Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 166, 167, 168 ... 219, 220, 221   >>
124 besök senaste veckan (1114456 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Gör ingenting!

Huven är en jäkla bra arbetsbänk när man bara har 19 kvadrat

Härligt jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Flippfront kanske?

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



'Murica, fuck yeah!


Jag skulle tro att min Västtyska Opel har ungefär samma karosspassning nu som sina samtida amerikanska vänner i GM-familjen hade då...

Imponerande storlek på dörrgångjärnen, motsvarande på min blöjraggarbil är två fastsvetsade plattjärn med en rörsprint genom

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Mats R skrev:
Flippfront kanske?


Inte en chans... Hade aldrig kunnat öppna huven i garaget då, utan att fronten slog i arbetsbänken.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
2fast4u skrev:
Tight passning i splinesen ger vingelfri och bra styrning på underhjulet. I original var det en rund stång som hade väl stort spel och den vridlokaliserades genom ett fräst spår som omfamnade en skruv som stack in från ytterröret. Underhjulet kunde vridas flera grader innan det tog stopp. Se till att få hjulen parallella, annars blir det bara trist att jobba med.


Jag har också ett fräst spår i min axel, men där har de faktiskt lyckats. Det är nollspel där. De har bara satt hela biten snett.

Cassius skrev:
Blir intressant att se vad mitt 1300 kronors engelska hjul från Kina håller för kvalite hör jag...




Wankelsport skrev:
Jag tror det ingår i den engelska livsfilosofin att saker man köper ska vara lite dåliga, eller helt enkelt inte riktigt färdiga. Man ska liksom få möjligheten att anstränga sig lite för att fixa till det lilla extra själv. Så man kan luta sig bakåt när man väl är kvar titta på prylen man fixat och vara känna sig riktigt nöjd med sig själv.
Hur skulle det se ut om taket på huset var helt och inte läckte? Om grunden var dränerad och torr. Eller om bilen hade bra (låg) bump steer? Om de dyra nya skärmarna till ens Morgan passar utan att man ska behöva vara plåtslagare. Nej, vill man ha dessa egenskaper så ordnar man det ju själv.

Jag har två engelska bilar så jag vet


Du har nog en poäng där.
Lite roligt dock när jag och en kompis skulle få igång mitt DTA. Fick aldrig bilen att gå riktigt rent på tomgång (och kunde inte sätta igång och ställa in resten då heller). Efter alldeles för mycket felsökning, ringde vi helt enkelt till DTA i Storbritannien. Första killen som svarade där frågade direkt efter en Teamviewerklient på datorn som vi jobbade på, kopplade upp sig, gick igenom lite parametrar, bad oss starta motorn och hålla mobilen vid motorn. Sen klickade han lite här och där i kanske två minuter, bad oss varva lite, justerade runt lite i bränsle och tändning och konstaterade sen "nu är den inställd, ni kan börja mappa nu om ni vill. Ring igen om det är några problem".
Hela samtalet tog kanske 20 minuter. Sjukt grym support
Ingen betänketid från hans sida, inget "vänta så ska jag gå iväg och kolla lite" eller liknande. Bara dyka rakt in. Det är respekt. thumbs up
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Imponerande storlek på dörrgångjärnen, motsvarande på min blöjraggarbil är två fastsvetsade plattjärn med en rörsprint genom

Jag skulle tro att den där modellen faktiskt hade funkat bättre, även om dörrarna varit tyngre. Mer yta som är i kontakt med axeln. Tittar man på GM-modellen så är det ju yttepyttelite area som faktiskt ska bära all den där lasten.
Som vanligt med 70-talsbilar behöver allt vara justerbart, för att de stackars plåtslagarna ska lyckas få det att linjera någorlunda.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



And ersJepp sson skrev:
Anders Karlsson skrev:
Imponerande storlek på dörrgångjärnen, motsvarande på min blöjraggarbil är två fastsvetsade plattjärn med en rörsprint genom

Jag skulle tro att den där modellen faktiskt hade funkat bättre, även om dörrarna varit tyngre. Mer yta som är i kontakt med axeln. Tittar man på GM-modellen så är det ju yttepyttelite area som faktiskt ska bära all den där lasten.
Som vanligt med 70-talsbilar behöver allt vara justerbart, för att de stackars plåtslagarna ska lyckas få det att linjera någorlunda.


Rejäla doningar...



Man "justerar" genom att bryta i gångjärnet med Spezial-Werkzeug S-1320, som är ett snofsigt namn på nåt som liknar ett järnspett.
Om jag inte minns fel så var det samma konstruktion på min Omega B från -00, varför ändra ett vinnande (billigt) koncept?

Slut på gångjärnsspam

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Blir det nån tillfällig garagelack innan panelerna skall masseras eller kommer lacken efter glipor, springor och extra handskfack är hanterade? Jag gissar att du inte skall köra runt plåtrent. Passformen mellan mitten på motorhuv och front är verkligen anmärkningsvärt amerikansk.

Garagelack skall inte underskattas. Lacken på Jannes Mustang är bättre än han erkänner och lite slipa, polera och nåt extra lager klarlack så hade det sett ut som ett proffsjobb.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Jag gissar att du inte skall köra

Helt riktigt, så någon garagelack behövs inte.


Skämt o sido, planen är att regga den så fort det är möjligt och därefter köra rullande färdigställning för att kunna utvärdera den lite samtidigt. Jag har insett sedan fronten kom på att det inte går att ha en lackad bil i mitt lilla pyttegarage. Varenda kväll hamnar det antingen spånor över den, eller så drar jag i en balk i ena skärmen när jag vänder mig om, eller så tappar jag skruvmejseln som studsar iväg in i plåten eller så är det något annat. Den kommer bli skadad i samma stund som jag parkerar den där inne.

Janne planerar att kunna ställa ölburken på taket (eller var det kaffekoppen? Fast det är väl öl när man cruisar? ). Det tänkte inte jag göra på min lack.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



And ersJepp sson skrev:

Janne planerar att kunna ställa ölburken på taket (eller var det kaffekoppen? Fast det är väl öl när man cruisar? ). Det tänkte inte jag göra på min lack.



Man måste ha någon målbild med sitt projekt, just nu fegar jag lite, men nästa gång kanske det blir en sådan här:




Tänk att ratta runt Knutstorp i den på under 1.10, vilken syn

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Den ger ju intryck av att ha rejält med downforce i alla fall

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Passformen mellan mitten på motorhuv och front är verkligen anmärkningsvärt amerikansk.
och då ska man tänka på att huven är amerikansk, men fronten är svensk.

Urusel passform på RPs Firebirdfront. Tänkte att det var min som var fellagrad och då hade slagit sig, men tydligen har fler samma problem. Antingen är gjutformen fel, eller så lagras de fel efter tillverkning.
Jag köpte min begagnad, men jag fattar inte att folk accepterar sånt här om man köper nya delar.
Gabbe/Ford33 var förbi i garaget och gav lite bra plasttips, så det blir att fixera fronten mot något och gjuta in en förstärkning på undersidan som håller den rätt.
Fick ett annat tips på en annan sida att jag bara kunde spackla upp profilen istället. Njae, skulle inte tro det.



Bredden är också fel




Men vad gör det? Den ser ju ball ut ändå.

Det är risk att det blir torrsprickor i däcken innan de får komma ner på marken. I alla fall känns det så just nu.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Hej

Vart får man tag På sånt skummat polyeten block?

Mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
BlixtElmer
Uppsala
Här sen Nov 2006
Inlägg: 19



Osthyvelfront!

Det coolaste som finns när man kör Alfa Romeo Giulia

_________________
--- Anders Selmer --- oo=v=oo ---
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



BlixtElmer skrev:
Osthyvelfront!

Det coolaste som finns när man kör Alfa Romeo Giulia


Och luftsläpp mot skärmarna!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Har du köpe grejjer på den?

Vet du inte vid det här laget vad du ska göra? Har för mig jag sett cadmodeller på bilen, så det är väl bara att sätta ett block frigolit i fräsen och göra en form för att gjuta en egen. Hur svårt ska det vara?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Tord skrev:
Har du köpe grejjer på den?


Köpegrejer... Det är ju halvfabrikat iaf.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Janne J skrev:
And ersJepp sson skrev:

Janne planerar att kunna ställa ölburken på taket (eller var det kaffekoppen? Fast det är väl öl när man cruisar? ). Det tänkte inte jag göra på min lack.



Man måste ha någon målbild med sitt projekt, just nu fegar jag lite, men nästa gång kanske det blir en sådan här:




Tänk att ratta runt Knutstorp i den på under 1.10, vilken syn


Den är ju bara fake.
Chassit är ju helt nytt på den med massa luftfjädring och grejer.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
erki87 skrev:
Hej

Vart får man tag På sånt skummat polyeten block?

Mvh


Sorry, glömde svara på detta. Jag räddade mitt från ett projekt där prototypmaterialet skulle kasseras. Ingen aning om var man köper det annars. Var tänkte du använda det?

Fin fixtur för att hålla skärmarna. Tog ett bra tag att få fronten i rätt nivå - för högt - sidorna mellan framhjul och dörrar buktar inåt, för lågt så buktar de utåt, att få båda skärmarna parallella samtidigt, samt att få plats med en huv ovanpå det... Hade problem med att båda skärmarna ville dra åt vänster, vilket innebar att ena framhjulet satt 10mm utanför och det andra 10mm innanför. Fick det ganska bra, höll på ett bra tag till innan jag insåg att ena sidan hade 7mm överhäng och den andra hade 4mm. Dvs jag försökte flytta allt 1,5mm. Någonstans där kände jag att det kanske kunde vara inom toleranserna för hemmabyggd bil.

Byggde en ultraavancerad fixtur bestående av en skarvad profil (eftersom den inte var tillräckligt lång ), två tvingar och två svetstänger.


Slutresultatet skymtar några sidor bakåt i tråden, men kommer skymta framöver också.
Nästa steg blir att bygga hållare för strålkastare och positionsljus. Skärmfästena blir bas för detta också.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Skapade mig visst lite extraarbete när jag drog buren som jag gjorde. Alternativet hade ju varit att skapa sig extraarbete vid placeringen av huvudbromscylindrarna skulle placeras, så det här kanske ändå var bättre.

Någon som har tips på lämpliga donatorer till huvgångjärn? Original är aptunga och öppnar inte särskilt stor vinkel heller för den delen, så jag ser dem gärna försvinna.

Sidan som fortfarande funkar. Tuschpennan markerar styrskruven som styr in det sladdriga gångjärnet när man stänger huven. Styr in och styr in... Det är någon centimeter ifrån varandra, men tanken var god från GM.




Andra sidan. Burinfästningen och strävan som löper ner mot vipparmen har tuggat bort bakre fästet för huvgångjärnet. Det är inte hela världen egentligen, sånt hade ganska enkelt kunnat justeras.


Problemet är snarare att förstärkningsstaget över motorn, trekanten, inte går att få ner tillräckligt mycket (jämför höjden på torpedväggen bakom. Att sänka de horisontella rören längre ner på den vertikala hylsan (på trekanten) är inte tillräckligt.
Jag är mer inne på att försöka modda gångjärnet än att kompromissa vridstyvheten. Samtidigt hade jag gärna blivit av med nuvarande gångjärn - som väger typ 10kg stycket...
Men om det inte finns några superenkla alternativ så är det nog mer effektivt att modda befintliga.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



4 pinnar och en glasfiberhuv, rejsigt, lätt och enkelt

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 166, 167, 168 ... 219, 220, 221   >>
124 besök senaste veckan (1114456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande