Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 4C LE -14 med KW Competition och mera
2 besök senaste veckan (8400 totalt)
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Efter ett par säsonger med Fantastiska Fyran i standardutförande kände jag nu att det var dags att ta nästa steg.

Bilen har fått ett tvåvägs KW byggt av deras tävlingsavdelning och framtaget för Nordslingan och bra R-däck. De var väldigt noggranna med frågor om hur jag körde, vad jag tänkte använda för däck etc och i motsats till när man köper vanliga KW får man välja färger på racegrejorna. Bra om man som jag inte är helt inne på gult och lila...

Jag har också ändrat styrgeometrin något med hjälp av omfrästa infästningsblock till triangellänkarna fram och på det sättet byggt in lite mer caster. Fortfarande mindre än på en Elise eller Exige men mer än den ytterst branta originalinställningen. De här blocken ger också möjlighet till mer negativ camber och jag har initialt lagt mig på -2,5°. Där bak har jag bytt nedre bärarmarna till nya med fasta bussningar. Från början har 4C passiv bakhjulsstyrning och den har jag alltså byggt bort. En ytterligare fördel här är ju att man får behålla den negativa cambern som ju annars försvinner när gummibussningarna komprimeras.

Utöver detta har jag monterat slitsade skivor från GiroDisc och lite rejälare bromsbelägg. Pagid RS29 fram och Ferodo DS2500 bak. Original har 4C väldigt snälla Galfer bak vilket gör att nästan all bromsverkan hamnar fram, ingen höjdare på en bil med 62% av vikten på bakhjulen.

Hittals har jag bara testat bilen med gatdäck och på vanlig väg så jag kan inte säga så mycket annat än att den ändrade styrgeometrin är väldigt positiv. Toyo R888R är beställda och banåkningar bokade så fortsättning följer.

_________________
Johnny Lindén
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411



Härligt att du gör en grym bil, bättre thumbs up

Ska försöka hinna se er på Gelleråsen

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68



Lägg upp lite bilder, aldrig fel att börja veckan med lite bilder på en Alfa

_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Besar skrev:
Lägg upp lite bilder, aldrig fel att börja veckan med lite bilder på en Alfa


Det lovar jag! Lite sol och tid så ska det bli massor av dem.

_________________
Johnny Lindén
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Kul att du "vågar" modifiera din 4C! En riktigt trevlig bil som säkerligen bara kommer att bli ännu bättre nu.
Kommer du göra något åt programvara och avgassystem eller liknande? Den enda jag saknade när jag körde 4C var 50 hk till

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Trevligt! Mer bilder!
Var du med Alfaklubben o körde på kullen aug -14?
Körde själv en silver Coupe då.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Jag var med på dubbelträffen 14, jag kör den vita 4C:n. Det går bara en till i min färg i Sverige vad jag vet och den andra tror jag inte att det gasas med alls.

Jag tog ett ganska tidigt beslut att jag aldrig ska sälja bilen så jag bryr mig inte om mil, andrahandsvärde och annat. Allt ska gå att återställa till original om jag en dag vill det men annars gör jag vad jag känner för. Jag har kört 1800 dryga mil hittills varav 123 varv på ringen, än så länge. Det ska bli mer...

Mina framtidsplaner är att få i en riktig stol och racingbälten, vilket inte är HELT lätt. Det är ont om plats i den här bilen. I alla fall om man ska ha i en stol som rymmer mig, jag är 190 cm och väger dryga 90 kg.

Jag har faktiskt bytt avgassystem i bilen, det sitter ett Sector 111 med en helmholtzkammare som släcker ut den drone-frekvens som gör att det är ganska jobbigt att köra runt 130 km/h i jämn fart. Avgassystemet är alltså TYSTARE än original som bara är raka rör. (Någon gång ska vara den första!)

Jag har än så länge valt att inte chippa eller liknande. Ska utan att tveka erkänna att jag varit frestad, jag testade en bil med Novitec ECU och det var ganska rejäl skillnad. Medan min egen bil varvade ur på fyran precis när det var dags att bromsa på Papenburg fick jag peta i femman på deras bil när det var 50 m kvar, minst, till samma ställe.

Jag är anmäld till klubbens körning på Gelleråsen den 14/5 och till Åke Nybergs licensers på Kullen två dagar innan. Det och två ringenvändor i juni och juli är det som är på kalendern hittills.

_________________
Johnny Lindén
Citera
Leon
Helsingborg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 100



We need pics thumbs up

_________________
Leon Jensen (dansk)
Helsingborg
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare

_________________
Johnny Lindén
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Snyggt, ja varför har man aldrig fotat sin bil där?
(Tja antagligen för stressad till bankomaten eller för hungrig till Subway )

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Dags för en liten update!

I fredags var jag med GRC på Knutan, jag hade också förmånen att ha med mig Matz Olli som "PT". Knutstop är ju lite speciell och jag har mest kört hoj här innan, vilket inte nödvändigtvis är någon större fördel. Bra med någon som kan hjälpa till att peka på ens värsta ovanor.

Jag har som sagt här innan monterat KW-chassi och modifierade hjulupphängningsdetaljer från AlfaWorkshop. Att göra dessa två saker samtidigt som jag också bytte däckmärke får nog sättas på listan över Korkade Saker Som Skapar Merarbete.

På Kinnekulle för några veckor sedan var bilen förbaskat svårkörd, instabil i fart och väldigt överstyrd. Jag hade bara mätt in toe-inställningarna med måttband och antog att jag gjort ett dåligt jobb där. Fel, jag hade faktiskt fått dem klockrent! Så då var det ju bara att se sig om efter andra vägar att få ordning på beteendet. Som vid några andra tillfällen tog jag helt enkelt rygg på vad Elise/Exige-åkarna gör och plankade dem. (Tack till killen som skickade mig Den Stora Listan på setups här!)

Ett annat problem jag hade var att de nya bakstötdämparna hade fel mått till monteringshålen för hubbarna bak, vilket medförde att jag hade väldigt lite negativ camber. Här blev det att ta fram Dremeln och lite snabb huvudräkning sa mig att jag borde slipa ur 2,5 mm. Det var lite konservativt så jag kom bara tillbaka till OEM och -2,2°, jag hade förväntat mig närmare 3 men så är det när man är för lat för att ta fram papper och penna, man får göra om och göra rätt!

Hur som, bilen var på det stora hela mycket bättre. Inga problem att bromsa sent och stenhårt, som en dröm genom Svackan och NGK, kanon i Liton. Men... jag får fasen inte ner någon effekt i backen. 4C brukar ha fantastisk traction men nu lägger jag svarta streck som en j-a jänkebil och jag spann TVÅ gånger ut ur idioten.

Om detta är relaterat till däcken eller om jag behöver mjuka upp bak ska jag inte påstå att jag är "Race Engineer" nog att säga men det lutar nog åt att jag tar mig ner till Ringen och får på mina trogna Trofeo R innan jag meckar vidare.

Jag har själv funderat på att mjuka upp dämparna bak, jag har fått förslaget att haka loss krängningshämmaren bak och andra säger att det är däcken. Det ser ut som om jag kommer att ha saker att testa i sommar!



_________________
Johnny Lindén
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



4CLE299 skrev:
Dags för en liten update!

I fredags var jag med GRC på Knutan, jag hade också förmånen att ha med mig Matz Olli som "PT". Knutstop är ju lite speciell och jag har mest kört hoj här innan, vilket inte nödvändigtvis är någon större fördel. Bra med någon som kan hjälpa till att peka på ens värsta ovanor.

Jag har som sagt här innan monterat KW-chassi och modifierade hjulupphängningsdetaljer från AlfaWorkshop. Att göra dessa två saker samtidigt som jag också bytte däckmärke får nog sättas på listan över Korkade Saker Som Skapar Merarbete.

På Kinnekulle för några veckor sedan var bilen förbaskat svårkörd, instabil i fart och väldigt överstyrd. Jag hade bara mätt in toe-inställningarna med måttband och antog att jag gjort ett dåligt jobb där. Fel, jag hade faktiskt fått dem klockrent! Så då var det ju bara att se sig om efter andra vägar att få ordning på beteendet. Som vid några andra tillfällen tog jag helt enkelt rygg på vad Elise/Exige-åkarna gör och plankade dem. (Tack till killen som skickade mig Den Stora Listan på setups här!)

Ett annat problem jag hade var att de nya bakstötdämparna hade fel mått till monteringshålen för hubbarna bak, vilket medförde att jag hade väldigt lite negativ camber. Här blev det att ta fram Dremeln och lite snabb huvudräkning sa mig att jag borde slipa ur 2,5 mm. Det var lite konservativt så jag kom bara tillbaka till OEM och -2,2°, jag hade förväntat mig närmare 3 men så är det när man är för lat för att ta fram papper och penna, man får göra om och göra rätt!

Hur som, bilen var på det stora hela mycket bättre. Inga problem att bromsa sent och stenhårt, som en dröm genom Svackan och NGK, kanon i Liton. Men... jag får fasen inte ner någon effekt i backen. 4C brukar ha fantastisk traction men nu lägger jag svarta streck som en j-a jänkebil och jag spann TVÅ gånger ut ur idioten.

Om detta är relaterat till däcken eller om jag behöver mjuka upp bak ska jag inte påstå att jag är "Race Engineer" nog att säga men det lutar nog åt att jag tar mig ner till Ringen och får på mina trogna Trofeo R innan jag meckar vidare.

Jag har själv funderat på att mjuka upp dämparna bak, jag har fått förslaget att haka loss krängningshämmaren bak och andra säger att det är däcken. Det ser ut som om jag kommer att ha saker att testa i sommar!




Har du koll på vad ride och roll frekvenserna ligger på nu med KW kittet? Har du det borde det vara lätt att jämföra med elise/exige

Vad körde du för tryck i 888R?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Ride och rollfrekvenser, nu har du passerat min nivå är jag rädd.

Jag skummade igenom dokumentationen (im Deutsch, natürlich) jag fick med men hittade inget där heller.

Jag körde 1,8 fram och 2 jämna bak.

_________________
Johnny Lindén
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



4CLE299 skrev:
Ride och rollfrekvenser, nu har du passerat min nivå är jag rädd.

Jag skummade igenom dokumentationen (im Deutsch, natürlich) jag fick med men hittade inget där heller.

Jag körde 1,8 fram och 2 jämna bak.


Ursäkta sent svar!

Det är ett sätt att normalisera fjäderstyvheten skulle man kunna säga, så man får ett värde som är jämförbart mellan olika bilar. w_0 i wikin här: https://en.wikipedia.org/wiki/Damping

Man behöver massa, viktfördelning, fjäderkonstant och hur stor den ofjädrade massan är fram resp. bak.

Var det varmt eller kallt tryck? Jag har själv lite svårt att få värme i mina framdäck.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Tack för kvällsläsningen!

Det som har visat sig här är att jag har kört omkring med helt fel settings. När jag fick kartongen med dämparna hittade jag ingen som helst dokumentation. Jag monterade alltså allt i tron att de kom med en rekommenderad inställning. EFTER att allt var monterat hittade jag monteringsanvisningar med rekommenderade inställningar. UNDER allt skyddsmaterial i kartongen. För att göra allt värre visade det sig att killen som monterade stötdämparna åt mig gjorde det med öppningen för comp-inställningen IN mot bilen. Helt oåtkomligt.

Anyway... Jag skulle ju ändå jobba vidare med cambern så ut med dämparen, montera tillbaka den rätt, kolla alla inställningar. Vad som skulle varit 5/6 comp/rebound visade sig vara 3/8 på ena sidan och 5/8 på andra.

Sedan ändringarna gjordes har jag bara kört bilen med gatdäck ute så jag ska inte dra för långtgående slutsatser men jag känner helt klart igen mig mycket mer i bilen.

_________________
Johnny Lindén
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Ja jävlar...

Trust no-one är väl den generella inställningen numera.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Igår kom jag hem från ringen och en veckas - nåja - gasande. Jag hade nästan tagit mig runt andra varvet när det kom ett högt PSSSS-pysande från vänstra sidan av bilen när jag var på väg ut ur Galgenkopf. Jag släppte av och ljudet slutade, jag gasade lite grann och det kom tillbaka, släppte igen och det försvann. I ytterst beskedligt tempo tog jag mig fram längs Döttinger medan jag såg det ena kostsamma scenariot efter det andra rulla förbi...

Åkte förbi Roland på TTC som hade det lugnt så jag fick låna hans lyft, tog av vänster bakhjul och innerskärmen så att jag kunde kolla närmare och det visade sig att en mård eller liknande tagit sig in och använt en av anslutningsslangarna till Intercoolern som bitring. Skönt med uppenbara och inte alltför kostsamma fel men det gick ju ett antal dagar som var tänkta till körning för att få tag i service och för delarna att komma från Italien.

Nio varv blev det allt som allt och jag får allt medge att jag har kört för lite på senare för att komma i närheten av Sub-8. Jag körde inte ens fortare än jag gjorde med gatdäck och OEM fjädring. Allt funkade dock perfekt efter reparationerna men det kommer att behövas lite jobb innan fjädring och geometri sitter 100%. De problem jag haft innan med traction etc är 90% borta med Trofeo R och KW:s rekommenderade inställningar. Problemet är att bilen känns lite skuttig nu och dämpar jag hårdare så lär jag ju tappa ännu mer traction. I huvudet så går jag igenom lösningar, exempelvis att ha mjukare kompression men behålla returinställningen men jag känner mig lite grann ute på djupt vatten här så antagligen bokar jag in mig på någon svensk track day för att mer fokusera på test och justeringar. Framändan känns dock magisk med massor av kontroll och kommunikation samtidigt som bilen är neutral och fin. Jag har ju gått upp lite grann i negativ camber både fram och bak vilket känns bra och ser ut att stämma med jämnt och fint däckslitage. (2°20' fram och 2°30' bak.)

De två sista dagarna testade jag också med en ECU från Novitec. De säger 40 dryga hk extra vilket känns helt rimligt, jag hade 238 km/h på mätaren innan Schwedenkreuz, med lätthet, tidigare har jag bara haft över 230 om jag fått till Quiddelbacher Höhe och Flügplats helt perfekt. Bilen hanterar de där extra hästarna med lätthet men jag får ju vara lite mer försiktig med gasen ut ur kurvorna nu...

För att summera blev det kanske lite mycket semester och för lite fokus på körningen men åker man med familj och vänner så blir det ju lätt så. När inte heller bilen/mårddjuren samarbetar till fullo så sätter man inga nya personbästa. Men kul har man ju ändå!

Här är en liten video jag spelade in åt mina bekanta på 4C-forums.com:

https://www.youtube.com/watch?v=RKOMwboDun0

_________________
Johnny Lindén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 4C LE -14 med KW Competition och mera
2 besök senaste veckan (8400 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande