Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Elise vs M-bil (splittad tråd)
1, 2   >>
2637 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17908


Trådstartare
Elise skrev:
Själv valde jag mellan Elise och Z3M Roadster när jag skulle köpa bil. Hoppas ni håller med om att jag gjorde det rätta valet
Jag hade valt en M Coupé istället. M Roadstern känns för vek i chassiet på ojämn väg.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Elise skrev:
Får man verkligen den nya GT3an för 800 kkr? Då ter sig ju GT3 som det självklara valet, för mig i alla fall....

Men som sagt. Intressant med märkeskänslor. Själv valde jag mellan Elise och Z3M Roadster när jag skulle köpa bil. Hoppas ni håller med om att jag gjorde det rätta valet

Verkligen!!!! Men är det samma prisklass? Hmmm.... när jag tänker efter så är väl t.o.m. BMW dyrare?

_________________
Magnus Thomé
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



Magnus Thomé skrev:
Elise skrev:
Får man verkligen den nya GT3an för 800 kkr? Då ter sig ju GT3 som det självklara valet, för mig i alla fall....

Men som sagt. Intressant med märkeskänslor. Själv valde jag mellan Elise och Z3M Roadster när jag skulle köpa bil. Hoppas ni håller med om att jag gjorde det rätta valet

Verkligen!!!! Men är det samma prisklass? Hmmm.... när jag tänker efter så är väl t.o.m. BMW dyrare?


offtopic men visst är väl en Elise (av den modellen som elise har) dyrare än en M Coupe/Roadster? Kanske inte skiljer jättemycket iof.

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Elise skrev:
larsson skrev:
offtopic men visst är väl en Elise (av den modellen som elise har) dyrare än en M Coupe/Roadster? Kanske inte skiljer jättemycket iof.


En ny Elise kostar 390 000 kr i Sverige. Min är också ganska kraftigt modifierad i motorn = mer pulver än standard.

_________________
Magnus Thomé
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



Nu när tråden ändå är splittad så hur "sladdrig" är M Roadstern egentligen? Blir det bättre med hardtop?

Å hur är det med bankörning och cab som Elise och M roadstern?

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Ah! Jag trodde den låg på drygt 300.

_________________
Magnus Thomé
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



Magnus Thomé skrev:
Elise skrev:
larsson skrev:
offtopic men visst är väl en Elise (av den modellen som elise har) dyrare än en M Coupe/Roadster? Kanske inte skiljer jättemycket iof.


En ny Elise kostar 390 000 kr i Sverige. Min är också ganska kraftigt modifierad i motorn = mer pulver än standard.


Ah ja trodde vi pratade om begagnade....
Det går väl förresten inte att köpa M roadster/coupe ny längre? (Tänkte på Z4)

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



Nu när ja ändå är i gång. Va har du gjort med din Elise? Hur mycket mer effekt har du plockat ut och hur dyrt är det att trimma de? Såg ju riktigt läcker ut på bilderna du la ut iaf!

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Jag valde mellan att köpa en ny, eller i princip ny, Elise eller en milt beggad Z3M Roadster. Då jag har drömt om Lotus sen ca 1984 och min största dröm de senaste 5-6 åren vait en Elise så tog jag mina känslor till fånga och köpte det minst förnuftiga.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

larsson skrev:
Nu när ja ändå är i gång. Va har du gjort med din Elise? Hur mycket mer effekt har du plockat ut och hur dyrt är det att trimma de? Såg ju riktigt läcker ut på bilderna du la ut iaf!


Ur den "vanliga" K-serie motorn (inte den som sitter i Exige), går det att ta ut ca 180 hk, dvs 100 hk/liter.

Det finns bokstavligt talat 100-tals olika trimkit till Elisen. Generellt kan väl sägas att öka från 120 till 150 hk kostar ca 30 kkr.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Elise skrev:
.....så tog jag mina känslor till fånga och köpte det minst förnuftiga.

Det är därför du passar in så bra här med oss andra tokskallar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17908


Trådstartare
larsson skrev:
Nu när tråden ändå är splittad så hur "sladdrig" är M Roadstern egentligen? Blir det bättre med hardtop?

Å hur är det med bankörning och cab som Elise och M roadstern?
När jag provade M Roadstern på krokig ojämn väg så kändes chassiet väldigt vekt. Det bröt och knarrade i hela bilen. En hardtop lär väl knappast göra mer än skyla mot omvärlden.

En ny M Coupé kostade 513 000kr för ett år sen om jag inte missminner mig. Tyvärr lär det inte komma någon variant på Z4 med tak eftersom för få köpte M Coupén.


Efter trådsplittningen kan det se ut som om jag har nåt emot Elise, men så är inte fallet. Bortsett från att de inte har tak så verkar de ha precis rätt koncept! thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Jag har tycker framför allt att man inte sitter bra i Z3an. Man sitter alldeles för högt och ratten känns som en lastbilsratt. Styrningen är inte bra, bromsar och motor är däremot utmärkta.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Vet du den ungefärliga vikten på motorn (den är väl hel-alu?) och vad är det för annan motor som sitter i Exigen? Vad sitter i 340r?

Jag funderar lite på de 150 kg som skiljer mot en Speedster, den kändes spartansk och har en hel-alu 2,2 motor. ABS-en kan inte göra hela skillnaden.

För att inte bli för o-T kan jag säga att jag skulle valt en Lotus före både M-roadster och M-coupé.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Förresten tror jag att det var Tiff Needell som sa "man sitter på stolen, och inte i den".
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Micke Holmström skrev:
Vet du den ungefärliga vikten på motorn (den är väl hel-alu?) och vad är det för annan motor som sitter i Exigen? Vad sitter i 340r?


Har hört uppgifter från 68 kg till 104 kg, beroende av vad man betraktar som "motor". I Exige och 340R sitter samma motor, men den kallas för VHPD motorn (Very High Power Derivative). Som ni kanske tidigare märkt är jag inte speciellt tekniskt kunnig. Däremot finns det en porrsajt om K-serie motorn där du kan lära dig allt http://members.aol.com/DVAndrews/kengine.htm
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17908


Trådstartare
Elise skrev:
Förresten tror jag att det var Tiff Needell som sa "man sitter på stolen, och inte i den".
Han utnämnde M Coupén till "Driver's car of the year" när den kom.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



När jag ägde en seven ( Lotus) frågade jag Gunnar( ni vet) om skillnaden
mellan Opels 2 L motor och K-serien. Han svarade" Opelmotorn gör bilen
lite framtung, en K-serie kan du ta under armen och springa iväg"
Så tung är den. Ovetenskapligt men sant.

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Är det inte denna motorn Lotus borde köpt in till Elisen från början?


1999 LOTUS ELISE BY SUN INTERNATIONAL
Estimated Price : $55,000

Engine
Engine Code : Honda Integra Type R (B18C5)
Type : Inline four, aluminum block and head
Valvetrain : DOHC, four valves per cylinder, VTEC variable valve timing
Displacement : 1797 cc
Bore & Stroke : 81.0mm x 87.2 mm
Compression Ratio : 10.6:1
Claimed horsepower : 195 hp @ 8000 rpm
Claimed torque: : 130 lb-ft @ 7500 rpm
Measured wheel horsepower : 192 hp @ 8000 rpm
Measured wheel torque : 132 lb-ft @ 6200 rpm
Redline : 8400 rpm

Drivetrain
Layout : Tranverse mid engine, rear-wheel drive
Transmission : Five-speed manual
Gear Ratios
1 : 3.230:1
2 : 2.105:1
3 : 1.458:1
4 : 1.107:1
5 : 0.848:1
Final drive : 4.400:1
Differential : Helical limited slip

Exterior dimensions
Curb Weight : 1,710 lbs.
Weight Distribution F/R : 38/62
overall Length : 146.7 in.
Wheelbase : 90.6 in.
overall Width : 66.9 in.
Track F/R : 56.6 in./57.4 in.
Height : 45.2 in.

Suspension
Front : Upper and lower control arms, anti-roll bar
Rear : Upper and lower control arms

Brakes
Front : 11.1-inch vented rotors, fixed two-piston opposing calipers
Rear : 11.1-inch vented rotors, single-piston sliding calipers

Wheels and Tires
Wheels : Lotus Motorsport, Front: 15x7 Rear: 16x8
Tires : Yokohama A038-R, Front: 195/50-15 Rear: 225/45-16

Performance
Acceleration
0-30 mph : 1.8 sec.
0-60 mph : 4.4 sec.
30-50 mph : 1.6 sec.
50-70 mph : 2.2 sec.
Quarter mile time : 12.6 sec.
Quarter mile speed : 110 mph Road Course Lap Time : 1:03.50

Handling
Lateral grip (200 ft skidpad) : 1.02g
Slalom speed (700 ft.) : 72.9 mph

Braking
60-0 stopping distance : 119

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759



HEHE Anglosaxerna snurrar nog i sina gravar:



http://www.prototyperacing.com/k20kit.htm
http://www.prototyperacing.com/

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Lotus sa att det fanns två anledningar varför man valde K motorn. Dels var det den lättaste 4:an och dels var Rover ett engelskt företag.

Nu är det dock så att Lotus måste byta ut K motorn eftersom man ska lansera Elise i USA. K motorn klarar inte avgasreglerna. Det troligaste och det som folk pratar om mest är att Elise kommer att få Toyotas motorer. Det kan vara både 4:an som sitter i bl a Celica (192 hk) och en vässad version av 6:an som sitter i Camry. Hoppas dock att de inte sätter en 6:a i Elisen, utan spar den till Esprits efterföljare.
Citera
Allmänt banåkaforum
Elise vs M-bil (splittad tråd)
1, 2   >>
2637 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande