Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 177, 178, 179 ... 219, 220, 221 >> 12 besök idag (1114420 totalt) |
Jag får testa. Bländar de en massa så åker de i skrotlådan istället.
Vikten, fasen - tänkte inte på det.
Du är då aldrig nöjd.
Triacen som sitter på kortet i lådan har inte ens kontakt med kapslingen. Men visst, de får lite extra kylning i form av att de monterats på en aluminiumplåt efter att kortet togs. |
||||||||
God jul på dig! Originallampor är riktigt risiga på dessa bilarna... inga reflektorer att tala om, och tre lampor som lyser upp, i detta fallet, två långsmala bakljusglas. LED är ju bra på många sätt - kortare tändtid och starkare ljus. Så man kan ju montera LED-lampor med samma sockel och så är biffen löst. Fast så jobbar ju inte jag. Det är ju lite för enkelt... Scannat interwebz efter lämpliga ljuskällor och gjort så här istället. Utgick från originalram i plast, där en aluplåt har limmats på (för att samtidigt kyla LEDarna till bromsljuset - inte för att öh, jag bromsar särskilt länge egentligen, men jag hade ingen bra plastskiva liggandes. ). På den monterades bromsljus (vanlig LED-list) och positionsljus med integrerad blinkers i. Blev lite chansning här eftersom jag inte vet om det gula ljuset är tillräckligt starkt för att lysa gult genom rött, eller om det kommer bli grönt istället. Får ju se i slutändan helt enkelt. Så blev färdigt resultat iaf. Röda plastbiten är originaldiffusern som jag bröt loss från bakljuslinsen. Den har slipats med 80-papper för att bli matt och sprida LEDpunkterna så gott det går. Vita slangen är positionsljus och blinkers. Så fick man lite egen identitet på köpet också och skiljer sig från alla andra bolt-on firebirds - även på utsidan. Positionsljus - rött. Funkar fint och verkar synas helt OK i solljus också. Inte så bra som 2019-års bilar, men ljusår (ba-dum-dish!!! ) bättre än andra bilar från 70-talet. Kromade ramen ligger högt ovanför lampglaset, så det ser lite snett och vingt ut, men positionsljuset följer ytterkonturen perfekt. Samma stuk med blinkers blev faktiskt gult, men svårt att få bra bild på det. https://i0.wp.com/www.propontiac.com På den bilden med rött positionsljus ser man också problem med genomlysning kring backljusen. Så vill man ju inte ha det... Satte backljusen på separat plåt och maskerade allt som inte var transparent med vanlig alutejp. Resultatet blev brutalt bra backljus faktiskt. ... och sen lite diffusor för att inte de där LED-plopparna skall synas igenom. The devil is in the details... Före och efter diffusor... Bromsljus blir sådär härligt röd yta, inte en massa små punkter som de flesta andra eftermarknadskit erbjuder. Och jag tror till och med att det blev i starkaste laget. Kommer strypa styrkan lite, men tar det till sommaren när det finns vettigt dagsljus utomhus. |
||||||||
Stiligt!
På jobbet förekommer det en hel del trixande med diffusorskivor för att trolla bort LED-prickar, inte helt lätt alla gånger. Nu är det iofs inga baklampor till bilar som tillverkas, men principen är ungefär den samma _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Den sista bilden är väl från nåt "rödljuskvarter" eller vad de heter Snygg detalj tanke. Med lite justerbar styrka kan du ju korrigera efter modet när bilen ska ut på vägen. |
||||||||
God jul! En uppdatering som värmer när jag får spendera dagen på jobbet. Kan inte nog poängteras hur värdelösa gamla lampor är. Jag hade folk upp i bagageluckan på mustangen flera gånger när jag bromsade/blinkade för att svänga. Framlamporna var sealed beam så helljusen var nästan i klass med moderna halvljus. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Det var väl någon som skriver i den här tråden som sa något om nybakade ben och jeans _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Jag börjar visst bli riktigt gammal, för 15 år sedan hade man antagligen kommenterat tråden med en anklagelse om att detta nog är lite väl bling . Men nu vill jag bara säga att det blev helt fantastiskt bra
BTW har du dimljus med? Vi som tävlar har ju krav på det så frågan är relativt seriös _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Inte såld? det är vad han, Nasa och några andra bokstavskombinationer vill att du skall tro, vi vet sanningen! Egentligen såldes den innan han ens köpte den, hela tråden är fejk och Jeppsson är bara en kuliss, Lund finns inte på riktigt och egentligen har inte ens Pontiac funnits. (men det är attans så snygga lösningar på lamporna!) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
Med en tillbakabollning till xenon-frågan. Jag vill minnas att det gick att komma undan med 25W-xenon för att slippa spolning och reglering. En googling gav att skoda rapid saknar automatisk nivåreglering och vw beetle saknar spolning(av utrymmesskäl). Kan detta vara ett bling... jag menar tillräckligt modernt tillskott på bilen?
_________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||||||
Phhhhffft, modernt Xenon är ju en uppfinning/konstruktion från förra milleniet liksom PånTjacken så det är ju typ samma generation...... _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Här är faktiskt lite säkerhetstänk i det hela... Skilda positionsljus och bromsljus för att ögat snabbare skall uppfatta att något nytt har tänts (och inte bara blivit starkare än innan). Sen ser det ju ballt ut och går hem vid korvmojjen. Det sista man vill bli är påkörd bakifrån av någon som fipplar på mobilen.
Du är välkommen att spana in dem när du vill
Hmmm, nej... Men det borde gå att få plats med i positionsljusen under strålkastarna. Håller på med en liknande positionsljuslösning och blinkers där med. Bra du sa det. Jag får dra kablar nu, men lämnar det nog där tills vidare.
Den har aldrig ens varit min. Jag hittade en bunte bilder på ett asfett pontiacbygge för några år sedan, och postar dem lite då och då, efter att ha hackat servern där originalbilderna fanns. EDIT: Men vad i h-e! Har en folk orkat läsa dravlet i den här tråden en miljon gånger? Frågan är om det är jag eller ni som är mest störda i huvudet. Gå ut i garaget och skaffa er ett liv istället! |
||||||||
Bara för att vara tydlig så när det utlyses "wet race" under tävling så blir jag uppmanad att slå på halvljus fram och dimljus bak.
Du är onekligen en vis man, troligtvis är det av det klokaste ord som skrivits på mycket länge _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Så nu vill du ha upprepat här med samma info?
Det var mobilbilder på fejan. Rejsa förtjänar bättre, så riktiga kameran får väl följa med ut kommande kvällarna... |
||||||||
Hur var det nu med att vara i garaget.... då gör man väl nått vettigt och inte tar en massa bilder Färdigt med kabeldragandet? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 177, 178, 179 ... 219, 220, 221 >> 12 besök idag (1114420 totalt) |