Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 150, 151, 152 ... 219, 220, 221 >> 13 besök idag (1114535 totalt) |
Det var måååånga år sedan det där avhandlades på rejsa. Självklart ställde jag kontrollfrågan när jag lämnade grejerna.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men det var inte så enkelt, utan de hade nog fått rucka runt däcken lite för att hitta bra läge om man ska döma placeringen på prickarna... EDIT:
Och nja, så enkelt behöver det inte vara. Väger hålet eller ickehålet mest? |
||||||
Du felciterar... Jag inledde inlägget med "Tror det..." Ut och starta bilen istället, SMHI säger att det är 5+ och sol i Lund. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Så blev mina däck också senast jag bytte på se7en Vi gjorde jobbet en helg så det provades några lägen på däcken innan vi var nöjda i mitt fall var det 10 gram på en fälg _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Har inte du en fräs? Backarna kanske är för hårda? Men jag har själv funderat på att fräsa bort klackarna på mina backar och skruva fast "slit och slang" klackar I alu. Finns andra fördelar med att kunna anpassa backarna efter behov samt att ha mjuka backar. _________________ Christopher Johansson MB 190E 2.5 16v (Pallbocksräser i väntan på inspiration) |
||||||
Det är lite i hårdaste laget att köra utan kylning. Fräsen klarar det, men jag har inte fixat vettig kylning för stål än.
Mätte igår och konstaterade att en 125mm chuck borde gå att klämma dit utan att förlora utrymme. Det är bra, för en sådan fick jag med till fräsen. Den har båda uppsättningarna med klackar. Blir och snida till en adapter med andra ord. Nuvarande adapter är såklart konisk i styrningen, så jag jag hoppas det går att få plats och tillverka adaptern i svarven. Är det definitionen på AI - när maskinen tillverkar delar åt sig själv? |
||||||
Blev snyggt det där - nu vill vi bara se dem på bilen också! Antar att hjulet som ligger ner är däcket monterat på 10,0x18" och de som står upp på 10,5x18"? Blir det månne premiärtur framåt vår/försommar? Apropå balanseringsvikter, och behovet av, kan jag säga att det slår rätt rejält mellan olika däck och även fälgar. Generellt är kvalitetsfälgar och däck bra men även på dessa kan det ibland vara en del obalans. Personligen blir jag inte alltför oroad av att det sitter 20, 25 eller 30 gram vikter på ett hjul, särskilt inte om det är balanserat på baksidan ekrarna (då vikterna vid den typen av balansering ökar pga den minskade momentarmen jämfört med att balansera på yttre fälgkanten). Men givetvis är det roligt om man kan få till det med så lite vikter som möjligt! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Plastlocket som agerar mothåll och lagring för dubbdockans vev var trasigt på min svarv, så jag rotade fram lite aluminium och mässingskrot på jobbet för att tillverka en ny lite robustare lagring. Tyvärr är locket fyrkantigt så jag blev "tvungen" att köpa en fyrbackskiva för att kunna hålla fast ämnet... Det är kul med maskiner! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Någon som har koll på var man kan få tag på liknande filttyg som satt på gejdrarna till svarven? Påminde lite om möbeltassmaterial, men utan klistret... |
||||||
Googlade lite och hittade den här tråden http://www.practicalmachinist.com/vb
Inlägg nr 5 låter som något i min smak, slakta en gammal skrivare. Jag behöver också byta avstrykare på min svarv men har inte hittat nåt vettigt material. Skulle behöva tillverka nya avstrykare också egentligen, de nuvarande i plast är spruckna och eländiga... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Vet inte om detta kan vara till någon hjälp:
https://www.mcmaster.com/#felt/=1c8i https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro Annars om du har någon i närheten som stämmer Pianon så har dom sån filt med. /David _________________ David Herbertsson |
||||||
På min Lemans -68 åch cadillacen -97, så stannade torkarna i uppe-läget när intervall var på. Var bara i avstängt-läget som dom gick ner och parkerade. Det är ju så man måste ha det. Med detta vill jag inte säga att jag vet hur det funkar, för jag har inte satt mej in i hur det funkar. Men du borde hitta en gammal torkarmotor som har rätt funktion. Min på audin gör så med, fast den går ju hela vägen ner varje gång. INTE på långa vägar fränt ju! Liknar ju inte ens lyx ju! _________________ Magnus nilsson |
||||||
Helvete va nervöst det var! Min började ryka direkt. Fast det var en jordkabel som hamnat fel på starten av nån anledning i ett tidigt skede. Men vad illavarslande när man inte vet var det kommer i från. Nu testade jag krets för krets så ingen riktig eldsvåda. Men halvkul när man bygger ihop gammalt med nytt. Ingen annan än en själv som kan hjälpa till och ingen att skylla på..... _________________ Magnus nilsson |
||||||
Drag? _________________ Magnus nilsson |
||||||
Det där var ju också en uppning...
Nä, takräcke får det bli. Det är betydligt coolare. Sen någon gång, om tio år eller nåt... |
||||||
|
||||||
Det har varit lite paus i projektet pga olika anledningar och de senaste veckorna har gått åt till att felsöka lite jordfel bland annat. Men nu skuttar stötstängerna igång. Tändningen står lite fel, men annars verkar allt funka. Siktar på att basmappa lite i veckan som kommer.
Känsla just nu: |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 150, 151, 152 ... 219, 220, 221 >> 13 besök idag (1114535 totalt) |