Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hur mycke bränsle får jag igenom bränsleslangen?
3 besök senaste veckan (5001 totalt)
Ulf Svensson
Älvängen
Här sen Maj 2010

Trådstartare

Halloj.
Funderar på hur mycke bränsleslangen begränsar när det blev fel vid beställningen.
Nu när jag flyttar bak bensinpumpen blir det lite slangdragning där bak. Avsikten var att
ha Dy=8 mm slang men jag har fått Dy=6 mm vilket gör Di c:a 4 mm (An4).
Från tank fram till motor ligger det rör Dy=8.

Frågan är då vilket flöde jag kan förvänta mig genom mina klenare slangar?
Eller kanske mer relevant, kommer mina 6 mm slangar vara begränsande?

Pumpen är en Carter 4070 som jobbar vid 5-6 PSI (0,4-0,41 bar) och 42 Gph ( 160 L/h).
Slanglängd 6 mm är c:a 1,3 m.

Någon vänlig själ som är duktig på flöde och kan hjälpa mig reda ut detta

Ulf Svensson

Kalmar
Här sen Okt 2005

utan att öppna mina böcker & räkna kan jag hjälpa dig med följande:

V=A1 x C1 = A2 x C2 = konstant

Så länge bränslet inte värms upp & du får "större" densitetsskillnader så kommer skillnad i volymflödet vara försumbart.

Antar dessutom att pumpkapaciteten är angiven vid 12V?! Spänning över 12V kommer ju resultera i att flödet ökar lite även på en sån här pump & då ska du inte behöva vara orolig

hoppas det hjälper

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Med risk för att skämma ut mej har jag kommit fram till följande.

När bränslet kommer in i slangen kommer hastigheten att öka en del, eftersom tvärsnittsarean är mindre. Reynolds tal däremot, Reynold är ett mått på turbolens, ligger fortfarande på turbolenta sidan så ingen större förluster kommer därifrån.
Genom slangen, 1,3m, kommer du ha en tryckskillnad på ca 0,11 bar mellan in och ut. Jag vet för lite om bränslesystem för att säga om det är mycket eller lite.

För att räkna på det ännu mer skulle jag behöva veta var pumpen sitter i systemet och lite olika höjdskillnader på olika komponenter. Jag är inte ingenjör än och har inte så bra uppfattning om vad som är bra approximationer.

Jag har tenta på sånt här om två veckor så jag hoppas jag inte är helt ute och cyklar. Någon som kan ämnet och är mer insatt får gärna räkna en gång till.

Edit: precis som barre säger är flödet hyfsat konstant. Det är hastigheten som ändras. Kanske skulle det egentligen vara bättre att kolla ifall risk för kavitation finns.

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

japp Nogge, du har också rätt thumbs up
men helt ärligt så orkar jag inte räkna på det varför?

Saknas för många värden samt att, precis som du nämner, så måste man se hela systemet för att kunna räkna konkret på det...här går det inte.

Jag räknade lite på mitt egna system när jag byggt det klart & höll på att bli lynchad av alla forumsexperter då dom skrev att man absolut INTE får ha mindre slangdiameter på returen. Lade upp mina beräkningar & vips så försvann vidare kommentarer.

med lite antagna, dock konsekventa, värden kom jag fram till följande:

160L/H= 0,044L/S

Flödeshastigheten är lite mindre än hälften ut ur pumpen, räknat på 6,35mm då specen säger 1/4".
slangen har ut 4mm

C1=0,014m/s
C2=0,035m/s

& då finns en regel som säger följande:
C1/2 -> P1/4

Pförluster= 0,1bar

MEN, de angivna värdena på pumpen är, än en gång, vid 12V, märk väl. När jag mätte mina egna pumpar (Walbro) så innebar 0,5V ökning 40L mer per timma i volymflöde.....om jag minns rätt? Det var ett tag sen nu
Så i detta fall skulle jag vilja påstå att allt över 12,0V kommer kompensera för systemförlusterna. Att tänka på dessutom är att, alla kopplingar, böjar & materialet i sig skapar motstånd & därmed förluster. Precis som i ett luftsystem.

Kavitation uppstår, om någonstans, på pumpskovlarnas sugsida. Där undertryck övergår mot övertryck eller där turbulensen blir för kraftig i övrigt så som skarvar, kraftiga eller tvära vinklar, grov yta mm.
F.ö tror jag hastigheterna är för små genom ledningen för att orsaka detsamma.

lite snabbt (slarvigt) räknat så får du ett Re=140. turbulent strömning ska vara 2320 eller högre

Re=(c x dh)/v

c=medelhastigheten
dh=hydrauliska diametern
v=kinematisk viskositet

(Den Kinematiska viskositeten hos bensin är vid 40 grader 1 mm2/s eller 1 cSt (centiStoke)

Nogge, dubbelkomma mina uträkning, du som pluggar detta Jag känner mig lite rostig & är öppen för att det kan ha smugit sig in nåt fel...men tror ändå inte det

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Ulf Svensson
Älvängen
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Hej o tack Barre o Nogge.
Min hjärna är alldeles för trött nu för att kunna dra någon slutsats.
Mycke skruva senaste veckan

Nogge, har du räknat på en rak slang så blir det lite mer då jag har lite böjar på vägen.
Närmare bestämt 6 st 90 gradare + lite sväng på slangen ut från pumpen.
Sughöjd ca 15 cm tom tank och 10 cm över pump vid full tank. Tryckhöjd 10 cm.
Helt hopplöst att hitta pumpkurvor.

//Uffe

Kalmar
Här sen Okt 2005

så lite så Uffe, trevligt om man kan vara till hjälp

När du har möjlighet så är min rekommendation att du gör en flödermätning. Koppla loss slangen så nära maskin som möjligt & mät flödet ut från slangen. Räkna på 1minut & gör så 2-3 gånger.
Helst skulle du ha nåt i slutet på ledningen så att man kunde läsa av trycket när du har systemet igång.
Notera även spänningen över pumpen.

pumpkurva på sådana här pumpar finns troligtvis inte, fast å andra sidan finns det på Bosch & Walbro söka går ju åtminstone

Vad är det till för bil förrästen? förgasare & V8, antar jag?

trevlig kväll

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Som sagt det är många parametrar som skall tas i beaktning. Men jag gjorde så här istället, jag tittade bara på den 1,3 meter långa slangen i fråga. Medräknat 6st 90graders böjjar

Re får jag fortfarande till turbolent i båda fallen. 140 är väldigt lite. Har du koll på att det är rätt enheter (SI) eller att det blir enhetslöst i slutändan?

Om du skulle ha haft den stora slangen skulle tryckfallet bli 0,1 bar
(jag vet att det var det jag sa i förra beräkningen, men nu har jag ändrat mej iom de 6 böjarna :-) )

Den slangen du har nu kommer ge ett tryckfall på 0,6 bar. Det är väl inte bra om pumpen bara kan ge 0,4 bar?

Men som sagts innan är flödet proportionerligt mot varvtalet och tryckökningen på pumpen prop. mot varvtalet i kvadrat.

Summa summarum:
Gör som barre har förslagit och titta på det experimentellt istället.

Citera
Ulf Svensson
Älvängen
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Tjenare. thumbs up
Jo, jag tänkte allt mäta upp flödet.
Tänkte mig en enkel tummregel för detta. men så lätt är det ju aldrig.
Får ge lite mer fakta då. Tycker ni det är kul problem får ni gärna fortsätta ...
Annars är jag tacksam för det som kommit fram, räcker en bra bit.

Som sagt P4070 där bak med slang o kopplingar som beskrivits tidigare.
Sedan kopparrör genom kuppen till motorrummet med Dy=8mm L=3 m till ytterligare en pump (just nu i varje fall).
Främre pumpen är en klassisk Facet Red Top som ger 6-8 PSI och 40 G/h.
Båda pumparna sitter på samma höjd. Mellan Red Top o förgasaren har jag en Filter King regulator.
Höjd främre pump via regulatorn till förgasaren är c:a 0,5 m.
Bränsletryck bör ut från regulator till förgasare bör vara 0,3 bar

Tanken är att hitta en regulator direkt efter P4070 med retur tillbaka till tanken.
Alternativt ta bort Red Topen där fram men den tickar så gött .

Ingen V8 Barre, håll i dig, 850 cc och 2-Takt .
Jag vet att det är att ta i men soppan räckte inte till i fjol. Inget kul när det hostar till i böjen efter rakan
eller magrar ut o nyper.

//Uffe

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Vad är det för innerdiameter på den slangen/röret som har en ytterdiameter på 8mm. Jag har antagit 6mm i mina beräkningar, det kanske är fel?

Citera
Ulf Svensson
Älvängen
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Hej Nogge.

Bör stämma rätt bra. Väggtjockleken är troligen 0,8 mm möjligen 1 mm, så det bör vara nära nog.

//Uffe

3 besök senaste veckan (5001 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande