Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 194, 195, 196 ... 219, 220, 221 >> 183 besök idag (1114859 totalt) |
Det är inte så säkert att det är så tydligt alla gånger, loggen nedan visar att TPS har felaktiga värden mer
eller mindre hela tiden... området kring där markeringen är lambdan utanför bollplanket, TPS skulle ha var kring 8-11 i stället för 3 som det var. Kontaktstycket höll på att lossna från TPS givaren var bara att trycka fast det så att den låste fast igen _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Tack för alla kommentarer!
Ja, det är skönt att ha den ute och kommit så här långt. Ber till VABgudarna att vintern blir planerbar så att man hinner med lite under de mörka månaderna!
Jag tror inte det, för det kommer även när du håller pedalen konstant under acceleration och fanns inga tendenser till det när den gick i bänk. Dessutom dyker det upp lite intermittent och inte vid specifika varvtal. Ibland funkar det, ibland inte. Sedan bänkningen har jag bland annat pillat med *trumvirvel* TPSen för att kalibrera om spjälläget bla. Svårt och beskriva utan en jätteutläggning, men det står härnäst på listan att kolla på... Tror inte det är något stort som sagt.
Typ fem.
Sex luftintag, original! Tyvärr räcker det inte, så det kommer bli ett sjunde till nästa sommar också. Finns fortfarade rätt mycket väv kvar på rullen, så nåt måste man ju plasta! |
||||||||
Funderar lite på det här med inredning och regbesiktning. Vad behöver man förutom vadderad bur?
Instrumentbräda? Matta? Mittkonsoll? Dörrsidor i mjukare material än masonite? Inredning bakom stolarna? (nä, det kan man väl ändå inte behöva?) Är det godtycktligt från besiktningsman till besiktningsman, eller finns det klart specificerat någonstans? Vad gäller inredning så hade jag gärna tagit mig igenom med minsta möjliga ansträngning... |
||||||||
Nu vet jag inte om SFRO har några åsikter men jag körde genom mussen på Besikta utan allt ovanstående, inga dörrsidor alls, ingen instrumentpanel, matta, baksäte, helt rensad bil och det var inga kommentarer alls på det. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Jag har fått för mig att man iaf behövde instrumentbräda?
Men om så inte är fallet så är det helt klart positivt! |
||||||||
Har följt bygget sedan innan jag skapade en profil på rejsa och det är alltid högintressant med uppdateringar med genomtänkta lösningar. Denna uppdateringen är ännu roligare och det måste vara en enorm känsla att komma ut och köra. Det är många projekt som startas och få som går i mål. Verkligen inte alla som klarar av det utan projektet dör i tysthet på pallbockar någonstans. Stort grattis, det är du väl förtjänt av. Edit: blått och vitt ser riktigt bra ut på bilen, hoppas du kör på med det när det är dags för lack. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Det finns inga specifika krav på inredning egentligen utan det handlar mer om islagsytor och vassa kanter.
Av den anledningen bör man prioritera instrumentpanel och dörrsidor i alla fall. Lite beroende på årsmodell också. Men vid regbesiktning finns det också ett par andra aspekter att ta i beaktande; 1. Ju mer "klar" och genomtänkt bilen upplevs, desto smidigare brukar det vara att få den godkänd. Besiktningsingenjörerna är idag i allmänhet ganska less på halvtaskigt ihopsatta A-traktorer och därför uppskattar de ofta en bil som är "klar" - ett bra helhetsintryck ger ofta informella pluspoäng. 2. Om man kanske kommer ligga på gränsen när det gäller vikt/effekt är det ju taktiskt att ha med allt man ska ha - bilen vägs vid regbesiktningen och det läggs inte på extra vikt för saker man inte har, som golvmatta, inredningsdelar etc Men grattis till kul provkörning! Stora steg :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Kul att se att den får rulla lite!
Finns väl många kreativa idéer ifall vikten skulle vara ett problem. - Solida stålplattor, flera centimeter tjocka, som distanser till stolsfästen - Om buren har några stag som är skruvade, kan man göra ett par extra "besiktningsrör" som man gjuter bly i. - Avtagbara fjäderbensstag fram och bak, grova rör som det gjuts bly i? - Det finns väl heller ingen övre gräns för spolarvätskebehållare? Vatten är tungt, så det är väl bara att installera en rejäl tank eller 2 _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||
Man får ju även ha domkraft och verktygslåda.
Finns ju domkrafter på typ 70kg och en rejäl verktygslåda är ju inte att leka med. Reservhjul fyllt med metall går ju också att ha med. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||||
Det finns förstås massor med sätt att vara kreativ med vikt men kommer man med 3-tons garagedomkraft, jättelik verktygslåda etc. kommer det troligen räknas som last och då får man plocka ur det.
Min egen erfarenhet är att när bilen närmar sig klar är det både roligt och ganska enkelt att peta in inredningsdelar som gör det mer ombonat inför en besiktning. Men det är ju min erfarenhet. ;-) YMMV som de säger. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Ta det lugnt nu alla, jag behöver inte fuska med vikten. Bilen är ganska ärlig i allt just nu, så det är lugnt.
Anledningen att jag undrade över inredning är att det såklart är hög prio på att få i den, men jag lär lägga vintermånaderna på att få det mekaniska att lira hundra och då finns det helt enkelt inte tid innan regbesiktning att bygga något seriöst av inredningen. Det är ett ganska tacksamt projekt att göra under sommarhalvåret när bilen *peppar peppar* är rullande Men om jag skippar vassa kanter och hårda ytor, samt gör det lite allmänt snyggt så är chansen ganska stor att man inte får en anmärkning, om jag tolkar det rätt. |
||||||||
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Fick mig att tänka på denna _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Tänk att en så beskedlig bild på en buskig amerikanare på en Skånsk småväg kan ha sån djup innebörd och skänka så mycket glädje
Vad vackert _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
|
||||||||
Nog finns det kurvigare vägar i Skåne
Men underbart med utomhusfoto där det är uppenbart att den går för egen maskin. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 194, 195, 196 ... 219, 220, 221 >> 183 besök idag (1114859 totalt) |