Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 157, 158, 159 ... 219, 220, 221 >> 104 besök senaste veckan (1114496 totalt) |
Bra. Var och när? |
||||||||||
medans vissa andra här [Janne...] slipar ner sina 50 år gamla dörrar och hittar perfekt plåt, blottar man själv en händelserik historik... 9 lager färg, 1cm spackel på vissa ställen, vinkelslipsmärken i plåten samt en ganska rejäl riktning och tenn ovanpå det. Fyllekörning runt korvmojjen och prejad av länsman efter det?
Under karosslinjen är plåten som sagt konvex också. Återstå och se om den går att värma/kyla så att den sträcks lite. Första skärmen är plåtren också. Hängde på den bara för att... hjulhuskanten skall flyttas upp och tajtas till precis som bak. Syns inte på bilden men skärmen pekar uppåt eftersom hjulet hade behövt sitta typ 2cm inuti. |
||||||||||
Borde det inte finnas nya ekonomibit, ett nytt skinn till dörren att köpa?
Dem ser ju ut att ha fått smakat på en hel del det där skinnet _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||
Jo, det finns.
Tanken var först att gjuta av hela dörrarna, men i dagsläget lutar jag åt att gjuta av skinnet efter att karossglipor justerats eftersom ramen håller fönsterhissar osv. Har inte riktigt bestämt mig än. På lång sikt tänkte jag försöka falsa till ett par aluminiumdörrar istället. Byta dörrskinn innebär visst arbete och jag försöker komma undan så enkelt som möjligt just nu, tror jag. |
||||||||||
Det finns! - men passformen är dålig _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||||||
Då är vi tre ( du, jag, Ragnar ) som visar nakna plåtbilder på forumet
Lägg minimalt med energi på dörrarna, det kommer massor med mörka vintrar då du kan fixa alu/kolfiber _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Kommer inte på fråga, med tanke på hur länge den stått på pallbockar så är den värd minst det här: (Det ser ju dessutom rätt enkelt ut.....) Sen är ju nivån på resten av projektet sjukt hög så håll fanan högt _________________ Håkan Backlund Porsche 991 GT3 RS MR |
||||||||||
Att jag ens bemödar mig i det här läget och slipar plåtrent skulle jag vilja säga är Ragnars fel. Att jag köper ett engelskt hjul, krymp/sträckmaskin, hjul till falsmaskinen osv är också Ragnars fel. Han jävla tråd har kostat mig en del pengar nu. Det ser ju så lätt ut när andra gör det.
Helt rätt! Det blir ytterst lite energi på plåten just nu. Ska bara rikta upp den så att jag kan hänga panelerna på plats. Sen bygga lite fästen för skärmar, huvgångjärn osv och sen är det dags att fixa el till belysning osv. Har en liten vision om att registrera sent nästa år och sen blir det rullande renovering efter det. Skit i lack, inredning osv. Möjligtvis lite folie på plåten för att ge ett någorlunda intryck för besiktningsmannen och i med en vindruta. Resten kan man som du skriver sortera ut under de kommande vintrarna.
Ja, de där är ganska najs, men jag ska ha andra dörrhandtag och jag kommer på sikt fylla i skarvarna mellan panelerna något då de brukar vara ganska usla. Känns lite sådär att börja plasta på ett par sådana dörrar kan jag känna. Och de är ju lite smådyra också. Dessutom har jag blivit lite fascinerad av aluminium på sistone. Underbart material - kräver inga pluggar, gjutformar osv. Det blir dessutom lite OEM-clubsportkänsla på alupaneler jämfört med glasfiber, iaf från den här tidsåldern.
Ja, krympa menade jag... 'Sträcka ut plåten' -> skånskt uttryck för att krympa.
Det kommer visst på fråga. Plåtjobbet på de lösa panelerna blir lite fuskigt just nu. Den ska bli reggad och sen blir det som sagt rullande renovering. |
||||||||||
Om man kan forma aluminium, så är det en ytterst bra lösning. Styvhetsmässigt hamnar man lika som kolfibret på bilden ungefär, c:a 70GPa för både alu och sån väv som på bilden. Skillnad i densitet med 2.8 för alu jämfört med 1.6 på plast är inte hela världen. Däremot, om man ska betala mantimmar för att knacka alu, så blir kolfiber otroligt mycket billigare! Det går mycket fortare att plasta, framför allt om man gör flera och kan återanvända formen. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||||
|
||||||||||
Kul man jan hjälpa till! Just att krympa ner en allt för välvd plåt är nog bland de mer frustrerande plåtjobben jag gjort. Ellee ja, krympa är lätt, men att veta var, hur mycket och sen rikta upp der efteråt är svårt att lära sig från youtube. Iaf för mig. _________________ Ragnar Burenius |
||||||||||
Rättade ett stavfel där. Jag ser inte mig som någon naturbegåvning inom plåt, så jag ser dörren som lite möjlighet att lära mig. Räknar inte med något fantastiskt utfall, men om man i alla fall kan få den att bukta inåt så att man kan spackla upp den så funkar det till vad jag ska ha den till.
Vad får dig att tro det? |
||||||||||
Lite så jag tänkte, jag såg faktiskt inte ens diffusorn vid första anblicken. Eller nja, jag tror nog att du snickrar ihop något som passar din bil bättre. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||
Då är det officiellt. Den kommer väga som två sevens... Eller tre.
Det blir mycket siffror nu... Jag hade någonstans en förhoppning, ryckt ur luften, att jag skulle tangera 11XXkg för det helt färdiga resultatet (dvs inte plåtdörrar, huv osv) men det kommer bli väldigt svårt. 1690kg vägde den när den revs, lättad från 1740kg med stolar och lite annat när det begav sig. Bilen är bara ställd på vågarna så fördelningen kan säkert bli lite bättre. Så som chassiet står just nu, väger det 1229kg - inkl. ca 60L bensin och alla vätskor men ingen förare. Då saknas ca 270kg prylar i form av skärmar, dörrar, glas, inredning. Höftar man lite i excel, så innebär det 53/47% viktfördelning och 1498kg enligt vänster nedan. Nedan; Dr Jekyl till vänster och Mr Hyde till höger... 1500 kg var lite mer än jag hoppats på. Visserligen bur, ett gäng förstärkningar, fetare bromsar, hjul osv än tidigare men varenda litet gram som monterats på bilen har noga granskats innan. Har femat prylar och velat mellan 3 och 4mm plåt osv. Subframeconnectorsarna är tex en 3mm profil, där två av sidorna är nedfrästa till 2mm för att spara vikt osv. Men tittar man till höger i bilden så finns det en långsiktig plan på att få ner den till 12XXkg. Vissa saker där är ganska enkla och andra tar nog väldigt lång tid att genomföra (tex aluminiumblock och moddad subframe...) Hade hoppats på 11XXkg, men det känns omöjligt om man inte ska bli riktigt radikal. Med andra ord; Ca 200kg lättat från 1690kg kortsiktigt och på lång sikt under 1300kg. |
||||||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||
Nja, såååå mycket är det väl ändå inte med tanke på storleken. Det är ingen E30 direkt, utan snarare en 840... Det slog mig nu att den där röda tändlampan som ligger på torpedväggen väger ca 240kg. Glömde lyfta bort den när jag vägde den... |
||||||||||
Nej men ändå, man hoppas ju alltid på mindre Aha det är en såndär Uranvikt i den, luriga dem där _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||
Det blir tungt om man flytspacklar golvet i bilen för att få det plant och fint.
Verkar ligga en laptop på bilen åxå. Hur många kilo bytes bidrar den med? Där finns en hel del potential för lättning. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||||
När du säger det så... Tändlampa: 239kg Tröjan: 2kg Laptopen: 4kg Blir bra lättning det här... |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 157, 158, 159 ... 219, 220, 221 >> 104 besök senaste veckan (1114496 totalt) |