Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 219, 220, 221
510 besök senaste veckan (1115186 totalt)
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



DJ skrev:
Det är läge för guldklocka i tråden!

Eller ska vi uppfinna pokalen "Gyllene Pallbocken"?


guldbocken vore väl det givna?


_________________
Jakob Josefsson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1508

Namndispens
Namndispens

NBC2 skrev:
Det är ett antal timmar av mitt liv som är spenderat i denna tråd ....
men det har varit kul och intressant.

Ser fram emot kommande 20 år.



+1

_________________
Johan B
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11267



NBC2 skrev:
Det är ett antal timmar av mitt liv som är spenderat i denna tråd ....
men det har varit kul och intressant.


+1 thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12865


Trådstartare
Haha,
J*klar... Är det 20 år sedan? Himla konstigt, för jag har väl inte blivit 20 år äldre sedan dess?

Köpte bilen 5 oktober, -99 så i höst har jag ägt den i 25 år alltså. Hepp. Det var väl aldrig riktigt planen när jag slantade upp 16500kr för en högljudd och slö Firebird i tre olika sorters svart (så nuvarande lack kan ju ses som en tribute till det skicket).


Kul att det uppskattas! Det har blivit en och annan timme både i garage och framför datorn relaterat till det här projektet. Det är lite begränsat med garagetid i livet just nu tack vare familj, men har det blivit 20 år redan så kan det väl bli 20 år till så länge inte Magnus rycker sladden.


"Guldbocken"
Ett pris till de pallbocksprojekt som färdigställts och registrerats där projekttiden överskrider 8 år. Magnus kan dela ut ett sådant på rejsagalan varje år. Ja, om det finns någon nominerad såklart.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12865


Trådstartare
Vet inte om jag postat det i tråden, men fick i höstas av en slump kontakt med en gammal ägare till bilen. Han ägde den i början av åttiotalet och verkade vara den ägaren som moddade den innan jag köpte den (vitt underrede, cragar-fälgar, hijackers, 400 istället för 350-motor mm.




Det här var alltså någon gång i början/mitten av åttiotalet. Nästa ägare har jag för mig hade den avställd under ett träd i 10-ish år innan den kom till ett nytt hem där den skulle bli racebygge. Fuelcell i bakluckan, stort avgasssytem osv.
Sen är historiken lite oklar fram till slutet på nittiotalet när jag hittade den i Staffanstorp, en vecka efter att körkortet togs. Hann inte köpa den utan säljaren bytte bort bilen som dellikvid till nåt camarorejsbygge. Men efter kontakt med den nye ägaren så fick jag köpa den av honom istället.

Planen var att köra den några somrar och sen väl antagligen köpa något annat. Men några säljförsök (för 35k - vilken flip det hade varit! ) bad jag istället en kompis köpa med sig polyurethanbussningar hem från staterna. Det var ju väldigt tydligt i reklamen i Summitkatalogen att hjulvinklarna behölls under belastning, så rent logiskt måste man ha sådana.

Ja, och på den vägen är det.

Den vita färgen har gissningsvis räddat bilens liv, då den som sagt stod ca 10 år under ett träd på en gräsmatta. Den var gravt rostig på bakstammen och där färgen blästrats bort av hjulsprut osv. Men i övrigt var den rätt fin undertill när väl färgen kommit av. thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 219, 220, 221
510 besök senaste veckan (1115186 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande