Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 194, 195, 196 ... 219, 220, 221   >>
28 besök idag (1114456 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Nya huven är ju bara sjukt frän!

Hejja hejja!

_________________
Magnus Falk
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Det är inte så säkert att det är så tydligt alla gånger, loggen nedan visar att TPS har felaktiga värden mer
eller mindre hela tiden... området kring där markeringen är lambdan utanför bollplanket, TPS skulle ha var kring 8-11 i stället för 3 som det var.

Kontaktstycket höll på att lossna från TPS givaren var bara att trycka fast det så att den låste fast igen


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Tack för alla kommentarer!
Ja, det är skönt att ha den ute och kommit så här långt.
Ber till VABgudarna att vintern blir planerbar så att man hinner med lite under de mörka månaderna!

super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Har nog problem med en TPS-sensor till motorn också eftersom den tappar gas som sen kommer tillbaka 1 sekund senare.

Det är inte så att det är mappnings relaterat, för lite Acc pump?


Jag tror inte det, för det kommer även när du håller pedalen konstant under acceleration och fanns inga tendenser till det när den gick i bänk. Dessutom dyker det upp lite intermittent och inte vid specifika varvtal. Ibland funkar det, ibland inte. Sedan bänkningen har jag bland annat pillat med *trumvirvel* TPSen för att kalibrera om spjälläget bla. Svårt och beskriva utan en jätteutläggning, men det står härnäst på listan att kolla på... Tror inte det är något stort som sagt.

Tord skrev:
Gött!

Hur många mil har du fått ihop nu?

Typ fem.


stilldouble skrev:
Nya huven är ju bara sjukt frän!

Sex luftintag, original!
Tyvärr räcker det inte, så det kommer bli ett sjunde till nästa sommar också.
Finns fortfarade rätt mycket väv kvar på rullen, så nåt måste man ju plasta!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Funderar lite på det här med inredning och regbesiktning. Vad behöver man förutom vadderad bur?

Instrumentbräda?
Matta?
Mittkonsoll?
Dörrsidor i mjukare material än masonite?
Inredning bakom stolarna? (nä, det kan man väl ändå inte behöva?)

Är det godtycktligt från besiktningsman till besiktningsman, eller finns det klart specificerat någonstans?
Vad gäller inredning så hade jag gärna tagit mig igenom med minsta möjliga ansträngning...
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



And ersJepp sson skrev:
Funderar lite på det här med inredning och regbesiktning. Vad behöver man förutom vadderad bur?

Instrumentbräda?
Matta?
Mittkonsoll?
Dörrsidor i mjukare material än masonite?
Inredning bakom stolarna? (nä, det kan man väl ändå inte behöva?)

Är det godtycktligt från besiktningsman till besiktningsman, eller finns det klart specificerat någonstans?
Vad gäller inredning så hade jag gärna tagit mig igenom med minsta möjliga ansträngning...


Nu vet jag inte om SFRO har några åsikter men jag körde genom mussen på Besikta utan allt ovanstående, inga dörrsidor alls, ingen instrumentpanel, matta, baksäte, helt rensad bil och det var inga kommentarer alls på det.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Jag har fått för mig att man iaf behövde instrumentbräda?

Men om så inte är fallet så är det helt klart positivt!
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



And ersJepp sson skrev:




Har följt bygget sedan innan jag skapade en profil på rejsa och det är alltid högintressant med uppdateringar med genomtänkta lösningar. Denna uppdateringen är ännu roligare och det måste vara en enorm känsla att komma ut och köra. Det är många projekt som startas och få som går i mål. Verkligen inte alla som klarar av det utan projektet dör i tysthet på pallbockar någonstans. Stort grattis, det är du väl förtjänt av.

Edit: blått och vitt ser riktigt bra ut på bilen, hoppas du kör på med det när det är dags för lack.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det finns inga specifika krav på inredning egentligen utan det handlar mer om islagsytor och vassa kanter.

Av den anledningen bör man prioritera instrumentpanel och dörrsidor i alla fall. Lite beroende på årsmodell också.

Men vid regbesiktning finns det också ett par andra aspekter att ta i beaktande;

1. Ju mer "klar" och genomtänkt bilen upplevs, desto smidigare brukar det vara att få den godkänd. Besiktningsingenjörerna är idag i allmänhet ganska less på halvtaskigt ihopsatta A-traktorer och därför uppskattar de ofta en bil som är "klar" - ett bra helhetsintryck ger ofta informella pluspoäng.

2. Om man kanske kommer ligga på gränsen när det gäller vikt/effekt är det ju taktiskt att ha med allt man ska ha - bilen vägs vid regbesiktningen och det läggs inte på extra vikt för saker man inte har, som golvmatta, inredningsdelar etc

Men grattis till kul provkörning! Stora steg :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10625



Kul att se att den får rulla lite! thumbs up


therealpinto skrev:


2. Om man kanske kommer ligga på gränsen när det gäller vikt/effekt är det ju taktiskt att ha med allt man ska ha - bilen vägs vid regbesiktningen och det läggs inte på extra vikt för saker man inte har, som golvmatta, inredningsdelar etc


Finns väl många kreativa idéer ifall vikten skulle vara ett problem.
- Solida stålplattor, flera centimeter tjocka, som distanser till stolsfästen
- Om buren har några stag som är skruvade, kan man göra ett par extra "besiktningsrör" som man gjuter bly i.
- Avtagbara fjäderbensstag fram och bak, grova rör som det gjuts bly i?
- Det finns väl heller ingen övre gräns för spolarvätskebehållare? Vatten är tungt, så det är väl bara att installera en rejäl tank eller 2

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Man får ju även ha domkraft och verktygslåda.

Finns ju domkrafter på typ 70kg och en rejäl verktygslåda är ju inte att leka med.

Reservhjul fyllt med metall går ju också att ha med.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Hmm känns lite som när RallyQuattro filmar 100-200 på allmän väg. Borde detta dryftas officiellt?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det finns förstås massor med sätt att vara kreativ med vikt men kommer man med 3-tons garagedomkraft, jättelik verktygslåda etc. kommer det troligen räknas som last och då får man plocka ur det.

Min egen erfarenhet är att när bilen närmar sig klar är det både roligt och ganska enkelt att peta in inredningsdelar som gör det mer ombonat inför en besiktning. Men det är ju min erfarenhet. ;-) YMMV som de säger.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Ta det lugnt nu alla, jag behöver inte fuska med vikten. Bilen är ganska ärlig i allt just nu, så det är lugnt.


Anledningen att jag undrade över inredning är att det såklart är hög prio på att få i den, men jag lär lägga vintermånaderna på att få det mekaniska att lira hundra och då finns det helt enkelt inte tid innan regbesiktning att bygga något seriöst av inredningen. Det är ett ganska tacksamt projekt att göra under sommarhalvåret när bilen *peppar peppar* är rullande


Men om jag skippar vassa kanter och hårda ytor, samt gör det lite allmänt snyggt så är chansen ganska stor att man inte får en anmärkning, om jag tolkar det rätt. thumbs up
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



And ersJepp sson skrev:
Ta det lugnt nu alla, jag behöver inte fuska med vikten. Bilen är ganska ärlig i allt just nu, så det är lugnt.

Bilen är ju en raggarbil...dom är ju tunga från början

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3960



Bilen ser ju riktigt beskedlig ut i relation till lakritsspåren på din lokala vägsträcka. Lokal big rig challenge borde vara nog för att hålla hundarna hemma?

Snyggt jobbat thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



And ersJepp sson skrev:



Men om jag skippar vassa kanter och hårda ytor, samt gör det lite allmänt snyggt så är chansen ganska stor att man inte får en anmärkning, om jag tolkar det rätt. thumbs up


thumbs up

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



And ersJepp sson skrev:


Däremot möts den inte av positiva blickar av hundägare här i området. En visade demonstrativt genom att hålla för båda öronen och blänga, en annan hötte med näven till mig. Då sitter det ändå fyra ljuddämpare på den, samt att jag ligger långt under hastighetsbegränsningen. Tippar att enhetlig färg hade tagit bort raggarstämpeln och gjort en mer accepterad i finrummet. Ska lägga lite tomma ölburkar i bilen som jag kan kasta mot folk som blänger.
Bättre med småbarnsföräldrar - där vinkas det och hejas på.


Fick mig att tänka på denna




_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



And ersJepp sson skrev:


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Tänk att en så beskedlig bild på en buskig amerikanare på en Skånsk småväg kan ha sån djup innebörd och skänka så mycket glädje

Vad vackert thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Tack Eddie!
Ännu vackrare åt andra hållet.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Nog finns det kurvigare vägar i Skåne

Men underbart med utomhusfoto där det är uppenbart att den går för egen maskin. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 194, 195, 196 ... 219, 220, 221   >>
28 besök idag (1114456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande