Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 167, 168, 169 ... 218, 219, 220   >>
256 besök idag (1111767 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Enkelt? Va fan. Den här tråden handlar om komplexitet, over-engineering och andra ursäkter för att aldrig bli klar.

Dessutom är det så jobbigt när huven blåser bort vid E4an då lastbilen passerar.

Egentligen hade jag haft nåt sånt här, men det funkar inte när huven går ända bak till vindrutan (bilen på bilden har en plåt mellan huv och bakruta, dvs leden hamnar bakom själva huvens avslut).


Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jag tänkte, men skrev ju inte det, att du kan använda huvlås på alla fyra pinnar. Gärna med en vajer som håller låsprinten som är populärt på jänkejärn.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Kan detta vara nått?

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-100&S4/1991_1994/Front . . . .

Huvgångjärn från Audi 100/A6 med C4 kaross (sent 91 till 97). Dessa har en gasdämpare original med som öppnar normalt först, sen kan man trycka in en spärr som låter den öppna till "mekläge" varpå huven står i princip i 90 grader.

Dom huvarna går också fram till framrutan, och gångjärnen ser ganska smidiga ut på bild i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945



Har ett gångjärnsprojekt som än så länge bara finns i tanken, men materialet är iaf inskaffat. Där tänkte jag prova med gångjärnen från bakluckan på Alfa 156:
https://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-156-2005-RHD-SALOON-REAR-BOOT-TA . . . .
För mig var det deras "flytande pivotpunkt" tack vare länkaget som jag gillade. Har även små gasdämpare, som dock saknas på den där bilden.

Inspiration kommer från Olaf, som använder dessa på "framluckan" på sin bubbla. Men gångjärnstypen är ju generellt sett ganska vanlig på "nyare" bilar.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Lika impad var gång man ser uppdatering här eller på FB thumbs up

Blir (nästan) lite sugen på ett lika omfattande projekt, men jag hade saknat att inte få köra varje sommar.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag kontrar med Volvo 740;

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-740/1988_1992/Frontdetal . . . .

Eller kanske MB, typ W124 (det där är ju ett V8-gångjärn också);
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Mercedes/MB-E_KLASS-(W124)/1986_1996 . . . .

Jag tror du vill ha saxfunktionen, och båda dessa har spärr så man kan vika huven rakt upp, mycket, mycket smidigt. Hade jag byggt om karossen på Caprin idag hade jag valt något liknande.

Huv på pinnar är ju i mina ögon hopplöst. Det behövs två personer för att ta av och sätta tillbaka den kontrollerat och lägger/ställer man huven nånstans är det alltid någon som trampar på den, eller välter den. Vill man absolut ha lös huv, föredrar jag två rätt långa horisontella pinnar i bakkant, som bara sticks in i hål/bussningar i torpedplåten eller motsvarande. Då är den i alla fall lättare att få på plats (och det är snyggare).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Lägger också en röst på 740, otroligt smidigt att kunna ställa huven rakt upp. Att du sedan behöver 3 meters takhöjd för att huven är så lång är en annan business

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Janne J skrev:
Lägger också en röst på 740, otroligt smidigt att kunna ställa huven rakt upp. Att du sedan behöver 3 meters takhöjd för att huven är så lång är en annan business


Har inte alla minst 3 meter i tak?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Klingan75 skrev:
Janne J skrev:
Lägger också en röst på 740, otroligt smidigt att kunna ställa huven rakt upp. Att du sedan behöver 3 meters takhöjd för att huven är så lång är en annan business


Har inte alla minst 3 meter i tak?


Grr humfpppp,,,, svar: nej, enda fördelen med lågt till tak är att det är smidigt att byta lysrör utan att använda stege.
Med tanke på ditt hangarbygge borde du renovera en SJ-buss från 60-talet istället för att hålla på med en bil som näppeligen blir mer än 110 cm hög, slöseri med plats är vad det är

Tror att Jeppsson likt mig inte får mer än något 10-tal steg på stegräknaren/timme mekande, man bara vänder sig om och där är allt man behöver

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Ja, lite så är det.

Jag går in i garaget, ställer mig på platsen, sträcker mig efter verktyg och meckar lite. När jag är klar, backar jag ut.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Glasfiber och polyester inköpt för att försöka rikta upp fronten... Tänkte dock blanda upp det med ett mycket ädlare material - aluminium.


Eftersom jag inte är särskilt van plastare, så undrar jag bara om jag riskerar att få några sjunkningar på utsidan om jag plastar in aluplåtar på det här sättet? Tänker att stekande sol kan påverka mer än man tror...


Det nedre i bild är ovansidan på fronten. Det är alltså för att dels få upp den övre ytan på fronten i nivå med huven, men även för att staga upp den mot kylarramen eftersom den nog blir lite klen i högre farter. Där blir ytterligare några hål och infästningar i det där staget för andra prylar.

Men som sagt - risk för sjunkningar med tiden?
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Då är ju valet enkelt.
fram med lite plåt.
lite krymp o sträck o engelskt hjul.
Vips, en plåt framför rutan.

sådana här gånggärn.

Kapa lite i bakkant på huven.

snabbt o lätt, klart


And ersJepp sson skrev:
Enkelt? Va fan. Den här tråden handlar om komplexitet, over-engineering och andra ursäkter för att aldrig bli klar.

Dessutom är det så jobbigt när huven blåser bort vid E4an då lastbilen passerar.

Egentligen hade jag haft nåt sånt här, men det funkar inte när huven går ända bak till vindrutan (bilen på bilden har en plåt mellan huv och bakruta, dvs leden hamnar bakom själva huvens avslut).


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



And ersJepp sson skrev:
Glasfiber och polyester inköpt för att försöka rikta upp fronten... Tänkte dock blanda upp det med ett mycket ädlare material - aluminium.


Eftersom jag inte är särskilt van plastare, så undrar jag bara om jag riskerar att få några sjunkningar på utsidan om jag plastar in aluplåtar på det här sättet? Tänker att stekande sol kan påverka mer än man tror...

[img]bild[/img]
Det nedre i bild är ovansidan på fronten. Det är alltså för att dels få upp den övre ytan på fronten i nivå med huven, men även för att staga upp den mot kylarramen eftersom den nog blir lite klen i högre farter. Där blir ytterligare några hål och infästningar i det där staget för andra prylar.

Men som sagt - risk för sjunkningar med tiden?


Sjunkningsfrågan kan jag inte svara på. Men har en annan fundering. Har du tänkt kapa nånstans?
För att släppa på spänningen som håller emot? Sen plasta fast igen med "rätt dimension".

Ifall du tänkt övertyga det befintliga materialet genom att lägga till ännu mer material kan det bli tungt. Dessutom, inbyggda spänningar har ibland en tendens att krypa/relaxera över tid, framför allt i högre temperatur, vilket skulle kunna påverka passformen vid ett senare tillfälle. (minns en gammal Europa som fick "sänkt front" efter att en lackerare stoppat in bilen i en tork-ugn )

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



And ersJepp sson skrev:
Glasfiber och polyester inköpt för att försöka rikta upp fronten... Tänkte dock blanda upp det med ett mycket ädlare material - aluminium.


Eftersom jag inte är särskilt van plastare, så undrar jag bara om jag riskerar att få några sjunkningar på utsidan om jag plastar in aluplåtar på det här sättet? Tänker att stekande sol kan påverka mer än man tror...

Det nedre i bild är ovansidan på fronten. Det är alltså för att dels få upp den övre ytan på fronten i nivå med huven, men även för att staga upp den mot kylarramen eftersom den nog blir lite klen i högre farter. Där blir ytterligare några hål och infästningar i det där staget för andra prylar.

Men som sagt - risk för sjunkningar med tiden?


Det är nog omöjligt att svara på om du kommer att få "sjunkning" av att vålda in ett stag som bänder isär. Det generella svaret är att ALLA plaster lever lite över tiden. Självfallet lever en härdplast ett långsammare liv än en termoplast (det där med intrasslade kolkedjor och tvärbindningsgrad osv). Desto mer våld inblandat, desto mer lever plasten över tiden.

Vill du bli av med att plasten lever, så är de Mahatma Gandhis tes om icke-våld som gäller. Alltså, där det är för stort; kapa bort material och plasta ihop. Där det är för litet: Kapa isär och skarva. Tänk bara på att inte plasta på gelcoaten, utan att det är laminat mot laminat som gäller.

Innan du plastar på det framslipade laminatet, tvätta direkt innan plastning med aceton för att bli av med problemet att du plastar på en oxiderad yta.... (Som att spackla på rost, i jänke-termer... )

_________________
Magnus Falk
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



stilldouble skrev:
(Som att spackla på rost, i jänke-termer... )

Men är det rätt eller fel, i jänke-termer?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det enkla sättet att tänka på hur plastmaterial beter sig är att de är plastiska, dvs utsätt dem för en kraft så får man en deformation. Jag tror att ett stag som det på bilden kommer att få materialet att "flyta iväg" över tid eftersom överdelen av fronten vill neråt och underdelen uppåt.
När jag höll på med elektriska förband pratade man om "sufficient resilience in metal parts" där plastmaterial höll ihop något. Även en liten kraft kan få plast att röra sig.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Jag anmäler mig också som pessimist konsult.

Det kommer bli extremt svårt att tvinga fram passformen, och du kommer inte bli nöjd. ( inte vi som läser heller )

Glasfiber är inte så formstabilt som man hoppas på.

Lagring av både detalj och gjutform kan ställa till det, speciellt om formen är dåligt stagad.

Men på en "c-profil" påverkar även krympningen som uppstår vid härdning.

Har själv sett tendenser på fronten till min 635a.
Just att övre och undre delen liksom vill dra ihop sig.

https://i246.photobucket.com/albums/gg117/daniel-635/Formskarv_zps1dhn . . . .

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/daniel-635/Nygjuten_zpscytyit . . . .

I vilket fall, om du inte hittar ett bättre utgångs material, så kapa isär den.
Det är lite som att laga rost, kapa rejält här finns inget att förlora

Slipa ur material på baksidan så att den inte blir onödigt tjock där kapsnitten ligger.
Och försök att hålla yttre Gelcoat lagret intakt i den mån det går.

Ska du ha en metall ram som stödjer kanten / skarven emot huven ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Tack för alla tips!

har funderat på att kapa, men varit lite tveksam till det. Tror nog faktiskt att detta är det mest tråkiga jobbet på hela projektet och enda anledningen att jag tvingar mig ch göra det nu är för att det kändes bra att ha en färdig front när man ska börja trimma in strålkastarplaceringarna. Men jag får väl försöka vara lite seriös med det här också då. thumbs up

Tanken på att kapa har slagit mig - tänkte i så fall lägga ett snitt i framkant av fronten. Tror jag klarar mig med att bara snitta 'näsan' på fronten (grönt) eftersom det är där styvheten verkar sitta. De andra områdena kan man lyfta med ena fingret och få dem i rätt position. Annars får jag snitta längs med hela (lila), men ju mer jag skär desto mer problem dyker upp har jag en känsla av...

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Ska du ha en metall ram som stödjer kanten / skarven emot huven ?

Nä, egentligen tänkte jag försöka plasta ett avslut.

Men metall är ju mycket trevligare att jobba med
(men foga samman två olika material är väl... ...sådär.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Fan, skrev ett långt inlägg om hur du steg för steg skall fixa din front... Inlägget bara försvann!

Skit också!

Anders, skicka mig ett PM (så får du mitt mob-nummer) så tar vi det på telefonen istället, så ska jag guida dig igenom denna plastprocedur.

Izy-pizy.

EDIT: En annan möjlighet. Jag är i Lund i helgen som funktionär på en simtävling. Efter den skulle jag kunna svänga förbi hos dig, så tar vi genomgången på plats. Då får jag chans att se denna balla pulka också

_________________
Magnus Falk
Citera
RJ33.
Borås
Här sen Nov 2009
Inlägg: 11



Har plastat endel, och vill ge detta tips.
När du kapat och fått formen på fronten som du vill.
Plasta en "fena" eller "balk" längs med fronten, alltså på tvären som förstärkning.

_________________
Richard Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 167, 168, 169 ... 218, 219, 220   >>
256 besök idag (1111767 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande