Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 198, 199, 200 ... 219, 220, 221 >> 12 besök idag (1114508 totalt) |
Ja, alltså bästa om man nu är lite flink med CAD-program och inte så intresserad av att köpa färdiga Firebirdspeedparts. Well... Ritningar finns säkert någonstans, men inget jag vågar ta gift på att man ska tillverka efter. Nu var det ju många år sedan jag gjorde det. Du vet, man ritar, sen står man vid fräsen och plötsligt behöver man ändra något och sen orkade man aldrig uppdatera ritningen. Mekaniken var väl egentligen inte så svår om man har tillgång till rätt verktyg (en stor fräs). Det är bara och köpa en uppsättning kulskruvar i rätt längd och sen göra plats för dem. Elektroniken var pilligare för mig som elanalfabet. Det var trångt att få in fästena till kulskruvarna minns jag. Man behövde fräsa lite på bordet och lite på stativet om jag minns rätt. Dvs du behöver en rejäl fräs för att kunna tillverka en fräs Ska den bli långlivad som CNC-fräs så behöver du bygga centralsmörjning också. Ytorna är inte härdade, och dålig oljefilm tillsammans med att den står och maler på samma millimeter 1000 gånger i något moment äter nog snabbt precision. |
||||||
Jag köpte matta på löpmeter hos Heltäckande Mattor i Stockholm, de hade ett stort utbud. https://heltackandemattor.se/ _________________ Per Lidbom i3S ACS -18 M5 e28 -86 M5 e39 -99 M540i/6 touring (snart M5) -01 ...och en jädra massa cyklar. |
||||||
Tack för tipset!
Där var inte mycket varor på hemsidan, så jag antar att det är besök över disk som gäller. Projektet ligger lite på is just nu - börjar med att bygga paneler och fixa ljudisolering, så får jag skaffa mattor när det är klart. |
||||||
Ang custom-mattor
Sett detta antar jag? https://www.ebay.com/itm/23268016557 Det är cut-pile du vill ha med öppna strån. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Lite aktivitet finns... Håller på att ljudisolera innan jag bygger lite paneler bakom buren. Ganska pilligt jobb med tanke på avsaknaden av gymnastkompetens och att inte riktigt nå hela vägen in till hatthyllan.
Vill ju inte lägga på för mycket vikt, så jag försöker hålla det till ett minimum. Är ju inte ute efter ljudlös komfortbil, utan snarare att ta resonanserna bara. Knacka på plåten och lägg remsor där det skramlar som mest. Går en del balkar under golvet så på vissa ställen är plåten rejält styv. Samt inuti hela kardantunneln sitter det klistrad glasfibermatta med aluminiumisolering på utsidan (så den är redan idag rätt dämpad). Helt oempiriska tester med mobilen visar att frekvensen går från ca 2-300Hz till ca 5-800Hz efter bitumenremsorna klistrats fast. Bra skillnad i upplevt ljud, så jag är hoppfull när det gäller funktionell ljuddämpning Området bakom stolarna (golv/väggar/tak/hatthylla) fick knappt 2kg bitumen (1.7kg om man ska vara petig) Innan mattan applicerades så "roade" jag mig med att tejpa varenda liten öppning mot bagaget med tanke på bensintanken. Dels för att man ska slippa ångor i kupen (om det nu skulle hända), samt för att få några sekunder till vid en eventuell brand. Inget hål är i direkt kontakt med bagaget, men bagageutrymmet är delvis öppet ut i skärmarna som i sin tur är öppet mot kupén. Kommer behöva en manuell frånluft för att ventilera kupén sen. Får se var jag ska ta det (eftersom man förlorar lite syftet när man drar en slang från hatthyllan till bakstammen om den nu inte är brandsäker... Spirorör kanske? ) Efter bitumenen satt där så har jag börjat sätta upp bonded foam, 10mm, överallt. Rymdskeppsvarning, men det känns rätt bra. Skramlig plåtkupé som ekar när man tänker börjar plötsligt upplevas som tyst Skumgummit väger ju i princip inget, så det kan man gödsla bra med. Köpte på mekonomen, istället för biltema. Hittade icke-självhäftande och sätter upp den med mattejp istället. Helt omöjligt att jobba med den självhäftande varianten tycker jag (samt att Mekonomens var godkänd enligt något brandsäkerhetsdirektiv, vilket känns bra. ). Även städat av kupen allt eftersom mattorna monterats (Det ser ju ganska skitigt ut på bilderna ser jag... får knäppa någon färsk sen). Nu börjar där bli riktigt rent inne (fast det ändras snart när det ska börja sågas träreglar till panelerna. |
||||||
Snyggt jobbat!
Det där kommer att göra stor skillnad, kommer så väl ihåg mussens takplåt före och efter bitumenmatta. Kul med uppdatering _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Hur är frånluften löst original? I de flesta fall har man ju valt en lågtryckszon som drar ut luften ur kupén (tillsammans med att intaget sitter i en högtryckszon). Sätter man igen något av dem blir det stopp och så blir bilen olidlig att använda. ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Oempirisk testning, är det när man killgissar? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Så kan det nog vara, men med mobilen? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Den är inte löst officiellt mer än att det är sporadiskt utslängda hål i alla paneler som används för att ibland fästa prylar i. När där inte sitter något blir det då hål i plåten, så luften går från skärmarna och in i bagaget. Var det tar vägen sen vet jag faktiskt inte - där finns inga ventiler i bagaget eller så. Kanske man inte hade helt hundra koll på det där -74? Kunden skulle ju ändå köra med rutorna nere större delen av tiden.
Japp, egenkonstruerat! Hade behövt något lager glasfiber till för att bli lite mindre fladdrigt, men det kommer när det blir dags. Passade på att fixa en form innan jag tog ner karossen från vaggan. |
||||||
Bah Hjärnsläpp...
Tack! Ja, det blir nog väldigt bra faktiskt. Märks stor skillnad redan nu när man sitter i kupén. Ser fram emot att starta motorn sen och se hur det upplevs då |
||||||
Jo det är det, men där ligger ju gummiduk för dem original så de öppnar ju bara för att suga in luft?
Tror jag iaf, måste dubbelkolla en gång till... Dessutom är ju bakre delen av dörren knappaste en lågtryckszon? |
||||||
|
||||||
Gummiduken borde ligga så att luft kan strömma ut mot dörren men inte in i stolpen. Tanken är väl som Gustaf skriver att kupen har ett övertryck från framför vindrutan som trycker ut luft i dörrgången, fläkten hjälper till om den är på. I dörrgången blir det möjligen ett litet sug skapat av luften som strömmar över dörrspringan. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Ja men titta! Det var jag som minns fel. (Första gången det har hänt tror jag )
Då så. Slang från det där till kupén för att undvika bagagerumsluft. Vill man framtidssäkra borde man kanske dra dit 12V för en CPU-fläkt på varje sida om inte undertrycket skulle räcka? |
||||||
Gör hålbild för en 120 mm fläkt i bakre "dörrsidan" så kan du 3D-printa en stos med övergång till passande slang. Om du vill ha fläkt senare så sätter du den enkelt mellan plåt och stos bakom plåten.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Sitter den där utanför dörrlisten eller hur ser det ut? I så fall kan den väl inte påverka luftflödet i kupén om det inte är så att det är en öppning inåt bakom bakskärmarna?
Hursom; "CPU-fläktar" brukar inte ge i närheten av det flöde som krävs, speciellt inte om man ska driva något "mot" det luftflöde/tryck som uppstår när man kör. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 198, 199, 200 ... 219, 220, 221 >> 12 besök idag (1114508 totalt) |