Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 166, 167, 168 ... 219, 220, 221 >> 124 besök senaste veckan (1114456 totalt) |
|
||||||
'Murica, fuck yeah!
Jag skulle tro att min Västtyska Opel har ungefär samma karosspassning nu som sina samtida amerikanska vänner i GM-familjen hade då... Imponerande storlek på dörrgångjärnen, motsvarande på min blöjraggarbil är två fastsvetsade plattjärn med en rörsprint genom _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Inte en chans... Hade aldrig kunnat öppna huven i garaget då, utan att fronten slog i arbetsbänken. |
||||||
Jag har också ett fräst spår i min axel, men där har de faktiskt lyckats. Det är nollspel där. De har bara satt hela biten snett.
Du har nog en poäng där. Lite roligt dock när jag och en kompis skulle få igång mitt DTA. Fick aldrig bilen att gå riktigt rent på tomgång (och kunde inte sätta igång och ställa in resten då heller). Efter alldeles för mycket felsökning, ringde vi helt enkelt till DTA i Storbritannien. Första killen som svarade där frågade direkt efter en Teamviewerklient på datorn som vi jobbade på, kopplade upp sig, gick igenom lite parametrar, bad oss starta motorn och hålla mobilen vid motorn. Sen klickade han lite här och där i kanske två minuter, bad oss varva lite, justerade runt lite i bränsle och tändning och konstaterade sen "nu är den inställd, ni kan börja mappa nu om ni vill. Ring igen om det är några problem". Hela samtalet tog kanske 20 minuter. Sjukt grym support Ingen betänketid från hans sida, inget "vänta så ska jag gå iväg och kolla lite" eller liknande. Bara dyka rakt in. Det är respekt. |
||||||
Jag skulle tro att den där modellen faktiskt hade funkat bättre, även om dörrarna varit tyngre. Mer yta som är i kontakt med axeln. Tittar man på GM-modellen så är det ju yttepyttelite area som faktiskt ska bära all den där lasten. Som vanligt med 70-talsbilar behöver allt vara justerbart, för att de stackars plåtslagarna ska lyckas få det att linjera någorlunda. |
||||||
Rejäla doningar... Man "justerar" genom att bryta i gångjärnet med Spezial-Werkzeug S-1320, som är ett snofsigt namn på nåt som liknar ett järnspett. Om jag inte minns fel så var det samma konstruktion på min Omega B från -00, varför ändra ett vinnande (billigt) koncept? Slut på gångjärnsspam _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Blir det nån tillfällig garagelack innan panelerna skall masseras eller kommer lacken efter glipor, springor och extra handskfack är hanterade? Jag gissar att du inte skall köra runt plåtrent. Passformen mellan mitten på motorhuv och front är verkligen anmärkningsvärt amerikansk.
Garagelack skall inte underskattas. Lacken på Jannes Mustang är bättre än han erkänner och lite slipa, polera och nåt extra lager klarlack så hade det sett ut som ett proffsjobb. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Helt riktigt, så någon garagelack behövs inte. Skämt o sido, planen är att regga den så fort det är möjligt och därefter köra rullande färdigställning för att kunna utvärdera den lite samtidigt. Jag har insett sedan fronten kom på att det inte går att ha en lackad bil i mitt lilla pyttegarage. Varenda kväll hamnar det antingen spånor över den, eller så drar jag i en balk i ena skärmen när jag vänder mig om, eller så tappar jag skruvmejseln som studsar iväg in i plåten eller så är det något annat. Den kommer bli skadad i samma stund som jag parkerar den där inne. Janne planerar att kunna ställa ölburken på taket (eller var det kaffekoppen? Fast det är väl öl när man cruisar? ). Det tänkte inte jag göra på min lack. |
||||||
Man måste ha någon målbild med sitt projekt, just nu fegar jag lite, men nästa gång kanske det blir en sådan här: Tänk att ratta runt Knutstorp i den på under 1.10, vilken syn _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Urusel passform på RPs Firebirdfront. Tänkte att det var min som var fellagrad och då hade slagit sig, men tydligen har fler samma problem. Antingen är gjutformen fel, eller så lagras de fel efter tillverkning. Jag köpte min begagnad, men jag fattar inte att folk accepterar sånt här om man köper nya delar. Gabbe/Ford33 var förbi i garaget och gav lite bra plasttips, så det blir att fixera fronten mot något och gjuta in en förstärkning på undersidan som håller den rätt. Fick ett annat tips på en annan sida att jag bara kunde spackla upp profilen istället. Njae, skulle inte tro det. Bredden är också fel Men vad gör det? Den ser ju ball ut ändå. Det är risk att det blir torrsprickor i däcken innan de får komma ner på marken. I alla fall känns det så just nu. |
||||||
Har du köpe grejjer på den?
Vet du inte vid det här laget vad du ska göra? Har för mig jag sett cadmodeller på bilen, så det är väl bara att sätta ett block frigolit i fräsen och göra en form för att gjuta en egen. Hur svårt ska det vara? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Den är ju bara fake. Chassit är ju helt nytt på den med massa luftfjädring och grejer. |
||||||
Sorry, glömde svara på detta. Jag räddade mitt från ett projekt där prototypmaterialet skulle kasseras. Ingen aning om var man köper det annars. Var tänkte du använda det? Fin fixtur för att hålla skärmarna. Tog ett bra tag att få fronten i rätt nivå - för högt - sidorna mellan framhjul och dörrar buktar inåt, för lågt så buktar de utåt, att få båda skärmarna parallella samtidigt, samt att få plats med en huv ovanpå det... Hade problem med att båda skärmarna ville dra åt vänster, vilket innebar att ena framhjulet satt 10mm utanför och det andra 10mm innanför. Fick det ganska bra, höll på ett bra tag till innan jag insåg att ena sidan hade 7mm överhäng och den andra hade 4mm. Dvs jag försökte flytta allt 1,5mm. Någonstans där kände jag att det kanske kunde vara inom toleranserna för hemmabyggd bil. Byggde en ultraavancerad fixtur bestående av en skarvad profil (eftersom den inte var tillräckligt lång ), två tvingar och två svetstänger. Slutresultatet skymtar några sidor bakåt i tråden, men kommer skymta framöver också. Nästa steg blir att bygga hållare för strålkastare och positionsljus. Skärmfästena blir bas för detta också. |
||||||
Skapade mig visst lite extraarbete när jag drog buren som jag gjorde. Alternativet hade ju varit att skapa sig extraarbete vid placeringen av huvudbromscylindrarna skulle placeras, så det här kanske ändå var bättre.
Någon som har tips på lämpliga donatorer till huvgångjärn? Original är aptunga och öppnar inte särskilt stor vinkel heller för den delen, så jag ser dem gärna försvinna. Sidan som fortfarande funkar. Tuschpennan markerar styrskruven som styr in det sladdriga gångjärnet när man stänger huven. Styr in och styr in... Det är någon centimeter ifrån varandra, men tanken var god från GM. Andra sidan. Burinfästningen och strävan som löper ner mot vipparmen har tuggat bort bakre fästet för huvgångjärnet. Det är inte hela världen egentligen, sånt hade ganska enkelt kunnat justeras. Problemet är snarare att förstärkningsstaget över motorn, trekanten, inte går att få ner tillräckligt mycket (jämför höjden på torpedväggen bakom. Att sänka de horisontella rören längre ner på den vertikala hylsan (på trekanten) är inte tillräckligt. Jag är mer inne på att försöka modda gångjärnet än att kompromissa vridstyvheten. Samtidigt hade jag gärna blivit av med nuvarande gångjärn - som väger typ 10kg stycket... Men om det inte finns några superenkla alternativ så är det nog mer effektivt att modda befintliga. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 166, 167, 168 ... 219, 220, 221 >> 124 besök senaste veckan (1114456 totalt) |