Allmänt banåkaforum
Varför ingen Shortcarserie i Sverige?
7026 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35076

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ser ju skoj ut, låter UNDERBART. Från race på Våler i helgen i Norge, Gaute Ören kör bilen vi åker med i:



_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35076

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är det lättmekat?
Är reservdelar både för drivlina och bilen vettigt prissatta?
Vad kostar en bil?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Per Hansson
LIDINGÖ
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7243



En snutt från när de gästade Kinnekulle 2009: http://www.youtube.com/watch?v=-pTNfjIupEM

_________________
Per Hansson

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Lind4hl
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1895



Dessa måste vara oerhört svårkörda?

Hjulbas som en lådbil

_________________
Alexander lindahl
Banbilslös! Tidigare:
Audi Rs2 -94
Volvo 855 436Whp
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Gaute58
Oslo
Här sen Maj 2012
Inlägg: 4



Hei fra Norge og Shortcar.

Om det er noe vi kan svare på om Shortcar så er det bare å stille sporsmål.

Lind4hl:
De er mye enklere å kjore enn en skulle tro. Selv med kort hjulbase og stiv bakaksel(!) er det lettkjort helt opp til de siste ti-delene... da blir det utfordrende. Men slik er det jo i alle klasser.

Magnus:
Ja, den er lettmekad. Når du lofter av karosseriet er alt tilgjengelig.
Et byggesett koster NOK 115'. Ferdigbygd, raceready bil ca. 180'.
Brukte biler: 100'-180'.
Driftskostnader: Lave. Vi har et svært strengt reglement, alle viktige deler er like på alle biler. Dekk er normalt det som koster mest. Et sett med dekk ca. NOK 10'. Du bruker ett til to sett pr.år med en del kjoring. Reservedeler; se www.shortcar.no/shop. F.eks. stotdemper NOK 1990,-

Motor er en standard motorsykkelmotor. Ingen trimming utover PowerCommander e.l.

Vi har fått reglementet vårt godkjent av SBF i år. Og vil arbeide for at reglementene i ulike land blir helt like slik at vi kan race hverandre på like vilkår.

PS! Shortcar kjorer på ALLE baner. Racing, Rallcross og Bakkelop.

_________________
Gaute Oren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Per Hansson
LIDINGÖ
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7243



Gaute58 skrev:
.....

Lind4hl:
De er mye enklere å kjore enn en skulle tro. Selv med kort hjulbase og stiv bakaksel(!) er det lettkjort helt opp til de siste ti-delene... da blir det utfordrende. Men slik er det jo i alle klasser.

....
Kan intyga att de såg ut att bete sig överraskande lugnt på gränsen på Kinnekulle, jag hade också förväntat mig ett mer nervöst beteende.

Jag undrar över likheter med EAS, en klass där det byggdes några bilar, men som aldrig riktigt kom igång, vad jag vet. Se: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32039

_________________
Per Hansson

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35076

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gaute58 skrev:
Shortcar kjorer på ALLE baner. Racing, Rallcross og Bakkelop.

Wow, den där lille på rallycrossbana eller backtävling. Shit va kul det låter thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 810



Magnus Thomé skrev:
Gaute58 skrev:
Shortcar kjorer på ALLE baner. Racing, Rallcross og Bakkelop.

Wow, den där lille på rallycrossbana eller backtävling. Shit va kul det låter thumbs up


Bör väl vara som en crosskart ungefär. Det va skithäftigt när jag testade en 125cc iaf...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 697



Hur lång är en sån där?

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Lind4hl
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1895



The length of the car is maximum 255 cm, and it is maximum 152 cm wide.

Wikipedia svar, så ta det med en nypa salt

_________________
Alexander lindahl
Banbilslös! Tidigare:
Audi Rs2 -94
Volvo 855 436Whp
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35076

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Gaute58
Oslo
Här sen Maj 2012
Inlägg: 4



Hei.
Storrelsen stemmer. 255cm lengde og 152cm maks bredde.
Vekt; 2,3xHK + 80 KG for sjåfor.
F.eks. 2,3x200HK+80= 540Kilo når du veies etter et lop.
Vi veier bilen med sjåfor slik at det ikke spiller noen rolle om du veier 60 eller 100 kilo. Bilens totalvekt skal være lik uansett. Bilene bygges til rundt 370-400 kilo. Dermed er det normalt med 20-50 kilo bly i hver bil; alt etter HK og egen tyngde.

Her kan dere se et opptak fra tidligere hvor vi kjorer Racing, Rallycross og Bakkelop på tre uker.
Spennende og utfordrende.



_________________
Gaute Oren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35076

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det bästa i videon kom precis i slutet

Här: http://www.youtube.com/watch?v=39whILpy0xY&t=11m47s

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1082



Vad är det för bakvagnsupphängning? hittar inga bilder på det.

_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Gaute58
Oslo
Här sen Maj 2012
Inlägg: 4



Johan Lekås skrev:
Vad är det för bakvagnsupphängning? hittar inga bilder på det.


Hei Johan.
Vi kjorer en stiv bakaksel som sitter i en svingarm montert på chassis.
På denne måten kan vi bruke kjede og drev som på motorsykkelen og vi holder kostnaden lav.
Du kan se bakstillingen på dette bildet: http://shortcar.com/new/wp-content/uploads/side1.jpg
Den går på skrått oppover fra bakdekket og er montert i chassis med en uniball på begge sider.

Håper det var svar på sporsmålet.

_________________
Gaute Oren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1082



Gaute58 skrev:
Johan Lekås skrev:
Vad är det för bakvagnsupphängning? hittar inga bilder på det.


Hei Johan.
Vi kjorer en stiv bakaksel som sitter i en svingarm montert på chassis.
På denne måten kan vi bruke kjede og drev som på motorsykkelen og vi holder kostnaden lav.
Du kan se bakstillingen på dette bildet: http://shortcar.com/new/wp-content/uploads/side1.jpg
Den går på skrått oppover fra bakdekket og er montert i chassis med en uniball på begge sider.

Håper det var svar på sporsmålet.

Nja, nästan :-)
Det är alltså ingen differential utan en lång axel mellan bakhjulen. Om jag förstår det rätt kan varje svingaxel röra sig upp/ner, men även i sidled? Sitter det panhard-stag eller dylikt som håller i sidled?

(EASen som nämns i tråden hade ju en svingaxel bak som var helt krängstyv, dvs bakhjulen kunde inte röra sig individuellt upp/ner, vilket i princip ger konstant överstyrning. EDIT: Nja riktigt så enkelt är det inte vid närmare eftertanke, men bilen blir mer som en gokart)

_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Gaute58
Oslo
Här sen Maj 2012
Inlägg: 4



Johan Lekås skrev:
Gaute58 skrev:
Johan Lekås skrev:
Vad är det för bakvagnsupphängning? hittar inga bilder på det.


Hei Johan.
Vi kjorer en stiv bakaksel som sitter i en svingarm montert på chassis.
På denne måten kan vi bruke kjede og drev som på motorsykkelen og vi holder kostnaden lav.
Du kan se bakstillingen på dette bildet: http://shortcar.com/new/wp-content/uploads/side1.jpg
Den går på skrått oppover fra bakdekket og er montert i chassis med en uniball på begge sider.

Håper det var svar på sporsmålet.

Nja, nästan :-)
Det är alltså ingen differential utan en lång axel mellan bakhjulen. Om jag förstår det rätt kan varje svingaxel röra sig upp/ner, men även i sidled? Sitter det panhard-stag eller dylikt som håller i sidled?

(EASen som nämns i tråden hade ju en svingaxel bak som var helt krängstyv, dvs bakhjulen kunde inte röra sig individuellt upp/ner, vilket i princip ger konstant överstyrning. EDIT: Nja riktigt så enkelt är det inte vid närmare eftertanke, men bilen blir mer som en gokart)



Du har rett; ingen differential; lång fast axel mellan bakhjulen.
Bakhjulen kan heller ikke rore seg individuelt opp/ned, utover en viss torsjon i bakstillingen.
Dette skyldes kjededriften; den vil ikke like horisontale vinkelenringer.
Du bestemmer overstyring/understyring i justering av framvognen.

_________________
Gaute Oren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför ingen Shortcarserie i Sverige?
7026 besök totalt