Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... , 219, 220, 221   >>
432 besök senaste veckan (1114894 totalt)
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



And ersJepp sson skrev:
Nikel skrev:
Alltså har du ingen polare som kan sitta i bilen när du skruvar?

Ge snubben öl och laptopp med film så har han ju kvällen räddad.


Du, nu pratar vi repeterbarhet här... Om kompisen ska sitta och dricka öl i bilen varenda gång jag ska cornerweighta så kommer han ju öka i vikt över tid.


Är din vikt repeterbar?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



And ersJepp sson skrev:



Här näst blir det fjäderbyte och rideheight. Sen blir det camber och därefter CW. Bild på gamla resp nya bakfjädrar. De gamla var på 205lbs/in och nya är på 575lbs/in. Dessutom längre för att inte fjädern skall bottna innan bumpstoppet har gjort så. Lär väl bli viss skillnad.
https://rejsa.nu/im/user/372/2024-01-05-13-28-54_img_5173_2.jpg


Ser ut som ganska bra lättning också? thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13272



Nikel skrev:
And ersJepp sson skrev:
Nikel skrev:
Alltså har du ingen polare som kan sitta i bilen när du skruvar?

Ge snubben öl och laptopp med film så har han ju kvällen räddad.


Du, nu pratar vi repeterbarhet här... Om kompisen ska sitta och dricka öl i bilen varenda gång jag ska cornerweighta så kommer han ju öka i vikt över tid.


Är din vikt repeterbar?


Nu är nog mätningarna viktigare än resultatet här

_________________
Tord Ringenha11
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Tord skrev:
Nu är nog mätningarna viktigare än resultatet här


Helt klart. Utan tvekan!


Nu är i alla fall bilen i rideheight. Mätte upp till skärmkanten bak för att ha lagom mycket luft i hjulhusen bak. Därefter mättes avståndet mellan referensplan till tröskellåda i bakkant, och därefter i framkant av tröskeln. 10mm rake på tröskeln. Imorgon blir det corner weight för och se att den står någorlunda rätt.
Sandlådesand på byggmax är bra ballast

Eftersom jag inte har vettiga skärmkanter fram, fick tröskellådan agera referensmått som sagt.
Nästa steg är att få ner den på hjul och kolla om den sitter vettigt och gör den det så är det väl dags att börja kapa skärmkanter fram då och bygga nya.


Ser himla hightech ut med laser, men det var faktiskt smidigt att kunna mäta rakt ner med talmetern och inte behöva pricka navet i olika vinklar. thumbs up

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Helt klart. Utan tvekan!

Icka att förglömma, allt MÅSTE exakt.
Mao inget jä... överslag här inte...

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Nä, sätta upp en tumme i vädret och göra lite på känn. Sånt skulle vi ju aldrig hålla på med här inte.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



And ersJepp sson skrev:
Nä, sätta upp en tumme i vädret och göra lite på känn. Sånt skulle vi ju aldrig hålla på med här inte.

De här är ju en raggarbil är det inte tum som gäller då...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Ja men det här känns ju rätt OK ändå. thumbs up

Från början var det helt off efter jag bytt fjädrarna, någonstans i häraden
490 280
280 490

Trots det stod tröskellådorna perfekt mot marken. Visar ju på vikten av att göra CW...

Nu, efter lite skruvande så ser det ut så här. Jag är nöjd för nu, blir en noggrannare CW i vår + hjulvinklar. Nu blir det dags för skärmkanter fram istället.

Fram: 52%


Diagonalt 50%


Vänstersida (med förare i) 51%
Motor+växellåda och bensintank är flyttade en del åt höger i bilen. Motorn är typ 3cm om jag minns rätt, och tanken är typ 6-7cm förskjutet om jag minns rätt. Hade ju behövts ännu mer vikt på den sidan för att få 50/50, men man får väl vara nöjd så här tills vidare. Får börja med att gjuta av dörren på förarsidan så att jag balanserar det lite bättre.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Förbaskat fina hub stands där! Jag byggde motsvarande (men långt ifrån lika fina!) till min Westfield en gång för länge sedan. Nu blev jag så svårt avundsjuk att jag kanske måste bygga en uppsättning till Miatan med - bara att lägga till på ToDo-listan. 🙄

Men.... En Ponnyack ska väl vara inställd med apmycket cross weight för att få den att gå runt ovalbanorna bra? 😊

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Hoppsan, var det redan vår.
Tur att det är säsong i augusti också, så att man inte måste stressa ut i april.






Lite knasig perspektiv i ett trångt garage, men ser rätt ok ut i verkligheten. Måste rulla ut den någon dag för och kunna se det på lite avstånd.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Är den inte klar att ställas ut på Elmia? Luddig rattmuff, polerat underrede och speglar under bilen förväntar jag mig. Kroma gärna bromsskivorna också.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



2fast4u skrev:
Är den inte klar att ställas ut på Elmia? Luddig rattmuff, polerat underrede och speglar under bilen förväntar jag mig. Kroma gärna bromsskivorna också.
Elmia har ju rymligare montrar än ditt garage, så det kan ju vara enklare att jobba där?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Snygga breddare!

Var tvungen att rulla tillbaka i tråden för att se hur det såg ut från början? Vilket du skall se som en komplimang

_________________
Magnus Falk
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Tack!

Ska man vara petnoga är det inte breddare i den bemärkelsen. Hjulhuset är avsmalnat på sidorna (nästan 10cm framför och bakom) samt att skärmkanten är höjd ca 50mm. Så lite rundare och tightare hjulhus än tidigare "bara". gjorde samma operation bak när den satt i vagga någon gång på 10-talet.

Dålig bild, men så här såg det ut förra året - lite urkapat på ovansidan och kantskyddslist.




2fast4u skrev:
Är den inte klar att ställas ut på Elmia? Luddig rattmuff, polerat underrede och speglar under bilen förväntar jag mig. Kroma gärna bromsskivorna också.


Tror inte det är någon som vill ha den här häcken på puts-Elmia.

@Niklas, lite drygt att släpa med alla verktyg, men man kanske kan låna där i någon monter.
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



Nä, din bil är nog alldeles för ombyggd för Elmia.
Känns som merparten är nya bilar med foliering, stora hjul och ägaren har många följare

Kör en utställning kring korvmojjen efter några sladdar på parkeringen istället

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258



Lissjos skrev:
Nä, din bil är nog alldeles för ombyggd för Elmia.
...ägaren har många följare


Jeppson har många följare, här iaf.

Propontiac visar var skåpet ska stå på Elmia 2025?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Kan inte se att det blev nån jubileumspost? 20 år skojar man inte bort, jag gissar att det är halva trådskaparens liv?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Markus97 skrev:
Kan inte se att det blev nån jubileumspost? 20 år skojar man inte bort, jag gissar att det är halva trådskaparens liv?

20 års jubileum för en projekttråd borde ju verkligen uppmärksammas!!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



2fast4u skrev:
Markus97 skrev:
Kan inte se att det blev nån jubileumspost? 20 år skojar man inte bort, jag gissar att det är halva trådskaparens liv?

20 års jubileum för en projekttråd borde ju verkligen uppmärksammas!!

Är det inte rimligare med 20 år på pallbockar

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Det är läge för guldklocka i tråden!

Eller ska vi uppfinna pokalen "Gyllene Pallbocken"?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Det är ett antal timmar av mitt liv som är spenderat i denna tråd ....
men det har varit kul och intressant.

Ser fram emot kommande 20 år.


_________________
SO Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... , 219, 220, 221   >>
432 besök senaste veckan (1114894 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande