Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 150, 151, 152 ... 219, 220, 221   >>
13 besök idag (1114535 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Det var måååånga år sedan det där avhandlades på rejsa. Självklart ställde jag kontrollfrågan när jag lämnade grejerna.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2274

Men det var inte så enkelt, utan de hade nog fått rucka runt däcken lite för att hitta bra läge om man ska döma placeringen på prickarna...

EDIT:
Klingan75 skrev:
som skall sättas 180 grader från hålet för ventilen

Och nja, så enkelt behöver det inte vara. Väger hålet eller ickehålet mest?
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



And ersJepp sson skrev:
Det var måååånga år sedan det där avhandlades på rejsa. Självklart ställde jag kontrollfrågan när jag lämnade grejerna.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2274

Men det var inte så enkelt, utan de hade nog fått rucka runt däcken lite för att hitta bra läge om man ska döma placeringen på prickarna...

EDIT:
Klingan75 skrev:
som skall sättas 180 grader från hålet för ventilen

Och nja, så enkelt behöver det inte vara. Väger hålet eller ickehålet mest?


Du felciterar... Jag inledde inlägget med "Tror det..."

Ut och starta bilen istället, SMHI säger att det är 5+ och sol i Lund.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



And ersJepp sson skrev:
Två hjul har inga balanseringsvikter, ett hjul har 10 gram och det värsta har 25 gram. Antingen visste däckverkstaden vad de gjorde, eller så har de noll koll. Jag hoppas på det första.

Så blev mina däck också senast jag bytte på se7en thumbs up Vi gjorde jobbet en helg så det provades några lägen på däcken innan vi var nöjda i mitt fall var det 10 gram på en fälg

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
PH_
Alingsås
Här sen Okt 2009
Inlägg: 35



And ersJepp sson skrev:
Tack för det! Ny kilrem är beställd thumbs up


Ingen som råkar ha, eller veta var man får tag på, extra backar till en 80mm chuck?
Dessa klämmer utanpå och jag är på jakt efter sådana som klämmer inuti (eller utanpå mindre grejer). Dvs den 'vanliga' modellen.


15.00mm är de egentligen, råkade sladda lite på skjutmåttet när jag tog bilden.


Har inte du en fräs?

Backarna kanske är för hårda? Men jag har själv funderat på att fräsa bort klackarna på mina backar och skruva fast "slit och slang" klackar I alu. Finns andra fördelar med att kunna anpassa backarna efter behov samt att ha mjuka backar.

_________________
Christopher Johansson
MB 190E 2.5 16v (Pallbocksräser i väntan på inspiration)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Det är lite i hårdaste laget att köra utan kylning. Fräsen klarar det, men jag har inte fixat vettig kylning för stål än.

Mätte igår och konstaterade att en 125mm chuck borde gå att klämma dit utan att förlora utrymme.
Det är bra, för en sådan fick jag med till fräsen. Den har båda uppsättningarna med klackar.
Blir och snida till en adapter med andra ord. Nuvarande adapter är såklart konisk i styrningen, så jag jag hoppas det går att få plats och tillverka adaptern i svarven.
Är det definitionen på AI - när maskinen tillverkar delar åt sig själv?

Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



And ersJepp sson skrev:
I övrigt har det handlats nya klisterpuckar. Kuhmo V70 blev det. Känns bra med en massa mönster när man dessutom skall regbesiktiga. thumbs up
Två hjul har inga balanseringsvikter, ett hjul har 10 gram och det värsta har 25 gram. Antingen visste däckverkstaden vad de gjorde, eller så har de noll koll. Jag hoppas på det första.



Blev snyggt det där - nu vill vi bara se dem på bilen också!

Antar att hjulet som ligger ner är däcket monterat på 10,0x18" och de som står upp på 10,5x18"?

Blir det månne premiärtur framåt vår/försommar?

Apropå balanseringsvikter, och behovet av, kan jag säga att det slår rätt rejält mellan olika däck och även fälgar. Generellt är kvalitetsfälgar och däck bra men även på dessa kan det ibland vara en del obalans. Personligen blir jag inte alltför oroad av att det sitter 20, 25 eller 30 gram vikter på ett hjul, särskilt inte om det är balanserat på baksidan ekrarna (då vikterna vid den typen av balansering ökar pga den minskade momentarmen jämfört med att balansera på yttre fälgkanten).
Men givetvis är det roligt om man kan få till det med så lite vikter som möjligt!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



And ersJepp sson skrev:
Är det definitionen på AI - när maskinen tillverkar delar åt sig själv?


Plastlocket som agerar mothåll och lagring för dubbdockans vev var trasigt på min svarv, så jag rotade fram lite aluminium och mässingskrot på jobbet för att tillverka en ny lite robustare lagring.
Tyvärr är locket fyrkantigt så jag blev "tvungen" att köpa en fyrbackskiva för att kunna hålla fast ämnet...

Det är kul med maskiner!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare


Någon som har koll på var man kan få tag på liknande filttyg som satt på gejdrarna till svarven?
Påminde lite om möbeltassmaterial, men utan klistret...
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Tjockare typen av Fiberduk kanske?
Dvs sådan som används vid vägbyggen etc.

_________________
SO Johansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Googlade lite och hittade den här tråden http://www.practicalmachinist.com/vb/general/what-type-felt-way-wipers . . . .

Inlägg nr 5 låter som något i min smak, slakta en gammal skrivare.
Jag behöver också byta avstrykare på min svarv men har inte hittat nåt vettigt material. Skulle behöva tillverka nya avstrykare också egentligen, de nuvarande i plast är spruckna och eländiga...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Det går med läder också =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Custom
Varberg
Här sen Jun 2008
Inlägg: 17



Vet inte om detta kan vara till någon hjälp:

https://www.mcmaster.com/#felt/=1c8ihpa

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1 . . . .

Annars om du har någon i närheten som stämmer Pianon så har dom sån filt med.

/David

_________________
David Herbertsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Närmaste pappersbruk Så kan du nog få några hundra kvadratmeter på ett ton för en bullpåse då har du så det räcker resten av livet. Och alla du känner

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
H C Lund
Örebro
Här sen Nov 2004
Inlägg: 105



Pianostämmare är ett bra tips, sitter massor av olika sorters filt i pianon.

_________________
Christian Lund
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292



And ersJepp sson skrev:
Fräsen gör verkligen nytta!
Skulle vilja ha en svarv och en plåtbock också, men platsbristen hindrar mig...


Lyxmeckar lite i form av "onödigheter" som vindrutetorkare när man ändå håller på med elsystemet.
Fundering; Jag tänkte försöka få intervall-funktionen att fungera, även om själva torkarmotorn inte är avsedd för det. Problemet är att parkeringsläget, när torkararmarna fysiskt sänks ned en bit, sker automatiskt i de båda hastighetslägena. Eftersom det tar en stund, blir det en smula omständigt om torkararmarna skall parkeras varje gång det har gjorts ett intervallsvep. Någon som har idéer/tankar?



Torkarmotorn:
Plusmatning i mitten. Jorda ena stiftet i ytterkant så går torkarna på högfart (2). Jorda båda stiften så går torkarna på lågfart (1). Bryt jordläget så kör motorn klart sin cykel och parkerar.

Spaken:
En kabel för matning och sen tre olika kablar för de olika lägena.

Tänkte att ett sånt här borde väl funka för själva intervallet?
http://www.vehicle-wiring-products.eu/product.php?xProd=635


Om det kommer något ljushuvud som föreslår en annan torkarmotor, så är kravet att den måste ha parkeringsläge.


På min Lemans -68 åch cadillacen -97, så stannade torkarna i uppe-läget när intervall var på. Var bara i avstängt-läget som dom gick ner och parkerade. Det är ju så man måste ha det. Med detta vill jag inte säga att jag vet hur det funkar, för jag har inte satt mej in i hur det funkar. Men du borde hitta en gammal torkarmotor som har rätt funktion. Min på audin gör så med, fast den går ju hela vägen ner varje gång. INTE på långa vägar fränt ju! Liknar ju inte ens lyx ju!

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292



And ersJepp sson skrev:
Dags att komma ikapp med uppdateringarna här också...

Först och främst; Ny hemsida! Lika snygg på datorn som på mobilen thumbs up
Den gamla har varit med sedan 2007, och det har ju hänt lite sedan dess... Sociala medier, folk surfar på mobilen istället för datorn osv. Gäller ju att hänga med!



Remprylar... De svarta stagen är elförzinkade först, för att få bra rostskydd... lite overkill, men lämnade en massa annat samtidigt, så det var lika bra att dessa åkte med. thumbs up





Remmar också. Har en alternativ remdragning med längre rem för att få större ingrepp på AC och generator, men tänkte börja så här och se om det räcker.



Oljeavskiljaren mellan oljetank och insug visade sig vara helt tom. Helt klart därför insuget var ganska svart och kladdigt inuti. Gjorde ett eget försök att göra någorlunda vettig avskiljare...
Mässingsrör som ingång från oljetanken. Därefter sugs det genom ett rostfritt nät (och en plåt, mest för att hålla nätet på plats) och sen in i insuget. Hoppas det funkar bättre än tidigare. Borde kanske tagit till lite mer på höjden med nätet, men får börja så här.


Svarvade såklart plåten för bra passform. Lite snits får det ju vara på det hela.


Tryckte i ytterligare nät efter fotot togs för att packa det hårdare.


3D-printad infästning skymtar mellan oljetank och avskiljare. Isolerade avskiljaren också, för att undvika för mycket skit som någon skrev här innan.


Börjar bli ganska klart nu

Utzoomad bild från när jag slog på huvudströmbrytaren första gången:



Nja riktigt så blev det inte. Det blev så här istället;


Bränslepumpar kopplade, vattenpumpen kopplad, några givare kvar att kalibrera. -7 ute idag, så fasen vet om jag inte är för bekväm för eventuella startförsök de kommande veckorna. skjuter det nog till maj/juni när det är varmare ute.



Helvete va nervöst det var! Min började ryka direkt. Fast det var en jordkabel som hamnat fel på starten av nån anledning i ett tidigt skede. Men vad illavarslande när man inte vet var det kommer i från. Nu testade jag krets för krets så ingen riktig eldsvåda. Men halvkul när man bygger ihop gammalt med nytt. Ingen annan än en själv som kan hjälpa till och ingen att skylla på.....

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292



And ersJepp sson skrev:
Skarp iaktagelse thumbs up

Vet inte om det slår över faktiskt, men det finns en inbyggd säkerhet genom att fästet för övre länkarmen helt enkelt tar i fjädern så att coil overn inte går att montera så lågt.
Det var meningen att det skulle bli så.

EDIT: Fjädringsvägen är +-50mm. Max utslag på bilden och när vippan står rakt upp är rideheight. Dvs kompression blir typ lika stor vinkel sett från rideheight fast åt andra hållet.

Wärhner skrev:
And ersJepp sson skrev:


Men visst, fokuset justeras något till det komfortablare hållet med åren. Som att man skulle sparat lite bagageutrymme till att kunna lägga barnvagnen i.


Problem solved





När bilen är klar och allt är utsorterat, och jag roar mig med att vaxa lacken och byta bromsbelägg på vintrarna, ska jag bygga mig ett sånt här:


Seriöst alltså.

bagageutrymmet är ju inte mycket just nu och krysset i buren begränsar effektivt det mesta som är större än en iPad, så vill man ha med sig något till banan så är det nog bästa sättet.



Drag?

_________________
Magnus nilsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Det där var ju också en uppning...

Nä, takräcke får det bli. Det är betydligt coolare. Sen någon gång, om tio år eller nåt...
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



varför inte en avtagbar krok? då skulle du kunna
åka med en pontiac, kapad å ombyggd till ett litet
rejssläp👍
ut med allt å vipps så har du nattlogin fixad😎

_________________
peter johansson
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



thumbs up Perfekt på street week 😎

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Det har varit lite paus i projektet pga olika anledningar och de senaste veckorna har gått åt till att felsöka lite jordfel bland annat. Men nu skuttar stötstängerna igång. Tändningen står lite fel, men annars verkar allt funka. Siktar på att basmappa lite i veckan som kommer. thumbs up



Känsla just nu:
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 150, 151, 152 ... 219, 220, 221   >>
13 besök idag (1114535 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande