Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
1, 2, 3 ... 32, 33, 34   >>
22 besök senaste veckan (179822 totalt)
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Sådär nu är ju bilen hel igen så en uppdatering är väl på sin plats:

Bilen är som rubriken säger en Opel Speedster 2,2 liter (sugmotor)

Modifierad enligt följande:
- Nitrons envägs justerbara dämpare
- 15 tums OZ ultraleggera F1 (mattsvarta)
- Toyo R888 195-55 fram, 225-50 bak
- 4 bults hubbar från lotus elise.
- Aluminium Belled Brake Discs från eliseparts (slitsade)
- Ferodo DS2500 bromsbelägg, MOTUL RBF600 bromsvätska
- stålomspunna bromsslangar
- Lättare svänghjul (5,5 kg)
- Egenkonstruerat avgasystem 2,5" inkl. 4-1 grenrör
- Stolar omklädda i alcantara samt modifierade med bältesgenomföring.
- bältessträva
- 4 punktsbälten

Dessutom lite kosmetiska modiefieringar, går igenom dessa vid ett senare tillfälle.




Undrar vad jag ska göra nu...? Hmm lite planer finns ju trots allt... Vi får väl se vad som händer i höst... Nu ska jag njuta av bilen.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up

Jag vill gärna se den bild du har i din signatur i lite större format.

Jag har tänkt på det många gånger, det ser ut att vara en fin bild helt enkelt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare

vad vacker listan ser ut nu...
Speedstervänner, se till att skriv in era bilar så vi blir fler (ja jag, vet att några till redan är inskrivna)!

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
thumbs up

Jag vill gärna se den bild du har i din signatur i lite större format.

Jag har tänkt på det många gånger, det ser ut att vara en fin bild helt enkelt.


Ja visst är det en snygg bild. Den har jag snott från Opels pressmaterial... I det lilla formatet som jag har i signaturen är det ju ingen som ser att det inte är jag...

Här är en länk till bilden i stort format:
https://rejsa.nu/im/_bilar/2443-new_2005-02-03-speedster5.jpg

_________________
Mattias Meldert
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

meldert skrev:
Anton Lillsund skrev:
thumbs up

Jag vill gärna se den bild du har i din signatur i lite större format.

Jag har tänkt på det många gånger, det ser ut att vara en fin bild helt enkelt.


Ja visst är det en snygg bild. Den har jag snott från Opels pressmaterial... I det lilla formatet som jag har i signaturen är det ju ingen som ser att det inte är jag...

Här är en länk till bilden i stort format:
https://rejsa.nu/im/_bilar/2443-new_2005-02-03-speedster5.jpg


Ahh du hade fuskat. Jag hade den tanken också iofs..

Bilden är riktigt fin iaf!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4022



Äntligen!
Lade upp min också även om den inte är lika intressant (=original)!
Skogshuggarn
Sedan ligger det väl fler och lurar i vassen.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 179



Min kommer när den är "klar"

_________________
Johan Classon
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Nillet skrev:
Äntligen!
Lade upp min också även om den inte är lika intressant (=original)!
Skogshuggarn
Sedan ligger det väl fler och lurar i vassen.


Din bil e fan inte original *S*

Du har EDS 7200-rpm-chip o luftburkstrim! Åsså gearboxmodden, snart va? Hjulvinklar från 340r kanske vore nåt oxå??

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4022



Hann du köra mer med OZ-hjulen (r-däck) efter OSC-Kinnekulle? Några erfarenheter att berätta om?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Nillet skrev:
Hann du köra mer med OZ-hjulen (r-däck) efter OSC-Kinnekulle? Några erfarenheter att berätta om?


Har inte kört dom något mer på bana, men dom han gå en del på vanlig väg innan jag bytte tillbaks till de vanliga hjulen...

På bana så försvann understyrningstendenserna helt, men jag ska se till att hjulgeometriinställingarna blir kontrollerade och bra innan jag ger ett alltför detaljerat utlåtande.

På vanlig väg funkar dom faktiskt bra, Hjuldiametern blir ju lite mindre fram så man får drygt 5% glädjemätare på hastighetsmätaren, något man kanske ska tänka på... Kupéljudet ökar men i övrigt blir komforten faktiskt lite bättre eftersom profilen är högre på däcken.

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Helgens nöje är nu inplanerat... Nu ska det meckas!

Införskaffade nitrons samtidigt som Apex vid årskiftet, i helgen ska dom monteras. Tänkte fota lite under modifieringen om någon är intresserad... Dude har ju visserligen totaldissekerat en speedster och lagt upp bilderna här på rejsa så det finns kanske inte så mycket mer att se.

Så här ser dom ut före montering:



Återkommer senare då jag tar en paus i monteringen...

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Tillbaka efter fredagsnöjet, har nu bytt båda dämparna fram, här kommer lite bilder. Det var lite pyssligt på sina ställen, kommer lägga en mer utförlig beskrivning på vx220.org.uk


orginaldämparen på plats, nu är det dags att börja lossa.


Dämparen är borta.


Den gamla jämfört med den nya.


Den nya dämparen på plats, tyvärr är det omöjligt att komma åt och justera längden utan att lossa den när den är inställd i den längd jag har nu. Minskar jag längden en knapp cm så kommer man åt att justera. Jag kommer med största sannolikhet sänka den ett par cm, då kommer man komma åt att fin justera när man cornerweightar bilen.

Vänstersidan ser ut ungefär likadant men är lite pyssligare eftersom man måste byta dämparfästet i chassiet på den sidan då det har fler funktioner som gör orginalfästet för smalt för nitrondämparen.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mkt trevlig look på dom dämparna... thumbs up
Måste läsa mer om dom tror jag.

Är det lika rätt inuti som det ser bra ut finns det inte mkt att klaga på.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Jag tror inte du behöver sänka något... Satserna från Nitron levereras med sänkfjädrar och jag fick en shock när jag fick ner Griffen på alla hjulen. Han mer eller mindre lade sig på magen, så mitt nästa steg blir snarare att höja bilen.

Intressant att se hur de gjort "standardinställningen" för Vauxhall.


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



meldert skrev:
Vänstersidan ser ut ungefär likadant men är lite pyssligare eftersom man måste byta dämparfästet i chassiet på den sidan då det har fler funktioner som gör orginalfästet för smalt för nitrondämparen.

Här blev man ju nyfiken! Är inte originalfästet epoxylimmat i resten av chassit? Fick du med ett nytt fäste med Nitrons-kitet?
Ser thumbs up ut!
Måste genast ut i garaget och kolla hur babordsfästet ser ut...

_________________
Vincent Wong
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
7-11 skrev:
Jag tror inte du behöver sänka något... Satserna från Nitron levereras med sänkfjädrar och jag fick en shock när jag fick ner Griffen på alla hjulen. Han mer eller mindre lade sig på magen, så mitt nästa steg blir snarare att höja bilen.

Intressant att se hur de gjort "standardinställningen" för Vauxhall.



Jag blev faktiskt förvånad, bilen blev knappt något lägre alls... Det finns 3 cm gänga kvar på dämparen.

Edit: Ehh, tänkte nog fel, vet faktiskt inte hur mycket dessa tre cm gör på bilen...

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
SlimVince skrev:
meldert skrev:
Vänstersidan ser ut ungefär likadant men är lite pyssligare eftersom man måste byta dämparfästet i chassiet på den sidan då det har fler funktioner som gör orginalfästet för smalt för nitrondämparen.

Här blev man ju nyfiken! Är inte originalfästet epoxylimmat i resten av chassit? Fick du med ett nytt fäste med Nitrons-kitet?
Ser thumbs up ut!
Måste genast ut i garaget och kolla hur babordsfästet ser ut...


Ja, ett nytt fäste följde med i Nitrons-satsen men man måste vara noga att påpeka att man har en vänsterstyrd bil när man beställer, eftersom detta fäste alltid är på samma sida som ratten (och ABS-enheten). Fästet ser alltså olika ut beroende på vilken sida det ska sitta.

Jag återkommer med bilder, upptäckte när jag kom hem att jag tog för få, men kort sagt kan man säga att dämparfästet sitter med två skruvar (det syns faktiskt på bilden ovan där dämparen är borta). Problemet är att dessa skruva inte är gängade i chassit (eftersom det är av aluminium) utan man måste pilla med brickor och muttrar in bakom fästet... Otroligt pyssligt speciellt på andra sidan där fästet ochså håller fast ABS-enheten (med två skruvar till) och en massa bromsrör är i vägen. Pga detta tog det mer än dubbelt så lång tid att byta vänster dämparen som det tog att byta högerdämparen.

_________________
Mattias Meldert
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Då är den röda "gäggan" som man ser har tryckts ut mellan alu-delarna kanske bara där för att dämpa vibrationer och för att hålla fukt borta, inte epoxy med andra ord...nåtlimmade en träbåt en gång med epoxy och det gick inte att ta bort utan var starkare än mahognyborden och ekspanten (vilket ju också var meningen).

_________________
Vincent Wong
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
SlimVince skrev:
Då är den röda "gäggan" som man ser har tryckts ut mellan alu-delarna kanske bara där för att dämpa vibrationer och för att hålla fukt borta, inte epoxy med andra ord...nåtlimmade en träbåt en gång med epoxy och det gick inte att ta bort utan var starkare än mahognyborden och ekspanten (vilket ju också var meningen).


Den röda gäggan är epoxi. det finns ingen röd gägga mellan stötämparfästet (stål) och chassit (aluminium).

_________________
Mattias Meldert
Citera
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 179



Du får nog fota lite...

Vad jag vet så behöver man inte modda nått fäste för Öhlinarna iaf, inte vad jag sett, men jag får väll springa ner i garaget i helgen o kolla efter

_________________
Johan Classon
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
OK, då eftersom det tjatas lite här...

Kollade bilderna jag hade i kameran och jag hade nog bilder så att det räcker för att förklara.


Dämparfästet på vänster sida, observera att även ABS-enheten är monterad i fästet.


Den extra hållaren för ABS:en gör fästet smalt även för orginaldämparen.


Nitrondämparen är alldeles för fet...


Fästet måste givetvis bytas, här är Nitrons ersättningsfäste som följer med satsen.


Det är J-Ligt tight bakom fästet, där man måste stoppa in en nyckel och hålla emot muttern. Det går rätt bra, pysslet uppstår när man låssat skruvarna helt och muttern tillsammans med brickan trillar ut... Att få in bricka och mutter igen kräver flinka fingrar samt några väl valda ord...


Slutresultatet, med det nya fästet. Bonus till den som kan räkna ut hur jag tagit bilden (observera att hjulet nu är monterat...)

_________________
Mattias Meldert
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
1, 2, 3 ... 32, 33, 34   >>
22 besök senaste veckan (179822 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande