Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 145, 146, 147 ... 219, 220, 221   >>
158 besök senaste veckan (1114409 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



And ersJepp sson skrev:
Det är original Corsa C-axel jag använt. korrekt antal splines i ena änden och DD i andra vilket gjorde att jag slapp svetsa adaptrar eller något liknande. thumbs up


St3v3 skrev:
Kadett4wd skrev:
Hur menar du 'alldeles för mycket 100%', har du inte kalibrerat spjällägesgivaren ordentligt?


Ja det där fastnade jag också på. Det normala är ju att bara kalibrera på 0% och 100% och då har man ju en kurva där och då ger den ju inga 100% förrän man håller fullt


Det går alldeles utmärkt på ett spjällhus med en spjällaxel, eller till och med ett hus med flera axlar där axlarna är synkade med varandra. Problemet med detta spjällhuset är att det finns en TPS på ena axeln, medan (om du ser långhålet på länkaget) den andra spjällaxeln öppnar betydligt snabbare och dessutom inte öppnar förrän ngåonstans vid 50% öppen på första axeln. Det ger lite lustigt fenomen... 0 och 100% är ju rätt, men öppningen där mellan är inte linjär.

Konstruktionsmiss av de som gjorde spjällhuset, men man får rätta sig efter det helt enkelt.


Inget att lägga energi på.
Det blir bara en 'puckel' i mappen., precis samma händer med en axel om man har progressivt reglage.
Man kör bara tps efter en axel, primära.
Hur än utväxlingen är på andra axeln.

100% på primära är ju 100% öppet sammanlagt på båda axlarna.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Har kollat igenom tråden några gånger nu och jag undrar vilka bussningar det blev i bärarmarna tillslut? Blev det Mercedes som många föreslog eller hittade du någon annan? Letar efter en ganska lång bussning som funkar tillsammans med ovala eller rektangulära rör.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Det blev Energy Suspension, universalbussningar. har artikelnumrena uppskrivna på parterna i CADen, kan posta det senare. thumbs up

Hjulupphängningarna är rätt klara nu faktiskt. Kvar är att dra el till ABS-givare mm.
Saknar förresten ABS-givare bak och de verkar inte nytillverkas till den diffklumpen jag har. Kan man använda vanliga induktiva givare för ändamålet? Ska de vara normaly closed eller open då?

Ett par bilder med mitt nya 12mm objektiv. Lite lättare att få in plats med allt till skillnad från 24mm som jag brukar köra (på APS-C):



Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Snygg hjulupphängning!!
Mycket jobb på det bygget.
Hur länge har Du hållt på?? ( tänker även på "hämdplanerna" gentemot de som badmouthat) Måste vart några år....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Tack!
Det har blivit ganska många timmar med tanke på att det mesta är utvecklat från blankt papper, konstruerat, designat och tillverkat av mig själv. Mycket är dessutom handjagat innan jag byggde fräsen.

Det där med hämnd är med glimten i ögat. Jag är känd som pallbockskungen här på rejsa eftersom det är... ett långtidsprojekt. Jag någorlunda självdistans, så jag har nog bjudit in till trackning också. Här finns inte mycket haters, så det har varit med glimten i ögat från båda håll.

Jag började på allvar 2010. En brutallång rostlagningsperiod gjorde att jag sysslade med det i nästan tre år, vilket inte alls var planen. Räknade då med 6-7 år för att bli klar.
Parallellt har det blivit två lägenhetsrenoveringar, anläggning av trädgård och husmodifiering och en del annat i livet som gör att projektet periodvis blir nedprioriterat.

Har väl typ 1000h kvar innan den är lackad och inredningen färdig, men siktar förhoppningsvis på att få en liten provtur innan hösten 2018 är slut. thumbs up
Lack och inredning är ganska lågprioriterat just nu. När den väl gått genom besiktningen, blir det nog rullande färdigställande så att man hinner provköra lite utan att behöva vara rädd för att repa den.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



And ersJepp sson skrev:
Kvar är att dra el till ABS-givare mm.
Saknar förresten ABS-givare bak och de verkar inte nytillverkas till den diffklumpen jag har. Kan man använda vanliga induktiva givare för ändamålet? Ska de vara normaly closed eller open då?

Tror att vanliga induktiva givare är för långsamma för ABS.
Går det inte att bygga så nån annan ABS givare passar


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



vad vore livet om man inte fick retas lite. Tyvärr finns det folk som inte alltid ser glimten i ögat.
Detta låter som en riktig pojkdröm som håller på att gå i uppfyllelse och med lite tur är den ute på vägen innan transportstyrelsen vill att Du inkommer med läkarintyg för att få behålla körkortet *blink*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11238



And ersJepp sson skrev:
Jag är känd som pallbockskungen här på rejsa eftersom det är... ett långtidsprojekt.


Men vi har ju sett den i verkligheten!


Hur många Rejsianer är det egentligen på bilden?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

"Evighetsprojekt" redan för 10 år sen. thumbs up


_________________

Rice and shine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Marcus Gustafsson skrev:
And ersJepp sson skrev:
Jag är känd som pallbockskungen här på rejsa eftersom det är... ett långtidsprojekt.


Men vi har ju sett den i verkligheten!


Hur många Rejsianer är det egentligen på bilden?


Jag ser minst 7 stycken....

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Oavsett vilket....Jag har själv flera bilar som stått för länge på pallbockar...
Själva företeelsen tycker jag är fel, men oavsett vilket har Du gjort ett väldigt fint arbete- även om det säkert kan ses som "överarbetat" så har Du gjort Din grej och har jädrigt kul hela vägen.
Jag pluggade till ingenjör och då blir gärna ens bil full av uppfinningar- för många, men nån stans längs vägen inser man att man MÅSTE dra ett streck och komma ut någon gång.
Du kanske kommer dit en dag med*blink*
Som sagt : Vackert!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15484



2QIK4U skrev:
Oavsett vilket....Jag har själv flera bilar som stått för länge på pallbockar...
Själva företeelsen tycker jag är fel, men oavsett vilket har Du gjort ett väldigt fint arbete- även om det säkert kan ses som "överarbetat" så har Du gjort Din grej och har jädrigt kul hela vägen.
Jag pluggade till ingenjör och då blir gärna ens bil full av uppfinningar- för många, men nån stans längs vägen inser man att man MÅSTE dra ett streck och komma ut någon gång.
Du kanske kommer dit en dag med*blink*
Som sagt : Vackert!



När Anders blir klar så tror jag vi står inför ett nytt vägskäl i Rejsas historia.

Jag har ett påbörjat projekt sedan 10 år och så länge Anders inte är klar så behöver inte mitt bli klart heller

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Lars Falk skrev:
"Evighetsprojekt" redan för 10 år sen. thumbs up

Jag vill minnas att det var *någon* som dikterade för mig vad jag skulle säga i bildtexten för att det skulle bli bra media. Tror till och med att jag har kvar mailet där jag fick presenterat för mig vad jag skulle säga.


Marcus Gustafsson skrev:
And ersJepp sson skrev:
Jag är känd som pallbockskungen här på rejsa eftersom det är... ett långtidsprojekt.


Men vi har ju sett den i verkligheten!


Hur många Rejsianer är det egentligen på bilden?

Oj ja, där var det kändistätt... Är det Bisting långt bak till höger i bild också?
EDIT: Dessutom är det ju säkert Figgz som sitter i åpeln på väg bort.

Och vilka fula former Pontiacen har. Längesedan jag såg den på mer än 80cm avstånd... Hoppas verkligen den ser bättre ut sen, för det där var ingen höjdarvinkel.
Lite trist att inse det nu iof, men den ser ju i alla fall bra ut framifrån.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Får nästan kompensera den där bilden med en bättre vinkel.

Då:




En ganska färsk
Nu:



Samt en på hur den skall bli när den är klar thumbs up
creds till Obizzz för datormografin
Sen:
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Ahhh! Så det är en -74:a från början
Jo 70-73:ans look är snyggare. God smak!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Ja jädrar vilken ful front den hade innan...tycker jag!
Bara fortsätt med ditt drömbygge i den takt du behöver.. Blir ju så grymme bra.
Det blir någonsorts innerskärm fram? För att skydda finjobbet.... Om du nu kör med den

_________________
Michael Thulesius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5549



Skönt att den inte är tänkt att rulla, annars hade det kunna vara risk för skav där


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



2fast4u skrev:
Skönt att den inte är tänkt att rulla, annars hade det kunna vara risk för skav där

[img]Däcksmörjningskonstruktion[/img]


Du förstår inte innovationen!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



DJ skrev:
2fast4u skrev:
Skönt att den inte är tänkt att rulla, annars hade det kunna vara risk för skav där

[img]Däcksmörjningskonstruktion[/img]


Du förstår inte innovationen!


Det är väl rostskydd för corden?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



Korrigerade lite. Fattades ett raggarbilsattribut längst upp på oljestickan.


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Marcus Gustafsson skrev:
And ersJepp sson skrev:
Jag är känd som pallbockskungen här på rejsa eftersom det är... ett långtidsprojekt.


Men vi har ju sett den i verkligheten!


Hur många Rejsianer är det egentligen på bilden?


Fantastisk bild från rejsaträffen på Sturup gissar jag... Hjälp mig ersätta frågetecknen!

Från vänster till höger (med risk för att några rejsanamn är gamla): ?, ?, Jeppson, Ragnar, Bisting, ?, ? (i skåpbilen), Kraniel (tror jag), ?, Westfield (sittandes i sin Westfield), Meldert, ?, ?, ? (de sista två längst bak vid Saaben, den siste kan vara Fuling). Dessutom är jag rätt säker på att jag vet vem ägaren till EVO:n i förgrunden är/var... :P (oj, vilken gammal bild).

_________________
Mattias Meldert
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 145, 146, 147 ... 219, 220, 221   >>
158 besök senaste veckan (1114409 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande