| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Slicks på en gatbil?
|
2102 besök totalt |
|
Slicks på en gatbil?
Kanske en jättedum fråga men tänkte ändå om det är "OK" att köra med slicks på en gatbil i gatbilsklassen på en bmwsc träff? Tänkte iomed att de inte är gatlegala och att vissa r-däck är det?
Hoppas nån förstod min fråga som var dåligt formulerad?
_________________ Erik Arrhenius 0737266822 |
||
|
Re: Slicks på en gatbil?
Nej det är inte ok. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Min gamla schletna cerebrala sökmotor antyder även något om infästningar till länkarmar på vissa modeller som måste förstärkas om det ska hålla för att köra med slicks...
Det är minst lika stor skillnad mellan slicks och R-däck som mellan R-däck och gatdäck, så det blir lite andra krafter. (Och hastigheter; därav att det ofta blir olika klasser.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
SKIT!
Då får jag alltså få svartflagg om jag försöker åka ut med slicksen på en vanlig bandag alltså med en gatbil på en bmwsc träff? Nån som kan styrka med någon regelbok? Vill ju inte vara dryg bara påläst
Var bara för några timmar sen ute i herrejösses och handlade mig en uppsättning
_________________ Erik Arrhenius 0737266822 |
||
|
Gatbilspass = gatlegal bil = den ska vara sån att den klarar en vanlig SBP-besiktning eller flygande besiktning.
Det finns andra arrangörer som tillåter slicks (och även obesiktigade räserbilar) men merparten kräver en gatlegal bil. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||
|
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Slicks på en gatbil?
|
2102 besök totalt |