blir något varmt när man kör bana...

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Nu har jag visserligen en Z3 M coupe men så här gjorde jag.

Gick till biltema och köpte tre avgasmuffar i lämplig storlek. Kapade den ena i två och svetsade de två delarna på hö resp vä bromssköld


Tog de resterande två avgasmuffarna och "kopplade in" dem i flödet ifrån original bromskylningskanaler i fronten. Skruvade fast dem och tätade med silikon runt. Köpte slang och kapade i rätt längd och monterade. La mig under och kollade vi max styrutslag var det tog i och satte fast med buntband runt krängare och bärarmar.

Total kost runt 300 kr

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



AL skrev:
Nu har jag visserligen en Z3 M coupe men så här gjorde jag.

Gick till biltema och köpte tre avgasmuffar i lämplig storlek. Kapade den ena i två och svetsade de två delarna på hö resp vä bromssköld


Tog de resterande två avgasmuffarna och "kopplade in" dem i flödet ifrån original bromskylningskanaler i fronten. Skruvade fast dem och tätade med silikon runt. Köpte slang och kapade i rätt längd och monterade. La mig under och kollade vi max styrutslag var det tog i och satte fast med buntband runt krängare och bärarmar.

Total kost runt 300 kr

//AL


Exakt sådant tips jag var ute efter! Kändes som att det måste finnas billigare sätt att leda luft till bromsarna än att köpa raceprylar för 3000:- Tack för hjälpen. (ursäkta för lite trådkapning)

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Bromsteknik ger också mycket.

Jag kan bromsa slut (överhetta) mina bromsar på 3 varv om jag inte tänker mig för.

Då kör jag m3e46 skivor + ok och pfc belägg fram + bromskylning på detta.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



erikjakan skrev:
Bromsteknik ger också mycket.

Jag kan bromsa slut (överhetta) mina bromsar på 3 varv om jag inte tänker mig för.

Då kör jag m3e46 skivor + ok och pfc belägg fram + bromskylning på detta.

MVH Erik


Det är alltid grejerna det är fel på

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



JonasR1 skrev:
erikjakan skrev:
Bromsteknik ger också mycket.

Jag kan bromsa slut (överhetta) mina bromsar på 3 varv om jag inte tänker mig för.

Då kör jag m3e46 skivor + ok och pfc belägg fram + bromskylning på detta.

MVH Erik


Det är alltid grejerna det är fel på


hehe ja ibland är det det, ibland inte

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kika på hur bromssköldarna med slangstos ser ut hos Turner Motorsport och hos Millway.

Det är lite knökigt att dra slangen om man vill kunna köra med fulla rattutslag men det går. På min bil så löper slangarna längs bärarmarna där de går igenom en fastsatt kort kort rörstump som har aningens större diamter. Så slangen hålls på plats vid bärarmen men kan löpa lite fram och tillbaka längsledes. Vet att de flesta satt fast slangarna helt fix på bärarmarna, det funkar det med thumbs up Har tyvärr inga foton.


Har tittat och tror nog jag ska kunna en liknande lösning, billigare också... allt behöver ju inte vara i kolfiber

Var till biltema och köpte 3" flexslang http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Sl . . . . och en stump med 3" rör, hoppas jag ska kunna få till något bra imorgon.

Vad har du för tum på flexslangen Magnus? Det där med att leda den genom ett rör för att få den att sitta fast, men ändå inte , lät som en mycket bra idee. thumbs up


Bamsefar > självklart menar jag sköldarna och inte skivorna

Erikjakan > blir precis samma recept för mig, 08'or fram och bak, bromstekniken förstår jag har mycket att göra med hur snabbt bromsarna överhettas. Kan erkänna att jag VET hur man ska bromsa men gör det INTE eftersom jag nu senast visst att jag inte hade den nyaste bromsvätskan och inte dom bästa bromsarna så åkte jag omkring och var rädd för att dom skulle överhettas och därför "provbromsade" en gång innan det var dags att stå på bromsen.... hur denna onda cirkel sen slutade är jag säker på att du kan gissa dig till

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

E.Svensson skrev:
...
Vad har du för tum på flexslangen Magnus?
...

Alla verkar köra med 3" och jag gissar jag har det osså


EDIT:
För att få det lite tjusigt så skaffade jag två rundade basportsrör på hifi-kit. Slangarna sitter på rören bakom gallret i fronten.


Ungefär men inte exakt såna här:

_________________
Magnus Thomé
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
E.Svensson skrev:
...
Vad har du för tum på flexslangen Magnus?
...

Alla verkar köra med 3" och jag gissar jag har det osså


EDIT:
För att få det lite tjusigt så skaffade jag två rundade basportsrör på hifi-kit. Slangarna sitter på rören bakom gallret i fronten.


Ungefär men inte exakt såna här:


tjusigt! Kommer köra lite mer flashigt jag




Men något sorts galler måste jag ordna också... aja löser sig säkert imorgon, rekryterat kompetent personal till att fixa då jag anser mig själv vara mer teoretisk än praktisk (tummen mitt i näven)

Fan vad du verkar sladda nuförtiden föresten, känns som det är den ända sorts bilder jag sett på din csl senaste månaderna

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Var ju en bra bild där bilens front var riktad mot fotografen (så jag kune rita lite) utan att jag var på väg mot och över fotografen

_________________
Magnus Thomé
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Var ju en bra bild där bilens front var riktad mot fotografen (så jag kune rita lite) utan att jag var på väg mot och över fotografen


Hehe, tänkte inte på det, annars är det ju så lätt att kortet blir suddigt utav fotografens skakiga flyttarjagmigintesnartblirjagöverkörd nerviga händer och armar

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Bifogar en länk från M3forum där jag hade en tråd om bromskylning
Finns lite bilder där bla.
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?p=1064645760

Jag har ingen "tratt" fram, utan har lett in slangarna bredvid dimljusen, via 2st 30graders avloppsböjar biltema . Sågade alltså hål i sidan av original luftintag som går till hjulhuset och trädde in halva delen av avloppsböjen där...

Jag skulle rek. att sätta en stos i hjulhuset, så du lätt kan byta den delen av slangen
Det går nämligen rätt hårt åt den.

Inte helt lätt att förklara utan bilder, hoppas du får lite ideér från länken ovan

Tack för tipset om flexslang på biltema thumbs up

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Rka skrev:
Bifogar en länk från M3forum där jag hade en tråd om bromskylning
Finns lite bilder där bla.
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?p=1064645760

Jag har ingen "tratt" fram, utan har lett in slangarna bredvid dimljusen, via 2st 30graders avloppsböjar biltema . Sågade alltså hål i sidan av original luftintag som går till hjulhuset och trädde in halva delen av avloppsböjen där...

Jag skulle rek. att sätta en stos i hjulhuset, så du lätt kan byta den delen av slangen
Det går nämligen rätt hårt åt den.

Inte helt lätt att förklara utan bilder, hoppas du får lite ideér från länken ovan

Tack för tipset om flexslang på biltema thumbs up


Tack för tipsen! om jag förstod dom rätt menar du att jag ska ha en slang som går från "luftintaget" och in till länkarmen (den slangen borde ju inte röra sig något?), och sen göra så att slangen ,som kommer röra sig, lätt kan ytas när den slits/nöts sönder? Lät smart aja morgondagen visar hur det går

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



Ser fram emot och se hur din lösning blir. Lägg som sagt gärna bilder så andra med tummen mitt i handen kan få se hur det skall göras

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



För min del blev det detta hopplock efter en del tips från Rka (Erik).

Bromskylning vid skiva: C/f backingplate från Turner
3" slangar från Bimmerworld
Stosar/övergångar: Bimmerworld
Luftintag i spoilern: C/f brake ducts från Bimmerworld
Dyrt? Nja, mycket pengar, men sparade tid och en del svordomar jämfört med att uppfinna själv - tid är en bristvara med tre småbarn hemma...

Jag hoppade över det där med nät till luftintagen. Stosarna är smidiga som Erik säger, men ska du av med plastsjoket under motorn för att mecka med något är det mycket pill för att komma åt slangklämmorna till de inre slangarna på "baksidan" av stosarna. Mina yttre slangar ser fortfarande OK ut - har klätt dem med silvertape så att inte däcken ruggar upp dem vid fulla rattutslag. Slangarna är buntbandade i krängningshämmarna för att gå så fritt som möjligt. Eventuellt blir det till att klä dem med typ alu-flexslang från Biltema när vintermecket snart är igång.



Edit: Denna sida innehåller en del bra tips för den som går gör-det-själv vägen:
http://www.biodan.org/cooling.html

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Många fina förslag på bromskylning. Biltemas slang-kit borde det gå att göra något vettig av. Håller helt med om att många befintliga system är hutlöst dyra.

Vill dock höja en varningens finger i samband med denna lösning:

Att kyla ena sidan av skivan är inte optimalt. Då blir den kallare och skivan slår sig. Kylningen ska in i centrum på skivan så luften leds ut genom dess ventilationsribbor.

Själv gjorde jag så här:

Har dock bara 2" slang vilket kan anses lite tunt.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



frapp skrev:

Vill dock höja en varningens finger i samband med denna lösning:



Förstår din teori bakom resonemanget men har väldigt svårt att tro att det blir så i praktiken. Med tanke på hur mycket skivan snurrar under t ex ett varv på banan, så känns det inte troligt att "ena sidan kyls".

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Vet inte hur "illa" detta är i praktiken, men det avråds generellt. Vad jag menar med ena sidan är alltså att all luft kommer på skivans insidan. Skivan kommer då (iaf i teori) att bli som en talrik.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 - Ny bil på ingång...
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
6 besök senaste veckan (129839 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande