Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 149, 150, 151 ... 219, 220, 221   >>
185 besök senaste veckan (1114385 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det tipset kniper jag

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Man kan byta till en riktig 3-fasmotor och montera frekvensomriktare (enfas-matad) och enkelt reglera hastigheten utan att hålla på och flytta remmen...


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



erikjakan skrev:
Var glad för remdriften, dem små med växellåda låter som en stenkross!


Kan intyga att min 9x20" låter ganska mycket, särskilt på lägre hastigheter. Lägsta hastigheten är strax över 100 rpm också, så det är ett äventyr att försöka slå en gänga.
Den saknar gängklocka också...

Min är nog en lite billigare kopia av Anders svarv, bädden ser ganska lik ut men det är lite skillnader på de rörliga delarna utöver växellådan.

Jag har kvar det gamla verktygsfästet till min, det är ett sånt där fyrkantigt med plats för fyra stålhållare och indexerbart i fyra steg. Krävs ett hål för en fjädrande sprint i toppsliden för det, annars går det såklart att vrida det steglöst 360 grader.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Jag har kvar det gamla verktygsfästet till min, det är ett sånt där fyrkantigt med plats för fyra stålhållare och indexerbart i fyra steg. Krävs ett hål för en fjädrande sprint i toppsliden för det, annars går det såklart att vrida det steglöst 360 grader.


Om det där var menat som en säljesannons, så är jag helt klart intresserad!
PMa en bild så tar vi resten där. thumbs up
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Man kan byta till en riktig 3-fasmotor och montera frekvensomriktare (enfas-matad) och enkelt reglera hastigheten utan att hålla på och flytta remmen...



Ah, snygg installation! Blir alldeles varm när jag ser sånt. Man skulle såklart lackat den nya panelen i samma kulörockså, men man kan ju inte få allt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18581



Borde du inte uppdatera trådnamnet?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



[quote="MaZ"]Borde du inte uppdatera trådnamnet?[/

+1

Borde väl stå ---skitsnart med cnc-svarv---

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Haha!
Nä, det här får bli en manuell apparat. Man ska inte underskatta smidigheten av att kunna slänga upp något i svarven utan att lägga 1h i datorn först.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Kul, som tips kan nämnas att jag hittade nya drivremmar på Clas Ohlslon via sökning på rembeteckningen. Både tandremmen och kilrepet.
De fanns dock inte i katalogen utan låg under allmänna reservdelar.


Bra tips!
Du råkar inte ha kvar artikelnumren? Mitt kilrep är så slitet att man inte ser någon beteckning på det längre.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15483



And ersJepp sson skrev:
GunnarÖ skrev:
Kul, som tips kan nämnas att jag hittade nya drivremmar på Clas Ohlslon via sökning på rembeteckningen. Både tandremmen och kilrepet.
De fanns dock inte i katalogen utan låg under allmänna reservdelar.


Bra tips!
Du råkar inte ha kvar artikelnumren? Mitt kilrep är så slitet att man inte ser någon beteckning på det längre.


Det är bara och mäta.
Gå till Sida 24 så hittar du nästan alla typer av remmar.
Längden mäts nästan alltid längs med utsidan remmen så där funkar snöre bra.
https://www.optibelt.com/fileadmin/content/pdf/Produkte/EN/Optibelt-TH . . . .

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Nja, tandremmen gick det bra läsa av och kilrepet fann jag uppgifter på via manualgoogling.
I mitt fall är det till en EMCO Compact 8 och på den sitter det:
https://www.clasohlson.com/se/Kuggrem-170XL--/50-1154
https://www.clasohlson.com/se/Kilrem-5M690/50-1155

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Tack för det! Ny kilrem är beställd thumbs up


Ingen som råkar ha, eller veta var man får tag på, extra backar till en 80mm chuck?
Dessa klämmer utanpå och jag är på jakt efter sådana som klämmer inuti (eller utanpå mindre grejer). Dvs den 'vanliga' modellen.


15.00mm är de egentligen, råkade sladda lite på skjutmåttet när jag tog bilden.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det verkar finns olika stigning på själva "gängan" på baksidan med tyvärr.

Jag har ett helt gäng olika "extra" varav inga passar i mina Chuckar tyvärr. thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Går det ann å skru ut og snu bakkene 180grader?

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Sonus skrev:
Går det ann å skru ut og snu bakkene 180grader?


Precis vad jag tänkte, vända backarna.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Alexus skrev:
Sonus skrev:
Går det ann å skru ut og snu bakkene 180grader?


Precis vad jag tänkte, vända backarna.


Nej det går inte. Gängorna på insidan är böjda för att fungera i den runda formen.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15483



Det står produktnamn på chucken så kolla med återförsäljaren till dom.

https://www.google.se/search?client=ms-android-huawei&ei=ekWeWrimC . . . .

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



And ersJepp sson skrev:
Tack för det! Ny kilrem är beställd thumbs up


Ingen som råkar ha, eller veta var man får tag på, extra backar till en 80mm chuck?
Dessa klämmer utanpå och jag är på jakt efter sådana som klämmer inuti (eller utanpå mindre grejer). Dvs den 'vanliga' modellen.

15.00mm är de egentligen, råkade sladda lite på skjutmåttet när jag tog bilden.

Den där svarven ser ut som en Emco Compact 8 ( http://www.lathes.co.uk/emco/page2.html ) som jag har , men den har inte 80mm chuck original. Det har däremot Emco Compact 5
Om det är till någon hjälp så köpte jag för några år sedan delar till min svarv från https://www.emcomachinetools.co.uk/ . Hittar två varianter på backar till 80 mm chuck på deras sida:
https://www.emcomachinetools.co.uk/soft-jaws-1
https://www.emcomachinetools.co.uk/set-3-soft-jaws-80mm

_________________
Johan Lekås
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Jag kollar för tillfället efter möjligheten att köpa en 4-backs chuck med individuella backar och har kommit fram till att hållaren har M39x4 gänga vilket verkar vara standard på äldre kinesiska svarvar (har 72 mm styrning för chucken).

Om du köper en ny chuck kan du gå upp till 100 mm istället...

Här finns lite att kolla på: https://smaskin.se/svarvning/fastspanning/svarvchuckar/3-backschuck-st . . . .

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Jag lurar också lite på om jag ska köpa en större chuck istället. Kineschuckarna är rätt billiga (men man får väl vad man betalar för är jag rädd för).
Flaskhalsen är tid just nu - jag hade behövt räkna på så att en större chuck inte begränsar möjligt arbetsstycke eftersom dubbhöjden är... lite mindre än jag är van vid.

I övrigt har det handlats nya klisterpuckar. Kuhmo V70 blev det. Känns bra med en massa mönster när man dessutom skall regbesiktiga. thumbs up
Två hjul har inga balanseringsvikter, ett hjul har 10 gram och det värsta har 25 gram. Antingen visste däckverkstaden vad de gjorde, eller så har de noll koll. Jag hoppas på det första.


Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



And ersJepp sson skrev:
Antingen visste däckverkstaden vad de gjorde, eller så har de noll koll. Jag hoppas på det första.


Tror det finns någon prick (typ blå eller röd) på däcksidan som skall sättas 180 grader från hålet för ventilen vilket då ska göra att man inte behöver kludda dit så mycket balanseringsvikter.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 149, 150, 151 ... 219, 220, 221   >>
185 besök senaste veckan (1114385 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande