Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 163, 164, 165 ... 219, 220, 221   >>
147 besök senaste veckan (1114429 totalt)
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



And ersJepp sson skrev:
Kreativt ferrarigarage förresten!
Har han heltäckningsmatta på golvet? Så Amerikanskt!


Känns som en synvilla =D Kolla dörren så satsar jag på svedala ..

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



magnum skrev:
And ersJepp sson skrev:
Kreativt ferrarigarage förresten!
Har han heltäckningsmatta på golvet? Så Amerikanskt!


Känns som en synvilla =D Kolla dörren så satsar jag på svedala ..

Läser man den länkade artikeln så framgår det att det är Skåne och inget annat...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Klart det är i Sverige, men jag syftade mer på att heltäckningsmatta hade passat en amerikansk bil. Inte en italiensk.

Han skulle ju ha typ någon terracotta-färgad sten, direktimporterad från lämplig vingård.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2457



matfo skrev:
magnum skrev:
And ersJepp sson skrev:
Kreativt ferrarigarage förresten!
Har han heltäckningsmatta på golvet? Så Amerikanskt!


Känns som en synvilla =D Kolla dörren så satsar jag på svedala ..

Läser man den länkade artikeln så framgår det att det är Skåne och inget annat...


Ängelholm

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Främre framskärmsinfästningar (nästan) klara. Blev stabila som fasen och väldigt lätta. Håller lätt för att sitta och öla på under cruisingen. Tveksamt dock om de håller att pöka mot - ska förstärkas lite till vid övre plattan så att man inte faller ur ramen för raggarbilar.



Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



And ersJepp sson skrev:
Främre framskärmsinfästningar (nästan) klara. Blev stabila som fasen och väldigt lätta. Håller lätt för att sitta och öla på under cruisingen. Tveksamt dock om de håller att pöka mot - ska förstärkas lite till vid övre plattan så att man inte faller ur ramen för raggarbilar.



Er ikke det påkrevd med en fullsize fieldtest om det kan pokes på? Bare å hente fruen og prove vel??

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10623



And ersJepp sson skrev:
Främre framskärmsinfästningar (nästan) klara. Blev stabila som fasen och väldigt lätta. Håller lätt för att sitta och öla på under cruisingen. Tveksamt dock om de håller att pöka mot - ska förstärkas lite till vid övre plattan så att man inte faller ur ramen för raggarbilar.



Har du räknat på det? Dynamisk FEM-analys? Om du får första egenmoden med lagom frekvens kan det ju bli bra hjälp! Låg dämpning tack, så Q-faktorn blir hög!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare


Ja, skillnaden på öl och pök är väl att den sistnämnda är dynamisk där frekvens och lastriktningar kan variera ganska mycket. Svårt att räkna på.
Får kanske nöja mig med och veta att den håller för ölning.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Härligt bygge!
Fast bilderna föder även massor av frågor...
Varför så liten kylare?
Alla glipor runt kylaren- är det tänkt att de ska tätas senare??
Ska det byggas en stor tratt framför som leder luften genom kylaren?
Är det medvetet att termostathuset ska vara högsta punkt och det ställe man avluftar?
Varför inte låta kylaren gå ända upp?
Det kan vara en synvilla, om inte, varför sitter kylfläkten dikt emot kylpaketet?
Blir det en fläktkåpa senare?
Vad ä tanken bakom olika slangar??
Shit vad mycket frågor man får i skallen då man ser en produktiv och kompetent byggare visa upp sina alster!!
Vore kul att få lite inputs på detta så man lär sig lite

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13246



And ersJepp sson skrev:


Ja, skillnaden på öl och pök är väl att den sistnämnda är dynamisk där frekvens och lastriktningar kan variera ganska mycket. Svårt att räkna på.
Får kanske nöja mig med och veta att den håller för ölning.


Det kan det vara ordentligt svårt att räkna på underbestämda system, vissa hävdar omöjligt, men vissa numeriska metoder kan fungera så man får en konvergerande lösning. Simuleringar kan ge viss insyn men där är det ju oftast förbestämda lastfall. Att modulera lasten i pökfallet bör vara möjligt i åtminstone storleken på krafterna vi pratar om men lastriktningen kan som du är inne på vara mycket svårare att bedöma förutom i starkt förenklade modeller. Frekvenserna bör dock vara måttliga enligt egna studier i ämnet, ytterst sällan frekvensen överstiger 1Hz, men det beror på ett flertalet faktorer som t ex preferens, ålder och kondition.

Ibland så måste man faktiskt göra riktiga fälttester och i såna fall så kan det vara smart med ordentlig dokumentation med video så man enklast förstår vilka rörelser du får i infästningar och stag.
.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Tycker slangarna ser smutsiga ut

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550



Tord skrev:
And ersJepp sson skrev:


Ja, skillnaden på öl och pök är väl att den sistnämnda är dynamisk där frekvens och lastriktningar kan variera ganska mycket. Svårt att räkna på.
Får kanske nöja mig med och veta att den håller för ölning.


Det kan det vara ordentligt svårt att räkna på underbestämda system, vissa hävdar omöjligt, men vissa numeriska metoder kan fungera så man får en konvergerande lösning. Simuleringar kan ge viss insyn men där är det ju oftast förbestämda lastfall. Att modulera lasten i pökfallet bör vara möjligt i åtminstone storleken på krafterna vi pratar om men lastriktningen kan som du är inne på vara mycket svårare att bedöma förutom i starkt förenklade modeller. Frekvenserna bör dock vara måttliga enligt egna studier i ämnet, ytterst sällan frekvensen överstiger 1Hz, men det beror på ett flertalet faktorer som t ex preferens, ålder och kondition.

Ibland så måste man faktiskt göra riktiga fälttester och i såna fall så kan det vara smart med ordentlig dokumentation med video så man enklast förstår vilka rörelser du får i infästningar och stag.
.

Eller så nöjer man sig med antagandet att det funkar nog. Antagligen är väl frågeställningen dessutom ointressant, för när bilen väl är klar så har väl intresset för dylika övningar gått över ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
2fast4u skrev:

Eller så nöjer man sig med antagandet att det funkar nog. Antagligen är väl frågeställningen dessutom ointressant, för när bilen väl är klar så har väl intresset för dylika övningar gått över ...


Jag tänker ju såklart på generationen efter mig som kommer låna/ärva bilen.


Tord skrev:
And ersJepp sson skrev:
Tack så mycket för de fina omdömet!

Kul och ses och inga problem med det korta varslet, även om det är trist att visa upp ett stökigt garage.


Till er andra: Den är färdig nu, så när som på lite med inredningen och att skruva på ena hjulet. Inga batterier i kameran, tyvärr.


bra, då kan du leverera den till mig då!? Du höll ju nästan på att sälja den ändå till mig för typ 10 år sen så det är ju lika bra att vi fullföljer. Ditt garage är ändå för litet för pontiacen så du kan få hånglian som passar bättre i ditt garage. Hånglian är 390 lång och 146 cm bred så du får massor med mer plats för verktyg.

Bra format på Hånglian!

Där är en amerikan som regelbundet mailar mig och säger att han vill köpa den också. Men han vill inte köpa förrän den är klar, så du kanske kan ta den halvklar? Men får du köpa den för frun denna gången då?
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10623



Kom precis på att jag också borde våldgästat ditt garage. Eftersom dottern numera bor i Lund har jag börjat spendera lite tid där.

Så när som helst kan jag komma objuden och störa dig lite i ditt arbete!



Jag höll på att skriva att både dottern och hennes pojkvän läser Maskinteknik i Lund, så de kanske kan göra utmattningtest på dina skärmstag. Men skippar nog det inlägget...

