Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 200, 201, 202 ... 219, 220, 221   >>
124 besök senaste veckan (1114456 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Haha, du kommer inte undan här, Anders!
Bara att börja bygga...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Tord skrev:
And ersJepp sson skrev:
DJ skrev:
And ersJepp sson skrev:
erikjakan skrev:
Vad fan väntar du på? Bygg :P


Tänker att det kanske finns lite annan prio just nu, med tanke på att motorn faktiskt funkar.


Är det ens ett giltigt argument?

Bilen funkade väl innan du började bygga om den också?


Ap ap ap. den funkade inte alls när jag började bygga på den. Pilotbussningen glappade och urtrampningslagret läckte.
Högst motiverat att påbörja grundlig renovering med så pass allvarliga fel.


Var det vid första eller andra start av renovering? För den gick väl banträff när det var rejsaträff på sturup?


Gick och gick, jag minns det som att Steffe hämtade den med bärgaren. Sen stod den väl utställd hela helgen på pallbockar i depån?



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare



Körde? Är ni helt tossiga?
Den stod parkerad hela helgen. Knasig map i sprutet, eventuellt en trasig mapsensor. Försökte flörta upp Ragnar när han satt i den och blev hög på wunderbaumångorna minns jag - för han var ju ganska smart på motorer - men han nappade inte på att börja felsöka.
Samt då ett urtrampningslager som hade inkontinens.

Steffe både hämtade och lämnade den. Riktig hjälte!

Johan Samson skrev:
Haha, du kommer inte undan här, Anders!
Bara att börja bygga...

Alltså jag vet inte hur ni andra känner, men jag känner lite mer körsug just nu än att börja riva en fungerande motor.
Men du kanske blir lugnare av att den står i garaget?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Lite moddande av originalhandtagen. Inget fel på de egentligen, de är en enkel konstruktion - robusta, kromade och alldeles... alldeles fyrkantiga och inte så äääärodynamiska.
Man kan dessutom få coola skrytfeatures på handtaget, som att man tex har skibromsar PÅ ALLA FYRA HJULEN!


Hur kan man ens komma på tanken att byta bort dessa? Med tanke på att GM dessutom lyckades hålla dem i produktion på modeller mellan 55-91 eller nåt liknande.



Nej, istället blir det Chris Bangle-designade handtag från ett italienskt fullblod (de är ju röda!). Eller halvblod snarare. Eller Shetlandsponny är väl en mer korrekt beskrivning på donatorbilen; Fiat Barchetta.
Gör det enkelt för mig och svetsar på barchetta-plåten. Ytterplåten skall ändå gjutas av sen, så jag har inte riktigt lika höga krav på plåtarbetet som andra här inne.
Shetlandsponnyplåten var liiite jobbig att para ihop med quarterpoundercheese-plåten. 0.7mm mot 1,4. Meg min gamla TIG som aldrig körde under typ 50 ampere trots inställning, vilket jag först insåg senare.



Det här blir lite invecklat, och det saknas egentligen en före-bild vilket hade underlättat. Men eftersom handtagen har mekanismen i fel plan, behövde något göras. Original trycker de nedåt när man drar i handtaget (vertikal rörelse i X-plan), men för att de ska funka med Pontiacen så måste mekanismen trycka inåt iställe (horisontell rörelse i Y-plan)t. Även slaglängden behövde justeras, men det kan göras på länkaget mellan Pontiacens originaldelar och det nya handtaget.
I alla fall; alla saker återanvändes, men vipparmen fick en ny, 3D-printad, infästning (nedan) 90° från tidigare plan. Returfjäder osv återanvändes, och länkaget mellan vipparm och handtag fick också vridas. Komplett lösning är nästan svår och se att den blivit modifierad. Så sjukt najs det är med 3D-printing - innan den teknologin kom så hade det här ju varit liiiiiiiiite pilligt att fixa till.
Stort tack till Cedric som hjälpte mig printa ett par kolfiberbitar (inte på bild) när min egna printer behagade vara trasig.


EDIT:
En före-bild!



Även låskistor rengjordes från femtio år gammalt smuts och färgdamm från ett antal olika omlackeringar (för ingen av tidigare ägare verkar brytt sig om att demontera bilen när det skulle skvättas på ny färg). Viss skillnad på gammal och ny - det är bara avfettning och varmt vatten... Ett lager av färgdamm, smuts och fett. Patina, kallar vissa det.


Och även centrallåsmotorer. Sååååååååå 2022 att behöva hoppa in i bilen och låsa upp passagerardörren!

3D-printad gaffel såklart, för att passa 70-talsstandarden.


Även elhissarna rengjordes. Samma sak där, gammalt stelnat fett och gjorde dem sjukt tröga. Grym skillnad efteråt. thumbs up
Notera att alla skruvarna har blästrats och svartkromaterats.
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



Ordning och reda som vanligt thumbs up
Menar du att tidigare raggare varit lite mer ansvarslösa än nuvarande raggare?

_________________
Patrik Lissjos
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Vackert! thumbs up thumbs up imponerande jobb!!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Lissjos skrev:
Ordning och reda som vanligt thumbs up
Menar du att tidigare raggare varit lite mer ansvarslösa än nuvarande raggare?

Tidigare raggare la nog mer tid på att just ragga.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
2fast4u skrev:
Lissjos skrev:
Ordning och reda som vanligt thumbs up
Menar du att tidigare raggare varit lite mer ansvarslösa än nuvarande raggare?

Tidigare raggare la nog mer tid på att just ragga.

Kan varit så, helt klart.

Men man kan kanske få lite ragg med fräsiga positionsljus fram?

Det här är delvis snabb-fix, för nu måste det snart bli lite åka på sommaren och inte bara skruva. Ett helt 3D-printat positionsljus fram - fördelen med och köra gammal bil och slippa allt vad E-märkning heter. Bestående av 11 delar. Gul blinkers i yttre ramen och vit DRL i krysset, som kommer täckas av kromsargen. Reflektorerna blev quick-fix för att kunna komma vidare - de kan uppdateras i lugn och ro efter bilen är besiktigad. Då blir det frästa reflektorer i aluminium, men tills vidare blev det printade med aluminiumtejp ovanpå. Funktionen är lika bra, utseendet är det inte.

Det har blivit några iterationer innan jag kände mig nöjd... Men slutresultatet blev faktiskt inverterat mot denna bild, dvs vitt ljus som sprids i reflektorerna (så slipper man halo-stuket) och blinkershalo.



Även sidoblinkers har fått en liten uppdatering. Normalt består det av en yttepytteliten 5W glödlampa i mitten, vilket ger en ljuspunkt där och beckmörkt i kanterna av blinkersen. Svagt ljus också, speciellt på dagen. Här blir det LED, över hela ytan, med diffusor för att få ett helt homogent sken.


Blink blink... snodde en blinkprioriteringskrets från en annan LED-slinga, så posiitonsljuset släcks till ca 2 sekunderr efter det blinkat klart. Halosarna i halvljusen kommer inte användas. Det är såååååå 2022...




Även fixat lite operationsbelysning inne i bilen.
Får justera det sen när inredningen är i - blir ju svart inredning så den kommer stjäla en del ljus.
ven bagaget har fått sig lite belysning. Perfekt när man står och felsöker bränslepumpen vid vägkanten i lätt duggregn kl 03:00 en torsdagnatt. Eller nej, just det ja - styrsystemet varnar om bränslepumpens förbrukning skulle avvika från normalt, långt innan den går sönder. Gud alltså, tänk så mycket moderniteter man kan pracka på en gammal raggarpråm.





Bakljusen är uppdaterade sedan innan - säkerhetstänk här, där olika delar av ljuset tänds vid positionsljus respektive bromsljus (positionsljus på bild, bromsljus tänder allt annat). Allt för att inte få påhälsning i baken från någon instagramsurfande testosteronstinn betahanne som inte var uppmärksam...
Lite paneler kvar att knacka fram där bak, så man slipper Dart Vader-stuket också. Nåt måste man få skjuta på framtiden.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Du är en mycket sjuk man, men det visste du redan.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Jag vet. Fick diagnosen när jag började med Pontiacen. Det är bara så tragiskt att det inte finns någon bromsmedicin.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Alltså den bakänden är bara så.....
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Härligt, en rejäl uppdatering.
Galet vad denna bil har spårat ut, på ett bra sätt.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Alltså... Fantastiskt!!!
It's in the details!
Riktigt snyggt!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



And ersJepp sson skrev:
Jag vet. Fick diagnosen när jag började med Pontiacen. Det är bara så tragiskt att det inte finns någon bromsmedicin.

Raggare med blingbling.... thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Den blir så sjukt ball! Uppskattar nivån i varje detalj som är sjukt hög. Riktigt kul att den kommer att kunna vara ute lite på vägarna i sommar.

Är en riktig bra ide med innerbelysningen, jag lättade bort det på min bil då buren sitter där belysningsarmaturen sitter orginal. Men när man använder bilen kan man ibland tappa nått eller ska leta efter något i bilen så är det sjukt praktiskt med lite ljus. Sen glömmer man bort det och prioriterar ner det när man ska mecka tills man nästa gång inser att man behöver det. Lika så med solskydd, mugghållare och nån stans att lägga ett par solglasögon och en p-skiva.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jisses!! thumbs up thumbs up thumbs up

Heja - heja!!
Eldfågeln måste väl vara rejält otålig att få komma ut för lite riktigt "BRAAP-BRAAP"!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



And ersJepp sson skrev:

Ett helt 3D-printat positionsljus fram - fördelen med och köra gammal bil och slippa allt vad E-märkning heter. Bestående av 11 delar. Gul blinkers i yttre ramen och vit DRL i krysset, som kommer täckas av kromsargen. Reflektorerna blev quick-fix för att kunna komma vidare - de kan uppdateras i lugn och ro efter bilen är besiktigad. Då blir det frästa reflektorer i aluminium, men tills vidare blev det printade med aluminiumtejp ovanpå. Funktionen är lika bra, utseendet är det inte.


Har du lagt ihoplödda leds, eller ledlist, på "sargen" och krysset och sen satt kromkrysset/glaset över? Smart!
Men en ledlist med addresebara LEDs så hade blinkersen varit perfekt med WLED för att kunna göra egna "effekter", tänk dig bara hur ballt det varit med blinkers a'la KITT!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Coolt med egentillverkade lysen!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Asacoolers! thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



And ersJepp sson skrev:
Jag vet. Fick diagnosen när jag började med Pontiacen. Det är bara så tragiskt att det inte finns någon bromsmedicin.


Bromsmedicin? ...heter det inte Smilies per Miles?

Så himla coolt förresten. Klar inspirationskälla.

_________________
Magnus Falk
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Kul att det uppskattas!

Andreas Millbro skrev:
Riktigt kul att den kommer att kunna vara ute lite på vägarna i sommar.

Stopp!! Om, inte att... OM den kommer komma ut på vägarna i sommar. Det är ganska mycket var och det är redan vår i Skåne. Dra inga förhastade slutsatser.

Ja, innerbelysning tänker jag blir bra. Har letat för mycket efter grejor i mörka bilar med mobillampa. thumbs up


Marcus Gustafsson skrev:
Har du lagt ihoplödda leds, eller ledlist, på "sargen" och krysset och sen satt kromkrysset/glaset över? Smart!
Men en ledlist med addresebara LEDs så hade blinkersen varit perfekt med WLED för att kunna göra egna "effekter", tänk dig bara hur ballt det varit med blinkers a'la KITT!

Det blir inga effekter. Sånt blir för mycket tycker jag. Räcker gott med lite modern ljusteknologi jämfört med gamla halvfungerande 21/5-glödlampor. Gött och veta att man syns liksom.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 200, 201, 202 ... 219, 220, 221   >>
124 besök senaste veckan (1114456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande