Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2637 besök totalt |
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Verkligen!!!! Men är det samma prisklass? Hmmm.... när jag tänker efter så är väl t.o.m. BMW dyrare? _________________ ![]() |
||||||
offtopic men visst är väl en Elise (av den modellen som elise har) dyrare än en M Coupe/Roadster? Kanske inte skiljer jättemycket iof. _________________ Mvh Daniel Larsson |
||||||
_________________ ![]() |
||||||
Ah ja trodde vi pratade om begagnade.... ![]() Det går väl förresten inte att köpa M roadster/coupe ny längre? (Tänkte på Z4) _________________ Mvh Daniel Larsson |
||||||
Jag valde mellan att köpa en ny, eller i princip ny, Elise eller en milt beggad Z3M Roadster. Då jag har drömt om Lotus sen ca 1984 och min största dröm de senaste 5-6 åren vait en Elise så tog jag mina känslor till fånga och köpte det minst förnuftiga.
![]() |
||||||
Ur den "vanliga" K-serie motorn (inte den som sitter i Exige), går det att ta ut ca 180 hk, dvs 100 hk/liter. Det finns bokstavligt talat 100-tals olika trimkit till Elisen. Generellt kan väl sägas att öka från 120 till 150 hk kostar ca 30 kkr. |
||||||
En ny M Coupé kostade 513 000kr för ett år sen om jag inte missminner mig. Tyvärr lär det inte komma någon variant på Z4 med tak eftersom för få köpte M Coupén. Efter trådsplittningen kan det se ut som om jag har nåt emot Elise, men så är inte fallet. Bortsett från att de inte har tak så verkar de ha precis rätt koncept! ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Vet du den ungefärliga vikten på motorn (den är väl hel-alu?) och vad är det för annan motor som sitter i Exigen? Vad sitter i 340r?
Jag funderar lite på de 150 kg som skiljer mot en Speedster, den kändes spartansk och har en hel-alu 2,2 motor. ABS-en kan inte göra hela skillnaden. För att inte bli för o-T kan jag säga att jag skulle valt en Lotus före både M-roadster och M-coupé. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Har hört uppgifter från 68 kg till 104 kg, beroende av vad man betraktar som "motor". I Exige och 340R sitter samma motor, men den kallas för VHPD motorn (Very High Power Derivative). Som ni kanske tidigare märkt är jag inte speciellt tekniskt kunnig. Däremot finns det en porrsajt om K-serie motorn där du kan lära dig allt http://members.aol.com/DVAndrews/ken |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
När jag ägde en seven ( Lotus) frågade jag Gunnar( ni vet) om skillnaden
mellan Opels 2 L motor och K-serien. Han svarade" Opelmotorn gör bilen lite framtung, en K-serie kan du ta under armen och springa iväg" Så tung är den. Ovetenskapligt men sant. janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||||||
Är det inte denna motorn Lotus borde köpt in till Elisen från början?
![]() 1999 LOTUS ELISE BY SUN INTERNATIONAL Estimated Price : $55,000 Engine Engine Code : Honda Integra Type R (B18C5) Type : Inline four, aluminum block and head Valvetrain : DOHC, four valves per cylinder, VTEC variable valve timing Displacement : 1797 cc Bore & Stroke : 81.0mm x 87.2 mm Compression Ratio : 10.6:1 Claimed horsepower : 195 hp @ 8000 rpm Claimed torque: : 130 lb-ft @ 7500 rpm Measured wheel horsepower : 192 hp @ 8000 rpm Measured wheel torque : 132 lb-ft @ 6200 rpm Redline : 8400 rpm Drivetrain Layout : Tranverse mid engine, rear-wheel drive Transmission : Five-speed manual Gear Ratios 1 : 3.230:1 2 : 2.105:1 3 : 1.458:1 4 : 1.107:1 5 : 0.848:1 Final drive : 4.400:1 Differential : Helical limited slip Exterior dimensions Curb Weight : 1,710 lbs. Weight Distribution F/R : 38/62 overall Length : 146.7 in. Wheelbase : 90.6 in. overall Width : 66.9 in. Track F/R : 56.6 in./57.4 in. Height : 45.2 in. Suspension Front : Upper and lower control arms, anti-roll bar Rear : Upper and lower control arms Brakes Front : 11.1-inch vented rotors, fixed two-piston opposing calipers Rear : 11.1-inch vented rotors, single-piston sliding calipers Wheels and Tires Wheels : Lotus Motorsport, Front: 15x7 Rear: 16x8 Tires : Yokohama A038-R, Front: 195/50-15 Rear: 225/45-16 Performance Acceleration 0-30 mph : 1.8 sec. 0-60 mph : 4.4 sec. 30-50 mph : 1.6 sec. 50-70 mph : 2.2 sec. Quarter mile time : 12.6 sec. Quarter mile speed : 110 mph Road Course Lap Time : 1:03.50 Handling Lateral grip (200 ft skidpad) : 1.02g Slalom speed (700 ft.) : 72.9 mph Braking 60-0 stopping distance : 119 _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||
HEHE Anglosaxerna snurrar nog i sina gravar:
http://www.prototyperacing.com/k20ki http://www.prototyperacing.com/ _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Lotus sa att det fanns två anledningar varför man valde K motorn. Dels var det den lättaste 4:an och dels var Rover ett engelskt företag.
Nu är det dock så att Lotus måste byta ut K motorn eftersom man ska lansera Elise i USA. K motorn klarar inte avgasreglerna. Det troligaste och det som folk pratar om mest är att Elise kommer att få Toyotas motorer. Det kan vara både 4:an som sitter i bl a Celica (192 hk) och en vässad version av 6:an som sitter i Camry. Hoppas dock att de inte sätter en 6:a i Elisen, utan spar den till Esprits efterföljare. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2637 besök totalt |