Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 163, 164, 165 ... 219, 220, 221 >> 147 besök senaste veckan (1114429 totalt) |
Känns som en synvilla =D Kolla dörren så satsar jag på svedala .. _________________ Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10 |
||||||
Läser man den länkade artikeln så framgår det att det är Skåne och inget annat... _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Klart det är i Sverige, men jag syftade mer på att heltäckningsmatta hade passat en amerikansk bil. Inte en italiensk.
Han skulle ju ha typ någon terracotta-färgad sten, direktimporterad från lämplig vingård. |
||||||
Ängelholm _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Främre framskärmsinfästningar (nästan) klara. Blev stabila som fasen och väldigt lätta. Håller lätt för att sitta och öla på under cruisingen. Tveksamt dock om de håller att pöka mot - ska förstärkas lite till vid övre plattan så att man inte faller ur ramen för raggarbilar.
|
||||||
Er ikke det påkrevd med en fullsize fieldtest om det kan pokes på? Bare å hente fruen og prove vel?? |
||||||
Har du räknat på det? Dynamisk FEM-analys? Om du får första egenmoden med lagom frekvens kan det ju bli bra hjälp! Låg dämpning tack, så Q-faktorn blir hög! _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Ja, skillnaden på öl och pök är väl att den sistnämnda är dynamisk där frekvens och lastriktningar kan variera ganska mycket. Svårt att räkna på. Får kanske nöja mig med och veta att den håller för ölning. |
||||||
Härligt bygge!
Fast bilderna föder även massor av frågor... Varför så liten kylare? Alla glipor runt kylaren- är det tänkt att de ska tätas senare?? Ska det byggas en stor tratt framför som leder luften genom kylaren? Är det medvetet att termostathuset ska vara högsta punkt och det ställe man avluftar? Varför inte låta kylaren gå ända upp? Det kan vara en synvilla, om inte, varför sitter kylfläkten dikt emot kylpaketet? Blir det en fläktkåpa senare? Vad ä tanken bakom olika slangar?? Shit vad mycket frågor man får i skallen då man ser en produktiv och kompetent byggare visa upp sina alster!! Vore kul att få lite inputs på detta så man lär sig lite _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Det kan det vara ordentligt svårt att räkna på underbestämda system, vissa hävdar omöjligt, men vissa numeriska metoder kan fungera så man får en konvergerande lösning. Simuleringar kan ge viss insyn men där är det ju oftast förbestämda lastfall. Att modulera lasten i pökfallet bör vara möjligt i åtminstone storleken på krafterna vi pratar om men lastriktningen kan som du är inne på vara mycket svårare att bedöma förutom i starkt förenklade modeller. Frekvenserna bör dock vara måttliga enligt egna studier i ämnet, ytterst sällan frekvensen överstiger 1Hz, men det beror på ett flertalet faktorer som t ex preferens, ålder och kondition. Ibland så måste man faktiskt göra riktiga fälttester och i såna fall så kan det vara smart med ordentlig dokumentation med video så man enklast förstår vilka rörelser du får i infästningar och stag. . _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Eller så nöjer man sig med antagandet att det funkar nog. Antagligen är väl frågeställningen dessutom ointressant, för när bilen väl är klar så har väl intresset för dylika övningar gått över ... _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Jag tänker ju såklart på generationen efter mig som kommer låna/ärva bilen.
Bra format på Hånglian! Där är en amerikan som regelbundet mailar mig och säger att han vill köpa den också. Men han vill inte köpa förrän den är klar, så du kanske kan ta den halvklar? Men får du köpa den för frun denna gången då? |
||||||
Kom precis på att jag också borde våldgästat ditt garage. Eftersom dottern numera bor i Lund har jag börjat spendera lite tid där.
Så när som helst kan jag komma objuden och störa dig lite i ditt arbete! Jag höll på att skriva att både dottern och hennes pojkvän läser Maskinteknik i Lund, så de kanske kan göra utmattningtest på dina skärmstag. Men skippar nog det inlägget... Eller va? Skrev jag det nu ändå? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Min fru har ringa intresse av Rejsa men när jag reciterade valda delar av den här tråden skrattade hon högt.
Snygga fästen förresten. Kul att det går framåt, jag var lite orolig att det skulle bärka iväg med garageombyggnad istället för framsteg på bilen ett tag där. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||
De är välkomna hit om de vill. 16° 'varmt', lite instängd doft och pallbockar gör att man nog behöver vara ganska lång. Tord får sköta eventuell dokumentation. Du är också välkommen hit. Fast få nu inga fantasier. Lite däckspark på sin höjd.
Du menar att det var ett specifikt inlägg här som du inte citerade? Man måste inte vara bilintresserad för att njuta av Pallbockstråden Ang. garageombyggnad och andra projekt så ska du inte vara allt för lugn. |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Det här gamla projektet (varför mindes min hjärna det här? Från 2009?!) kanske kan vara en start för att konstruera en fungerande testutrustning: https://techcrunch.com/2009/12/12/ne _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Är otroligt imponerad av ditt bygge och tålamodet... Inte alla som har det. Inte jag iaf. :-) Sprang på denna arga Firebirden på insta...
https://www.instagram.com/rileystair _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
Tack!
Ja, den har jag sett. Den är 'ganska' fet. Han måste haft spons på svetsgas... Min svarv käkar drivremmar. Misstänker att en skev remspännare är boven i dramat och håller på att tillverka en ny, biffigare, version. Kilrem/V-rem som är 5mm bred. Problemet är att den tippar, och lägger sig på sidan. Därefter knäcks den ganska snabbt och sen separerar remmen i sina olika lager. Finns det några andra alternativ egentligen? När jag köpte den, satt där en O-ring, dock uttöjd med tiden så den slirade. En rund rem hade sannolikt varit mer robust, men sånt finns inte va? Risig bild. Saknas en remspännare, men man får en uppfattning i alla fall. Den tandade ytan på remmen är ovansidan som har lagt sig mot insidan. V:et är alltså vänt åt fel håll på bilden... |
||||||
Kanske inte tillräckligt stor? Men kika här: https://www.durabelt.com/ amerikansk sida men det verkar finnas nått i Polen.
_________________ Henrik Eldholm |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 163, 164, 165 ... 219, 220, 221 >> 147 besök senaste veckan (1114429 totalt) |