Eller va? Skrev jag det nu ändå?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Min fru har ringa intresse av Rejsa men när jag reciterade valda delar av den här tråden skrattade hon högt.
Snygga fästen förresten. Kul att det går framåt, jag var lite orolig att det skulle bärka iväg med garageombyggnad istället för framsteg på bilen ett tag där.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
DJ skrev:
Eller va? Skrev jag det nu ändå?


De är välkomna hit om de vill. 16° 'varmt', lite instängd doft och pallbockar gör att man nog behöver vara ganska lång. Tord får sköta eventuell dokumentation.

Du är också välkommen hit. Fast få nu inga fantasier. Lite däckspark på sin höjd.

OneYet skrev:
Min fru har ringa intresse av Rejsa men när jag reciterade valda delar av den här tråden skrattade hon högt.
Snygga fästen förresten. Kul att det går framåt, jag var lite orolig att det skulle bärka iväg med garageombyggnad istället för framsteg på bilen ett tag där.

Du menar att det var ett specifikt inlägg här som du inte citerade?

Man måste inte vara bilintresserad för att njuta av Pallbockstråden

Ang. garageombyggnad och andra projekt så ska du inte vara allt för lugn.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



jag gissar att det var avgassnokarna som reciterades, en klar höjdpunkt !
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Tord skrev:
And ersJepp sson skrev:


Ja, skillnaden på öl och pök är väl att den sistnämnda är dynamisk där frekvens och lastriktningar kan variera ganska mycket. Svårt att räkna på.
Får kanske nöja mig med och veta att den håller för ölning.


Det kan det vara ordentligt svårt att räkna på underbestämda system, vissa hävdar omöjligt, men vissa numeriska metoder kan fungera så man får en konvergerande lösning. Simuleringar kan ge viss insyn men där är det ju oftast förbestämda lastfall. Att modulera lasten i pökfallet bör vara möjligt i åtminstone storleken på krafterna vi pratar om men lastriktningen kan som du är inne på vara mycket svårare att bedöma förutom i starkt förenklade modeller. Frekvenserna bör dock vara måttliga enligt egna studier i ämnet, ytterst sällan frekvensen överstiger 1Hz, men det beror på ett flertalet faktorer som t ex preferens, ålder och kondition.

Ibland så måste man faktiskt göra riktiga fälttester och i såna fall så kan det vara smart med ordentlig dokumentation med video så man enklast förstår vilka rörelser du får i infästningar och stag.
.



Det här gamla projektet (varför mindes min hjärna det här? Från 2009?!) kanske kan vara en start för att konstruera en fungerande testutrustning: https://techcrunch.com/2009/12/12/newlywed-sex-tweets/ Simuleringarna måste ju göras med korrekt indata!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Är otroligt imponerad av ditt bygge och tålamodet... Inte alla som har det. Inte jag iaf. :-) Sprang på denna arga Firebirden på insta...

https://www.instagram.com/rileystair/?hl=sv

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Tack!

Ja, den har jag sett. Den är 'ganska' fet. Han måste haft spons på svetsgas...



Min svarv käkar drivremmar. Misstänker att en skev remspännare är boven i dramat och håller på att tillverka en ny, biffigare, version. Kilrem/V-rem som är 5mm bred. Problemet är att den tippar, och lägger sig på sidan. Därefter knäcks den ganska snabbt och sen separerar remmen i sina olika lager.

Finns det några andra alternativ egentligen? När jag köpte den, satt där en O-ring, dock uttöjd med tiden så den slirade. En rund rem hade sannolikt varit mer robust, men sånt finns inte va?

Risig bild. Saknas en remspännare, men man får en uppfattning i alla fall. Den tandade ytan på remmen är ovansidan som har lagt sig mot insidan. V:et är alltså vänt åt fel håll på bilden...
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192



Kanske inte tillräckligt stor? Men kika här: https://www.durabelt.com/ amerikansk sida men det verkar finnas nått i Polen.

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 163, 164, 165 ... 219, 220, 221   >>
147 besök senaste veckan (1114429 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande