Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 148, 149, 150 ... 219, 220, 221 >> 104 besök senaste veckan (1114532 totalt) |
Riktigt imponerande! Hela motorsetupen (med allt runt i kring den) antar jag är en ganska rejäl bit av kakan? Jag tycker jag klarat mig lindrigt undan med min Kadett som väl snart närmar sig 70k skulle jag gissa. Men jag har en del stora poster kvar innan jag är "klar". Typ stolar, genomgågna toppar med mekisar, fjädrar andra kammar etc, motorstyrning, avgassystem. Bara det jag saknar för att få ihop motorn som jag vill ha den är nog 50-60 000 med lätthet (Räknar då 15-20 för sprut och givare, resterande motordelar) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Budget och utfall är ju ofta rätt skilda från varandra.
Nu har jag inte klickat på dina länkar, men frekvensomvandlare till vad jag antar är en DCmotor? Fundera ett varv till innan du klickar på köpknappen. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Är väl inte så många frekvenser att omvandla i i den där 12-volts likströms... _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
|
||||
Eller som en revisor en gång sa: "en budget är bara en fantasi man har för att hålla ångesten under kontroll". Ligger nåt i det. Men för hobbyprojekt är det väl helt rimligt att inte räkna tiden som kostnad, mer än att timmarna kunde använts till annat (eller?). Blygsam fråga, har du någon koll mellan tummen och pekfingret på hur mycket tid det ligger i projektet? Med allt från CAD, fräsning, notering, dagdrömmande m.m?
Och såklart, ett helt otroligt grymt bygge som helt klart skiljer sig från mängden! Mer av allt tack! _________________ Peter Fahlström |
||||
Satt faktiskt tidigare idag och funderade på vad varje kilometer kostade som jag körde förra året, en överslagsräkning gav ~6 000:-/km. Sen kom jag på mer kostnader jag försökte förtränga men inte lyckades... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Får väl klargöra här och försöka posta pajdiagrammet från när man sitter vid rätt dator. Jag håller koll på kostnaderna, inte eBay-köp för 10-15 kr men allt över hundringen stoppar jag in i excelen.
Det är självklart bara bil, inga maskiner eller verktyg. Det är kontanta medel, instoppade i denna version. Dvs motor och växellåda som byggdes för många år sedan är inte inkluderade, men allt annat är. Jag har ägt bilen många år, och kommer äga den många år till - dvs en totalbudget för hela ägotiden är i mina ögon inte lika intressant eftersom den byggts om, och kommer byggas om, flera gånger. Värdet på alla komponenter är högre än de pengarna jag har betalat (hej skatteverket ). Jag har via kontaktnät i industrin tex lyckats få laserskuret för löjligt låga summor. Dvs för någon annan utan samma kontaktnät hade byggsumman blivit högre. (är ju tvungen att skriva det, om jag skulle komma på och sälja den någongång. Jantesvensken kommer ju knappast vilja betala en krona mer än det man själv betalt). Vill vissa ljuga för sig själva så får de väl göra det. Personligen tycker jag det är bättre att veta sanningen, även inte överensstämmer med visionen. Då kan man göra något åt det, om man vill. Ljuger man, har man ju ingen aning.
Nja, jag kan inte säga att tiden är värdelös. Jag har tagit de kunskaper och erfarenheter jag lärt mig med bilbygget och använt i jobbet. Tack vare det har jag gjort karriär och lärt mig ännu mer, där jag kunnat ta med mig vissa delar till min bilfritid istället. Inte säkert att jag lyckats med samma karriärbana om jag inte byggt bil på fritiden eftersom jag då varit samma typ av skrivbordsriddare som alla andra.
Dagdrömmande är svårt att uppskatta... Det är nog många timmar. Gick och tänkte på det här i flera år innan jag satte igång. Praktiskt arbete, inkl konstruktion, runda slängar 7000h fördelat på åtta år. Vilket ger ett snitt av drygt 72h/månad. Då är i princip allt inkluderat, förutom eBay-surfande sena nätter. Där är såklart flera månader som inte skett något arbete i, och det var mer intensivt i början. De senaste två åren har det tyvärr varit ganska mycket annat som gjort att bilprojektet mest framskridit nattetid... Man ska nog se det som ett intresse, snarare än en produkt. Vissa tycker säkert det är vansinne att lägga så mycket tid på en och samma grej när de läser detta. Jämför det i så fall med att en del tycker det är kul att spela TV-spel och gör det 2,5h varje kväll. Det blir lika många timmar... |
||||
Lägger man till motor och växellåda, som bara de kostade nästan 100k att få ihop, så är såklart målet överskridet. I detta fall var det dock resten av bilen som max fick kosta 150kkr. När jag började så resonerade jag som så att bilen fick kosta mig ca 300kkr, vilket var fördelat på drivlina 100kkr, bilens värde 75kkr och kommande uppdatering för 150kkr. För de pengarna ville jag få något snabbt, ovanligt och klassiskt. Får se om receptet kommer hålla. Bara de suraste och snålast specade 911or kostade under 300kkr på den tiden, även om det kanske hade varit en lite bättre investering. Nu har jag sumpat alla chanser att få bra betalt för bilen den dagen jag säljer den... |
||||
|
||||
sen får du tillgodoräkna mkt tid som utbildning,för du har ju lärt dej rätt mkt under resans gång antar jag, å kunskap vet ju alla att det är guld värt
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
+ på det Samt kontakt nätet du fått med bilbyggandet _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
|
||||
Sisådär nääästan en hästkraft i denna där om man tror att säkringen säger nåt om maxeffekten då _________________ Magnus Thomé |
||||
Köpa verktyg är ju halva nöjet i ett sånt här projekt!
Tack vare tips från Mats Klinglöf, hittade jag en gubbkörd svarv inte långt från hemmet. Kastade mig på telefonen och lyckades vara den förste som kom fram. Köpte den osedd vilket visade sig vara bra, då säljaren blivit fullkomligt nedringd efteråt. Någon gång ska man ha tur. Gammal åttiotalsmaskin, väldigt sparsamt använd. Inget kännbart vändglapp på någon av skruvarna. På sedvanligt manér har den inte varit använd på 20 år (fräsen var inte använd på 28 år! ). Allt fett är intorkat i den, så det blir till att renovera lagren. I detta fall blir det minsta möjliga insats för att kunna komma vidare i Pontiacprojektet. Uppsmörjning, införskaffande av en bättre verktygshållare (någon som har något liggandes?) och på sikt en uppsättning DROer. Stabil pjäs på nästan 60 kilo trots sitt lilla format. kan ta stycken upp till 220mm diameter (dock mindre vid tvärsliden - återstår att se vad som går in där) och typ 400mm långt. Lite trist med remdrift men å andra sidan har jag inte sett så många bänksvarvar med riktig växellåda (remmen saknas på bilden men flyttas mellan remskivorna. Kugghjulen driver gäng/matningsdelen och där finns det olika utväxlingar) Har en stor låda med bomar och stål i fullstorlek som jag köpte för många år sedan. Blir nog till att avyttra det eftersom de inte får plats i minisvarven tyvärr. |
||||
Bara att grattulera sådana "små"svarvar brukar försvinna i en hast..
Köpte själv en liten för 300kr..av en kille som städade efter sin bortgoångna far... Telefonen gick varm..blocket annonsen var 3minuter gammal när jag ringde och var där 5minuter senare..så man får allt ha lite tur.. Iofs står min lille då motor saknas, men jag har ju en mellanstor modell oxå..Torshälla 150... Men det blir nog att jag fixar den lille oxå vid något tillfälle.. Nu vill vi se massor av fina saker produceras i denna svarven! _________________ Michael Thulesius |
||||
Kul, som tips kan nämnas att jag hittade nya drivremmar på Clas Ohlslon via sökning på rembeteckningen. Både tandremmen och kilrepet.
De fanns dock inte i katalogen utan låg under allmänna reservdelar. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
hej hej!
Installerade nyss en sån opel servo pump i min bil och blev riktigt impad av att den var tyst och det var är väldigt mysig mjukstart på den samt den verkar reagera fort o speedar upp vid användning. Den är ju gjord för 12V, kanske enklare än att göra egna styrningar osv? jag har ingen aning om vad den ger i tryck osv. 4st kablar. plus, minus, samt 2st som ska ha plus när man vill starta den. mvh Eric J _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Alltid kul med svarv, kan tipsa om att de finns grymt mycket saker från kina på Ebay till små svarvar så kanske kan vara något som passar där.
Mini Quick Change Multifix Tool Post Holder Kit Search results lathe tool post Ebay.co.uk _________________ Marcus Larsson Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 148, 149, 150 ... 219, 220, 221 >> 104 besök senaste veckan (1114532 totalt) |