Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10999 totalt) |
Angående bogsering.
Några tips i all väl mening ![]() Ni som åker med gatbilar och som har en lös bogserögla som ska skruvas fast. Se till att skaffa en till ögla, då kan ni ha en både fram och bak. Då slipper ni kliva ur bilen för att montera en ögla fram eller bak.... Ni sitter säkrare i bilen ![]() Om ni har plast som döljer öglorna så är det ju idé att plocka bort den innan ni åker ut på banan. Att göra en bogserögla av stålvajer är ingen bra idé. Samtliga av de bilar som jag har dragit med stålvajer så har den släppt! (Även på de bilar som stod kvar på asfalten...) Och jag vågar påstå att det är för att man monterar vajern fel ![]() Så ska ni göra en ögla med hjälp av vajer så gör ni klokt i att ta reda på hur man ska göra för att det ska hålla. Jag är faktiskt rätt förvånad att just vajer tycks vara "standard" på rallycross bilar. Och de vet inte heller hur det ska göras för att få det att hålla.... Tycks bara sitta där för att få bilen genom besiktningen... och de som besiktigar kan ju då inte heller ha koll på hur det ska göras för att hålla ![]() Öglor i metall är oftast bra ![]() Men om Ni håller Er på vägen, och bilen håller så blir ju detta aldrig ett problem ![]() ![]() _________________ Fredrik Becker Åker bana med en bil med 122 hästar, och 2.500kg. Då ofta med en räserbil i bogserbandet ![]() |
||||
Är det samma gänga för bogseröglan på de flesta bilar eller är det en oändlig massa olika varianter? Tänkte kanske skaffa en såndär bogserögla som har en rem som ögla istället för originalgrejen, den helgjutna man har som sticker rätt ut en bra bit.
_________________ ![]() |
||||
Så får man inte lära sig när man tar licens. Ur bilen och utanför räcket är det som gäller. Montera ögla gör man när bogserbilen är på plats, vilket förmodligen är när heatet är avbrutet... Ännu bättre är om alla har bogseröglorna monterade innan de ger sig ut på banan. ![]() Är det sedan en reglementsenlig ögla blir det ännu lättare. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Andra arrangörer har "ni får på inga villkor lämna bilen. Bara om det brinner med öppen låga får ni går ur". Och de har naturligtvis krav på att ögla ska vara monterad innan man åker ut på sitt pass. Jag kan tänka mig att gatbilsarrangörer och racearrangörer ser på det hela lite olika? _________________ ![]() |
||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Att på egen bevåg ta sig ur bilen kan vara dumt, riktigt dumt [nån video från Porschekurvorna på LeMans där det i ett skyfall dundrade in fyra bilar efter varandra till en fin hög]. Bärgning kan behövas under heat också, för att snabbt rycka en bil till en mindre dålig plats. Då vill man inte stå med trafiken i ryggen och gänga i en bogserögla. Förhållningssätt ska ju helst vara detsamma på lugn träning/gatbilskörning som på SMnivå, så slipper man gränsdragning. Bärgingskrokar som lossnar kan ju flyga lite också... |
||||
Magnus,
Jag vet inte hur det är med gängorna på olika bilar. Men en gissning är att vissa bilar delar säkert samma gänga, men jag tror inte på att alla har samma. Angående att sitta kvar i bilen eller inte, så ska man ju givetvis följa vad arrangören eller reglerna säger. Men vi kan väl vara överens om att det är säkrare att sitta i bilen än att sitta på huk bakom bilen och skruva i en bogserögla ![]() ![]() Edit: Niklas han posta medans jag skrev. _________________ Fredrik Becker Åker bana med en bil med 122 hästar, och 2.500kg. Då ofta med en räserbil i bogserbandet ![]() |
||||
_________________ ![]() |
||||
100 Dollar...... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vad tycker den ni alla egentligen om fasta öglor i race sammanhang. Känns som det räcker med en liten puff för att knäcka massa plast på bilen framför. Skadorna borde väl bli värre än en slät front om man gnuggas lite.
_________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||
Känns sådär billigt, förmodar att frakt tillkommer. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
En sådan tog eld på en väns bil o resulterade i att hela akterpartiet brann upp på bilen. man måste ha koll på vart avgaset sitter okså. defenitift inte alla som har det när de skruvar dit denna. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Fladdrar inte sådana där en massa när man kör? Det känns som att sand och annat som fastnar i dem kommer repa lacken ganska snabbt? Ja, jag vet... racepatina... men ändå? |
||||
http://www.m3post.com/forums/showthr Annan billigare variant. http://store.bimmerworld.com/motorsp ![]() Snodda stora bilder, sorry. https://www.google.com/search?q=tow+ ![]() |
||||
Också en variant:
http://www.raidopower.se/trs-bogseri Förvånansvärt många som inte ens har riktiga bogseröglor inom driftingen tycker jag mig ha sett, och då tillhör ju dessa bilar en kategori som ofta riskerar att besöka sandfållorna ![]() _________________ Andreas Hedström |
||||
Ett kapat spännband från Biltema borde funka, men det finns fler varianter:
http://www.sandtler24.de/deutsch/fah _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10999 totalt) |