Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7181 besök totalt |
Ser ju skoj ut, låter UNDERBART. Från race på Våler i helgen i Norge, Gaute Ören kör bilen vi åker med i:
_________________ ![]() |
||||||
En snutt från när de gästade Kinnekulle 2009: http://www.youtube.com/watch?v=-pTNf
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Hei fra Norge og Shortcar.
Om det er noe vi kan svare på om Shortcar så er det bare å stille sporsmål. Lind4hl: De er mye enklere å kjore enn en skulle tro. Selv med kort hjulbase og stiv bakaksel(!) er det lettkjort helt opp til de siste ti-delene... da blir det utfordrende. Men slik er det jo i alle klasser. Magnus: Ja, den er lettmekad. Når du lofter av karosseriet er alt tilgjengelig. Et byggesett koster NOK 115'. Ferdigbygd, raceready bil ca. 180'. Brukte biler: 100'-180'. Driftskostnader: Lave. Vi har et svært strengt reglement, alle viktige deler er like på alle biler. Dekk er normalt det som koster mest. Et sett med dekk ca. NOK 10'. Du bruker ett til to sett pr.år med en del kjoring. Reservedeler; se www.shortcar.no/shop. F.eks. stotdemper NOK 1990,- Motor er en standard motorsykkelmotor. Ingen trimming utover PowerCommander e.l. Vi har fått reglementet vårt godkjent av SBF i år. Og vil arbeide for at reglementene i ulike land blir helt like slik at vi kan race hverandre på like vilkår. PS! Shortcar kjorer på ALLE baner. Racing, Rallcross og Bakkelop. _________________ Gaute Oren |
||||||
Jag undrar över likheter med EAS, en klass där det byggdes några bilar, men som aldrig riktigt kom igång, vad jag vet. Se: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Bör väl vara som en crosskart ungefär. Det va skithäftigt när jag testade en 125cc iaf... ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
_________________ ![]() |
||||||
Hei.
Storrelsen stemmer. 255cm lengde og 152cm maks bredde. Vekt; 2,3xHK + 80 KG for sjåfor. F.eks. 2,3x200HK+80= 540Kilo når du veies etter et lop. Vi veier bilen med sjåfor slik at det ikke spiller noen rolle om du veier 60 eller 100 kilo. Bilens totalvekt skal være lik uansett. Bilene bygges til rundt 370-400 kilo. Dermed er det normalt med 20-50 kilo bly i hver bil; alt etter HK og egen tyngde. Her kan dere se et opptak fra tidligere hvor vi kjorer Racing, Rallycross og Bakkelop på tre uker. Spennende og utfordrende. _________________ Gaute Oren |
||||||
_________________ ![]() |
||||||
Hei Johan. Vi kjorer en stiv bakaksel som sitter i en svingarm montert på chassis. På denne måten kan vi bruke kjede og drev som på motorsykkelen og vi holder kostnaden lav. Du kan se bakstillingen på dette bildet: http://shortcar.com/new/wp-content/u Den går på skrått oppover fra bakdekket og er montert i chassis med en uniball på begge sider. Håper det var svar på sporsmålet. _________________ Gaute Oren |
||||||
Nja, nästan :-) Det är alltså ingen differential utan en lång axel mellan bakhjulen. Om jag förstår det rätt kan varje svingaxel röra sig upp/ner, men även i sidled? Sitter det panhard-stag eller dylikt som håller i sidled? (EASen som nämns i tråden hade ju en svingaxel bak som var helt krängstyv, dvs bakhjulen kunde inte röra sig individuellt upp/ner, vilket i princip ger konstant överstyrning. EDIT: Nja riktigt så enkelt är det inte vid närmare eftertanke, men bilen blir mer som en gokart) _________________ Johan Lekås |
||||||
Du har rett; ingen differential; lång fast axel mellan bakhjulen. Bakhjulen kan heller ikke rore seg individuelt opp/ned, utover en viss torsjon i bakstillingen. Dette skyldes kjededriften; den vil ikke like horisontale vinkelenringer. Du bestemmer overstyring/understyring i justering av framvognen. _________________ Gaute Oren |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7181 besök totalt |