Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3, ... 218, 219, 220   >>
427 besök idag (1111938 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
964c2 skrev:
Mycket härlig bil med rätt stuk

Suget efter en jänkebil blev klart större

Vi får träffas och snacka lite snart!

/Björn


ja vi ses ju i sommar när jag kör åttor kring din bil!


eller inte...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Ang motorn.... så kommer här lite info om min nuvarande:

400 cui Pontiac V8 (6,5L)
toppar: lite portade, gjutnummer #62 med 2,11" och 1,77" ventiler
kompet ligger kring 11,5:1
Kammen är en Crane Cam kopia av pontiacs Ram Air IV kam (har inte siffrorna i huvet, men den räknas som 'halvvass' )

effekt - mellan tummen o pekfingret 380 - 420 hästar vid 5700 rpm
Vrid - mellan tummen o pekfingret 640 Nm - vid 2900 rpm

accelerationen på trean är ung som i farsans 170 hästars volvo på ettan...
bilen känns fortfarande frisk på sexan...

hästkraftsantalet tycker jag räcker har stora problem att få ner greppet i marken vid start, har man dessutom lite tung fot tenderar det att spinna på tvåan och det är inte förrens i mitten på trean som man verkligen kan stampa på... kan ju ha o göra lite med den höga utväxlingen jag har också.

teoretisk topphastighet - 309 km/h vid 6000 rpm på sexan... notera att den är högst teoretisk!

andra roliga fakta är att om man står 1 m bakom avgasröret känner man fortfarande avgaspulserna slå mot byxbenet...

och som någon sa... ljudet är.... beroendeframkallande!

har i dagens läge inte insprutningen ditsatt utan spisen kontrolleras av en quadrajetförgasare...
Har inte bestämt mig än om sprutet hamnar på denna motorn... eller på en kommande motor!

snittförbrukning med fugge vid landsvägskörning är 'inte mer' än 1,7 L/milen... vid gaspådrag hör man nästan hur det gurglar i tanken
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Anders Jeppsson skrev:
Ang motorn.... så kommer här lite info om min nuvarande:

400 cui Pontiac V8 (6,5L)
toppar: lite portade, gjutnummer #62 med 2,11" och 1,77" ventiler
kompet ligger kring 11,5:1
Kammen är en Crane Cam kopia av pontiacs Ram Air IV kam (har inte siffrorna i huvet, men den räknas som 'halvvass' )

effekt - mellan tummen o pekfingret 380 - 420 hästar vid 5700 rpm
Vrid - mellan tummen o pekfingret 640 Nm - vid 2900 rpm

accelerationen på trean är ung som i farsans 170 hästars volvo på ettan...
bilen känns fortfarande frisk på sexan...

hästkraftsantalet tycker jag räcker har stora problem att få ner greppet i marken vid rödljuset, har man lite tung fot tenderar det att spinna på tvåan och det är inte förrens i mitten på trean som man verkligen kan stampa på... kan ju ha o göra lite med den höga utväxlingen jag har också.

teoretisk topphastighet - 309 km/h vid 6000 rpm på sexan... notera att den är högst teoretisk!

andra roliga fakta är att om man står 1 m bakom avgasröret känner man fortfarande avgaspulserna slå mot byxbenet...

och som någon sa... ljudet är.... beroendeframkallande!

har i dagens läge inte insprutningen ditsatt utan spisen kontrolleras av en quadrajetförgasare...
Har inte bestämt mig än om sprutet hamnar på denna motorn... eller på en kommande motor!

snittförbrukning med fugge vid landsvägskörning är 'inte mer' än 1,7 L/milen... vid gaspådrag hör man hur det gurglar i tanken


Mumma
Hoppas vi träffas vid tillfälle så jag får chansen att stå bakom utblåset, hehe låter mycket trevligt!!!
Förbrukningen var förstås oxå nåt i hästväg och kanske inte lika roligt

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



"andra roliga fakta är att om man står 1 m bakom avgasröret känner man fortfarande avgaspulserna slå mot byxbenet... "

Det är samma sak på min lilla 1.6 liters startmotor som sitter i Sciroccon...
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



SciroccOMats skrev:
"andra roliga fakta är att om man står 1 m bakom avgasröret känner man fortfarande avgaspulserna slå mot byxbenet... "

Det är samma sak på min lilla 1.6 liters startmotor som sitter i Sciroccon...


Anders har ju disskuterat möjligheten med en tysk motor.. kan han redan genomfört planerna?

Passar på att lägga en thumbs up till bygget

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Anders Jeppsson skrev:
jag monterade 330 mm bromsarna fram... då fick jag inte över 15"fälgarna... 16" funkade inte heller... 17" är det några millimeter frigång... Och det görs bara suvdäck i högprofil o de e inte high performance



Beror på fälgen kan man säga...från rätt säker källa kan jag lova att 330mm går fint i en 16" fälg om det är rätt sort...

_________________
Karl Brag
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
japp!

samt att corvetteoken bygger rätt mycket på radien från centrum också

letar faktiskt efter 16" som bromsarna ryms i... att ha en extra uppsättning däck på
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
vart ett tag sedan, har lite mycket att göra i plugget... men nästa vecka är det påsk, och då är det lugnt ett tag...

börjar få kalla fötter nu eftersom jag väntar på framfjädrar från staterna... men de har inte kommit än... Och det verkar inte finnas någon som vet var de finns heller...

Inga framfjädrar, ingen besiktning

Nåja, undertiden kan man pilla med lite andra saker...
har i dagens läge inte mycket till dörrsidor och mittkonsoll (jag vet, det ska man inte ha i en banåkabil heller... men detta är som sagt en kompromissbil )

Det är otroligt svårt att få bra bild på det här, men här är en testbit i alla fall...
det blir instrumentpanel, del av mittkonsoll, lucka för att täcka stereohålet samt dörrsidor i det svarta guldet...

Citera
a_a86
Skurup
Här sen Feb 2004
Inlägg: 15



Mycket fin bil även om jag inte gillar modellen... Jag tycker bättre om 67-68 och 70-73...

_________________
//Anders Andersson

http://www.kip-racing.tk
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Bilporr!!!

Underkläder till din bil

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
well... idag började arbetet på riktigt...

Har tre veckors ledigt från allt vad plugg heter nu och målet är att bli klar med allt 'småpill'
väntar just nu på framfjädrar som jag måste ha till besiktningen och då kan man slå ihjäl tiden med att justera passform på fronten...

Så här ser bilen ut just nu... Sjukt ful måste jag erkänna - groteskt underbett!

Ska försöka hålla er uppdaterade ang. hur det går..

Någon som har en webkamera liggandes så kan ni se det i realtid!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
well...

frontmecket låg nere idag.. har fixat passformen så att kofångaren numera ligger an mot resten av karossen.. mycket snyggare så än 5-10 mm glapp!
frontstycket var lite för mycket material på i ena änden... så det kommer att göras om när det blir lite varmare i garaget...

Gick lös på inredningen istället...
Eftersom gaspedalen sitter så långt från bromspedalen, funderar jag på att ha ett gasreglage på växelspaken...

vad tror ni?

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Anders Jeppsson skrev:
Eftersom gaspedalen sitter så långt från bromspedalen, funderar jag på att ha ett gasreglage på växelspaken...

vad tror ni?


Du menar koppling va?

Edit: Tjolahopp tjolahej vad morgontrött jag var där ja...

I https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9173 fanns det ju lite mer att läsa...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
uppdaterat igen... denna gången lite vettigare saker som gjorts


Detta kliptes till av 1mm aluminium


en vy till... här har fäststaget (3mm alu) samt luftintagen för bromsarna tillkommit...


Detaljstudie av det flödesutformade intaget Försökte först göra en tratt av alun... men klockan gick och gick... så det fick bli så här istället... Luften lär ju räcka i vilket fall som helst... tror jag...
Intaget mäter 15 cm brett o 12 cm högt


3" slang..


här är en testpassformsbild på kylarkanalen... kvar är att skruva fast den i nederkant också


en bild till....



och ännu en bild....

de övre hålen ska täckas för och det långa spåret har jag nyligen hittat en originallist som ska få sitta där... den är på sjön och kommer hit om ca 2 månader

total vikt för alushabraket ca 2,1 kg...

får mina nya framfjädrar i veckan, ska se om jag hinner byta dem i helgen... Och ska då även passa på att bygga den andra biten av bromskylningen...

EDIT: jo, jag vet att kärran är smutsig!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Smutsig eller inte.. Fräckt blir det iaf!
Normalt sett så är min läggning för dessa bilar ganska lågt utvecklad men att se bilderna på din bil värmer mig! thumbs up thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
jaha, dags igen... byggt klart kylsystemet till bromsarna...

bidde så där, det kommer inte vinna några skönhetstävlingar, men vi får väl hoppas att det fungerar istället..
det är en ca 4 mm glipa mellan scoopet och skivan..

Lite bilder:


slipat bort pulverlacken


färdigkonverterat... Hade inte ork (gjorde båda på en dag... en mycket lång dag... så orken tog slut) att täcka de två sista hålen i plåten. Så här i efterhand känner man ju sig så här över latheten, men men... Om det inte är tillräckligt det jag gjort nu, får man väl börja pula lite med det igen..


monterat o fint...

Tro det eller ej, men det är otroligt ont om plats för kylslangen.. Vid fullt styrutslag går hjulen emot slangen lite, men den trycker in slangen under bärarmen samtidigt, så jag hoppas att det räcker... Man lär ju upptäcka om slangen inte håller

om ett par dagar kommer det bilder på fjäderbyte...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
om det är någon här som är intresserad av att kika på lite fler bilder på bilen så är det som sagt hemsidan som gäller..


http://www.propontiac.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
och igen...

Första provkörningen indikerade att det nedre luftintaget verkade klara (med marginal) att hålla vattentempen nere... även vid stillastående...
Sen får man ju se hur det går när det blir lite varmare




Nu är de övre grillhålen stängda, resultatet blev rätt bra om jag får säga det själv.. Hoppas vinna lite downforce på framvagnen också..

och den där listen som ska sitta mellan kofångaren o ovandelen... Den är beställd för längesedan.... Men något måste ju så klart strula... Men den är på väg (och med min tur lagom till 2010 eller nåt )
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
skreeeeeee, vroooooooooooooom, roooooooooooam, vroooooooooooooooom, skreeeeeeeee, eeeeeeeeh, vroooooooooooooom!!!





om den bara kunde starta när den var varm också så hade jag varit glad och på väg till besiktningen nu!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Well, en liten uppdatering för er som kanske undrar var jag tar vägen..

Bilen är körbar, men det finns lite 'småsaker' samt några 'storsaker' som bör åtgärdas innan bes.
Dessa saker skall åtgärdas snarast möjligt, men det kommer dröja eftersom jag åkt på sommarjobb, fom tisdag, uppe i sthlm och bilen får stanna här nere i Lund tills jag kommer tillbaka..
Då, i september, är målet att få kärran besiktigad och körduglig för att ev åtminstone vara med på någon konbana eller banträff innan lappmöglet kommer >

min motor är förresten inte helt frisk, pyser ut vevhusventilationen ständigt och varvar man över 5000 rpm så pyser det oljedimma ur oljestickan..

Så nu har jag något att göra i vinter
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
så här ser den i alla fall ut just nu..



Problem som måste åtgärdas;
-motor! >
-dåligt vacuum till bromsservot
-läcker mellan topp och ena grenröret pga ojämn fläns,
-läcker från kopplingshydraliken
-ej kalibrerad hastighetsmätare
-konstigt klonkljud från bakvagnen då man trycker på gasen eller kliver av.. Verkar vara någon bussning (som är ca 50 mil gamla!) som gett upp

och lite annat smått...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3, ... 218, 219, 220   >>
427 besök idag (1111938 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande