Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Videoredigering, Slow motioneffekter mm för banracefilmer!
1 besök senaste veckan (5014 totalt)
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Hej!

Jag tycker det är kul att leka med videoredigering (fast man har ju nästan aldrig tid...), har tidigare gjort några bankörningsfilmer där jag loggat hastighet och varvtider på bana, som jag sedan implementerat i filmen med hjälp av Sony Vegas Pro videoredigerare.
http://www.youtube.com/watch?v=vlTkJS94zP8

Men det var inte det jag tänkte prata om nu
Nej det var mer om att göra slow motioneffekter i våra bilfilmer
(lyfter ut detta från GoPro tråden då jag tycker det handlar mer om redigering än just kameran GoPro)

I ett redigeringsprogram kan man ofta sänka hastigheten på filmen och på så sätt få en slow motioneffekt, men filmen kommer hacka rätt bra eftersom man inte har så många bilder per sekund att leka med i originalfilmen. Tex så har vi 30 bilder per sekund om vi filmar med de vanliga actionkamerorna så som GoPro mfl i 1080p upplösning. Om man tar och drar ner hastigheten i filmen till en hälften = 15 bilder per sekund, då blir det inte så jätte illa, men halva hastigheten är inte nån vidare bra slow motion... Tar vi istället ner hastigheten till en tiondel, då snackar vi bättre slow motion! Problemet blir dock att vi bara kommer få 3 bilder i sekunden = HACKIGT!! Nu har GoPro mfl givit oss kamerainställningar med fler bilder per sekund, men då tyvärr ofta i lägre upplösningar, tex 1280x720p och 60 bilder per sekund, eller 848x480 med 120 b/s (GoPro Hd 2)

Med 120 b/s så kan man dra ner hastigheten till en tiondel och har ändå 12 b/s kvar, vilket i vissa fall kanske räcker till för att det inte ska kännas för hackigt.
Här har jag ett filmklipp som jag filmat i just 848x480 och 120 b/s. Jag snurrar en slipskiva på diskbänken.
Först har vi normal hastighet
Sen 0,25x alltså en fjädedel = 120/4 = 30 b/s
Sen 0,10x alltså en tiondel = 120/10 = 12 b/s
Sen 0,05x alltså en tjugondel = 120/20 = 6 b/s
Det kan funka att dra ner hastigheten till en tiondel, men sen blir det riktigt hackigt. Men då utgår vi ju från material med 120 b/s också

Det sista i filmen använder jag Twixtor plugin i Sony Vegas för att få till en mindre hackig slowmotion i 0,05x hastigheten.
Twixtor är ett program som helt enkelt skapar nya "mellanbilder" mellan de bilder som finns för att på så sätt få bort hackigheten på konstgjord väg.
Detta funkar rätt bra i de flesta fall. Men i detta fall så har jag en rätt extrem bakgrund med stora kontraster, streck mm som ställer till det för Twixtor.



Andra testfilmer:
Filmat bakåt från polarns MR2a på Falkenbergsmotorbana, drar här ner 1080p 30 b/s materal till en 5e dels hastighet, utan Twixtor hade det bara varit 6 bilder per sekund...



Filmat när jag körde sugmotor på Falkenberg förra året, också nerdraget till en 5e del. Blir inte jättebra direkt, men men..




En annan sak jag gärna vill tipsa alla om, är att senaste versionen av Sony Vegas Pro = version 11, har stöd för att använda grafikkortet till rendering och förhandsvisning under redigeringen. Tydligen skulle version 10 också ha någon slags support för detta, men det verkade i verkligheten funka "sådär" bra..
Nu i 11'an så har man dock riktig support. Enligt tester så skall det blir sjukt stora skillnader!

I Sonys egen jämförelse så kör man med en 4 kärnig Intel Core i7 960 3.2 Ghz processor, och till detta testar man bland annat spelkorten nVidia GTX 570 (kostar ca 2000kr) och Ati HD6870 (kostar ca 1400kr) Det handlar alltså inte om några värstingkort utan kort i en väldigt human prisklass.
När de testar att rendera ett klipp i 1080p 30 b/s så går det mellan mellan DUBBELT och FYRDUBBELT så snabbt jämfört med att bara använda vanliga processorn!!!
Kikar vi sen på förhandsvisningen undertiden man redigerar, så blev den 3x till 4x så snabb med dessa grafikkort

Jag har en längre tid gått och funderat på att uppgradera min dator med en 6 kärnig Intel Core i7 3930K processor (+ moderkort + minnen) för att få upp hastigheten vid videoredigering. Detta skulle kosta mig runt 6500-7000kr och ge mig ungefär drygt dubbla beräkningsprestandan jämfört med vad jag har idag.
Men istället kan jag spara många tusenlappar genom att köpa ett grafikkort och ändå få samma eller bättre renderingsprestanda thumbs up Hur bra är inte det!?

Fan nu måste jag gå och köpa grafikkort....
Det står att man ska ha

NVIDIA
Requires a CUDA-enabled GPU and driver 270.xx or later. GeForce GPUs:
GeForce GTX 4xx Series or higher (or GeForce GT 2xx Series or higher with driver 285.62 or later).
Quadro GPUs: Quadro 600 or higher (or Quadro FX 1700 or higher with driver 285.62 or later).

eller

AMD/ATI
Requires an OpenCL-enabled GPU and Catalyst driver 11.7 or later with a Radeon HD 57xx or higher GPU. If using a FirePro GPU, FirePro unified driver 8.85 or later is required.

Å jag som bara har ett HD4870 i den stationära och ett HD5650 i laptopen..... Typiskt att man skulle råka ligga precis under gränsen med laptopen också haha thumbs down


Fortsätt gärna att prata mer om redigering, tips mm är mycket välkommet!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Kanoninfo!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Hoppas det kan komma till nytta! Skitkul att göra coola filmklipp

Ingen som har tips på andra coola användbara plugin eller liknande!?


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Kan posta detta här också.

Testfilmade i en kompis bil på Kinnekulle i fredags. Ville testa att köra med den externa micen och sen testa att klippa ihop en film där kamera används både framåt och bakåt.
Har dock inte gjort några slow motioneffekter här, kände inte att det passade in på nått ställe.

Den är 16min lång och tog mig ca 7-8 timmar att redigera Själva renderingen tog sen bara 14min i 1920x1080p Mainconcept AVC MP4 format Satte upp kameran som jag brukar göra i min bil, men tänkte inte på att Fredrik (Figgz på rejsa) har bur vilket skymmer sikten en del... Men men

Har använt följande:
* GoPro HD Hero 2, inne i bilen, med en Yoga EM-8 stereomic kopplad till kamerans mic-ingång. Tyvärr verkar den slå i något ibland, för det knäpper till lite i ljudet
* GoPro HD Hero 1, riktad bakåt
* Sony A55 systemkamera, fotat och filmat med vid sidan av banan (vilket är med i filmen)
* Sony Vegas Pro 11 videoredigerare

Tyvärr har Fredrik förstört filmen för jag tänkte att det skulle bli kul att se bilar som jagar i röven, då en kamera var vänd bakåt, men han bara kör ifrån alla bilar, så det var ju inget kul

Några screenshots från filmen:










Å så filmen: (glöm inte att titta i högsta kvalite 1080p)
http://www.youtube.com/watch?v=jwC0F6WZQfg


Hade lite strul med att få till ljudet rätt. För det blev ganska lågt när jag använder den externa mikrofonen, och för att kompensera det så höjde jag ljudet under redigeringen, men det visade sig att Youtube tydligen numera höjer ljudet automatisk om det är för lågt, så resultatet blev ett för högt och sönderdistat ljud.... Fick rendera om filmen utan volymhöjning och ladda upp en gång till.. Men nu blev det rätt thumbs up



_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Uppdaterar tråden med ännu en film.

Det är Fredrik Hård som gick av med sin Clio Sport 172 på Gotland ring. Får bakvagnssläpp ut över curbsen och sen retursladd på det in i muren...

Filmmaterialet är 30 bilder per sekund vilket gör det lite svårare att få till snygg slow motion med.
Kör filmen först i 100% fart, sett framåt och bakåt, sen drar jag ner till 25% hastighet framåt och bakåt. Man hinner se en del mer. Fick tips om att inte ändra hastigheten i filmen i ett svep med Tvixtor, utan ta det i 2-3 steg. Det kan ge lite mjukare slowmotion, så det har jag testat att göra här.




Det står mer om avkörningen i Fredriks tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74038&postdays=0&postor . . . .

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Splittade ut inläggen om data overlay i Vegas till en egen tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Ok bra bra

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Men d-vlar! Full attack o då händer det?!

_________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Gick sidobagen när vänsterhjulen gick över kanten? Såg det först på slo-mo...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
Gick sidobagen när vänsterhjulen gick över kanten? Såg det först på slo-mo...



Läs hans egna utförliga beskrivning här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1147506#1147506

_________________
Magnus Thomé
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Videoredigering, Slow motioneffekter mm för banracefilmer!
1 besök senaste veckan (5014 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande