Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 192, 193, 194 ... 219, 220, 221 >> 65 besök idag (1114587 totalt) |
Det är väl ungefär ett sådant där jag har tänkt mig.
[EDIT] Nej, det var det ju inte alls. Är inte ute efter någon bromskraftsförstärkare per krets, utan ett traditionellt bromsservo. Känns nästan enklare och mindre komplext att montera ett Bosch ibooster i så fall, även om den är skrymmande. Länken nedan är ett traditionellt servo, eftersom jag missförstod tipsen ovan. [/EDIT] Hittade detta också: https://technotoytuning.com/toyota/a Men det är uppenbarligen ingen bra leverantör eftersom de inte anger förstärkningen 2:1 är ju grymt bra, det kommer bli som natt och dag - om det nu krävs för hög pedalkraft för att vara bekvämt.
Nja, motorrummet börjar bli rätt fullt redan. Servo, våg och cylindrar blir ingen liten pjäs att härbärgera. Har funderat på "hydraulisk pinne" mellan servo och pedal och då sätta servot i baksätet tex. Men jag tycker det blir ökad komplexitet med sådana där lösningar. Plötsligt har man prolblem med bromskänslan och så finns det trettioelva lösningar att börja felsöka. Servo på traditionellt ställe. Om det behövs. Punkt. |
||||||
Vad har du för mekanisk utväxling i pedalstället?
Man får ju också tänka på att det inte får vara en ensam hydraulisk krets till en eventuell "remote" huvudcylinder. Du har säkert sett sådana exempel på folk som bygger på det viset men gör man det med en krets mellan pedal och huvudcylinder har man i praktiken ett enkretssystem. Hydroboost är absolut en möjlighet om den ryms men inte ens del är jätteliten. Så länge man har hyfsad utväxling i pedalstället brukar det gå att få vettigt pedaltryck med lagom storlek på huvudcylindrarna. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
2:1 bromsservo blir ju hur bra som helst! Är det ont om plats kan du flytta motorn lite framåt.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Eller byta till en liten elmotor istället för den där stora bensinmotorn _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Vad är det för belägg idag? Racebelägg kan utan problem vara dubbla friktionskoefficienten mot standardbelägg så där har man vunnit mycket i pedalkraft när man har lite värme i beläggen. Tycker ändå att bromsservo är att föredra, jag har framok med relativt stora kolvar, racebelägg och bromsvåg med den minsta cylindern som finns till framoken men bilen är ändå tungbromsad utan servo. På ett sätt den inte var med orginalservot trots mindre area i framoken, standardbelägg och reducering till bakoken. Tycker bromsservo är att föredra för allt utom väldigt lätta bilar. Om man nu inte gillar en väldigt stum bromspedal som kräver mycket kraft vid inbromsning. Många racingförare verkar gilla det då det kanske är lättare att dosera perfekt om man är riktigt stark. Är man inte det är det tvärtom svårdoserat _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Jag trivs bra med mina spaghetti-ben.
Skämt o sido. För mig att vänja mig vid något som är lite off, är nog inga problem. Men hoppar någon annan in i bilen och ska köra så vill man inte gå runt och ojja sig för att de ska bli överraskade att bromsarna tar för sent.
Tror det är 6,2:1 eller liknande. Medveten utväxling för manuella bromsar iaf. Fritt ur minnet så var känslan helt ok. Behöver mest en backupplan om jag skulle stå där och tycka att de var lite svampiga och tungtrampade och behöver modda under säsong. Bra poäng det där med hydraulikpinnen. Men jag tycker som sagt ändå att det blir för komplex lösning ändå. Får man dålig pedalkänsla finns det ju flera parametrar som kan ställa till det då som sagt. Traditionellt servo på traditionell plats är reservplanen. Får bli det jag länkade till om nåt behövs. Hydroboost? Nej. Jag har ingen hydraulpump, så det är el eller vacuum som gäller. Boschservot ser lockande ut också, men den är som sagt också rätt skrymmande. |
||||||
Stumt är bra, jag gillar sånt. 50-0 var inga problem öht, så jag kanske överdriver det här egentligen. Det är racebelägg. Har flera uppsättningar, så jag kanske får prova runt lite i så fall. Väger drygt 1300kg idag, men där är ca 200kg plåt som ska bytas mot typ 35kg alu och glasfiber när tid finns också. Det kanske kan vara en game changer för manuella bromsar. Tiden får utvisa - behöver vara bekvämt vid gatåka också. Kanske bromsservo med justerbar vacuumpump? |
||||||
Med 6.2:1 så skulle jag säga att du har förutsättningar för att få det att funka om du inte valt för stora huvudcylindrar.
Hur är varianten av bromsvåg "framåt" - en del av de konstruktionerna har ju en "pendel" som faktiskt går att bygga för att ge en extra utväxling om det behövs. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
De här verkar inte hålla sig till fakta:
https://www.roadandtrack.com/car-cul _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Håller med. Vaddå, bara för bilen varit på nån SEMA tillställning och inte står på pallbockar så ska det vara värdens häftigaste ? Jag håller Anders bil högre _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Jag har monterat ett Hydraboost bromsservo på min Trans Am -71.
Den tar mindre plats. Den jobbar på samma oljetryck som styrservot. Fick tag på ett provmonterat kit på Ebay. Dom sitter annars på bl.a. Cheva pickisar med dieselmotor. Utvecklades en gång i tiden av Smokey Yunick för racebilar med dåligt insugsvakum. Finns med i homologeringspapperen på Trans Am !!! _________________ Mikael Söderholm |
||||||
Då blir plötsligt styrservot ett väldigt viktigt system... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jobbigt när man inte ens har ett hydrauliskt styrservo...
Kan rapportera att bromsarna inte öht känns som ett problem. Lite skruvande på bromsbalansen och mer broms fram så nyper det riktigt bra utan att vara tungtrampat. Låser upp vänster bak, men varken stötdämpare eller cornerweight är särskilt justerat just nu. Skulle egentligen fortsatt bromsproverna i lite högre hastigheter och flyttat fram bromsbalansen ytterligare en annan dag, men det andra testtillfället inföll aldrig eftersom... ...svetskortningen i drivaxlarna har vridit sig ytterligare (det kan ha sammanfallit med alldeles för kreativa fullgasaccelerationer från stillastående, trots att det var bromsarna som skulle utvärderas ) Det ser mycket värre ut i verkligheten än på bilderna. All färg har släppt och tittar man på den med förstoringsglas så är det längsgående mikrosprickor runt hela. Med tanke på krånglet att ens få in den i garaget igen om den skulle paja på gatan så blir det inte mycket mer provkörning förrän jag har nya axlar. Merde. Nu är ena sidan utriven för att hitta någon som kan tillverka nya. Pallbocksläge, ett tag till med andra ord. Rejsadiskussion finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php I övrigt känns den rätt ok just nu; styrning funkar fint, bromsar funkar bra (långt bättre än jag hoppats på - ingen modifiering behövs i dagsläget), motorn går bra, lite ryckig i gaspedalen men det är nog delvis eftersom man är van vid drive by wire-automatlåde bruks på sub 250hästar - några vändor i området och så gick den att köra lite mjukare på slutet. Behöver någon dämpning på gaswiren, men det är ett senare problem. Resonans i avgassystemet verkar finnas på nåt varvtal (så det får bli en heimholzlösning på sikt), som såklart förstärks av plåtren kupé, men det är fint metalliskt ryt när den kommer upp i varv. |
||||||
Bara det faktum att du har fått en massa positiva erfarenheter av provkörning gör mig glad, även om det dyker upp en del sura problem så måste väl ändå känslan av att kunna provköra vara en milstolpe, gött jobbat Jeppsson!
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Ja, det är en ganska najs känsla och spär ju på motivationen att bli klar såklart. Lite tidsbrist, men kämpar på så gott det går.
Bra nackvändare verkar den också vara. Bara glada miner från personer man möter, trots delvis buskörande (behöver ju komma upp i hastighet för att testa bromsarna) Jag tänker ju främst att det beror på att det är sån otroligt cool bilmodell, och inte för att det sannolikt är den mest skabbiga bilen i hela bostadsområdet. |
||||||
Det har inte hänt eller finns det _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Den här våren blev inte riktigt vad den var tänkt när det gällde skruvande.
Men i alla fall, drivaxlarna ligger på operationsbordet. Hylsor på plats, kvarstår att bearbeta dem inför svetsning. Verkar finnas två skolor kring det hela. Har tuschat de olika förslagen. Två långspår med svets i plus pluggsvetsning (totalt 8st pluggar), samt svetsning runt om i ytterkant. 180 grader mellan långhålen och samma för pluggarna. Eller. Pluggsvetsning omlott och svets runt om ytterkant. Totalt 16st pluggar, 90 grader mellan dem. Eftersom här var så många drivaxelexperter i gruppen så kan ni ju presentera era forskningsrapporter redan nu, istället för i efterhand. |
||||||
Jamen snälla... trodde du hade gjort detta för 2 år sedan komma med frågor såhär innan. Hur ser det ut?
Jag tänker såhär...bara pluggsvetsa. . Om svetsa runt.. risk för en brottanvisning som ev gör att axeln går av och skapar mer fritids mekande.. om pluggsvetsar släpper mindre drivning på det hjulet...om grejer brister så gärna i kanten av en svets... _________________ Michael Thulesius |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 192, 193, 194 ... 219, 220, 221 >> 65 besök idag (1114587 totalt) |