Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4605 besök totalt |
928 GT med kompressor snart. Behöver hjälp!
!!!!OBS!!! Tack för alla som hört av sig, problemet med mekplats är löst! ![]() ----------------------------- Hej! Jag har planer för att installera en kompressor i 928:an och killen som tillverkar alla delarna till just 928 installationen kommer förmodligen över från USA och installerar det till mig under påsken om allt går enligt planerna. Problemet för mig är jag inte har någon egen verkstad att göra jobbet i så jag behöver få tag på en verkstadsägare eller någon som har ett rymligt garage att hyra ut en plats i under 3 dagar. Är det någon här som kan hjälpa mig med detta? Maila i så fall till anders@ixiviv.com - tack på förhand! MVH Anders _________________ Anders Hansson |
||||||||
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men nyfiken som jag är så vill jag istället veta mer om detta. 928:or ligger mig varmt om hjärtat!
Jag har inte min kvar men det finns fortfarande 928:or i vänkretsen. Kompisen med en Zirkelbach DP 928 bytte till en lite trimmad GTS-maskin, från -94, i somras men han pratar redan om kompressor eller turbo-konventering. Jag känner till att Calloway, som kanske mest är känd för moddar på Corvetten, har gjort 4 komressormatade 928 och några dubbelturbo-konverteringar. Vad är det för skruv du ska ha i din? _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||
Det är en Lysholms/Whipple installation som jag förmodligen kommer att göra och det lutar åt ett kit fån en kille som har användarnamnet "GORideSno" på Rennlist.com där jag är ganska aktiv.
Andy (som han heter) gör egna insug och grejer och effekten på en S4 med det låga trycket 8 psi är cirka 420-430 hästar på hjulen. Det systemet jag är mest inne på är något värre och 11-12 psi bör inte vara omöjligt på min GT, andra som kör med den konfigurationen ha över 500-530 hästar på hjulen. Han har över 2000 timmar i utveckling nedlagt än så länge och det verkar inte skada motorerna, ingen har ännu lyckats rasa sina motorer. Däremot har det gått åt en och annan toppackning på bilar som laddat för mycket, en del kopplingar har också gett upp i förtid men enligt ägarna har det berott på en ganska vild körstil. För de som gillar strippensiffror så gör en original automatväxlad S4 kvartsmilen på ca 14,7 medan man med lågboostkittet kör på låga 12:or eller höga 11:or. Grepp är en bristvara och enligt en av grabbarna jag snackat med är det helt omöjligt att ge full gas i ettan och tvåans växel utan lokal dimma trots 295 mm breda sulor. ![]() Det är ingen som installerat de här grejerna på en GT ännu och det skall bli intressant och se vad som händer med den lägre utväxlingen och vassare kammarna - det bör bli ett monster. Vete fan hur det skall gå med besiktningen dock... Här är bilden på hans kit installerat på en S4: ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||||
På bilden så ser det ut som om allt får plats under originalhuven. Gör den det? Polarn vill inte ha något fult scoop / bula i huven... Det passar inte in på hans bil ( http://www.stockholm.bostream.se/ben
_________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||
behöver du/ni verktyg också eller är det bara en plats under ett tak som ni behöver?
Kommer han vara i sverige bara för att göra din installation och åka hem med det samma? Är bilen flyttbar om garageplatsen skulle behöva användas för något annat ett par timmar? jag har ju garaget där jag håller till, men det är inte jag som äger det och därmed inte jag härskar över det ![]() men annars har jag ett par kompisar som också har garage här i trakterna, så jag ska se vad jag kan göra... ge mig ett par dagar EDIT: om du bara behöver tak över huvudet och kan acceptera att det inte är glitter o glamour, kan vi nog ordna nåt... Om jag får en åktur sen dvs! ![]() |
||||||||
Jepp, allt får plats under huven. Det andra kittet som jag kikat på är Tim Murphys kit som har kompressorn monterad framför motorn och är mer komplett. Snygg DP förresten, svårt att inte gilla dem. Vad är det för årsmodell, det är dåligt med kompressorlösningar på de tidiga bilarna och jag skulle gissa på att hans är en 82-85 kanske? Jag vet att Andy håller på att pröva ut ett system för de äldre modellerna också. Det finns en annan snubbe på rennlists 928-forum som erbjuder dubbelturbomatning på de äldre modellerna, John. Han har ett Callaway-kit på sin 928 som han förbättrat och kopierat, en av fördelen med det är att det är nästan omöjligt att se modifieringarna då det är så väldans trångt (besiktningsvänligt). _________________ Anders Hansson |
||||||||
Vi behöver en mekplats med verktyg, typ. Inga direkta specialgrejer som inte finns i en vanlig bilverkstad behövs. Han planerar att åka lite snowboard någonstans i Europa innan han drar hem igen. ![]()
Jo, den skall nog gå att flytta men det är ganska tungt att knuffa runt en 928 utan V8:ans hjälp. ![]()
Kanon, hade varit fint om jag kunde få tag på någonting i södra Skåne, bor själv i Malmö.
Hehe.. Det skall nog inte vara några problem att få en åktur. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||||
Lite halv-OT kanske, men hur bra funkar en kompressormatad 928 på bana jämfört med motsvarande turbokonverterad 928?
Jag jobbar åt SRM(Svenska RotorMaskiner) och indirekt åt Lysholm, som sitter längre ned i korridoren, så det vore skoj att veta hur bra kompressor funkar vid bankörning relativt turbo. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Jag vet att det finns en kille som kör en 6-liters kompressormatad 928 på bana, vet dock ingen som kör med turbomatning och bana tyvärr. Turbokonvertering anses av de flesta som ett sämre alternativ än kompressor då det är nära nog omöjligt att få till bra rördagning till turbon in det trånga motorutrymmet. Anders, har du några bra kontakter för att få loss en kompressor från dem? Helst en 2300AX men det skulle funka med någon annan också med lite modifikationer. Som det ser ut nu skulle det vara billigare för mig att köpa en Whipple i USA och få den skickad hit. Kanske kan du under en fikarast höra med någon på Lysholms om de har en begagnad eller på annat sätt billigare kompressor att sälja? _________________ Anders Hansson |
||||||||
onekligen ett intressant bygge, synd bara att det verkar så trångt i motorrummet då luften skulle behöva kylas ned lite vid 11-12psi.
![]() Förövrigt borde kompressorn fungera bra vid bankörning då det 'alltid händer saker' när gas ges, så att säga. _________________ David Lindblom |
||||||||
Det sitter en intercooler under kompressorn i V-et, det är även ett egendesignat insug. ![]()
Jag har främst tänkt att köra med bilen på mina favoritvägar, ev. kommer jag att höja utväxlingen för att få den att gå riktigt fort. Som det är nu varvar den ut vid 290 km/h. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Anders: Visst kan jag fråga, men har inte så stora förhoppningar, men man vet aldrig.
David: Åker du också omkring med kompressor? Jag håller med om att skruvkompressor borde passa bra för bankörning, speciellt om man inte har en snabbväxlingsbar och tätstegad låda, då man har väldigt bred vridmomentskurva och ingen turbolag, samt en massa hk till relativt låg vikt. Det verkar dock inte så vanligt som turbo för bankörning, så jag undrade om någon hade praktisk erfarenhet av båda. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Kanon Anders, hoppas du kan hjälpa mig med. ![]()
Jag kommer nog att prova på att ta ut 928:an på bana, även om det väger sisådär ett halvt ton för mycket. ![]() Jag har ordnat ett ställe för installationen förresten, allt verkar lösa sig bra än så länge. Skall bara få sålt 944:an så att finanserna går ihop. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||||
Å fanken, där kan man snacka om kompakt system! ![]() Antar att det är en liten vattenkyld rackare? Du har inga siffor på hur effektiv den är, är mest nyfiken. ![]()
Japp, kör Lysholmare jag också. :attention Har dock ingen erfarenhet från bankörning att dela med mig av. Och det att det säkert går ~50 turbobilar på en kompressorbil, gör nog att det inte bara är i bankörning dem är ovanliga... _________________ David Lindblom |
||||||||
Bilen är från -82 men -86 så togs den in på "fabrik" och byggdes om. När kompisen kom över den så hade den stått i ett garage de senaste 10 åren... Förra sommaren så åkte en GTS-maskin från en -94:a i tillsammans med bromsarna från samma bil. Växellådan fick dock sitta kvar då GTSen hade automat. En del "problem" i samband med bytet var väntade men elektroniken skillde sig betydligt mer än förväntat. _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||
Jo, den e ball! Det är långt mer gjort på den än vad man skulle kunna tro av bilderna att döma. Nu ska den börja lättas mer, i första hand på inredningssidan.
Han har fått din mailadress! I och med att kompressorn tycks få plats utan ingrepp i huven så blev det högintressant... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||
Jag har ett garage i nv skåne.. Står en halvt sönderplockad mr2 i det.. Men den går att putta ut.. Verktyg har jag bara det vanligaste..
|
||||||||
Den bilen får mig att salivera! Tänk vilket drag det hade blivit med uppemot 500 hästar på hjulen! ![]() Jag kunde inte låta bli att posta bilderna på Rennlist, fy fasiken vilken fräck bil... Men är inte de där hjulen lite mycket *Bling*? ![]() Här är tråden på Rennlist.com: http://forums.rennlist.com/rennforums/showthread.php?s=&threadid=117558 _________________ Anders Hansson |
||||||||
Jo, det är dom väl ![]() Fäljarna var annars ett stort problem. Det är som bekant inte helt lätt att hitta fäljar till 928:or vad gäller bultmönster och et-värden. Inte blir det lättare när man ska ha lite bredd på dom heller... Dom gamla 16"-fäljarna som satt på var "lite för mycket" 70 & 80-talsstuk över (all breddning utåt) och dessutom var det nästan omöjligt att hitta bakdäck till dom. Dom nya oken "trivs" dessutom bättre i dessa 18":are. _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4605 besök totalt |