Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 219, 220, 221 >> 203 besök idag (1114879 totalt) |
Jag var helt övertygad om att jag råkat ut för ramlagerhaveri på en Chrysler 318 för några år sen, men det visade sig vara en lös turbin. Det är inte något till kopplingen som suttit lite löst?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Tryckplattan sitter fast och slavcylinder/urtrampningslager likaså. Får väl plocka loss tryckplattan och kolla skruvarna som håller svänghjulet, men om de hade varit lösa tycker jag att det skulle låta även när man plockat loss lådan?
|
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
otäcka ljud kan även komma ifrån att kammen ligger och slår axiellt...näe man har rollerkam.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det gör den inte, där är ca 3mm till godo. Jag har inte rullkam. Dessutom sitter excenterringen för bensinpumpen kvar vilket hindrar den från att slå axiellt. |
||||
Anders.
Mest för att vara på säkra sidan kolla axialspelet på veven. Detta skall vara runt 0.15mm. Lådan i sin tur. Växellådor e inget magiskt. Var medveten om att ingående samt bottenstock alltid ligger i ingrepp,vilket betyder att dessa e de delar som kan föra oväsen vid URLAGD växel med motorn igång. Det hela kommer bli mkt klart för dig när du ser det framför dig. Inte haft isär ngn T56 iofs,men alla manuella lådor e mer eller mindre uppbyggda likadant. Som du mkt riktigt reflekterar över e en mindre mängd "spån"(metallic tjafset) inget att oroa sig över. Ngt som kan vara ide när du har isär lådan e kanske framför allt att leta härdsläpp i lager samt att kolla "frigång" för synkroniseringsringarna. Går till så att du med ett bladmått kollar hur mkt avstånd det e mellan ring å drev när ringen sätar över sin kona på drevet. Nominellt nedre mått brukar röra sig om en knapp millimeter. Axialspelen på stockarna brukar antingen vara förspänning eller mkt mkt nära noll.(hundradelar) Getrag tex anger 0,09mm. Vissa lådor kräver "special" avdragare för de främre lagren. Ngt man kan tillverka själv i svarven om man e händig. Köp isf en billig universal historia för att just dra av lager,å tillverka själva "fästet" för lagret i stål i svarven. Ngt jag undantagslöst gör,å det fungerar mkt bra. Detta med växellådor e absolut inget high tech,å det e lite underligt att folk drar sig så för att arbeta med dem. Att vid behov förstärka lådor e i sin tur en annan femma,men ett tips e att kolla att samtliga lagerhål i hus samt bakre lagerplatta e 100% runda samt har angiven passning. om detta inte stämmer kan det ge upphov till helt fel greppbild emellan evolventerna på dreven,vilket IRL kan ge upphov till allsköns "skrammel" i friläge mm. _________________ Jesper Karlsson |
||||
Såg inte ditt svar förrän nu, tack för tipsen.
Lagren som jag misstänkte i lådan har inga tecken på slitage. Har än så länge bara lyft på frontkåpan eftersom det var det lagret jag ville inspektera. Egentligen ska man ställa lådan upp och riva den bakifrån vilket inte kändes supermotiverat inför min "snabbkoll". Iaf, jag utgår från att lådan är OK nu. Även urtrampningslagret och slavcylindern känns OK samt sitter monterade som de ska. Ska ut på söndag och plocka bort tryckplattan för att se om det kan tänkas vara något konstigt där bakom. Sen har jag slut på idéer... Funderar fram och tillbaka på om det kanske kan vara motorn ändå, men jag har ju väldigt svårt att tro det eftersom ljudet är borta när lådan är urplockad. Har haft funderingar på att bygga om till utanpåliggande slavcylinder med ett urtrampnignslager alá jänk pga det är så illa lite plats mellan låda och tryckplatta. Får se om jag gör det, sååååååå svårt är det nog inte att få ihop det. Inga fel på den här lagerbanan (tyvärr... önskar att man hade hittat ett solklart fel, men med min tur lär väl felet vara borta nu för att komma tillbaka lagom till våren börjat...) Frontstycket på lådan avplockat. Gick inte djupare än så här eftersom vibrationerna/slamret kom från sprängkåpan. Några centimeter in på lådan kändes inget så att problemet skulle sitta i bakkant av lådan känns ganska otroligt... Sunkigt SAABlager, men det gör sitt jobb Någon som har tips om var man köper dessa nya för riktigt bra pris? Har för mig att jag såg på Biltema för många år sedan men det verkar ha försvunnit ur sortimentet. Saab 9000 är detta ifrån. |
||||
Kolla in på Speedparts http://www.speedparts.se/shop/prod/res_vxl_slavcylinder.shtml _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Tackar! Lite dyrare än vad jag räknat med dock. Bygger nog hellre om till utanpåliggande prylar om jag tvingas byta delarna... |
||||
Det är ett märke i nederkant samt två mindre märken i ovankant på planet av lagerbanan. Är det bara små smutspartiklar eller är det slagmärken? _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
||||
Ska jag våga mig på att föreslå pilotlagret i veven? Jag har ett rejält skramlande i Opeln med motorn på tomgång och kopplingen uppsläppt. Trampar jag ur så försvinner det (förutom det normala lyftarrasslet).
Det kan väl inte vara så dyrt, testa att byta när du ändå har lådan nere. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag tryckte i en axel och testade lagret (nållager) men det kändes ok.
original sitter det en bronsbussning och jag funderar på om man skulle montera det istället för nållagret... |
||||
Jepp, både tryckplatta och lamell är kontrollerade. Fjädrarna på lamellen visade på ett visst slitage, om än ytligt, då de verkar roterat något. I övrigt var lamellen felfri. Tryckplattan, centerforce, ser också OK ut. Växellådan ligger halvriven på jobbet och jag kommer antagligen sätta ihop den i kommande eller nästa vecka. Funderar på att slänga ihop allt och montera upp lådan igen för att se om felet finns kvar. Det kan ju vara av typen "fel som lagar sig själv efter ett tag för att sedan komma tillbaka när det är minst lämpligt" |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 219, 220, 221 >> 203 besök idag (1114879 totalt) |